روزنامه هنرمند شماره 1410
روزنامه هنرمند شماره 1410
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
یکشنبه 15فروردینماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1410صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
اغاز اجراهای نمایشی
سال ۱۴۰۰با هشت اثر جدید
پشت پرده سریال نوروزی «گاندو» و حواشی ان؛
حقیقت ،دروغ یا مصلحت؟!
از بحران اطالعات درباره فیلم ها تا نظارت های چندگانه بر سینما
برگزاری جشنواره جهانی فیلم
فجر در یک وضعیت و یژه
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
پیشنهادی اقای کارگردان
برای جبران خسارت های کرونا
به اهالی تئاتر
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
حسین ملکی
بازیگر ،عکاس و فیلمبردار
سینما درگذشت
ََ
نبرد ابرقهرمانانی گودزیال و کونگ!
نقد و بررسی فیلم «گودزیال در برابر کونگ»
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
مسابقه اینستاگرامی عکس 1400
با هنرکارت برگزار می شود
علی رهبری اهنگساز و رهبر ارکستر مطرح کرد:
پروژه «غمنامه پارسی»
برای کمپانی «ناکسوس»
ضبط می شود
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
لزوم توجه سینماگران
به تکنسین پس از تولید
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
وقتی «دادگاه» محل تسویه حساب سیاسی می شود؛
بازگشت قضایی به ویتنام
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3.
موزه هنرهای معاصر تهران
تعطیل شد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 3. صفحه 1
2
از بحران اطالعات درباره فیلم ها تا نظارت های چندگانه بر سینما
یکشنبـــــه 15فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1410
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
ارش
گزنقد
درباره پشت پرده سریال نوروزی «گاندو» و حواشی ان؛
حقیقت ،دروغ یا مصلحت؟!
درحالی که فصل دوم مجموعه «گاندو» یکباره به پایان رسید و سریال نیمه تمام
ماند ،تهیه کننده این سریال اعالم کرد که «گاندو» دروغ نبوده و نیست« .گاندو»
تصویرگر پرونده «جیسون رضاییان» خبرنگار دو تابعیتی ایرانی -امریکایی بود
که از سال ۸۳در ایران مشغول به کار می شود و سال ۸۸پس از نا ارامی ها کشور
را ترک و به امریکا می رود و سال ۱۳۹۱بار دیگر به ایران بازمی گردد ،اما این بار
با پوشش خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» که نامی اشنا و معتبر در عرصه
رسانه ای جهان به شمار می رود .سرانجام رضاییان در پی اقدامات جاسوسی ضد
امنیت ایران در تیر ماه سال ۹۳در اوج مذاکرات هسته ای بازداشت و یک سال
و نیم بعد یعنی در دی ماه ۹۴یک پای مبادله تاریخی ایران و امریکا می شود
و درست در روز اجرایی شدن برجام وی در مبادله تاریخی زندانیان بین ایران و
امریکا ،ازاد می شود .این سریال با توجه به اینکه اولین سریال در حوزه امنیتی
به شمار می رفت که یک داستان واقعی را دستمایه خود قرار داده ،با استقبال
بسیاری از سوی مخاطبان همراه شد و ادامه چنین روشنگری هایی به یک مطالبه
از سوی مردم تبدیل شد که خواستار ساخت اثار دیگری برگرفته از پرونده های
واقعی بودند .سازندگان گاندو هم همان زمان این قول را به مخاطبان خود دادند
که با روایت پرونده های جدید بازگردند .در ادامه سازندگان «گاندو» فصل دوم
ان را برای نوروز ۱۴۰۰تدارک دیدند .پرونده ای که این بار قرار بود پرونده چند
جاسوس دیگر را هم به تصویر بکشد و نقش انها را در برجام روایت کند .اما هنوز
چندی از پخش سریال نگذشته بود که واکنش ها به فصل دوم گاندو اغاز شد
و اظهارات مقام های رســمی دولت در این باره به اوج خود رسید .البته در کنار
اینها تاخیر در پخش سریال و یا برخی تغییرات اعمال شده در چند سکانس
شائبه فشار بیرونی به سازندگان سریال و سانسور را تقویت کرد و حتی یکی از
قسمت ها با تاخیر ۴۵دقیقه ای روانه انتن شد .در نهایت و درست در جایی که
سریال به اوج خود رسیده بود ،مهدی اذرپندار مدیر گروه فیلم و سریال شبکه
سه اعالم کرد که سریال در همین جا به پایان می رسد .او در این باره گفت :با
ورود کاراکتر شارلوت که از ابتدای سریال مخاطب با شخصیت او اشنا شده به
ایران برای جاسوسی انگلیس ،فصل دوم گاندو ویژه نوروز در شب پایانی تعطیالت
موقتا به پایان میرســد .وی اضافه کرد :ان شاء اهلل ادامه سریال بعد از انتخابات
روی انتن خواهد رفت و امیدواریم که مورد پسند مردم قرار گیرد .او در نهایت
گفت :زحمت زیادی برای رسیدن این سریال به پخش نوروزی کشیده شد و
خوشبختانه با استقبال فوق العاده مردم ،خستگی این زحمات شبانه روزی تیم
سازنده به بار نشست و جبران شد .هرچند اذرپندار در این گفت و گو اشاره ای
به سانسور و یا اعمال فشار بیرونی نکرد ،در نهایت باز هم در میانه قسمت اخر
و پس از پخش پیام های بازرگانی ،تاخیری حدود ۳۰دقیقه میان سریال ایجاد
شد تا این شائبه تقویت شود که سازندگان سریال و شبکه سه تحت فشار قرار
گرفته اند .شائبه ای که با توئیت کوروش کمره ای مشاور شبکه سه تقویت شد.
او در این توئیت نوشته بود :استقبال از گاندو همه را غافلگیر کرد .انصافا مردم
سنگ تمام گذاشتند .حقا باید از رئیس سازمان صداوسیما که در برابر فشارهای
عجیب و کم نظیر برخی ایستادگی کرد تا مردم سریال مورد عالقه شان را ببینند
و با واقعیت ها اشنا شوند تشکر کرد .منتظر مستندات جذاب از شعبانی باشید.
سخن بسیار است .در نهایت بخش پایانی سریال روی انتن رفت و در اخر اعالم
شد که این قسمت پایان فصل دو گاندو بوده است .اما در همین فاصله مجتبی
امینی تهیه کننده سریال نیز در توئیتی اعالم کرد که سریال گاندو «دروغ» نبوده
و نیست .گاندو صدای در گلو مانده مردم است .نمایش خیانت و فریبکاری امریکا
و انگلیس است .دروغ ،تضمین امضای جان کری بود .دروغ ،وعده های امریکا و
انگلیس برای برداشته شدن همه تحریم ها بود .دروغ ،وعده های رونق اقتصادی
است که نتیجه ان کوچک شدن سفره مردم بوده است .گاندو بر اساس اسناد
واقعی ساخته شده ،اسناد و مدارکی که پشتوانه پژوهشی نگارش فیلمنامه بوده
را در فیلم مستندی در اختیار مردم قرار خواهیم داد .سریال گاندو 2درحالی
نیمه کاره مانده که مشخص نیست ادامه پخش سریال که گفته شده پس از
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود ،به چه شیوه ای است و چه برنامه
ریزی برای ان صورت گرفته است .پای روحانی به گاندو باز شد! میگفت انقدر
به مذاکرات بدبین نباشید ،بذارید زودتر امضا شه که کشور از بحران خارج شه،
انچنان رونق اقتصادی در جامعه شکل بگیره که فالن و بهمان !...محمد جواد
ظریف وزیر امور خارجه ویدئویی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده و
در شــرح ان نوشته است« :منو بشناس که من ایرانم» .انتشار این ویدئو و این
جمله از طرف ظریف به واکنش احتمالی وی به ســریال گاندو ۲تعبیر شده
اســت .حسام الدین اشنا ،مشاور فرهنگی رییس جمهور هم درباره ی گاندو ۲
در توییتر نوشت« :ای کاش ضداطالعاتی داشتیم که جرات می کرد تحلیلی
واقع بینانه از کارکرد امنیتی مجموعه های گاندو ارائه نماید .ای کاش اقای ظریف
و وزیر اطالعات حقایق را روشــن نموده و قوه قضائیه هم عاقبت پرونده متهم
جاسوسی در مذاکرات را اعالم می کرد .نباید کوتاه بینی های مقطعی جای هنر
راهبردی را بگیرد ».سریال گاندو ۲در قسمت پنجم خود مدعی جاسوسی در
تیم مذاکره کننده هسته ای پرداخته شود .این سریال با تاخیر پخش شد و برخی
خبرگزاری ها مدعی شدند صدا و سیما از طرف دولت برای سانسور این قسمت
از سریال تحت فشار بوده است .در این سریال یکی از اعضای تیم مذاکره کننده
هسته ای «صابونچی» نام دارد؛ این نام در سریال گاندو ۲به اسامی دو تیم مذاکره
کننده هسته ای یعنی عراقچی و روانچی شباهت دارد .در سری اول سریال گاندو
هم اهانت هایی به وزارت خارجه و شخص وزیر شده بود که این موضوع باعث
شد ظریف نامه ای درباره این سریال خدمت رهبر معظم انقالب ارسال کرده و
درخواست کناره گیری خودش از وزارت خارجه را مطرح کرده بود.
برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در یک وضعیت ویژه
محمدمهدی عســگرپور دبیر سی وهشــتمین جشــنواره جهانی فیلم فجر با حضور در بحثی با
ب هاوس» نکاتی را درباره برگزاری جشــنواره در ســال
موضوع جشــنواره جهانی فجر در «کال
جاری و همچنین اهمیت این رویداد ســینمایی و سیاســت های موجود در ســینما و مدیریت
فرهنگی مطرح کرد .محمدمهدی عسگرپور جمعه شب سیزدهم فروردین ماه در بحثی با موضوع
ب هاوس» حاضر شد و عالوه بر صحبت
جشنواره جهانی فیلم فجر امیدها و ناامیدی ها در «کال
درباره کلیت برگزاری جشنواره ،به حساسیت ها در حوزه سینما و اهمیت این عرصه اشاره کرد.
او در ابتدای ســخنان خود گفت :از انجا که جشــنواره در سال گذشــته برگزار نشد ،بخشی از
کارهایی که در سال گذشته انجام شده بود ،موکول به امسال شد و بخشی از کارها هم به عنوان
فعالیت جدید اغاز شده است .مهمترین بخش ،بخش انتخاب فیلم ها بود که از خرداد و تیر سال
گذشــته کارش اغاز شــد و به صورت مداوم فعالیت در ان بخش برقرار بود .وضعیت کارها هم
امروز خوشــبختانه خوب است .تنها نکته مربوط به وضعیت برگزاری جشنواره است که با توجه
به شرایط کرونا مثل همه رویدادهای سینمایی وضعیت روشنی نیست.
برگزاری مجازی یا فیزیکی جشنواره؛ چالشی که مدیران پشت سر گذاشتند
محمدمهدی عسگرپور در ادامه سخنان خود درباره تفکیک جشنواره ملی و جهانی فجر و تیمی
که درگیر برگزاری این رویداد هســتند ،گفت :تیم برگزارکننده جشنواره جهانی فجر که از سال
۹۳از پیکره جشنواره فجر ملی جدا شده است ،همان دوستانی اند که سال ها در بنیاد سینمایی
فارابی مشغول بوده اند و به صورت سنتی در جریان جشنواره های معتبر و نیمه معتبر جهانی بوده
و هســتند .این کارگردان و مدیر سینمایی درباره وضعیتی که جشنواره در سال گذشته داشت ،
گفت :وقتی برگزاری جشنواره جهانی فجر در سال گذشته منتفی شد ،همان زمان ،بنده و سایر
دوستان مصاحبه هایی داشــتیم و مختصات احتمالی برگزاری را اعالم کردیم و گفتیم مث ً
ال اگر
جشــنواره به نیمه دوم سال موکول شــود چه تمهیداتی در نظر خواهیم گرفت .ان زمان هنوز
جشــنواره های جهانی برگزار نشــده بودند و تجربه ای وجود نداشــت که بخواهیم به ان استناد
کنیم .وقتی کرونا امد جشنواره برلین برگزار شده بود .جشنواره کن هم که نتوانست برگزار شود
و تنها بخش بازار ان به شکل مجازی برگزار شد .این اتفاق هم همان ایده ای بود که ما پیش تر از
برگزاری جشــنواره کن ان را اعالم کرده بودیم .نه اینکه این ایده کشف ما بود ،بلکه راه دیگری
وجود نداشت .هر رویداد دیگری با حضور تعداد زیادی مهمان ،صورت دیگری نمی توانست در ان
مقطع داشــته باشد .فقط مهم این بود که از چه پلتفرم هایی می توان استفاده کرد و این مسئله
هــم تنها برای ما نبود و همــه رویدادهای جهانی با ان مواجه بودنــد .او ادامه داد :تقریبا تمام
رویدادهای ســینمایی که از شروع کرونا تا امروز برگزار شده اند ،نشده اند یا نیمه برگزار شده اند
را رصد کرده ایم .تعدادی برگزاری دوگانه داشتند اخرین نمونه جشنواره برلین بود که به صورت
مجازی روی ســایت خودشان برگزار شد .اســتفاده از پلتفرم های خارجی و بحث کپی رایت دو
چالش اصلی ما برای برگزاری مجازی جشنواره هستند.
تهران میزبان مهمانان فجر می شود؟
عسگرپور درباره برگزاری جشــنواره جهانی فیلم فجر در وضعیت کرونایی توضیح داد :پلن اول
ما این اســت که بخش بازار را به صورت مجازی و با استفاده از یک پلتفرم معتبر جهانی برگزار
کنیم و بخش اکران فیلم ها به صورت فیزیکی و با تعدادی مهمان که هنوز امارش قطعی نیست،
برگزار شــود .اینکه چه تعداد مهمان می توانیم داشــته باشیم هنوز مشخص نیست و با پیگیری
و هماهنگی با ســتاد کرونا این امار مشــخص می شود .ان هم بسته به شرایطی که زمان زیادی
هم برای تعیین ان نداریم ،مثال اگر به صورت قطعی مشــخص شــود پایان اردیبهشت فضا برای
امدن مهمان بین المللی مســاعد است ،شــاید ما دیگر امکان دعوت از مهمانان را به دلیل زمان
کم ،نداشــته باشیم .او ادامه داد :دو جشــنواره کن و برلین دو رویدادی هستند که اقتصادشان
و تعداد مهمانان شــان به گونه ای اســت که الگوی بسیاری از جشــنواره ها می شوند .ما هم این
تجربه ها را مدنظر داشته ایم اما قبل از برگزاری این رویدادها ایده هایی را برای برگزاری جشنواره
جهانی مطرح کرده بودیم .او با اشــاره به ضربه ای کــه تغییر مدیران به عرصه های مختلف وارد
می کند :واقعیت این اســت که یکی از موارد تاســف برانگیز در حوزه مدیریت در کشور نه فقط
درباره جشــنواره فجر که در همه حوزه نبود ثبات مدیران است .در خیلی از کشورها این پدیده
پذیرفته نیســت که وقتی مدیر ارشد یک دولت تغییر می کند ،تا ابدارچی ها در ان کشور تغییر
می کنند .اگر یک رئیس جمهور عوض شــود ،همه تیمش به صورت اتوبوسی جابه جا می شوند .او
ادامه داد :مدیران دولتی وقتی می اید دو ســه سال طول می کشد تا سوار کار شوند و سال اخر
هم که مشغول خداحافظی می شــوند .وضعیت در سینما باز به نسبت خیلی از حوزه های دیگر
بهتر اســت و گردش مدیریتی در ان کمتر از حوزه های دیگر بوده است .جشنواره برلین از ابتدا
تا امروز ۵یا ۶مدیر داشته و عمر متوسط مدیرانش ۱۵سال است .در جشنواره های دیگر شاید
این طول عمر کمتر باشــد اما در کل حوزه فرهنگ در جاهای دیگر مانند اینجا نیست .خیلی از
جشنواره های خارجی ساختار دولتی ندارند.
از بحران اطالعات درباره فیلم ها تا نظارت های چندگانه بر سینما
دبیر جشــنواره فیلم فجر با اشاره به موفقیت هایی که اثار حاضر در بازار فیلم جشنواره به دست
اورده اند ،گفت :جشــنواره جهانی فجر در سال های برگزاری سکوی خوبی برای معرفی فیلم های
ایرانی به پخش کننده ها و رویدادهای خارجی بوده اســت .ما با بحران اطالعات و امار در کشــور
مواجهیم و امروز اطالعات و امار دقیقی از تعداد فیلم ها و مبلغ معامله فیلم ها با پخش کننده های
خارجی نداریم .این ضعف فرهنگی ما اســت که دنبال مخفی کردن امار در هر سطحی هستیم.
