ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 168 - مگ لند
0

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 168

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 168

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 168

‫خبــرنـامه‬ صفحه 1 صفحه 2 ‫اخبــار‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬پژوهشکده حکمت و دین پژوهی‪ 17 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتامعی‪ 12 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬پژوهشکده نظام های اسالمی‪ 7 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬مرکر مطالعات فضای مجازی‪ 2 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬مرکز مطالعات پیرشفت و متدن‪ 1 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی‪ 1 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬سازمان انتشارات پژوهشگاه‪ 4 :‬فعالیت رسانشی‬ صفحه 3 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫اسالم اهل سنت؛ تحلیل ادله موافقان و منکران‬ ‫ادیان و مذاهب از مولفه ها و ارکانى ترکیب یافته است که با پذیرفتن‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی‬ ‫و اعتقاد بدان‪ ،‬گرویدن به دین نمود و تجلى پیدا مى کند و بر عکس یعنى‬ ‫انکار اصل یا اصول دین به منزله کفر و رو برتافتن از دین تلقى مى شود‪ .‬نکته مهم و حساس‪ ،‬تعیین و شفاف نمودن اصل‬ ‫یا اصول دین است که اگر این مهم توسط شارع و پیامبر صورت می گیرد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫عقلی امامت در بیان و سیره امام عسکری(ع)‬ ‫منطق‬ ‫ِ‬ ‫بشر اجتماعی چاره ای نداشته و ندارد که یا هدف را خودش تشخیص‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمدعابدی‬ ‫می دهد و قدرت اجرایی تامین هدف زندگی را نیز خودش منصوب کند که‬ ‫همان نظام های اجتماعی و سیاســی بشرســاز هستند که مکاتب مختلف و بسیار متنوعی را بر این مبنا پدید اورده و جامعه‬ ‫خود را تدبیر کرده اند یا شناخت هدف را به خداوند سپرده و هدف زندگی را از او جویا شد ه اند‪.‬‬ ‫‪4‬‬ صفحه 4 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه ابـان مــاه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫سیدکمال حیدری و پلورالیزم دینی‬ ‫ســیدکمال حیدری در بیان اســتدالل خویش می گوید اگر کسی با‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد عرب صالحی‬ ‫برهان و استدالل یقین به حقانیت یک دین پیدا کرد ولو ان دین غیرالهی‬ ‫باشد حتی اگر شرک و الحاد باشد این شخص هم معذور است هم ماجور است و ثواب دارد و هم بهشت می رود؛ همانگونه‬ ‫که اگر به دین الهی معتقد شده بود بهشت می رفت‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫تحلیل پدیده کرونا بر پایه نظام اسماء الهی‬ ‫کرســی علمی ترویجی با موضوع «تحلیل پدیده کرونا بر پایه نظام‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین به رام دلیر نقده ای‬ ‫اســماء الهی» ابان ماه جاری توســط گروه عرفان پژوهشگاه به صورت‬ ‫مجازی تحت نرم افزار اسکایپ با حضور حجت االسالم والمسلمین بهرام دلیر به عنوان ارائه دهنده‪ ،‬حجج اسالم والمسلمین‬ ‫محمدجواد رودگرو محمدرضا مصطفی پور به عنوان ناقد برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫با عنوان جهالت یا تجاهل روشن فکرانه‬ ‫مدتی اســت بحث از انتخابات امریکا نزد عده ای از اصالح طلبان‪،‬‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبدالحسین خسروپناه‬ ‫داغ شده است و اظهار امیدواری می کنند که پیروزی بایدن وضعیت اقتصاد‬ ‫ایران را تغییر می دهد و لذا این طایفه با نذر و نیاز و دعا از خدا خواستند تا ترامپ از کاخ سفید برود و بایدن به عنوان منجی‬ ‫ایران بر صندلی ریاست جمهوری جلوس کند‪.