روزنامه هنرمند شماره 1409
روزنامه هنرمند شماره 1409
هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید www.magland.ir
شنبه 14فروردینماه 1400سال چهاردهم شماره 4 1409صفـــحه 3000تومـان ISSN 2008-0816
www.jaaar.com
مهدی هاشمی
در نشست تار یخ شفاهی موزه سینما:
اگر بازیگر نمی شدم
دوست داشتم راننده
ترانزیت شوم
سینما3-
CINEMA
جز ییات بازگشایی مجدد
سینماوتئاتر
سینما3-
CINEMA
فروش پانصد میلیونی اکران نوروزی
کدام فیلم
پرمخاطب تر ین بود؟
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
چه کسانی در مرگ
ازاده نامداری
نقش داشتند؟
اغاز اجرای ۲۰نمایش با پایان تعطیلی های نوروز
فعالیت 11تماشاخانه پایتخت
شروع شد
گنجینه «لوور» را مجازی ببینید
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
به بهانه سالروز درگذشت استاد جمشید مشایخی:
شهرتنباید
هدفیک هنرمند باشد
فرهنگ و هنرART & CULTURE 2.
سینما3.
CINEMA&TV
رخشان بنی اعتماد:
من جزو شیفتگان
سینما نبودم!
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
خداحافظی عظیمی از یک انجمن
سینمایی پنج ماه پس از استعفا
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4.
اسکار تمهیدات خود
را در نظر گرفت
سینما3.
CINEMA&TV
«عباس کیارستمی»
در فرانسه
فرهنگ و هنرART & CULTURE 4. صفحه 1
2
اغاز اجرای ۲۰نمایش با پایان تعطیلی های نوروز
شنبـــــه 14فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1409
www.honarmandonline.ir
& ART
CULTURE
فعالیت 11تماشاخانه پایتخت شروع شد
فرهنگ و هنر
اخبار
نقد
کنسرتی با حضور هزاران نفر
در اوج کرونا!
هزاران نفر از جوانان بروکسل که برای دیدن یک کنسرت به پارکی
در این شهر رفته بودند با دروغ اوریل مواجه شده و با پلیس درگیر
شدند .کنسرتی با حضور هزاران نفر ،در بحبوحه همه گیری کرونا در
بروکسل ،دروغ اول اوریل از کار در امد .تعداد زیادی جوان که این
دروغ را باور کرده بودند ،بی توجه به هشدار پلیس جمع شدند و به
دنبال ان کار به درگیری مردم و نیروهای پلیس بروکسل پایتخت
بلژیک کشید .پلیس ،با پوشیدن کاله ایمنی و پیشروی در یک صف،
برای اجرای قوانین سختگیرانه فاصله اجتماعی کووید ۱۹که تجمع
بیش از چهار نفــر را در مکانهای عمومی ممنوع اعالم کرده ،وارد
عمل شد .نیروهای پلیس برای متفرق کردن مردم از گاز اشک اور
و ماشین اب پاش کشید! «روز دروغ اوریل» در بسیاری از کشورها
به عنوان یک روز ویژه با گفتن دروغ هایی به شوخی در یکم اوریل
گرامی داشته می شود .در برخی از کشورها از جمله بریتانیا ،اتریش،
نیوزیلند و زیمبابوه دروغ گویی در این روز از صبح تا شب ادامه پیدا
می کند و شخصی که قبل از شب ،حقیقت را فاش کند یا شخصی
که این دروغ را باور کند احمق اوریل ( )April Foolلقب می گیرد.
اما در مناطق دیگر تا پایان ظهر ادامه دارد.
اغاز فعالیت «تئاتر مولوی»
از ۱۸فروردین
مدیر مرکز تئاتر مولوی اعالم کرد فعالیت این مجموعه در ســال
۱۴۰۰با اجرای یک اثر نمایشــی در سالن اصلی مجموعه ،از ۱۸
فروردین اغاز می شود .امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی
درباره زمان اغاز فعالیت های این مجموعه در سال ۱۴۰۰و میزبانی
از اجراهای نمایشی گفت :ما از روز دوشنبه ۱۸فروردین با میزبانی
از یک اثر نمایشی در سالن اصلی مجموعه ،فعالیت خود را در سال
جدید اغاز می کنیم .طبق بازبینی های انجام شده و مجوزهای صادر
شده ،از دهه اخر فروردین نیز میزبان ۲اثر نمایشی دیگر می شویم.
وی ادامه داد :تا زمان برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی
ایران مجموعه میزبان این اثار نمایشی است و با اغاز جشنواره تمامی
فضای مجموعه میزبان برگزاری جشنواره خواهد شد .حریری درباره
اثری که از ۱۸فروردین به صحنه می رود ،توضیح داد :این اثر نمایشی
که اقتباسی از نمایشنامه «یرما» است با کارگردانی ندا شاهرخی در
سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی اجرا می شود .مدیر مرکز تئاتر مولوی
درباره برنامه ریزی برای اغاز به کار مدرسه تئاتر مولوی یاداور شد:
ما امادگی این را داشتیم که بعد از تعطیالت نوروز ۱۴۰۰فعالیت
مدرسه تئاتر مولوی را اغاز کنیم ولی به دلیل اعمال محدودیت های
جدید کرونایی و اینکه برگزاری کارگاه های اموزشــی و همچنین
فعالیت مراکز اموزشی در گروه ۳مشاغل ستاد ملی مقابله با کرونا
قرار داد ،این امر با تاخیر همراه شد .وی در پایان سخنان خود تاکید
کرد :امیدوارم با برطرف شــدن محدودیت هــای کرونایی ،از اوایل
اردیبهشت سال ۱۴۰۰مدرسه تئاتر مولوی فعالیت خود را اغاز کند.
فروشپانصدمیلیونیاکراننوروزی
کدام فیلم پرمخاطب ترین بود؟
پس از دو هفته از شروع اکران فیلم های نوروزی ،کمدی «هفته ای
یک بار ادم باش» با جذب مخاطب بیشتر در صدر امار فروش پنج
میلیارد ریالی فیلم های روی پرده ســینماها قرار دارد .در روزهای
پایانی سال 1399پنج فیلم سینمایی برای اکران نوروزی انتخاب
شــدند و نمایش ان ها طی چند روز اغاز شد ،اما برخالف انتظاری
که از این نوبت اکران وجود دارد ،اســتقبال مردم از فیلم های روی
پرده چندان قابل توجه نبود و حاال پس از گذشت حدود دو هفته از
شروع اکران نوروزی مجموع فروش این پنج فیلم به پنج میلیارد و
161میلیون ریال رسیده است .البته در هفته دوم تعطیالت نوروزی
سالن های سینما در شهرهایی مثل تهران که با افزایش موارد ابتال
به کرونا از وضعیت زرد به نارنجی درامد با تعطیلی روبرو شد ولی
پس از سه روز با موافقت ستاد مقابله با کرونا «سینما» از دسته بندی
مشاغل گروه سه به دو جابحا شد تا امکان فعالیت در وضعیت نارنجی
وجود داشته باشد .به این ترتیب و براساس امار سامانه مدیریت و
فروش اکران (ســمفا) در این دو هفته ،فیلم «هفته ای یک بار ادم
باش» به کارگردانی شــهرام شاه حســینی و «الله» به کارگردانی
اسداهلل نیک نژاد بیشترین و کمترین تعداد بلیت را فروخته اند .تا
لجظه انتشار این خبر طبق اطالعات سامانه انالین سمفا« ،هفته ای
یک بار ادم باش» با داشــتن 181سالن و 7666نفر بیننده ،یک
میلیارد و 830میلیون ریال فروش داشته است .در رده بعدی فیلم
«خورشید» مجید مجیدی قرار دارد که با 149سالن و 6263نفر
بیننده ،بیش از یک میلیارد و 630میلیون ریال بلیت فروخته است.
دیگر فیلم کمدی اکران نوروزی یعنی «تکخال» به کارگردانی مجید
مافی نیز با 143سالن توانسته 5615تماشاگر را با فروش بیش از
یک میلیارد و 220میلیون ریال ثبت کند .فیلم «خون شد» مسعود
کیمیایی یکی دیگر از فیلم های روی پرده است که در 113سالن
اکران می شود و تاکنون 1650نفر تماشاگر داشته است .فروش این
فیلم در حال حاضر حدود 400میلیون ریال است.اما پنجمین فیلم
اکران نوروزی که یکی از فیلم های پرحاشیه سال های اخیر در حین
تولید بوده ،کمترین فروش و مخاطب را داشته و شاید یکی از دالیل
استقبال کم از «الله» مدت زمان طوالنی فیلم باشد ،گرچه عده ای
هم ریتم ان را پرکشش می دانند .این فیلم با 68سالن و حدود 490
نفر مخاطب 110میلیون و 654هزار ریال فروش داشته است.اکران
فیلم های نوروزی همچنان در سینماها ادامه دارد.