به همین دلیل غالبا با امار واقعی مواجه نیســتیم .در حوزه ســینما اندکی داستان پیچیده تر هم
هست .او با اشاره به ممیزی برخی فیلم ها و اسیب هایی که گاهی از این ممیزی ها متوجه فیلم ها
می شــود ،گفت :نهادهایی که مشغول مراقبت از سینما هستند ،تعدادشان کم نیست .بسیاری از
اوقات برخی از نهادها برش شــان حتی بیش از سازمان سینمایی است .این معضل کشور ما است
که فرهنگ در اولویت عملیاتی هیچکدام از دولت های پس از جنگ نبوده است ،اما همواره مراقبت
از ان مهم بوده است! چرا که برد باالیی دارد .تمام سیاستمداران ما اگر همه انرژی شان را بگذارند،
امکان ندارد موضع شــان برد باالی موضع یک فیلمساز موفق ایرانی در یک تریبون جهانی را پیدا
کند .از این جهت احساس می کنند باید از سینما مراقبت شود و این مراقبت تبدیل به نظارت های
پی درپی شده است .او گفت :از طرف دیگر در جامعه مدام شاهد شکل گیری دوقطبی هستیم .در
این دوقطبی ها هم سیستم های امنیتی و نظارتی هر قطب علیه دیگری کار می کند .گویی با یک
گوشت قربانی در میانه این کشمکش ها مواجهیم .در این شرایط اگر مدیر غیرمسلطی که سینما
برایش مسئله نیست ،عهده دار مسئولیت شود ،شرایط سخت تر هم می شود.
نقش مهم جشنواره ها در اکوسیستم سینما
عســگرپور یکی از مهمترین نقش های جشــنواره ها را امکان جریان داشتن اکوسیستم سینما
دانســت و برای روشن شدن موضوع جشنواره فیلم کن را زیر ذره بین قرار داد :سال ها این اتفاق
رخ می داد که فیلمسازان فرانسوی نســبت به برگزاری جشنواره کن معترض می شدند و تاکید
داشــتند این رویداد ربطی به ما ندارد .جشــنواره کن اما از ابتدا تعریفش این بود که در جهت
تقویت مبانی امنیتی فرانســه برگزار شــود .تصور کنید رویدادی ساالنه با ان تعداد از هنرمند و
دوربین های خبری برگزار می شــود .از بیرون حتما این تصور پیش می اید که این کشور ،کشور
امنی است .سیاستمداران که جای خود ما برای برخی از همکاران خودمان در سنیما نمی توانیم
چنین مفهومی را جا بیندازیم که یک جشــنواره جهانی چه کارکردهایی می تواند داشته باشد.
همواره ســعی کرده ایم درباره یک اکوسیســتم صحبت کنیم که جشنواره جهانی بخشی از ان
است .این رویداد می تواند به پیوند بین فیلمسازان ایرانی با بازار جهانی کمک کند .اگر جشنواره
نتواند چنین کارکردی داشته باشد ،بهتر است بازار هم نداشته باشد .دبیر جشنواره جهانی فیلم
فجر گفت :در سال های دورتر نه فقط در سینما که در همه بخش ها اگر قرار بود بخش خصوصی
با طرف خارجی وارد مذاکره و معامله شــود ،نهاد دیگری به عنوان فرد ســوم همواره باید حضور
می داشــت و به همین دلیل بنیاد فارابی تبدیل به یک منوپل در سینمای ایران شده بود .تاریخ
باید درباره این شــرایط قضاوت کند .منوپل فارابی از جایی به بعد ازاردهنده شد .ما باید تالش
می کردیم دســت فیلمساز ایرانی را در دســت طرف خارجی بگذاریم و کنار بکشیم ،مگر اینکه
خود فیلمساز بخواهد که باشیم .در جشنواره جهانی از زمان اقای میرکریمی تالش شد که این
رویکرد اتفاق بیفتد .فضای امروز با فضای ان ســال ها که اینترنت وجود نداشت ،بسیار متفاوت
شــده است .امروز بسیاری از فیلمسازان بدون هیچ واســطه ای با رویدادهای خارجی در ارتباط
هستند .جشنواره جهانی باید در این مسیر قدم های بلندتری را بردارد.
نقش پررنگ فیلم اولی ها در سینما
او در ادامــه درباره نقش پررنگی که ســازندگان فیلم های اول و فیلم های تجربی در ســینمای
ایران دارند ،گفت :به عنوان کســی که در کشــورهای دیگر به بهانه رویدادهای ســینمایی و یا
غیرســینمایی حضور داشــته ام ،در گفت وگو با سینماگران خارج از کشــور من این جمله زیاد
شــنیده ام که می گویند ایران بهشت فیلمسازان اول و جوان است .ما مشکالتی داریم اما اگر در
ســال ۱۰۰فیلم ساخته شود ۳۵ ،تا ۴۰تا از این فیلم ها کار فیلمسازان اول است .این شرایطی
است که سال هاست در کشور شاهد ان هستیم .تعداد فیلم های کوتاه و تجربی که بسیار بیشتر
است ۳۰ .سال پیش در یک مصاحبه مطبوعاتی حضور داشتم .خیلی از فیلمسازان معتبر امروز،
ان زمان فیلم کوتاه می ساختند .در ان نشست اعالم کردیم که ۶۰فیلم کوتاه در سال می سازیم
که برای خارجی ها این امار قابل باور نبود .امروز هم شرایط همین است و تعداد فیلم های کوتاه و
تجربی در کشور ما بسیار باال است .من می فهمم که برای برخی افراد ذهنیت خودی و غیرخودی
شــکل بگیرد ،بهترین رویکرد در این شــرایط برخورد اماری با وضعیت است .ذهن مان به دلیل
شــرایط اجتماعی گاهی تیره و تار می شــود .همین ۱۰سال گذشته فیلم های موفق را فهرست
کنیم ،بعد ببینیم ایا می توان گفت همه از یک گروه بوده اند .واقعا به این سادگی نمی توان همه
چیز را دسته بندی کرد.
جشنواره فجر و نام گذاری ان
عســگرپور درباره موضوع نام گذاری جشــنواره چنین گفت :زمانی که اقای میرکریمی عهده دار
مســئولیت جشنواره جهانی فجر شدند ،بحث تغییر نام «فجر» مطرح شد چرا که زمان برگزاری
این رویداد هم در دهه فجر نیست .سعی هایی شده بود اما ان ها که با ظاهر دلسوزانه می خواهد
مدام مراقب سینما باشد ،فضایی را به وجود اوردند .گروهی که هم نسبت به برگزاری جشنواره،
هم نســبت به تعطیلی ان در بولتن های خود خبرسازی می کنند .ان زمان این گروه شرایطی را
به وجود اوردند که گویی این رویداد قرار اســت یاد جشــنواره تهران قبل از انقالب را زنده کند.
امروز هم طرح مجدد این موضوع می تواند همان فضاسازی را به همراه داشته باشد ،در حالی که
بســیاری از رویدادهای معتبر جهانی با نام شهرهای برگزاری شناخته می شوند ،اما ما همچنان
در مقطع حساس کنونی هستیم!
حسینملکی-بازیگر،عکاسوفیلمبردارسینمادرگذشت
حسین ملکی -بازیگر ،عکاس و فیلمبردار سینما براثر بیماری از دنیا
رفت .تورج منصوری -فیلمبردار سینما با تایید این خبر بیان کرد:
متاسفانه صبح شنبه 14فروردین از طریق دختر اقای ملکی مطلع
شدم که ایشان به دلیل بیماری کبدی کهنه ای که داشتند ،فوت
کرده اند.او افزود :حسین ملکی از پیش از عید نوروز در بیمارستان
بستری بود و تحت مراقبت قرار داشت ،اما سرانجام این اتفاق تلخ رخ
داد و باید به دختر ایشان که پس از درگذشت مادرش ،بسیار همراه
پدرش بود تســلیت گفت و ارزوی صبر کرد به گفته وی مراسم
تشییع و به خاک سپاری این هنرمند توسط خانه سینما در حال
پیگیری است و زمان قطعی ان مشخص نشده است .منصوری در
ادامه افزود :حسین ملکی تجسم کاملی از سنیمای ایران بود و بین
دوستان خیلی قدیمی به «حسین ارتیست» معروف بود ،چون کار
بازیگری می کرد و بسیار خوب هم این کار را انجام می داد مثل فیلم
«ترن» مرحوم قویدل که با خسرو شکیایی کار می کرد و حقیقتا
نقش مشکل و بی نظیری را ایفا کرد.