‬‬ ‫‪5‬‬ صفحه 5 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫هویت اصلی فقه تمدنی‪ ،‬فقه فرایندی است‬ ‫دوازدهمین نشست هم اندیشی فقه حکومتی با ارائه نظریه «اجتهاد‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبدالحمید واسطی‬ ‫تمدنی» توسط حجت االســام والمسلمین عبدالحمید واسطی‪ ،‬به صورت‬ ‫وبینار در فضای مجازی برگزار شد‪ .‬عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه در‬ ‫این نشست به تبیین نظریه فقه تمدنی و ابعاد و پیش‪‎‬فرض‪‎‬های ان پرداخت‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫اخالق دینـی یا سکوالر؟‬ ‫اخالق در لغت عربی جمع (خُ لْق) به معنای منش‪ ،‬عادت‪ ،‬ســجیه‪،‬‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین حمیدرضا شاکرین‬ ‫طبع‪ ،‬خوی‪ ،‬ملکات یا صفات نفسانی پایدار‪ ،‬اعم از نیک و بد است و همه‬ ‫فضایل و رذائل را شامل می ­شود‪ .‬گاهی نیز واژه اخالق به مثابه وصفی برای افعال نیکو به کار می­ رود‪ ،‬نه اوصاف و ملکات‬ ‫نفسانی‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫مکتب صدرایی پاسخگویی مسائل جدید امروزی است‬ ‫حجت االسالم عبدالحسین خسروپناه‪ ،‬عضو هیات علمی پژوهشگاه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبدالحسین خسروپناه‬ ‫به مناسبت سالروز جهانی فلســفه و رحلت عالمه ایت اهلل طباطبایی(ره)‬ ‫در همایش «هم اندیشــی گفتمان مجدد نواندیش فلســفه نوصدرایی» که به صورت مجازی و به همت مدرسه علمیه امام‬ ‫رضا(ع) برگزار شد‪ ،‬گفت‪ :‬یکی از ویژگی های مکتب فلسفی نوصدرایی این است که اصول اساسی حکمت را پذیرفته است‪.‬‬ ‫‪6‬‬ صفحه 6 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه ابـان مــاه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫بررسی نقش عالمه طباطبایی در بسط فلسفه اصیل اسالمی‬ ‫ایت اهلل علی اکبر رشــاد در نشست گفتمان مجدد نواندیش‪ ،‬مکتب‬ ‫‪ÓÓ‬ایت اهلل عل ی اکبر رشاد‬ ‫فلســفی نوصدرایی که بصورت مجازی توسط مدرسه علمیه امام رضا (ع)‬ ‫برگزار شد‪ ،‬به تشریح نقش فاخر امام راحل و عالمه طباطبایی در گفتمان سازی فلسفه اصیل اسالمی در عرصه های مختلف‬ ‫اجتماع و فرهنگ و حوزه معرفت دینی پرداخت‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫دین شناسی علمی و کارکرد دین‬ ‫مســئله کارکرد دین به معنای نقش‪ ،‬تاثیر و جایگاه دین در زندگی‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر قاسم اخوان نبوی‬ ‫انسان از جمله مســائل محوری دین شناسی علمی می باشد‪ ،‬این مسئله با‬ ‫عنوان اثار‪ ،‬نتایج و ضرورت دین از گذشــته مطرح بوده اســت‪ .‬مسئله ایی که مورد توجه دین شناسان می باشد این است که‬ ‫علی رغم مخالفت هایی که با دین وجود دارد‪ ،‬علت گرایش انسان به دین چیست؟‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫نگرشی جامع به مطالعات عرفانی‬ ‫نشســت علمی نقد و بررسی کتاب «عرفان واره ها» (تبار شناسی و‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین مسلم گریوانی‬ ‫نقد مبانی فکری) ابان ماه جاری توســط گروه عرفان پژوهشکده حکمت‬ ‫و دین پژوهی پژوهشــگاه به صورت مجازی تحت نرم افزار اسکایپ با حضور حجت‪ ‎‬االسالم دکتر مسلم گریوانی به عنوان‬ ‫نویسنده کتاب و حجت االسالم دکتر سیداحمد غفاری قره باغ به عنوان ناقد برگزار شد‪.‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫گزارشی از یک مناظره‬ ‫حجت االسالم والمسلمین محمدعلی اسدی نسب مدیر و عضو هیات‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمدعلی اسدی نسب‬ ‫علمی گروه قران پژوهی پژوهشــکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه در‬ ‫جریان ســفر به استان البرز برای مناظره با یکی از سرکردگان فرقه بهائیت همراه با یکی از اساتید‪ ،‬عازم شهر کرج شدند و‬ ‫متن کامل مناظره ایشان در پیوند همین مطلب موجود است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬گفت وگو‬ ‫«کتاب نقد» محلی برای تضارب اراء و نقد و ارزیابی نظرات‬ ‫دکتر علــی تبار با بیان اینکه این فصلنامــه