«زیر اسمان پاریس»« ،شب بیست و یکم»« ،مرفی»« ،رویای یک نویسنده»« ،لباس
جدید پادشاه»« ،بیســت تومنی»« ،ریورساید درایو»« ،تلخک و قندک»« ،بابا کرم»،
«چهرازی»« ،لوله»« ،دهلیزهای بی انتهای خاطره»« ،همه چیز می گذرد تو نمی گذری»،
«عمو الوروف»« ،هار»« ،هیچ ،میــان ما»« ،جنگ و صلح»« ،مرگ گرم»« ،چمدان» و
«مشــاهیر» ۲۰ ،نمایشی هستند که در هفته جاری و اوایل هفته اینده در یازده تاالر
نمایشی پایتخت به صحنه خواهند امد .در این گزارش مروری بر عناوین ان ها خواهیم
داشت:
مجموعه تئاتر شهر
نمایش «مرفی» نوشــته سپیده ضیایی و کار نگین ضایی اســت که از ۱۵فروردین ماه ساعت
۱۸:۴۵در تاالر ســایه مجموعه تئاترشهر اجرا خواهد شــد .حامد ادوای ،نیما انصافیان ،ساجده
حمیدی منزه ،شادی ضیایی ،رضا مرشد و امین موحدی پور در این نمایش ایفای نقش دارند.
«جنگ و صلح» نوشــته و کار میثم یوســفی از ۱۷فروردین ماه ســاعت ۱۹در سالن چهارسو
این مجموعه روی صحنه اســت .بازیگران این نمایش شاهین عالیی نژاد ،مهناز غمخوار ،محمد
صمدی ،مصطفی ایزدی ،پریســا فالح زاده ،مرتضی حقی ،هومن قاســم خانی و زهرا دوســتی
هســتند .سالن قشــقایی این مجموعه از ۱۷فروردین ماه ســاعت ۱۸میزبان کنسرت نمایش
«مرگ گرم» نوشته و کار محمدرضا عطایی فر است.
تماشاخانه ایرانشهر
«هار» به نویسندگی ،طراحی و کارگردانی حسین پوریانی فر از ۱۷فروردین ماه ساعت ۱۸:۳۰
در سالن استاد سمندریان این تاالر نمایشی با بازی بردیا مشهودی ،سپندار اعلم ،مهدی قربانی،
اکبر ســلمانی اله دادی ،میالد افواج ،حســام رضائیان ،نیما خطیب شاد ،امیرحسین بهاالدینی
وعلی اصغر حســینی روی صحنه اســت .نمایش «عمو الوروف» نوشته و کار امیر امیری از ۱۸
فروردین ماه ســاعت ۲۰در سالن استاد ناظرزاده کرمانی این تماشاخانه اجرا می شود .بازیگران
این نمایش فریاد جودی ،نازنین دیده ور و علی طاووسیان هستند.
«لوله» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا اجلی و با بازی محمدرضا اریان ،مینا رسولی ،ابراهیم
عبدی ،مصطفی عطری ،مژده منظومه و یاســمن وفایی از ۲۱فروردین ماه ســاعت ۱۸:۳۰در
سالن استاد ناظرزاده کرمانی این مجموعه اجرا می شود.
خانه هنرمندان
سالن استاد انتظامی این مجموعه از ۲۰فروردین ماه ساعت ۱۹میزبان نمایش «هیچ ،میان ما»
نوشــته و کار سیاوش پاکراه است .مصطفی لطیفی خواه ،محمد هادی غضنفری ،امیر تک فالح،
میالد حکمت پیرا و محسن صالحی در این نمایش ایفای نقش دارند.
تماشاخانه سنگلج
نمایش «لباس جدید پادشــاه» از ۷فروردین ماه ساعت ۱۸در این تماشاخانه روی صحنه است.
این نمایش نوشــته فرزاد فخری زاده با طراحی و کارگردانی الدن نازی و دراماتورژی محســن
خیمه دوز اســت.ایمان سلگی ،میثاق اقاموالیی ،بهرام عباسی فرد ،رضا جهانی ،علی قربانخانی،
مهبد قناعت پیشــه ،فریده خزاعی ،درسا علمی نژاد ،سپیده زینلی ،اندیا حمیدی ،مبینا افشار و
اتوسا بهشتی در این نمایش ایفای نقش دارند.
پردیس تئاتر شهرزاد
نمایش کمدی «بیست تومنی» نوشته و کار محمدرضا ازادفرد است و از ۱۵فروردین ماه ساعت
۱۸در ســالن صنوبر پردیس تئاتر شــهرزاد به صحنه می اید و داســتان سه رفیقی است که از
کودکی با هم هستند و در زمینه تئاتر فعالیت می کنند و ماجراهایی برای ان ها پیش می اید.
سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد از ۱۵فروردین ماه ساعت ۹میزبان نمایش «ریورساید درایو»
نوشــته وودی الن با ترجمه محمدرضا اوزار و کار مرضتی برزگرزادگان است .محمدرضا ازادفرد
و سانار روشنی بازیگران این نمایش هستند.
نمایش «تلخک و قندک» نیز کمدی است و داوود فتحعلی بیگی نویسنده و محمد شایان طهماسب پور
کارگردان ان است و از ۱۵فروردین ماه ساعت ۱۸:۳۰در سالن ارکیده پردیس تئاترشهرزاد اجرا خواهد
شد .بازیگران این نمایش فریدون احمدی ،زیبا مصطفایی ،محمد عبداللهی ،محمد مهدی فتاحی ،بهار
جهانبانی ،امید رهبر ،مهشید زبردست ،مجتبی طباطبایی ،مرجان اقانوری ،هیوا پورشفیعی ،حسین
براتی ،علی پیله ور ،رضا حسین نژاد ،علی رضا عباسی ،سعید بیرام زاده و مبینا سرلک جیوا هستند.
خانه نمایش مهرگان
پیروز میرزایی نویسنده و کارگردان نمایش «زیر اسمان پاریس» است که از ۱۵فروردین ماه در
ســالن شماره ۲خانه نمایش مهرگان به صحنه خواهد امد .پیروز میرزایی ،اشکان افشاری ،پروا
محزون ،پرهام میرزایی و امیرحسین صادقی بازیگران این درام کمدی هستند.
میثم ترکمند نویســنده و کارگردان نمایش «رویای یک نویســنده» اســت که از ۱۵فروردین
ماه ســاعت ۱۹:۳۰در سالن شماره یک این خانه نمایش اجرا می شود .بازیگران این اثر علیرضا
حنیفی ،مرجان اقانوری ،حسین کرمی ،کیوان عموزاده ،سحر بیرانوند ،مرضیه بنی علی ،شایان
حاجی اسماعیلی ،سحر رستمیان ،مهتاب عسگری ،کوروش شاهی نیا ،ابوالفضل علی یاری ،علی
ساکی ،عرفان خوش نیت ،جالل حســنی ،معصومه کبیری ،میثم ترکمند ،فاطمه پاک سرشت
نائینی و محمد طه تقی زاده هستند.
نمایش «چهرازی» نوشــته مهدی راســتی به کارگردانی کامبیز نیک امیز از ۱۸فروردین ماه
ســاعت ۱۷:۳۰در ســالن شــماره یک این مجموعه با بازی الناز زاهــدی ،کامبیز نیک امیز،
ســحر اژیر ،مریم زارعی ،ملیکا شاگردی ،حســین صفدری ،رضا لک ،مهدی راستی ،درسا علی
ابادی ،زهرا عســگری ،فاطمه ازادخواه ،فاطمه اقاپور ،اشکان دهقانی ،بهار صادقی ،متیناسادات
میرکمالی ،هانیه امامی ،بهار شــعربافی ،احمدرضا طاهری ،ابراهیم موسوی ،محمدعرفان باقری،
مانی محمدی ،متین وکیلی و متین نیکنام روی صحنه است.
عمارت نوفل لوشاتو
نمایش «شــب بیست و یکم» ،نوشــته محمود استاد محمد و کار مهدی رضایی است که از ۱۵
فروردین ماه ســاعت ۱۹در عمارت نوفل لوشــاتو با بازی احسان احمدی ،ایمان حاج عظیمیان،
مهدی رضایی ،کامران طاهری ،مجید عراقی ،میالد کرباسی و برسام نوری اسکوئی اجرا می شود.