مسابقهاینستاگرامیعکس 1400باهنرکارتبرگزارمی شود
هنرکارت در صفحه اینستاگرام خود مسابقه عکاسی به مناسبت نوروز
۱۴۰۰با جوایز ارزنده برگزار می کند .با توجه به ارائه هنر کارت به اعضای
صندوق اعتباری هنر در سال ،۱۳۹۹مسابقه عکاسی اینستاگرامی با
موضوع تبریک نوروز به مردم ایران میان تمامی اعضای صندوق اعتباری
هنر برگزار می شود.
شرایطشرکتدرمسابقه
-1صفحه رسمی هنرکارت در اینستاگرام به ادرس honar.cards
را فالو کنید.
-2از لحظات ناب ایام نوروز ،فرهنگ و رسوم نوروزی منطقه زندگی
خود و از اثار هنری هنگام خلق به همراه هنرکارت عکس بگیرید.
-3هر فرد می تواند حداکثر سه تصویر برای مسابقه ارسال نماید.
روش شرکت در مسابقه:
برای شــرکت در مسابقه کافی اســت عکس های خود را در صفحه
اینستاگرام خود با تگ #هنرکارت_بهار منتشر یا از طریق ارسال تصویر
به شماره ۰۹۱۰۴۸۸۴۱۴۹در واتساپ در این مسابقه شرکت کنید.
جوایز:
جایزه ویژه :یک نفر به مبلغ پنج میلیون تومان
سه نفر اول :سه میلیون تومان ،سه نفر دوم :دو میلیون تومان ،سه نفر
سوم :یک میلیون تومان
شرکت کنندگان برای شرکت در این مسابقه تا 31فروردین فرصت
دارند و اسامی برندگان روز عید فطر اعالم خواهد شد. صفحه 2
3
یکشنبـــــه 15فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1410
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فرهنگ و هنر
اخبار
موزه هنرهای معاصر تهران
تعطیل شد
نقد و بررسی فیلم «گودزیال در برابر کونگ»
میثم کریمی
نبرد َا َبرقهرمانانی گودزیال و کونگ!
از اخرین تقابل گودزیال و کینک کونگ 59ســال می گذرد .این دو در ســال 1962در فیلمی با
عنوان « کینگ کونگ در برابر گودزیال » که محصول مشترک امریکا و ژاپن بود ،به نبرد با یکدیگر
پرداختند .اثری که نتوانســت چندان رضایت تماشــاگران را جلب نماید اما با فروشی 10میلیون
دالری ( بودجه فیلم 620هزار دالر بود ) یکی از اثار موفق سال بود .موفقیت این فیلم سبب شد
تا کمپانی Tohoتصمیم بگیرد دنباله ای برای این اثر بســازد اما کمی بعدتر ایده عجیب و غریب
تری را مطرح کرد و ان این بود که به جای کینگ کونگ ،هیوالی فرانکشتاین را در برابر گودزیال
قرار دهند و فیلمی با عنوان « فرانکشتاین در برابر گودزیال » بسازند! در نهایت اما این اثر هم ساخته
نشد و پرونده کینگ کونگ و گودزیال هم بایگانی شد .با فروش فوق العاده سری فیلم های « کونگ
» و « گودزیال » در سال های اخیر ،در نهایت ایده تقابل مجدد این دو این بار در هالیوود مطرح شد
و قرار بود یکی از پرفروش ترین اثار سال باشد که کرونا از راه رسید و همه برنامه ریزی ها را تغییر
داد .قصه فیلم در زمانی اغاز می شــود که گودزیال به یکباره از ناکجا اباد به میان مردم امده و در
حال قلع و قمع کردن ان هاست .این اتفاق بسیاری از سیاستمداران را شوکه کرده چراکه مدتهاست
هیوالها زندگی خود را از مردم جدا کرده اند و تنشی با یکدیگر ندارند .از این رو ،مسئولین کونگ را
از محل زندگی اش خارج می کنند تا هم با گودزیال گالویز شود و هم اینکه به سراغ خانه اجدادی
اش برود تا انسان ها بتوانند منبع انرژی ناشناخته ای را کشف کنند که...
« گودزیال در مقابل کونگ » همانطور که از نامش بر می اید ،خیلی کاری به مسائل انسان ها ندارد
و بی ارزش ترین بخش فیلم نیز بازیگرانی هستند که در مقابل دوربین حرکت می کنند .دو بخش
مجزای داستان که با مشارکت انسان ها پیش می رود ،مانعی بزرگ برای در اوج ماندن هیجان فیلم
شــده و پیام های زیست محیطی نیز به بدترین شکل ممکن به مخاطب منتقل می شود .ماجرای
برنی و مدیسون و جستجو برای یافتن منشاء مشکالتی که باعث عصبانی شدن گودزیال شده ،بی
ارزش اســت و با حداقل منطق روایی ساخته شــده .بخشی که در ان تکنولوژی به طور کامل زیر
سوال می رود و مباحث امنیتی و سازمانی تبدیل به کمیک ترین لحظات فیلم می شود .مشخصاً اگر
سکانس های مربوط به این بازیگران را از فیلم حذف کنیم ،نه تنها کوچک ترین تاثیری در روایت
داستان ندارد بلکه ان را منسجم تر هم می کند!
با اینحال ،بخشــی که طرفداران این عنوان منتظرش بودند به احتمال فراوان رضایتشــان را جلب
خواهد کرد .مبارزه میان کونگ و گودزیال در فیلم هیجان انگیز است و کیفیت ساخت باالیی دارد.
البته باید این نکته را هم مد نظر داشته باشیم که این دو بیش از هر زمان دیگری به شاخصه های
انســانی نزدیک شده اند تا تماشــاگران خیلی احساس نکنند با یک هیوال در فیلم مواجه هستند!
مبارزات این دو چیزی شبیه به نبرد قهرمانان کشتی کج است و از فنون به کار رفته در ان استفاده
می کنند! نویسندگان حتی پا را فراتر گذاشته و برای این هیوالهاً زبان اشاره هم خلق کرده اند تا
تعامل بیشتری با محیط اطرافشان داشته باشند .به همه این ها ،مرام گودزیالیی را هم اضافه کنید
که چیزی شبیه به نبرد زورخانه ای در ایران است! با این حال ،روی هم رفته می توان گفت که در
بخش اکشن « گودزیال در برابر کونگ » سرگرم کننده است و مخصوصاً نبرد پایانی می تواند انتظار
تماشاگران را براورده کند.
متاسفانه ایراد بزرگ فیلم شخصیت منفی یا همان شرور داستان است که مطابق کلیشه ها ،هویت
مشخصی ندارد و حتی متوجه نمی شویم درد او برای اینکه تبدیل به شرور شود چیست! ( خطر لو
رفتن داستان ) شخصیتی که بی خود و بی جهت تصمیم گرفته یک گودزیالی پیشرفته بسازد و
یکه تاز عرصه قدرت در امور هیوالها شود! فیلم هیچ توضیح بیشتری درباره این شخصیت نمی دهد
و صرفاً او را در دقایق اندکی در حال تســت و ازمایش هیوالی ازمایشگاهی خود نشان می دهد و
در تمام این دقایق نیز لبخندی شیطانی بر لبانش نقش بسته است! شخصیتی تک بُعدی که حال و
هوای کالسیک دارد و یاد ایام شرارت های سینمایی دهه هشتاد میالدی را زنده می کند!
دربــاره اثری همچون « گودزیــا در برابر کونگ » نمی توان چندان دربــاره بازیگری اظهار نظر
کرد چراکه بی ارزش ترین بخش فیلم مربوط به بازیگران و شــخصیت پردازی است .در اینجا نیز
هیچکدام از بازیگران درخششی نداشته اند چراکه ستاره های اصلی فیلم گودزیال و کونگ هستند.
اما در میان بازیگران نکته قابل توجهی وجود دارد و ان حضور کایل چندلر در فیلم است .بازیگری
که در فیلم قبلی گودزیال به نام « گودزیال :پادشاه هیوالها » نیز حضور داشت و حضور کوتاهی هم
در فیلم « گودزیال در برابر کونگ » دارد .نکته جالب اینکه چندلر در سال 2005در فیلم « کینگ
کونگ » ساخته پیتر جکسون هم حضور داشت که بهرحال شرایط عجیبی را برای سازندگان فراهم
کرده است .در نهایت اما چندلر کماکان یکی از بازیگران فیلم است.