تماشاخانه ملک
«مشاهیر» عنوان نمایشی نوشته و کار افشین واعظی است که از ۱۵فروردین ماه ساعت ۱۸:۳۰
در این مجموعه به صحنه خواهد رفت.
این تاالر نمایشــی از ۱۸فروردین ماه ســاعت ۱۸:۳۰میزبان نمایش «بابا کرم» نوشــته فرهاد
نقدعلی و کار وحید شــاهینی اســت .کرامت رودســاز ،امیرحســین انصافی ،فاطیما درستکار،
سیدحســن حسینیان ،وحید شــاهینی ،مجید علم بیگی ،امیر سجاد ســلمانی ،ساناز مجیدی،
هانیه رهگزر ،نازنین عباس ابادی ،سید حسین میرساالری ،عباس سامانی فر ،عماد مهدی زاده
و ریحانه سادات میر کمالی در این نمایش ایفای نقش می کنند.
فرهنگسرای نیاوران
باغ این مجموعه از ۱۹فروردین ماه ســاعت ۱۴میزبان نمایش «دهلیزهای بی انتهای خاطره»
به نویســندگی ،طراحی و کارگردانی علی اتحاد اســت .شــهریار نیک پیکران ،ونوشه واحدی،
عارفه احمدپور ،حســین رضایی ،فاطمه توکلی ،داریوش احمدی ،پویا فیاضی ،ملیکا بهجت ،گیز
طاهایی ،مهدیه ابراهیمی ،هامون هوشیار و برکه بذری بازیگران این نمایش هستند.
تماشاخانه هیالج
نمایش «همه چیز می گذرد تو نمی گذری» نوشته محمد چرم شیر به کارگردانی حسن طبیب زاده
از ۲۲فروردین ماه ساعت ۱۹در این تاالر نمایشی روی صحنه است .حسن طبیب زاده در این
نمایش ایفای نقش می کند.
تماشاخانه اهورا
نمایش «چمدان» نوشته کوبو ابه با ترجمه مصطفی دهقان و کارگردانی اریو راقب کیانی از ۲۲
فروردین ماه ســاعت ۱۷:۴۵در این تاالر نمایشی اجرا می شود .شهاب حیدری ،مهسا سیاری و
الناز شاهوردی در این نمایش ایفای نقش دارند.
چه کسانی در مرگ ازاده نامداری نقش داشتند؟
مــرگ ازاده نامــداری مجری ۳۷ســاله ممنوع الکارشــده،
بحث های اخالقــی دنباله داری را در شــبکه های اجتماعی
در پی داشــت .این چالش ها انچنان بود که حتی خبر مهم
امضای معاهده ایران و چین را کم رنگ کرد و بیشــتر افراد
درگیر مســئله مرگ او بودند .این بار دیگر فقط دل نوشته ها
و دعواهــای مــردم در توییتر و اینســتاگرام نبود؛ در مدت
کمی اتاق های زیادی در شــبکه کالب هاوس تشکیل شد و
با داده های عجیبی همچــون مرگ با حیوانات خانگی نظیر
سوسمار ،تمساح و ...یا حضور در افریقای جنوبی درباره ان
گفت وگو شــد .چالش بین مردم و سلبریتی ها بر سر اینکه
چه کسی ان چنان عرصه را برای این دختر پرشروشور تنگ
کرد که به مرگش منجر شد ،اغاز شده بود .برخی به دورویی
و ریاکاری و ابزار تبلیغ بودن او می پرداختند و عده ای دیگر
معتقد بودند خدشــه بر حریم خصوصی اش تاب و توانش را
گرفــت .عده ای از تاثیر او بر تشــویق به حجاب نوشــتند و
عده ای دیگر از قربانی بودنش به همین دلیل .عده ای معتقد
بودند ســلبریتی ها ان موقع که می توانســتند ،تالشی برای
بازگشــت و همراهــی با او نکرده اند و حــاال مدعی حمایت
از او هســتند و عده ای دیگر نقش صداوســیما در این فشار
هفت ساله را پررنگ می دانستند و دایی او نقش ابررسانه ها را.
این ابررسانه ها هم می توانستند رسانه های فارسی زبان خارج
از کشور باشند و هم ترول های شبکه های اجتماعی .همه این
اظهارنظرها با این باور شــکل گرفت که او خودکشــی کرده
اســت نه اینکه با مرگ طبیعی مرده یا به قتل رسیده باشد.
مرگ «ازاده نامداری» ســواالت زیــادی را در زمینه نقش
مردم ،نقش رسانه ها ،نقش صداوسیما ،نقش سلبریتی ها و...
به دنبال داشت.
گنجینه«لوور»رامجازیببینید
موزه لوور با ایجاد یک بســتر مجازی کل مجموعه تاریخی و
هنری خود شــامل ۴۸۰هزار اثر را به صورت مجازی و رایگان
در معرض دید عموم قرار داد .دوســتداران تاریخ و هنر اکنون
این فرصت را دارند تا برای نخستین بار از مجموعه ای کامل از
اثار متعلق به موزه لوور شــامل ۴۸۰هزار اثر از قســمت های
مختلف موزه از هنر اسالمی گرفته تا مجسمه های رنسانس و
اثار باستانی مصر به صورت رایگان و مجازی دیدن کنند« .ژان
لوک مارتینز» مدیر موزه لوور در بیانیه ای ضمن اعالم این خبر
گفت :برای نخستین بار هر فردی می تواند به صورت رایگان و
از کامپیوتر شخصی و یا گوشی هوشمند خود به تمام گنجینه
اثار نگهداری شــده در موزه لوور دسترسی داشته باشد و این
مجموعه کامل شــامل اثاری اســت که هم اکنون در موزه در
معرض نمایش هستند ،اثاری که در مخزن نگهداری می شوند
و حتــی اثاری که به صــورت امانت به ســایر موزه ها واگذار
شده اند .مطمئن هستم این محتوای دیجیتال موجب خواهد
شد افراد برای بازدید حضوری از موزه لوور بیشتر ترغیب شوند.
همچنین یک نقشه مجازی از لوور برای بازدیدکنندگان طراحی
شده است که به راحتی می توانند از طریق ان از اثار موجود در
تمــام تاالرهای موزه دیدن کنند .لوور که پربازدیدترین موزه
جهان است و در سال ۲۰۱۹نزدیک ۱۰میلیون بازدیدکننده
داشت ،با وجود ادامه شیوع ویروس کرونا همچنان و از اواخر ماه
اکتبر تعطیل اســت و حاال که روزانه ۴۰هزار نفر در سالن های
«لوور» قدم نمی زنند مسووالن موزه در چند مدت اخیر از این
فرصت طالیی برای مرمت فضای موزه و اثار استفاده کرده اند.
همچنین طی بزرگ ترین انتقــال تاریخ موزه لوور ،در ۱۶ماه
گذشــته بیش از ۱۰۰هزار اثر از گنجینه های هنری این موزه
به طور مخفیانه به یک انبار فوق مدرن در شهر لیون در ۱۲۰
کیلومتری پاریس منتقل شده اند .موزه لوور دارای بزرگ ترین
مجموعه اثار هنری در جهان است و از این میان تنها ۳۵هزار
اثر در معرض دید عموم قرار گرفته و ۳۵هزار اثر دیگر نیز به
صورت امانت در اختیار دیگر موزه های فرانسه قرار دارد .برای
تماشــای مجازی گنجینه کامل اثار مــوزه لوور به این لینک
مراجعه کنید و یا از طریق این نقشه از بخش های مختلف لوور
دیدن کنید. صفحه 2
مهدی هاشمی در نشست تاریخ شفاهی موزه سینما:
اگربازیگرنمی شدمدوستداشتمرانندهترانزیتشوم
مهدی هاشمی در نشست تاریخ شفاهی موزه سینما با بیان اینکه در لنگرود به دنیا امده است،
گفت :تابســتان ها از پدرمان می خواســتیم ما را به چمخاله که دریا داشت ببرد تا شنا کنیم .از
کودکی شناکردن را دوست داشتم.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۵۲در رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه
تهران فارغ التحصیل شــد ،ادامه داد :در دانشــگاه با داریوش فرهنگ که از ابادان امده بود اشنا
شدم .این اشنایی برای من بسیار سازنده بود و من برای این دوستی همیشه از او تشکر می کنم.
البته من و داریوش باهم تفاوت هایی هم داشتیم او بسیار بیرونی و چاالک و من گوشه گیر بودم.
هاشــمی یاداور شد :در اردیبهشت ســال ۵۸که چهار ماه از انقالب گذشــته بود تئاتر«دایره
گچی قفقازی» نوشــته برتولت برشت را تمرین می کردیم که داریوش فرهنگ کارگردانی ان را
برعهده داشــت و فاطمه معتمداریا ،گالب ادینه و سوسن تسلیمی در ان بازی می کردند و من
هم نقش ازداک را داشــتم .نمایش بســیار مهمی بود و در تاالر وحدت روی صحنه رفت .فرح
اصولی هنرمند نقاش که بعدها همسر زنده یاد خسرو سینایی شد به او گفت بازی من را در این
نمایش ببیند و بعد از ان از من تست گرفتند و فیلم «زنده باد »...اولین فیلم سینمایی من شد.
وی با تشــکر از علــی رفیعی ،کیانوش عیاری ،بهــرام بیضایی و داریــوش فرهنگ بیان کرد:
کارگردان ها هر کدام تفکر و ســلیقه خود را دارند و من بازیگری هســتم که برای بازی جدیدم
بازی های قبلی را از ذهنم پاک می کنم و خودم را از گذشته خالی می کنم و در اختیار کارگردان
جدیــد قرار می دهم .من معتقدم یک بازیگر باید تا جایی که می تواند َمنیت را از خود دور کند
و َمنیــت خــود را مطلق نکند زیرا این امر بازیگر و دیگران را در درازمدت در سیاســت ،هنر و
زندگی نابود می کند.
هاشــمی ادامه داد :در کمدی از یک حدی بیشتر خجالت می کشم بازی کنم و برای بازی هایم
در نقش های کمدی حد و اندازه می گذارم و به همه کارگردان ها هم گفتم که اگر از حد تعیین
شده بازی بخواهند باید سراغ جری لوئیس بروند.
وی درباره همکاری اش با کیانوش عیاری نیز توضیح داد :من سه همکاری با عیاری داشتم که ۲
سریال «روزگار قریب» و «هزاران چشم» (که نقش یک نابینا را داشتم) و فیلم سینمایی «خانه
پدری» که یک حرف اساسی تاریخی را بیان می کند .در این فیلم بچه به کمک پدرش خواهرش
را دفن می کنند و زمانیکه پدر پیر می شود و جنازه را دوباره می بیند که فقط یک دسته مو باقی
مانده است قلبش می گیرد و بی هوش می شود.
هاشــمی یاداور شد :یادم می اید یکبار از عزیز ساعتی عکاس بزرگ و فیلمبردار خوب سینمای
ایران که در چند فیلم باهم همکاری داشــتیم سوال کردم که چندین دهه است باهم همکاری
داریم ،نظرت درباره من چیســت؟ و او در جواب به مــن گفت در این اوضاع بهم ریخته که هر
لحظه ممکن اســت زندگی یک هنرمند قطع شــود از اینکه خودت را با ورزش ،روحیه شــاد و
اخالق خوب تا اینجا رساندی و توانستی با کارگردان های خوب کار کنی ،خوشحال باش.
وی با بیان اینکه خیلی طرفدار شادی است ،افزود :خداوند بزرگ ما را برای شادی افریده است
که شــاید به هزاران دلیل شادی روز به روز کمتر شود اما من همیشه سعی دارم شادیت بدوی
را در خودم حفظ کنم.
هاشــمی با بیان اینکه رانندگی کامیون و ترانزینت را خیلی دوست داشته است ،گفت :رانندگی
شغلی است که ادم را به هیچ جا وصل نمی کند و ادم در اختیار تنهایی خود است .بازیگری من
را به سمت جمع برد و خیلی خوشحال هستم از اینکه این اتفاق افتاد.
وی در پایان گفت :در دودناک ترین فضاها سعی کنید یک روزنه ای به سمت روشنی و پاکیزگی
پیــدا کنید و به دنبال ان بروید .اینکار می تواند با ورزش و خواندن شــعرهای تعالی دهنده از
بزرگانی همچون حافظ ،موالنا و ســعدی و ...باشد .در کشــورمان گنجینه های وجود دارد که
می توانیم با درون پاکیزه مان با الودگی های بیرون مبارزه کنیم.
این گفتگو ۲ســاعت به طول انجامید که نســخه کامل ان در بخش تاریخ شفاهی ارشیو موزه
سینمای ایران نگهداری می شود.
موزه ســینمای ایران به عنوان مجموعه ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحوالت
ســینمای ایران اســت خــود را موظف می داند نظــرات و دیدگاه های ســینماگران باتجربه و
پیشکســوت را جمع اوری کرده تا نســل های اینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق وشکل
گیری اثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما اشنا شوند .
انتشــار این مطالب به معنای تایید و یا رد نظر اشــخاص نیست و صرفا جنبه پژوهشی و ضبط
تاریخ شفاهی داشته و هدف پرداختن به سرگذشت و تاریخ سینمای ایران است.
اسکار تمهیدات خود را در نظر گرفت
مهمانان مراسم اهدای جوایز اسکار امسال ممکن است نتوانند
خیلی سر جای شان راحت بنشــینند چون برگزارکنندگان
مراسم در حال بررسی پیشنهاد تعویض چرخشی نامزدها و
اهداکنندگان به دلیل کووید ۱۹-هستند.
همچنیــن برگزارکنندگان در نظر دارنــد که پیش از اینکه
گروه بعدی نامزدها و اهداکنندگان روی صندلی های شــان
بنشینند ،صندلی ها و کل منطقه ضدعفونی شود.
این ایده مشابه برنامه جوایز گرمی امسال است که گروه هایی
از اجراکنندگان و نامزدها به طور چرخشــی در قالب چهار
گروه تعویض شدند .تقریباً هر ۴۵دقیقه یک بار این تعویض
صورت می گرفت.
در مورد اســکار هنوز تصمیم نهایی گرفته نشــده اما جسی
کالینز ،استیسی شــر و استیون ســودربرگ که مسئولیت
تهیه کنندگی مراسم امسال را بر عهده گرفته اند می خواهند
برنامــه را به صورت حضوری برگزار کنند چون گلدن گلوب
و دیگــر جوایز تجربه خیلی خوبی در اجرای برنامه از طریق
زوم و به صورت مجازی نداشتند.
این تصمیم از سوی تعدادی از نامزدها از کشورهای خارجی
با مخالفت مواجه شــده که می گویند سفر کردن در دوران
قرنطینه و پاندمی خیلی ســخت است .این مساله همچنین
برای بازیگران و فیلمســازانی مشــکل خلق کرده که نامزد
دریافت جوایز شــده اند اما در کشــورهای خارجی مشغول
فیلمبرداری هســتند و مجبور می شوند هفته ها کار خود را
برای قرنطینه و سفر کردن تعطیل کنند.
اکادمــی امروز جلســه ای با نمایندگان اســتودیوها و مدیر
برنامه هــای چهره های مختلف خواهد داشــت تا برنامه های
خود را با جزییات بیشتری مورد بحث قرار دهد .این ممکن
است شامل حضور نامزدها از راه دور هم بشود.
هنوز مشــخص نیســت برنامه گروه های چرخشی اجرایی
می شــود یا نه چون تعداد شــرکت کنندگان ممکن است از
تعداد افرادی که از نظــر قانونی می توانند در دوران پاندمی
گردهم بیایند بیشتر شود.
نامزدهــا و اهداکنندگان اجازه خواهند داشــت یک مهمان
همراه داشــته باشند ،اما لیســت افرادی که مجوز ورود به
یونیون استیشــن ،یعنی جایی که جوایز توزیع می شوند ،را
دارند در سطح حداقل نگه داشته خواهد شد.
خرج ۴۵۰میلیون دالری نتفلیکس برای دو فیلم
نتفلیکس با پرداخت رقم حیرت انگیز ۴۵۰میلیون دالر برای
خرید دو دنباله «چاقوها بیرون» موجب شگفتی شد..
این دو فیلم که ادامه ای بر فیلم موفق و اســرارامیز جنایی
سال ۲۰۱۹خواهند بود بار دیگر به کارگردانی رایان جانسون
و با بازی دنیل کریگ ساخته می شوند.
اولیــن فیلم «چاقوها بیرون» با بودجــه ۴۰میلیون دالری
ساخته شــد و با فروش ۳۱۱.۴میلیون دالری اش موفقیت
بزرگی کسب کرد .با ان فیلم جانسون برای بهترین فیلمنامه
غیراقتباسی نامزدی اسکار را کسب کرد.
در حالی که چندی پیش خبر ساخته شدن دنباله ای بر این
فیلم بر مبنای فیلمنامه ای به قلم جانسون گزارش شده بود
اما روشن نبود که ایا وی نقش بیشتری در این فیلم برعهده
خواهد داشت یا خیر.