اگر به تماشای « گودزیال در برابر کونگ » می نشینید ،باید تمام شاخصه های درام را از ذهن بیرون
کنید و حتی منطق هیوالیی خود را هم کمی دستخوش تغییر نمائید تا بتوانید از فیلم جدید لذت
ببرید .نبرد گودزیال و کونگ در اینجا بیشتر از هر زمان دیگری به دنیای اَبَرقهرمانان و فرمول های
خاص ان ها نزدیک شــده و به طور مشخص ،بازار هدف فیلم نوجوانان و جلب رضایت ان ها بوده
است « .گودزیال در برابر کونگ » در بخش داستانی نیز مضحک و فراموش شدنی است .در نهایت
تصویــری که از « گودزیال در برابر کونگ » به یاد می ماند ،جفت پا رفتن جناب کونگ در صورت
گودزیالست.
وقتی «دادگاه» محل تسویه حساب سیاسی می شود؛
بازگشت قضایی به ویتنام
سیدسعید هاشم زاده
ارون ســورکین اگر نگوییــم مشــهورترین فیلم نامه نویس
هالیوود است ،باید او را یکی از بهترین ها در چند سال اخیر
به حساب اوریم؛ بعد از «مردانی خوب»« ،شبکه اجتماعی»
و «استیو جابز»
او بــرای دومین بار خود پشــت دوربین رفته اســت ،بعد از
«بازی مالی» که با فروغی همراه نبود و هر چه داشــت یک
تجربــه ریتمیک در یک تریلر بود« ،دادگاه شــیکاگو »۷از
دو جنبه با ارزش اســت؛ یک جنبه تاریخی اثر است و دوم
پختگی ارون ســورکین در مقام کارگردان که البته بســیار
اتفاقی این پروژه را پذیرفته است.
«دادگاه شیکاگو »۷از این باب مورد اهمیت تاریخی است که
بازگشــتی است مستدل به دهه ۶۰و التهابات جنگ ویتنام
البته بدون نشــان دادن جنگ و ســپس نقدی است محکم
بر سیســتم قضایی امریکا ،و چه خوب که سورکین توانسته
است با فیلمنامه و کارگردانی خود از پس ان بر بیاید.
دســتگاه قضایی امریکا ســوژه مــورد عالقه بســیاری از
فیلمســازان امریکایی اســت .از «دوازده مرد خشمگین» تا
«راه رفتن مرد مرده» ،با توســل به یکــی از جنبه های ان،
فیلمســازان امریکایی نقد خود را چه از دور و چه از نزدیک
به ان وارد می کنند.
«دادگاه شــیکاگو »۷ســورکین نیز بازنمایــی یک دادگاه
اســتثنایی است که در ۱۹۶۹در شــیکاگو اتفاق می افتد و
حدود چهــار ماه به طول می انجامــد .دادگاهی که نه برای
دادرسی درباره ۷متهم سیاسی و فعالیت اجتماعی انهاست،
بلکه بیش از پیش یک انتقام درونی در دادســتانی محسوب
می شــود و فقط قربانی می گیرد .با جابجایی دولت به دولت
بعدی ،پرونده های مختومه برای دهن کجی به دولت قبل از
قفسه ها بیرون می اید و این ۷نفر فعال اجتماعی و سیاسی
ضد جنگ ویتنام را درگیر می کند.
فیلم به وضوح کشمکش های فردی این ۷نفر را رها می کند
و به کشــمکش های پیرامون و برجسته شــده در دادگاه و
فعالیت های انان می پردازد؛ هیچگاه زندگی شــخصی این ۷
نفر جز یک یا دو سکانس مورد واکاوی قرار نمی گیرد ،و تمام
شخصیت شناسی حول محور فعالیت های سیاسی انها تعریف
و گسترده می شود.
یکی از هوشمندی های سورکین انتخاب واقعه ای است که ۷
کاراکتر متضاد با یکدیگر را در خود دارد و می تواند توســط
ایــن ۷نفر تیپ های گوناگون تاریخی ان دهه را برای امروز
بازســازی کنــد و البته که در این بازســازی و ادامه همین
هوشــمندی اوست که تصاویر مســتند به تصاویر فیلم گره
می خورد.
یکــی از نبوغ های ســورکین ،پرداخت او به چند ســطح از
کشــمکش در فیلمنامه است؛ که شــبکه ارتباطی در ان را
گسترش می دهد .سطح اول کشمکش ۷نفر متهم با دستگاه
قضایی اســت؛ ســطح دوم کشمکش دســتگاه دادستانی با
وکالست و ســطح سوم میان دادســتانی پیشین و امروزی
است.
ســورکین با درست کردن این شــبکه گسترده در واقع یک
اختالف سلیقه سیاســی را طبقه بندی می کند و قربانی این
اختالف ها را ۷شــهروندی می داند که بــا وجود تخلف در
برگزاری اعتراضــات ،در اتهام انها بزرگنمایی صورت گرفته
است .ســورکین در «دادگاه شــیکاگو »۷یکی از بهترین
دیالوگ نویسی های خود را انجام می دهد .فصل خاتمه دادن
به دادرســی سردســته پلنگ های ســیاه در دادگاه یکی از
نمونه ای ترین دیالوگ نویســی اســت که میان قاضی ،وکال
و دادســتانی انجام می شــود و یکی از بهترین سکانس ها را
تشکیل می دهد.
البته در این میان سکانس احضار دادستانی پیشین به عنوان
شاهد نیز به خوبی طراحی شده است و کارگردانی سورکین
نیز در سکانس بی نقص است .سکانسی که شهادت دادستان
پیشین بدون حضور هیات منصفه انجام می شود.
چرا خوب… چرا بد...
امســال با فیلم هایی نظیر «یهودا و مسیح سیاه» و نیز «پنج
هم خون» ،سالی است که قرار است به جنگ ویتنام از زوایای
گوناگون نگریســته شود و حاال «دادگاه شیکاگو هفت» این
کار را می کنــد .فیلمی که از مردانه بودن و پر دیالوگ بودن
ان خسته نمی شوید ،فیلمی که دنبال پیچیده گویی نمی رود
و تمــام رویدادها و وقایع تاریخــی را به خوبی و با پرداختی
استاندارد جلوی چشمان شما قرار می دهد.
به دستور ستاد ملی کرونا و با نارنجی شدن شهر تهران ،موزه هنرهای
معاصر تهران از ( ۱۵فروردین ماه) تا اطالع ثانوی تعطیل شــد .موزه
هنرهای معاصر تهران که این روزها میزبان دو نمایشگاه بود ،با انتشار
بیانیه ای اعالم کرد که از صبح روز یکشنبه ۱۵فروردین تا اطالع ثانوی
تعطیل است .این موزه علت این تعطیلی را دستور ستاد ملی کرونا اعالم
کرده اســت .در این بیانیه امده است« ،حسب اعالم ستاد ملی کرونا
مبنی بر نارنجی شدن شهر تهران و لزوم تعطیلی فعالیت های سطح ۳
و ۴در شــرایط فعلی و با توجه به اینکه موزه ها در سطح سوم فعالیت
قراردارند ،موزه هنرهای معاصر تهران از روز یکشنبه ( ۱۵فروردین ماه)
تا صدور مجوز بازگشایی از سوی ستاد ملی کرونا ،تعطیل خواهد بود» .
موزه هنرهای معاصر تهران بعد از حدود دو سال تعطیلی ،از ۱۴بهمن
ماه ۹۹بازگشایی عمومی شده بود.
اغاز اجراهای نمایشی سال ۱۴۰۰با
هشت اثر جدید
همزمان با اعالم تغییر رتبه هنر تئاتر در گروه مشاغل از گروه سه به گروه
دو ،تاالرهای اقماری مجموعه تئاترشهر ،مجموعه تماشاخانه ایرانشهر و
تاالر مولوی با هشت نمایش درهای خود را به روی مخاطبان گشودند.