خرید امتیاز این دو فیلم به معنی ساخت فیلم های دنباله ای
جدید برای نتفلیکس و رقابت بیشــتر در فضای استریم به
ویژه در ســطح بین المللی خواهد بــود .این قرارداد در عین
حال به معنی یکــی از بزرگ ترین قراردادها برای ســاخت
مجموعه ســینمایی خواهد بود .این قرارداد دو برابر مبلغی
است که برای فیلم «مرد خاکستری» با بودجه ۲۰۰میلیون
دالری پیشنهاد شد تا توسط برادران روسو ساخته شود.
در دو دنبالــه بعدی کریگ همچنــان در نقش یک کاراگاه
خصوصی بــازی می کند .این به معنی بــازی در ادامه های
جدید پس از اتمام کار کریگ در ۵دنباله از جیمز باند بود.
جانســون پیش از این کارگردانی «جنگ ستارگان :اخرین
جدای» را انجام داده بود .وی «چاقوها بیرون» را با تمرکز بر
سبک اگاتا کریستی نوشت.
هنوز روشــن نیســت که ایا این دو فیلم اکران ســینمایی
هم خواهد داشــت یا فقط به صورت اســتریم در نتفلیکس
دسترس خواهند بود.
«گودزیال در برابر کونگ» دنبال رکوردشکنی است
با توجه به اینکه تعداد زیادی از سینماها در بازارهای بزرگ
نیویــورک و لس انجلس دوبــاره باز شــده اند ،فیلم جدید
«گودزیــا در برابر کونگ» محصول برادران وارنر و لجندری
می خواهــد بعد از رکوردشــکنی در باکس افیس جهانی در
گیشــه های امریکا هم بیشترین فروش دوران کووید ۱۹-را
به نام خود ثبت کند.
ایــن فیلم هالیــوودی هفته گذشــته ۱۲۳میلیون دالر در
سطح جهان فروخت که بیشــترین فروش جهانی یک فیلم
در دوران پاندمــی بود .حــاال تخمین زده می شــود که از
چهارشنبه تا پایان یکشــنبه این فیلم بتواند تا ۳۰میلیون
دالر در امریکا بفروشــد و عنوان پرفروش ترین فیلم پاندمی
این کشور را هم از ان خود کند .این در حالی است که وقتی
فیلم از امشب اکران خود را شروع می کند ،تعداد پرده هایی
که ان را به نمایش می گذارند از «تنت» کریســتوفر نوالن،
«زن شــگفت انگیز »۱۹۸۴یا هر فیلم دیگری بیشتر خواهد
بود .این فیلم در بیش از ۳هزار ســینما در امریکای شمالی
به نمایش درمی اید که بیشــتر از ۲۸۱۰لوکیشن «تنت» و
۱۵۰۰تا ۲۵۰۰لوکیشــنی است که فیلم های دیگر به طور
متوسط به خود اختصاص می دهند.
در بدترین حالــت ،انتظار می رود فیلــم «گودزیال در برابر
کونگ» ســاخته ادام وینگارد بتوانــد فروش هفته اول «زن
شــگفت انگیز »۱۹۸۴در امریکا که معــادل ۱۶.۷میلیون
دالر بود را پشت سر بگذارد .با وجود اینکه فروش این فیلم
در امریکا بسیار پایین تر از قسمت های قبلی مجموعه یعنی
«گودزیــا» با ۹۳.۱میلیون دالر« ،گونک :جزیره جمجمه»
بــا ۶۱میلیون دالر و «گودزیال :ســلطان هیوالها» با ۴۷.۷
میلیــون دالر خواهد بود ،دلیل اصلی این امر این اســت که
هنوز بیش از ۲۷۰۰ســینما در سراسر کشــور بسته باقی
مانده انــد .البته اینکه انتظار مــی رود این فیلم بتواند رکورد
فــروش دوران پاندمی را بشــکند به این معنی اســت که
ســینماروها یک بار دیگر دارند اشتیاق خود برای بازگشت
به سینماها را به دست می اورند.
جزییاتبازگشاییمجددسینماوتئاتر
با مصوبه ســتاد ملی مقابله با کرونا ،ســینما و تئاتر از گروه
مشاغل ۳به گروه ۲منتقل شدند تا با این تغییر فعالیت این
دو حوزه در شهرهای دارای شرایط نارنجی نیز بالمانع شود.
با این تصمیم سالن های تئاتر و سینما از فردا پنجشنبه ۱۲
فروردین ماه فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.
فعالیت در همه شهرهای نارنجی ازاد است
محمدرضا فرجی مدیرکل نظــارت بر عرضه و نمایش فیلم
سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بازگشایی
ســینماها بیان کرد :با پیگیری حســین انتظامی سینماها
از دســته شغلی ســه به گروه دو منتقل شدند از همین رو
سینماها از فردا صبح می توانند اغاز به کار کنند.
وی افزود :سینماهای کشــور از این پس در همه شهرها در
زمان نارنجی بودن وضعیت ،می توانند فعالیت داشته باشند.
در حال حاضر فیلم های «خورشید»« ،الله»« ،هفته ای یک
بار ادم باش»« ،تک خال» و «خون شــد» در سینماها روی
پرده هستند.
اتفاق مهم برای سینما و تئاتر در شرایط کرونایی
قادر اشنا مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در گفتگو با خبرنگار
مهر دربــاره تصمیمات تــازه در حوزه فعالیت ســالن های
نمایشــی در دوران کرونا توضیح داد :طبق پیگیری هایی که
داشــتیم امروز اعالم شد که با تصمیم ســتاد ملی مقابله با
کرونا پرونده انتقال تئاتر و ســینما از گروه مشــاغل ۳به ۲
مورد بررسی قرار گرفته و با این تغییر موافقت شد.
با این تغییر گروه کلیه ســالن های سینما و تئاتر می توانند
در کلیه شــهرهای نارنجی ،زرد و ابی با رعایت پروتکل های
بهداشــتی فعالیت خود را ادامه دهند و تنها در شرایط قرمز
این فعالیت ها تعطیل خواهد شد.
اشــنا تاکید کرد :بــا این تصمیم گیری فعالیت ســالن های
نمایشی از فردا ۱۲فروردین ماه از سرگرفته خواهد شد.
وی تاکید کرد :این اتفاق مهمی بود که در حوزه ســینما و
تئاتر رقم خورد.
فشار بسیاری بر روی هنرمندان این دو حوزه بود و به خصوص
در حوزه تئاتر عزیزانی که از این طریق امرار معاش می کردند
با تغییر شرایط مجبور به تعطیلی فعالیت های خود می َشدند.
با این تغییر گروه امیدواریم شرایط فعالیت گروه های هنری
بهتر از پیش شود.
3
شنبـــــه 14فروردین ماه 1400سال سیزدهم شمــاره 1409
www.honarmandonline.ir
سینمــــا
CINEMA
گزارش
به بهانه سالروز درگذشت استاد جمشید مشایخی:
شهرت نباید
هدف یک هنرمند باشد
جمشــید مشــایخی با تاکید بر اینکه شهرت نباید
هدف یک هنرمند باشــد ،می گفت :اگر هدف شهرت
باشد،انسان به فســاد کشیده می شود.موزه سینمای
ایران ۱۳فروردین همزمان با ســالروز درگذشت زنده
یاد«جمشید مشــایخی» گفتگوی تاریخ شفاهی این
هنرمند نامدار را منتشــر کرده است که در زیر ان را
می خوانید .جمشید مشایخی در این مصاحبه با اشاره
به دوران کودکی خود گفت :پدرم نظامی بود به همین
دلیل من را هم به دبیرستان نظام فرستاد .مدتی که در
دبیرستان بودم متاسفانه فعالیت تئاتری نداشتم وارد
دانشکده افسری شدم اما اصال عالقه نداشتم .
خاطره مشایخی از غالمرضا تختی
جمشــید مشــایخی درباره زنده یاد«غالمرضا تختی» بیان
داشت :یادم می اید رستورانی ســر کوچه مان بود و زنده یاد
تختی را انجا دیدم .با یک دستش روزنامه مطالعه می کرد و با
دست دیگرش غذا می خورد .به خودم اجازه ندادم سالم نکرده
از تختــی بگذرم زیرا مثل همه مردم ایران که عاشــق تختی
بوده و هســتند من هم او را خیلی دوســت داشتم از طرفی
هــم فکر کردم که او جای خلوتی پیدا کرده اســت و خلوت
او را بهــم نزنم به همین دلیــل دو دل بودم اما دل را به دریا
زدم و به او ســام کردم و تختی هم انگار که سال هاست من
را می شناســد ،در اغوشم گرفت و گفت بشنیم و هر غذایی
دوســت داری بگو برایت بیاورند (ایــن درحالی بود که هنوز
کســی من را به عنوان بازیگر نمی شناخت) وقتی خداحافظی
کردم و از او جدا شدم با خودم گفتم خدایا اگر روزی در کارم
شــهرتی پیدا کردم ازت می خواهم همانند«تختی» فروتن و
متواضع باشم و هنوز بعد از سال ها لحظه ای که تختی را دیدم
فراموش نمی کنم.
دیدار با ابراهیم گلستان برای «خشت و ایینه»
مشــایخی با اشاره به حضورش در فیلم «خشت و ایینه» نیز
افزود :روزی ابراهیم گلســتان همراه با مرحوم فروغ فرخزاد
برای دیدن نمایش مرده ها که من در ان ایفای نقش داشتم،
امدنــد و بعد از دیدن نمایش ،مــن را به یک مهمانی دعوت
کردند و گفتنــد می خواهند فیلمی بنام «خشــت و ایینه»
بســازند البته عالوه بر من در ایــن مهمانی اقایان پرویز فنی
زاده ،محمدعلی کشاورز ،منوچهر فرید ،اکبر مشکین ،مسعود
فقیه و جالل مقدم نیز حضور داشتند که با ما صحبت کردند
و در نهایت ان فیلم ســاخته شــد .وی درباره حضورش در
فیلم ســینمایی« گاو » نیز گفت :سال ۱۳۴۸زنده یاد عزت
اهلل انتظامــی به منزل من امد و گفــت جوانی بنام داریوش
مهرجویی از امریکا امده اســت و می خواهد یکی از قصه های
دکتر ســاعدی بنام «گاو» را به شکل فیلم سینمایی دراورد.
البته اقای والی این داستان را در تلویزیون به شکل نمایشنامه
اجرا کرده بود .
قرار بود من نقش فرمان را بازی کنم
مشــایخی با اشاره به اینکه داریوش مهرجویی بعد از «الماس
»۳۳فیلم ســینمایی گاو را ســاخت ،بیان داشت :این فیلم
بســیار مورد توجه مردم قرار گرفت و بعدها در جشنواره های
زیادی درخشید و موفق به کسب جایزه نیز شد .در همان سال
( )۱۳۴۸بعد از اتمام فیلمبرداری« گاو» ،مســعود کیمیایی
برای فیلم ســینمایی« قیصر» از من دعوت کرد .در ابتدا قرار
بــود نقش فرمان را بازی کنم و نقش خان دایی را محمدعلی
کشاور ایفا کند که ایشــان نیامد و مسعود کیمیایی نقش را
عوض کرد و نقش فرمان را به ناصر ملک مطیعی و خان دایی
را به من داد و این شروع کار من در سینمای حرفه ای بود.
توصیه به جوانان عالقمند به بازیگری
وی درباره توصیه اش به جوانان عالقمند به بازیگری گفت :انچه
که همیشه به جوانان نصیحت کردم و بازهم روی ان تاکید دارم
اینکه هیچ چیز از تواضع و فروتنی باالتر نیست .گاهی با برخی
جوانان برخورد می کنم متوجه می شــوم که به خاطر شــهرت
می خواهند وارد این حرفه شوند اما همه ما باید بدانیم زمانیکه
هدف شــهرت باشد انسان به فساد کشیده می شود و هدف یک
هنرمند نباید شهرت باشد .هدف از راه هنر باید به جامعه ای باشد
که به ان خدمت می کند و اگر خیلی واال باشد می تواند به جوامع
بشری نیز خدمت کند .مانند :حافظ ،فردوسی ،شکسپیرو دیگر
بزرگان جهان .مشایخی در پایان صحبت هایش بیان داشت :بنده
خاک پای ملت ایران بوده ،هستم و خواهم بود. صفحه 3
HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER
خداحافظی عظیمی از یک انجمن سینمایی پنج ماه پس از استعفا
شماره • 1409شنبه 14فروردین ماه • 1400سال چهاردهم • 4صفـــحه
صاحب امتیاز :شـرکت جهان سبز
مـدیر عامـــل :حسـین احـمـدی
مدیر مسوول :مهدی احمدی
زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری
چاپ :گل اذین
سازمان اگهی ها88311361 - 88311353 :
نشانى :تهران ،خیابان مطهری ،بعد از خیابان سلیمان خاطر
خیابان اورامان ،پلاک ،43واحد2
تلفکس88813489 - 88301986 :
توزیع :نشرگستر امروز
منشور اخالق حرفه ای روزنامه هنرمند
http://honarmandonline.ir/?p=6049
سیستممدیریتکیفیت-رضایتمندیمشتری
سیستم مدیریت کیفیت
ISO 10004:2012
ISO 9001 : 2008
instagram.com/honarmandonline
telegram.me/honarmandnews
www.honarmandonline.ir
اوقات شرعی
به وقت تهران
اذان ظهر
غروب افتاب
اذان مغرب
اذان صبح فردا
طلوع افتاب فردا
12:00
16:52
17:13
05:37
07:07
مهدی عظیمی میرابادی که حدود پنج ماه قبل از مدیرعاملی انجمن ســینمای انقالب و دفاع
مقدس استفاده کرده بود ،به طور رسمی از سمت خود خداحافظی کرد.
این تهیه کننده و مدیر سینمایی ضمن تایید استعفای خود و با اشاره به اینکه این استعفا مربوط
به االن نیســت ،بیان کرد :حدود پنج ماه قبل و از نیمه برگزاری جشــنواره فیلم دفاع مقدس
اســتعفای خود را اعالم کردم ولی ماندم تا جشنواره تمام شود و پس از ان هم توافق کردیم که
اگر دوستان اجازه دهند بعد از تعطیالت عید دیگر کار را ادامه ندهم.
عظیمــی که از مرداد ســال ۹۸به عنوان مدیرعامل انجمن ســینمای انقالب و دفاع ومقدس
مشــغول به کار شده بود درباره دلیل استعفای خود توضیح داد :موضوع سینمای انقالب و دفاع
مقدس چند بخش دارد که مهم ترین اش رسیدگی به امور اهالی سینمای دفاع مقدس و نیروی
انسانی و هنرمندان این حوزه است که نیازمند توجه و رسیدگی به مشکالتشان هستند.
گنج سخن
امام حسین علیه السالم :
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود،
کلیدشمداراست.
بحاراالنوار ،ج ،75ص128
پندبزرگان
مایه خوشبختی انسانیت است
که هر انسانی فقط انی هست که هست.
فرناندوپسوا
حافظانه
جهان بر ابروی عید از هالل وسمه کشید
هالل عید در ابروی یار باید دید
شکسته گشت چو پشت هالل قامت من
کمان ابروی یارم چو وسمه بازکشید
انجمن ســینمای انقالب و دفاع مقدس نیز از ابتدای تشــکیل خود این بخش را در دستور کار
داشــت ولی کم کم نگاهش تغییر و مسیرش به ســمت تولید همانند یک کمپانی حرکت کرده
اســت .قرار ما هم در شــروع کار این بود که به تمام این موارد برسیم یعنی هم به تولید توجه
کنیم ،هم به نیروی انســانی و هم مطالبه ســینمای انقالب و دفاع مقدس را در نظر بگیریم ،اما
وقتی جلوتر رفتیم انگار قرار بر این بود که فقط به تولید توجه کنیم و این کار مرا دچار مشکل
کرد ،چون اگر قرار بود فیلم بسازم دفتر خودم را داشتم و همان جا مشغول بودم.
وی ادامه داد :بجز این اگر مثال عالقه مند بودم در سیستم اداری حضور پیدا کنم تا دیگرانی از
ما حرف شنوی داشته باشند و نیروی ما باشند ،در بخش خصوصی هم برای من این امکان وجود
داشــت .انچه برای من در بخش خصوصی فراهم نبود ،این بود که به داد دل اهالی ســینما به
ویژه هنرمندان حوزه سینمای انقالب و دفاع مقدس برسیم ولی انجام ان وظیفه اصلی و اساسی
انجمن سینمای انقالب و دفاع مقدس است.
اصال اســمش به همین دلیل انجمن است که ســتاره های سینمای انقالب و دفاع و مقدس در
ان بدرخشــند و گرنه اگر «مرکز» یا «گروه» بود تعبیرهای دیگری می داشــت و می شد مرکز
فیلمسازی باشد .البته ما فیلم هم ساختیم و فیلم خوبی «تک تیرانداز» را هم ساختیم ولی قرار
ما بر این بود که به اهالی این حوزه و نیروی انســانی و متخصص ســینمای دفاع مقدس توجه
کنیم.