پس از موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر انتقال مشاغل تئاتر از
گروه سه به گروه دو ،سه اثر نمایشی از این هفته در تاالرهای چهارسو،
سایهوقشقاییتئاترشهربهصحنهمیروند.برایناساسدرتاالرچهارسو
تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» به نویسندگی ،طراحی و کارگردانی میثم
یوسفی از روز سه شــنبه ۱۷فروردین ماه سال ،۱۴۰۰ساعت ۱۹به
مــدت زمان ۴۰دقیقه و قیمت بلیت ۴۰هزار تومان روی صحنه می
رود .شاهین عالیی نژاد ،مهناز غمخوار ،محمد صمدی ،مصطفی ایزدی،
پریسا فالح زاده ،مرتضی حقی ،هومن قاسم خانی گروه بازیگران و بازی
دهندگان نمایش را تشکیل می دهند .در خالصه داستان تئاتر موزیکال
«جنگ و صلح» امده است :در مجلس بزمی دو خانواده سازهای سنتی
(ایرانی) و کالســیک (فرنگی) در حال اجرای موسیقی هستند که دو
ساز جوان کمانچه از خانواده سازهای ایرانی و چنگ از خانواده سازهای
کالســیک رخ در رخ یکدیگر قرار گرفته و یک دل نه صد دل عاشق و
واله و شیفته یکدیگر می شوند اما با توجه به اختالفات بین فرهنگی و
خانوادگی شان با ممنوعیت خانواده هایشان مواجه می شوند« .مِرفی»
عنوان دیگر نمایش جدید مجموعه تئاتر شهر است که از روز یکشنبه
۱۵فروردین ماه در تاالر سایه مجموعه تئاتر شهر به نویسندگی سپیده
ضیایی و کارگردانی نگین ضیایی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد .در
این نمایش که ســاعت ۱۸:۴۵با مدت زمان ۶۰دقیقه و قیمت بلیت
۳۰هزار تومان روی صحنه می رود حامد ادوای ،نیما انصافیان ،ساجده
حمیدی منزه ،شادی ضیایی ،رضا مرشد ،امین موحدی پور به عنوان
بازیگر حضور دارند .در خالصه نمایش امده اســت :در عین حال که
نمیشه انتظار داشت اوضاع بهتر بشه ،دست کم لزومی نداره واهمه داشته
باشیم که چیزی بدتر بشه .اوضاع همیشه همونطور که هست باقی می
مونه .به این ترتیب ،خارج از وجود خود مِرفی ،دســت کم پنج نفر به
مِرفی نیاز دارن .از روز ســه شنبه ۱۷فروردین ماه نیز یک اثر جدید با
عنوان نمایش «کنسرت مرگ گرم» به نویسندگی ،طراحی و کارگردانی
محمدرضا عطایی فر ساعت ۱۸به مدت زمان ۹۰دقیقه و قیمت بلیت
۴۰هزار تومان اجرای خود را در تاالر قشقایی تئاتر شهر اغاز می کند.
نمایش های«هار»بهکارگردانیحسینپوریانی فر«،سگک»بهکارگردانی
رضــا بهرامی« ،لوله» به کارگردانی علی رضا اجلی و «عمو الوروف» به
کارگردانی امیر امیری در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه خواهند رفت.
نمایش های «هار» به کارگردانی حســین پوریانی فر و «ســگک» به
کارگردانــی رضا بهرامی به ترتیب در روزهــای ۱۷و ۲۲فروردین ماه
ساعت های ۱۸:۳۰و ۲۰در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی
صحنهمی روند.نمایش«هار»اثربرگزیدهبیستویکمینجشنوارهتئاتر
دانشــگاهی ایران است که در ان بردیا مشهودی ،سپندار اعلم ،مهدی
قربانی ،اکبر سلمانی اله دادی ،میالد افواج ،نیما خطیب شاد ،علی اصغر
حسینی ،جواد کارگر و علیرضا اشوری به ایفای نقش می پردازند .نمایش
«ســگگ» اثر برگزیده هفدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» است که
روایتگر زندگی شهید شاهرخ ضرغام از دوران کودکی تا شهادت ایشان
است در این نمایش پریسا مقتدی ،تینو صالحی ،محمدرضا ایمانیان،
لبخند بدیعی ،سهیل ملکی ،مهتاب شکریان و امیر عدل پرور به ایفای
نقش می پردازند .همچنین در سالن ناظرزاده کرمانی نیز نمایش های
«لوله» به کارگردانی علیرضا اجلی و «عمو الوروف» به کارگردانی امیر
امیری به ترتیب در روزهای ۲۱و ۱۸فروردین ســاعت های ۱۸:۳۰و
۲۰به صحنه می روند .نمایش «لولــه» اثری فانتزی درباره جامعه ای
اســت که تحت سلطه یک سرکارگر قرار دارد .او از مقامات باال دستور
می گیرد که ۷کارگر شرکت تخلیه چاه را اخراج کند ،این ۷کارگر اخراج
می شوند و باقی ماجرا رخ می دهد .بازیگران این نمایش ابراهیم عبدی،
محمدرضااریان،یاسمنوفایی،مینارسولی،مژدهمنظومه،غزلشجاعی
و مصطفی عطری هســتند .نمایش «عمو الوروف» نیز قصه ۲مامور
امنیتی از ۲کشور مختلف است که در یک اتاقک با هوای محدود گرفتار
شده اند و تنها ۲ساعت زنده خواهند بود در این نمایش نیز فریاد جودی،
نازنین دیده ور ،علی طاووسیان به ایفای نقش می پردازند.
از روز چهارشنبه (۱۸فروردین ماه )۱۴۰۰فعالیت های مرکز تئاتر مولوی
نظیر اجراها ،کارگاه های اموزشی و برنامه های پژوهشی این مرکز از سر
گرفته می شوند .از نمایش های جدید این مرکز می توان به نمایش شب
خارجی -یرما نوشته فدریکو گارسیا لورکا به دراماتورژی و کارگردانینســیم ادبی و ندا شاهرخی اشاره کرد که از ۱۸فروردین ماه اجراهای
خود را در سالن اصلی این مجموعه اغاز می کند. صفحه 3
علی رهبری اهنگساز و رهبر ارکستر مطرح کرد:
پروژه «غمنامه پارسی» برای کمپانی «ناکسوس» ضبط می شود
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
شماره• 1410یکشنبه 15فروردینماه • 1400سالچهاردهم• 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس 88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
12:00
اذان ظهر
16:52
غروب افتاب
اذان مغرب
17:13
05:37
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
07:07
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
علی رهبری اهنگساز و رهبر ارکستر شناخته شده موسیقی کشورمان در
گفتگویی ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود بیان کرد:
طبق برنامه ریزی های انجام گرفته به زودی همراه با محمد سعیدی و علی
سعیدی برادران دوقلوی خواننده که در اصفهان زندگی می کنند ،پروژه
«بلبل های پارسی» کلید می خورد .هم اکنون نیز با این هنرمندان به طور
مرتب در تماس هستم و روی کارهای فنی پروژه نظارت دقیقی دارم.
وی درباره جزییات و ایده اجرایی این پروژه گفت :وقتی در ســن بیست
ســالگی زمانی که در وین مشــغول نگارش قطعه «پوئم ســمفونیک
نوحه خــوان» بودم ،دائم به این فکر بودم که روزی باید قطعه ای را برای
اواز ایرانی و ارکستر برای عرضه در محیط بین المللی داشته باشیم .اتفاقاً
در پوئم ســمفونیک نوحه خوان از موسیقی اصیل ایرانی و تحریرهای
فراوان به ســبک استاد ابوالحسن صبا استفاده کرده بودم و جالب اینکه
جهان بر ابروی عید از هالل وسمه کشید
هالل عید در ابروی یار باید دید
شکسته گشت چو پشت هالل قامت من
کمان ابروی یارم چو وسمه بازکشید
از همین جا پروژه «بلبل های پارسی» در ذهنم شکل گرفت .مدیر هنری
و رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به ویژگی های تحریر در
موسیقی ایرانی ضمن اشاره به دالیل اینکه چرا تاکنون اقدام به نگارش
پروژه «بلبل های پارسی» نکرده بود ،توضیح داد :همیشه مایل بودم که
این پروژه برای دو خواننده موسیقی سنتی نوشته شود اما هربار که به این
پروژه فکر می کردم ،نمی توانستم دو خواننده ای که مد نظرم بود را پیدا کنم
که باهم نزدیک و خوب باشند .به همین جهت هم همیشه پروژه عقب
می افتاد و در حال حاضر که سه البوم از پروژه «مادرم ایران» در عرصه های
بین المللی با استقبال مخاطبان مواجه شده تصمیم داریم این اثر را در قالب
همین پروژه ضبط کنم.