او تاکید کرد :با این شرایط و به دلیل اینکه به مرور ،قرارهای روز اول تغییر کرد ،به این نتیجه
رسیدم که کار را به دوستانی بسپارم که می توانند به این شکل کار کنند.
او در پاســخ به اینکه ایا اوضاع انقدر ســخت بوده که در نیمه راه جشــنواره استعفا کرده و ایا
اصال از برگزاری جشــنواره راضی بوده است؟ گفت :در جشــنواره کمی با دست باز پیش رفتم
چون امکان جذب سرمایه را از طریق اسپانسر داشتم ولی در مدیریت مجموعه دستم بسته بود.
عظیمی میرابادی که این روزها در دفتر تهیه کنندگی خود مشغول تولید پروژه ای تازه است ،در
پایان با اشاره به اینکه مجموعه باالدستی انجمن سینمای انقالب و دفاع مقدس ،بنیاد فرهنگی
روایت فتح اســت :افزود :از اقای نادری ،مدیر بنیاد شــخصا تشکر می کنم که به هر حال کمک
کردند .من در این مدت هرجایی که کمک گرفتم از شخص ایشان بود ،اما متاسفانه با جریان و
سیستمی که در ان مجموعه تصمیم می گیرد ،مشکل داشتم.
«عباس کیارستمی» در فرانسه
کتاب جدید «میشــل فرودون» منتقد سرشــناس فرانســوی و
ســردبیر ســابق مجله معتبر «کایه دو ســینما» درباره عباس
کیارستمی در فرانسه منتشر شد.
این کتاب با عنوان «عباس کیارســتمی» به قلم «ژان میشــل
فرودون» روزنامه نگار ،منتقد و مدرس ســینما و ســردبیر سابق
نشــریه «کایه دو ســینما» و «انیــس دو ویکتو» نویســنده و
پژوهشــگر فرانسوی ســینما در ۳۰۴صفحه و به زبان فرانسوی
از روز اول اوریل ( ۱۲فرودین) از ســوی انتشارات معتبر گالیمار
منتشر شده است.
در توضیح این کتاب در ســایت انتشــارات گالیمار امده اســت:
عباس کیارســتمی فیلم های فوق العــاده ای را به ما ارائه داده که
از ان جمله می توان به فیلــم «طعم گیالس» برنده جایزه نخل
طالی بهترین فیلم جشنواره کن اشاره کرد .او یکی از بزرگ ترین
فیلمسازان نسل خودش به شمار می رود و این اولین کتابی است
که به دوران فعالیت این هنرمند بزرگ در سینما ،عکاسی ،ویدئو،
شــعر ،هنرهای تجســمی و همچنین روش کاری و فعالیت های
اموزشــی او در مناطق مختلف جهان پرداخته است .کیارستمی
به موضوعاتی چون کودکان و طبیعت توجه داشــت و نسبت به
مسائل روز نیز حساس بود.
اثار کیارستمی تمام و کمال برای اشتراک گذاری با مخاطبان در
سراسر جهان خلق شده اند« .ژان میشل فرودون» از عالقه مندان
ســینمای ایران و عباس کیارستمی است و تاکنون چند بار برای
شــرکت در رویدادهای فرهنگی و اموزشــی به ایران سفر کرده
است.
رخشان بنی اعتماد:
منجزوشیفتگانسینمانبودم!
رخشان بنی اعتماد می گوید :من جزو شیفتگان سینما نبودم اما کشف اعجاز برقراری
ارتباط از طریق تصویر در نوزده سالگی،کافی بود که مطمئن شوم به جز سینما انتخاب
دیگری ندارم .در میان سینماگرانی که اثارشان حرفی برای گفتن دارند و صرفا به دلیل
ادامه ی کار حرفه ایشان پشت دوربین نمی ایستند ،رخشان بنی اعتماد یک نمونه ی
کمیاب است .فیلم سازی که دوره های گوناگون مدیریتی سینمای پس از انقالب را تجربه
کرد ،اثارش گاه با بی مهری روبه رو شــد اما از پا ننشست و پای حرف هایش ایستاد و
فیلم سازماندوامروزیکیازمفاخرفرهنگیماست.تفاوتنگاهانتقادیاودرفیلم هایش
با دیگران ،سوای صراحت و صداقت همیشگی ،در نگاه مادرانه و دلسوزانه ی اوست به
جامعه ای که در ان زندگی می کند و مردمانی که با انان ارتباط دارد .از «خارج از محدوده»
تا «قصه ها» راهی دراز پیموده شده؛ تجربه ی ژانرها و لحن ها و داستان های گوناگون.
تجربه هایپرفرازونشیبکارنامه یارزشمندهنرمندیصبورکههموارهدرزمانزیسته
و مخاطبان واقعی اش مردم بوده و هســتند .در این گفت وگو (که در سال ۱۳۹۱انجام
شده است) بنی اعتماد از خاطراتش می گوید؛ سال های کار در تلویزیون ،ورود به سینما،
وضعیت سینمای ایران در دهه ی شصت ،فیلم ها و ...به بهانه ۱۴فروردین ماه ،زادروز
رخشان بنی اعتماد قسمت هایی از این گفتگوی ،برگرفته از کتاب «از نگاه سینماگران؛
دهه»۱۳۶۰نوشتهمحمدعلیحیدری،منتشرمی شود.
ورود به تلویزیون :در زمان ما ورود به دانشگاه به سختی حاال نبود .حق انتخاب داشتیم و امکان
قبول شدن در رشته ی مورد نظر زیاد بود .دیپلم ریاضی گرفته بودم و همان سال در رشته معماری
قبول شــدم .مادر سرپرست خانواده بود و تامین مخارج ادامه ی تحصیلم باری اضافه بر دوش او.
بنابراین باید کار می کردم .در همان زمان سازمان رادیو تلویزیون اعالم کرد که از بین قبول شدگان
امتحان ورودی مدرســه ی عالی تلویزیون و سینما ،بعد از گذراندن دوره ای نه ماهه ،بیست نفر را
به عنوان منشی صحنه اســتخدام می کند .ورودم به تلویزیون به انگیزه ی کار بود و می خواستم
در رشــته ی معماری ادامه تحصیل بدهم ،اما یک ماده ی قانونی در سازمان که تحصیل هم زمان
در دانشگاه دیگری را هنگام گذراندن دوره ی تخصصی مجاز نمی دانست مسیر زندگی ام را عوض
کرد .به نیت اینکه بعد از استخدام در تلویزیون رشته ی مورد عالقه ام معماری را ادامه خواهم داد،
مدرسه ی عالی تلویزیون و سینما را انتخاب کردم .کالس ها فشرده و در سطح کام ً
ال حرفه ای برگزار
می شد .دروس اموزشی مطابق با روش مدرسه ی «ایدک» فرانسه بود .اساتید ان جا از بهترین های
ان دوران بودند؛ در واقع برای گذراندن یک دوره منشــی گری صحنه ،یک دوره ی کامل اموزش
سینما را می گذراندیم .من جزو شیفتگان سینما نبودم اما کشف اعجاز برقراری ارتباط از طریق
تصویر در نوزده سالگی ،کافی بود که مطمئن شوم جز سینما هیچ انتخاب دیگری ندارم .به همین
خاطر سال بعد به دانشکده ی هنرهای دراماتیک رفتم .کار در تلویزیون ،ادامه ی تحصیل در دانشگاه
و هم زمان بارداری و تولد پســرم تندیس در سال ،۵۴دوران پرفشاری به وجود اورد که به لطف
سرسختی ام طی شد
خروج از تلویزیون :سال ۶۶از تلویزیون بیرون امدم .دلیل این تصمیم هم مشخصاً سیاست های
غیرکارشناسانه و بازدارنده ی مدیریتی و نگاه امنیتی ای بود که به تدریج عرصه را تنگ و تنگ تر
می کرد و خیلی ها مثل من تاب نیاوردند .بی انکه رسماً استعفا دهم ،غروب یک روز ،یک یادداشت
کوتاه خداحافظی برای همکارانم نوشتم و بر تابلوی اتاق کارگردان ها نصب کردم و رفتم .مدتی بعد
معاون محمد هاشمی طی گزارشی به وزارت ارشاد خواستار ممنوع الکاری من در سینما شد .چرا که
نحوه ی ترک من را ،دهن کجی به سازمان تلقی کردند .که خوشبختانه سابقه ی کاری ام روشن بود
و به کارم در سینما ادامه دادم.
سرگذشت طوبا :تا زمانی که در تلویزیون بودم چند فیلم نامه نوشتم که هیچ کدام تصویب نشد.