وی با اشاره به همکاری خود با برادران محمد و علی سعیدی در این پروژه
گفت :این دو هنرمند نه به جهت اینکه برادر دوقلو هستند بلکه از جمله
هنرمندانی هستند که به اعتقاد من کارشان عالی است و این یک شانس
بزرگی است که هر دو برادر واقعاً در یک سطح بوده و با عالقه کنار هم کار
می کنند .این را هم باید اضافه کنم ،بی نهایت خوشحالم که این دو برادر
اهل اصفهان هستند .چرا که من خاطرات خوبی از حضور در اصفهان دارم
و به یاد دارم که در ۱۷سالگی درست قبل از اینکه برای تحصیل به اروپا
فرستادهشوم،بهپیشنهاداستادحسیندهلویباهواپیماهرهفتهروزهای
پنجشنبه به اصفهان می رفتم تا یک گروه ُکر و ارکستر کوچکی را اداره
کنم .به همین جهت در خاطره و قلبم روزهای بسیار زیبایی از اصفهان به
یادگار باقی مانده که هنرمندان این دیدار را دوستان خوب و حق شناسی
می دانم .رهبری در پاسخ به این پرسش که اشنایی اش با موسیقی ایرانی
در مقایسه با فعالیت هایش در عرصه موسیقی جهانی به چه میزان بوده،
توضیح داد :متاسفانه در ۳۰سالی که ایران نبوده و تماسی هم با اینجا
نداشتم ،اگاهانه یا نااگاهانه با من درباره موسیقی ایرانی خیلی صحبت
نشده بود .به همین دلیل خیلی ها نمی دانند که من در سنین کودکی
با موسیقی ســنتی بزرگ شدم .حتی بزرگانی چون رحمت اهلل بدیعی
ردیف های استاد صبا را با من کار کرده اند .این هنرمند در بخش دیگری
از صحبت های خود با اشاره به اینکه از سوی مجموعه های داخلی حمایتی
از پروژه «مادرم ایران» نشده ،تصریح کرد :بر این باورم که پروژه هایی چون
«مادرم ایران» در معرفی هرچه بهتر کشور عزیزمان به دنیا اهمیت خاصی
دارد ،اما متاســفانه مجموعه هایی دولتی در این زمینه حمایت چندانی
نمی کنند .البته خدا را شکر نیازی هم به این حمایت ندارم اما دوستان
بدانند که هم اکنون اهنگسازان و هنرمندان بسیار خوبی در ایران هستند
که به کمک های دولتی نیاز دارند اما کسی کمکشان نمی کند و بودجه ها
فقط صرف تعدادی محدود می شود.
وی درباره ســایر فعالیت هایش در عرصه موسیقی گفت :چندی پیش
مشغولنوشتن«اپرایغمنامهپارسی»نوشتهایشیلوسنمایشنامه نویس
مشهور یونانی بودم که این پروژه نیز به اتمام رسید .به هر حال هر چیزی
در دنیا قطب منفی و مثبت دارد و من هم که به خاطر کرونا خانه نشین
شده ام توانسته ام چند اثر را با تمام برسانم .پروژه «غمنامه پارسی» اثری
۷۰دقیقه ای اســت که به زبان انگلیسی نوشته شده که به زعم خودم
یکی از بهترین اثارم اســت و فکر می کنم تا یک ماه دیگر برای کمپانی
«ناکسوس»ضبطمی شود.
لزوم توجه سینماگران به تکنسین پس از تولید
یکتهیه کنندهوپخش کنندهفیلم هایکوتاهبراهمیتبهره مندیسینماگران
از یک تکنســین پس از تولید به عنوان یک اصل کلیدی در مرحله پســت
پروداکشن (پس از تولید) فیلم تاکید کرد .پیمان شاه محمدی درباره اهمیت
مرحله پست پروداکشن در تولید فیلم ،اظهار داشت :اتمام مرحله پس از تولید،
درست همان نقطه ای است که یک فیلم همچون تردستی و شعبده بازی،
ظاهر و ســپس با چشمان مخاطب روبرو می شود .مرحله فنی و پایانی یک
فیلم همچون «چسبی» تمام عناصر صوتی و بصری فیلم را در کنار هم نگه
می دارد .این مرحله پست پروداکشن (پس از تولید) نام دارد که بر پایه اصل
«اعتماد مشترک» به بلوغ می رسد .اصل اعتمادی که بین متخصصان این
حوزه و کارگردان فیلم شکل می گیرد .انها باید حرف همدیگر را بفهمند و به
یکدیگر اعتماد کنند .این اعتماد از طریق یک «رابط» با عنوان «مدیر پس از
تولید یک فیلم» ایجاد می شود .وی با تاکید بر اینکه بیشتر فیلمسازان جوان،
درک صحیحی از این مرحله ندارند و با ورود به دنیای پس از تولید فیلم ،دچار
بی نظمی و سردرگمی می شوند ،گفت :قطعا زمان این رسیده که کارگردانان
جوان و همینطور دست اندرکاران باسابقه سینمای ایران ،با «تکنسین پس از
تولید» و یا «پست پروداکشن منیجر» و همینطور حساسیت وجود این نیروی
ماهر بیشتر از قبل اشنا شوند .این تهیه کننده ادامه داد :این تخصص تقریبا
برای اکثر فیلمسازان ،غریبه و غیر موجه است .اما من پس از سال ها تجربه در
حوزهپستپروداکشنفیلم،بهفیلمسازاناکیداتوصیهمی کنمکهبرایگرفتن
یک خروجی اســتاندارد از لحاظ فنی و همینطور زیبایی شناسی و از همه
مهمتر کاهش هزینه های لیست شده در این مرحله یک «مدیر پس از تولید»
استخدام کنند! شاه محمدی استخدام یک مدیر پس از تولید فیلم را درست
هماننداستخدامیکفرشتهنجاتدانستوافزود:اومسئولیتنگهداریتصاویر
و صداهای ضبط شده یک فیلم را برعهده می گیرد که با یک استراتژی مناسب
اقدام به اغاز پروسه پس از تولید (مرحله پس ازفیلمبرداری) می کند .پروسه ای
که به ترتیب شامل مراحل تدوین ،صداگذاری ،اهنگسازی ،میکس صدا ،جلوه
های ویژه بصری ،اصالح رنگ و نور ،عنوان بندی ،تیتراژ ،زیرنویس و کپشن
گذاری ،طراحی پوستر ،تبلیغات و در نهایت توزیع و فروش بین المللی فیلم
شما می شود .وی با بیان اینکه مدیر پس از تولید دقیقا می داند به چه شکل باید
با متخصصان حوزه پس از تولید ،وارد مذاکره شود و ترتیب و اولویت های امور
فنی را به بهترین شکل اجرا می کند ،گفت :در این بین نیز با تمام سرگروه های
تخصصی و فنی (فیلمبردار ،صدابردار ،طراح جلوه های ویژه بصری ،تدوینگر،
صداگذار ،فولی ارتیست ،اهنگساز و )...در ارتباط است .او شبیه به یک «زنجیر»
عمل می کند .تمام این مراحل فنی و متخصصان پس از تولید فیلم را به هم
متصل می کند و از تدوینگر تا طراح پوستر فیلم ،به درستی و در بازه زمانی
مناســب ،به کار خود مشغول می شوند .داشتن این متخصص به کارگردان
و تهیــه کننده فیلم ،این اطمینان را می دهد که هم از لحاظ کمی و هم از
لحاظ کیفی ،همه چیز تحت کنترل است .این سینماگر جوان در مورد جایگاه
«تکنســین پس از تولید» و یا «پست پروداکشن منیجر» در سینمای ایران
اظهار داشت :جای این تخصص به شدت در سینمای ایران احساس می شود.
متاسفانه دست اندرکاران حوزه فیلم و سینما نمی دانند که خال این تکنسین
پس از تولید ،چه مشکالتی را بر سر راهشان ایجاد می کند .باید بپذیریم که
برای رسیدن به استانداردهای جهانی فیلم ،تعریف سرفصل های نوین و تعریف
مشاغل کلیدی ،نقش مهمی را در یک حرفه و «مارکت بین المللی» به ویژه
صنعت فیلم و سینما بازی می کند .اصوال در ایران ،کارگردانان به همراه تهیه
کنندگان ،خودشان بدون داشتن دانش کافی در این حوزه ،وارد استودیوها و
اتاق های تدوین و صدا می شوند که هر چقدر که به مراحل پایانی کار نزدیک
می شوند ،مشکالت فنی ،بیشتر خودشان را نشان میدهد.
پیشنهادی اقای کارگردان برای جبران خسارت های کرونا به اهالی تئاتر
مشــکالت اهالی تئاتر در کشــور کم نبود که مهمان
ناخوانده و شومی ان را چند برابر کرد .این هنر مهجور
نتوانست کرونا را مانند مشکالت دیگر از پای دراورد و به
همین دلیل ناچار به عقب نشینی شد .به جرات می توان
گفت این شــاخه هنری بیش از هر رشته دیگری در این
دوران صدمه دید و اهالی ان بیکار شــدند .حتی زمانی
که سالن ها باز شدند و برخی از فعالیت های هنری از سر
گرفته شد؛ به دلیل نصف شدن ظرفیت سالن ها به منظور
رعایت پروتکل های بهداشــتی ،از نظر اقتصادی اجرای
تئاتر به صرفه نبود و با توجــه به خطرات این بیماری،
بســیاری ترجیحشــان بر همان تعطیلی سالن ها بود.
بسیاری از اهالی این حوزه برای جلوگیری از مشکالت و
بیکاری به راه هایی همچون فیلم تئاتر و اجرا در فضای باز
روی اورند .که البته به دلیل نبود زیرساخت ها و امادگی
الزم بســترهای فرهنگی ،چندان نتیجه بخش نبود .هر
چند در این میان جشــنواره تئاتر برگزار شد اما ان هم
به شــکلی متفاوت و محدودتر از سال های گذشته بود.
اما به راســتی برای جبران این خسارت ها و بهتر شدن
وضعیت معیشتی فعاالن عرصه تئاتر و همچنین فعالیت
مستمر این صنف در سال جاری باید چه راهکارهایی به
کار گرفته شــود؟ چگونه مسئوالن ،سازمان ها و نهادها
می توانند این مســیر را هموار کنند؟ این پرسش ها را با
امیر دژاکام کارگردان و مدرس تئاتر درمیان نهادیم.
کرونا ،خسارت ها و بدهی های سنگین
دژاکام درباره چگونگی جبران خسارت های اهالی تئاتر از کرونا
در ســال ۱۴۰۰گفت ۱۴ :ماه اســت که تئاتــر و فعالیت های
تئاتری تعطیل است .نویســندگان ،بازیگران ،طراح های صحنه
و کارگردانان این حوزه و همچنین تئاترهای خصوصی ،دولتی
و تجاری نتوانسته اند فعالیت داشته باشند .کالس های اموزش
بازیگری تعطیل است و موسســه های بازیگری نتوانسته اند به
فعالیت خــود ادامه دهند .تئاترهای خصوصی و مســتقل که
سالن هایشــان اجاره ای بود و گاهی با کرایه های ۳۰۰میلیون
تومان در ماه فعالیت می کردند ،خســارت های بسیاری دیدند
و حتی بدهکار شــدند .به عبارت دیگر نه تنها درامد نداشتند
بلکه به دلیل تعهدهای بســیار بدهی های سنگینی دارند .وی
با بیان اینکه در این شــرایط ،بازیگران تئاتر گاهی در سریال ها
بازی می کردند و حتی طراحان صحنه ،نویسندگان و دستیاران
تئاتری در تلویزیون و ســینما نیز فعال بودنــد ،افزود :باالخره
این خانواده به یکدیگر متصل اســت .البته تلویزیون هم تقریبا
تولیداتش کم شد و ســاخت اثار سینمایی تا حدودی متوقف
شــد .در هر صورت خسارت های سنگینی به این افراد متحمل
شــد .البته شــبک ه نمایش خانگی فعالیت خود را ادامه داد و با
توجه به خانه نشینی مردم ،شرایط ان از زمان پیش از کرونا بهتر
و فروششان بیشتر شده است.
نقش دیگر سازمان ها در فعالیت های فرهنگی
این کارگردان درخصوص وام هایی که از ســوی مسئوالن وعده
داده شــده اســت ،گفت :اعالم کردند یک وامی به اهالی تئاتر
تعلق می گیرد .به همین دلیل برای ثبت نام مراجعه کردم .همه
مشــخصات جزیی و کلی را خواستند؛ با این وجود گفتند یک
وام ۱۰۰میلیونی به اسم من درامده است که برای دریافت ان
ابتدا باید ۲۰میلیون تومان پرداخت کنم تا وام را دریافت کنم
و باید تا ســال اینده با ۱۴درصد ســود این مبلغ را برگردانم.
مراحل ثبت نام هم انجام دادم اما تا این لحظه هیچی خبری از
ان نیست .وی ادامه داد :به اهالی هنر ،یک «هنر کارت» به مبلغ
یــک میلیون و ۵۰۰هزار تومــان دادند و در یکی دو نوبت این
مبلغ شارژ شــد .به هر حال هنرمندان هم برای گذران زندگی
و معیشتشــان خرج و مخارج دارند .در کشــور بودجه و ردیف
بودجه داریم .در اوج بی پولی ،بودجه های فرهنگی بســیاری در
جاهای مختلف هزینه شد .فقط وزارت ارشاد نیست که بودجه
دارد .سازمان تبلیغات ،بسیج هنرمندان و جاهای دیگر هم برای
تولید تئاتر بودجه دارند .اما حاال که نمی توانند تئاتر تولید کنند
ایــن پول ها را به خانواده تئاتر بدهنــد .من از دولت به تنهایی
گله ندارم .ســازمان فرهنگی هنری شــهرداری تهران مشخصا
معاونت اجتماعی هم بودجه دارد .این سازمان ،مدیرکل هنرهای
نمایشــی دارد و برای فرهنگســراها و تولید تئاتر ردیف بودجه
دارد .ایــن بودجه ها را در قالب مبالغی به اهالی تئاتر بدهند که
در سفره هایشان بگذارند.
بودجه هایی در قالب وام بالعوض
این کارگردان با ارائه پیشــنهادی در خصوص کمک سازمان ها
و نهادها به اهالی تئاتر گفت :اهالی تئاتر شهرستان ها به مراتب
اوضاع بدتری دارند .پیشنهاد مشخص من به دولت ،سازمان ها،
نهادها و همه ارگان هایی که بودجه فرهنگی دارند این است که
به اهالی تئاتر وام بالعوض بدهند .وام هایی با سود ۱۴درصد و ...
را بردارند .چون فعاالن این حوزه با این شرایط از عهده پرداخت
این مبالــغ بر نمی ایند .از ریاســت ســازمان فرهنگی هنری
شــهرداری تهران ،ریاســت حوزه هنری تهران و شهرستان ها،
بســیج هنرمندان و نهادهای دیگری که بودجه فرهنگی دارند
و همچنین بانک ها که روابــط عمومی و بودجه فرهنگی دارند
خواهشــمندم این بودجه ها را به وام بالعوض تبدیل کنند .این
وام ها را با نظارت خانه تئاتر به فعاالن تئاتری ،یعنی کسانی که
عضو خانه تئاترند و یا نیســتند اما شغلشــان همین است اعطا
کنند.
معرفی بازیگران تئاتری به سریال ها و سینماها
وی درخصــوص اجرای تئاترها در فضــای باز و همچنین تاثیر
نمایش خانگــی در فعالیت بازیگران تئاتر نیز گفت :من هم در
دوران کرونا در مجموعه تاریخی و فرهنگی ســعداباد ،دریاچه
چیتگر ،ابشــار و بام تهران نمایش اجرا کردم .دو پلتفرم نماوا و
فیلیمو در ازای پخش ســریال ها و اثار شبکه نمایش خانگی به
درامد هنگفتی رســیده اند و مردم هم استقبال زیادی کرده اند.
اتفاق خیلی خوبی اســت که در این شــرایط کارشــان رونق
گرفتــه؛ در حال حاضر نیز در ایــن دو پلتفرم نمایش خانگی،
«فیلم تئاتر»های خوبی وجود دارد که مورد عالق ه مردم اســت.
خرید این فیلم تئاترها از اهالی تئاتر و پخش انها در شبکه نمایش
خانگی باعث می شود اقتصاد تئاتر گردش پیدا کند و تا حدودی
بهتر شــود .در حال حاضر معضل بزرگ تئاتر این است که ۲۰
تا ۳۰بازیگر مطرح و ستاره وجود دارد که این تعداد نمی توانند
پاسخگوی نیاز شبکه نمایش خانگی باشند .لذا دستمزدهایشان
بســیار گران شده است .دژاکام افزود :دستمزدهای بازیگران به
اصطالح ستاره از دوران ســامت و پیش از کرونا ۵برابر شده
اســت .اگر اتفاقی بیفتد که بازیگران تئاتر بیشتر معرفی شوند
و بازی های خوبشان دیده شــود و کارگردانان سراغ انها بروند
و از این بازیگران در ســریال ها بــازی بگیرند ،به طور حتم در
سریال های بعدی نقش اول می گیرند .این کارگردان ادامه داد:
در حال حاضر بازیگران تئاتری بسیار خوبی داریم که تواناییشان
از برخی بازیگران مطرح کنونی بیشــتر است اما دیده نشده اند.
همانطــور که در حــال حاضر حدود نیمی از سوپراســتارهای
سینمای کشور از بازیگران تئاتر هستند. صفحه 4