از جمله فیلم نامه ای به نام «طوبا» که بعد از پژوهشــی طوالنی در میان زنان کارگر ،مشــترکاً با
فرید مصطفوی نوشتم .این فیلم نامه قصه ی زندگی زن کارگری بود به اسم طوبا که در کارخانه ی
ریسندگی کار می کرد .سال ها بعد نسخه ی بازنویسی چهارم ان با نام «زیر پوست شهر» ساخته
شد .زمان نوشتن نسخه ی اول فیلم نامه ،باران را باردار بودم .چند بار در مقاطع زمانی مختلف ان
را برای دریافت پروانه ی ساخت به ارشاد دادم و هر بار به دالیلی رد شد ،تا سال ۷۸که باران ۱۴
ساله شد و نقش محبوبه ،دختر فیلم را بازی کرد! «طوبا» یا همان «زیر پوست شهر» که می توانست
اولین فیلم سینمایی ام باشد ،اجازه ی ساخت نگرفت و فرید مصطفوی پیشنهاد ساخت فیلم نامه ی
تصویب شده اش «خارج از محدوده» را مطرح کرد .با وجودی که هیچ وقت تصور نمی کردم فیلم طنز
بسازم ولی جذابیت فیلم نامه و وجه اجتماعی ان که چه طور ادم های قانون مند در چنبره ی مناسبات
جامعه ی بی در و پیکر قربانی می شوند ،کافی بود برای اینکه تصمیم به ساختنش بگیرم .مردم از فیلم
استقبال خوبی کردند ،اما در بعضی از نقدها ،به نگاه مردانه ی فیلم ساز انتقاد شد .فیلم در بسیاری
از جشنواره های بین المللی نمایش داده شد و از جشنواره ی فیلم های کمدی در ایتالیا هم جایزه
گرفت .مطمئناً اگر اولین فیلمم را براساس فیلم نامه ی «طوبا» که پیش از «خارج از محدوده» نوشته
بودم می ساختم ،این مرز مشخص ،یعنی بحث مربوط به نگاه زنانه و پرداختن به زنان ،بین سه فیلم
اول با «نرگس» به وجود نمی امد .از طرف دیگر مهم ترین تفاوت سه فیلم اول ،با فیلم «نرگس» و
فیلم های بعدی من این بود که در ان سه فیلم از طریق طرح یک موقعیت اجتماعی به شخصیت ها
می رسیدم ،اما از «نرگس» به بعد عکس ان اتفاق افتاد .یعنی با تمرکز روی شخصیت ها ،که طبیعتاً
موقعیت زنان برایم شناخته شده تر بود ،شرایط اجتماعی را بیان می کردم.
کمدی ها :هر سه فیلم اول من کمدی بودند و شباهت هر سه ،زمینه ی اجتماعی حوادث انها بود و
شخصیت-هایی اشنا که در اطراف خودمان می بینیم« .زرد قناری» قصه ی سرگردانی ادمی بود که
با یک پیکان زرد قناری در شهری بزرگ سرگردان می شد و طعمه ی کالهبرداری های گوناگون قرار
می گرفت .از این فیلم هم خوب استقبال شد و در نمایش های خارج از کشور ،نکته ای که مورد توجه
قرار گرفت نماهای متفاوت و متنوعی بود که از تهران گرفته بودیم .خصوصاً برای ایرانیان دور از وطن.
میزها و ادم ها :در زمان معاونت اقای ضرغامی ،هنگامی که برای گرفتن پروانه ی ساخت «زیر
پوســت شهر» و «بانوی اردیبهشت» به ارشاد می رفتم ،یک جامعه شناس را مسئول گفت وگو با
من کرده بودند .بعد از بحثی طوالنی و بی نتیجه ،ترجیح دادم فقط شنونده باشم و چیزی نگویم.
جامعه شناس محترم در سکوت من ،هم چنان حرف می زد و به مواردی برای تغییر در فیلم نامه اشاره
می کرد .یادش به خیر ،حرف هایش ان قدر بی ربط و پرت بود که انگار راجع به طرح دیگری صحبت
می کرد .در پایان جلسه گفت :شما این تغییرات را اعمال بفرمایید و نسخه ی اصالح شده را بیاورید
تا ان شااهلل درباره ی کارتان تصمیم گیری بشود .من هم گفتم ابدا ً این کار را نمی کنم .پرسید :مگر
نمی خواهید فیلم بسازید؟ گفتم :چند سالی است فیلم نساخته ام ،باز هم نمی سازم .شما به خاطر
مسئولیتی که به تان سپرده اند امسال اینجایید و سال بعد با عنوانی دیگر در جایی دیگر .اما من کارم
فیلم سازی است و کاری غیر از این ندارم .شما خواهید رفت و من سرانجام فیلمم را خواهم ساخت.
واقعاً هم سال بعد فیلم را ساختم.
نرگس« :نرگس» در شرایطی ساخته شد که به نظر من ان دوره ی کوتاه ،دوره ی طالیی سینمای
بعد از انقالب بود .ان زمان فیلم سازانی که اخرین اثرشان درجه ی «الف» داشت می توانستند با ارائه ی
فیلمنامه شان به سه فیلم ساز «الف» و گرفتن تایید از انها ،پروانه ی ساخت بگیرند .پیش از نمایش فیلم
حرف و حدیث های زیادی درباره ی ان وجود داشت و می گفتند پروانه ی نمایش نمی گیرد .طبیعتاً من
و گروه سازنده ی فیلم از این واکنش ها نگران بودیم .روزی که برای اولین بار قرار بود اقای انوار در ارشاد
فیلم را ببیند ،من و شیرین وحیدی ،تدوین گر صبور کار ،اضطراب غریبی داشتیم .محل تدوین طبقه ی
چهارم ساختمان فارابی در کوچه ی ایرج بود .ما صبح حلقه های فیلم و باندهای صدا را بسته بندی
کردیم و فرستادیم و منتظر ماندیم .چند ساعت بعد خبر رسید که در اواسط نمایش فیلم اقای انوار
با عصبانیت از اتاق نمایش بیرون امده ،در را به هم زده و رفته اســت .انوار یکی از تلخ اخالق ترین و
دلسوزترین مدیرانی است که در زندگی ام شناخته ام .من هنوز هم بعد از گذشت این همه سال ،در
مقابل ایشــان دست و پایم را گم می کنم! اقای انوار نمی خندید ،برخوردهای قاطعی داشت و اص ً
ال
مالیمت اقای بهشتی را نداشت .فردای ان روز جرات کردم و به او زنگ زدم .نگفتم که چه شنیده ام
و تنها پرسیدم :فیلم را دیدید؟ گفت :نه .فیلم را گذاشتند ولی در حین نمایش ده بار پاره شد! خالصه
عصبانیت اقای انوار بابت وضعیت بد نمایش بوده و هیچ ربطی به فیلم نداشت .البته فیلم در نهایت با
مشکالتی پروانه ی نمایش گرفت .اوای زن در تیتراژ پایانی به کر تبدیل شد و ...اما داغ یک سکانس
که از این فیلم حذف شد هنوز بر دلم هست .صحن ه مربوط به شبی بود که عادل از زندان بر می گشت
و افاق را در خانه می دید و او را از خانه اش بیرون می کرد .در نیمه شبی باران زده ،افاق با پلک های
متورم و نگاهی مسخ به نقطه ای نامعلوم ،در ایستگاه اتوبوس تنها نشسته است .شال مشکی ای بر سر
دارد با بوته گلی طرح ترکمن .اقای اثباتی این روســری را دقیقاً برای این نما انتخاب کرده بود .در
سیاهی فضای کم نور شب ،چشمان گریه زده ی افاق با این بوته ی کوچک گل ،قابی زیبا می ساخت.
صدای بوق اشار هدار و معناداری روی این نما می امد و در نمای بعد ،از قاب پنجره ی یک ماشین که در
پیش زمینه ی ان نیم رخ مرد راننده با ظاهری زن باره بود ،افاق در عمق صحنه دیده می شد .او دوباره
بوق می زد که زن را دعوت به سوار شدن کند .افاق ارام پیش می امد و دفعتاً با عصیانی شوک اور تکه
یداشت و به سمت ماشین که به سرعت دور می شد پرتاب می کرد .در نمای اخر ماشین در
سنگی بر م
چشم انداز شهر گم می شد و صدای فریاد افاق در تاریکی شب سکوت شهر خواب زده را می شکست:
یدارید؟ با اقای حیدریان بر سر این سکانس خیلی
چه از جان من می خواهید؟ چرا دست از سرم بر نم
بحث کردم و در نهایت چون فیلم خیلی روی لبه تیغ قرار داشت به حذف ان تن دادم. صفحه 4