کتاب نقد محلی برای‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر رمضان عل ی تبار‬ ‫تضارب اراء و نقد و ارزیابی نظرات و عقاید گونا گون است گفت‪ :‬فصلنامه‬ ‫کتاب نقد جهت نقد و ارزیابی نظرات و عقاید گونا گون در حوزه های مختلف علوم انسانی (با رویکرد انتقادی)‪ ،‬چندین شماره‬ ‫را با موضوع «علم دینی و علوم انسانی اسالمی» به نقد و بررسی اراء و نظرات اندیشمندان اختصاص داده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫عرفانی عالمه طباطبایی(ره)‬ ‫رئالیسم قرانی‬ ‫ِ‬ ‫همه می دانیم عالمه طباطبایی یک فیلســوف رئالیست بود‪ ،‬زیرا او‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین حسین عشاقی‬ ‫در بســیاری از اثارش از فلسفه رئالیسم دفاع و حمایت کرده است؛ اما این‬ ‫چندان مهم نیست‪ ،‬زیرا عموم فالسفه اسالمی‪ ،‬حامی فلسفه رئالیسم اند‪ .‬چیزی که مرحوم عالمه طباطبایی را در این روش‬ ‫و منش برجسته کرده‪ ،‬این است که او معیار این گونه فلسفه را ذات خداوند قرار داده است‪.‬‬ ‫‪8‬‬ صفحه 8 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه ابـان مــاه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫ایدۀ پارادایم شبکه ­ای‬ ‫­ گیری علم دینی و علوم انسانی اسالمی نیازمند تعریف یک‬ ‫شــکل ِ‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبدالحمید واسطی‬ ‫دستگاه معرفتی استنتاجی است تا با دریافت داده های توصیفی و تجویزی‬ ‫موجه تولید کند‪ .‬از‬ ‫از منابــع دینی‪ ،‬بتواند «نظریه ها» را که بیانگر رابطه معنادار میان مولفه های مختلف هســتند‪ ،‬با روش ّ‬ ‫چنین طرح واره و الگوی معرفتی‪ ،‬با عنوان «پارادایم» یاد می ­شود‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫مبانی معرفتی وجه تمایز تمدن نوین اسالمی و تمدن مدرن‬ ‫حجت االسالم خســروپناه عضو هیات علمی پژوهشگاه در نشست‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبدالحسین خسروپناه‬ ‫علمی «مبانی معرفتی و عوامل تمدن نوین اسالمی» اظهار کرد‪ :‬وقتی از‬ ‫تمدن صحبت می شــود‪ ،‬گاهی تمدن در مقابل فرهنگ است؛ یعنی فرهنگ به بخش نرم افزاری دستاورد بشری اختصاص‬ ‫دارد و منظور از تمدن بخش سخت افزار دستاورد بشر است و فرهنگ و تمدن در مقابل هم قرار دارند‪ .‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫دشمنی ها با اسالم‪ ،‬روند جهان شمولی اسالم را تسریع می کند‬ ‫حجت االســام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور عضو هیات علمی‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبدالکریم بهجت پور‬ ‫گروه قران پژوهی پژوهشــگاه‪ ،‬در نخســتین محفل قرانــی حوزه علمیه‬ ‫خواهران اســتان اصفهان‪ ،‬با بیان اینکه مسیر تحول در اشخاص از مواجهه انها با ایات قران کریم شروع شده است‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫وقتی پیامبر اکرم(ص) ایات قران کریم را بر مردم خواندند مشرکین از این روش بسیار مضطرب و نگران می شدند‪.‬‬ ‫‪9‬‬ صفحه 9 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬گفت وگو با تسنیم‬ ‫ریشه اصلی انحطاط امریکا تناقض های درونی است‬ ‫مهدی جمشیدی عضو هیات علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای مهدی جمشیدی‬ ‫در گفت وگو با تسنیم‪ ،‬با اشاره به روند رو به افول رژیم امریکا‪ ،‬گفت‪ :‬این‬ ‫روزها انتقاد نســبت به وضعیت درونی امریکا خاص جریان های دینی و مارکسیســتی نیست بلکه جریان های لیبرال نیز از‬ ‫مواضع قبلی خود عقب نشینی کرده و تصور می کنند امریکا دیگر قابل دفاع نیست‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬گفت وگو با ایکنا‬ ‫رنج هایی که پیغمبر(ص) کشید‬ ‫دکتر محمدرضا ســنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمدرضا سنگری‬ ‫گفت وگو با ایکنا‪ ،‬دربــاره رنج هایی که پیغمبر اکرم(ص) در دوران دعوت‬ ‫مردم به اســام تحمل کردند‪ ،‬گفت‪ :‬اگر شــروع بعثت پیغمبر(ص) را بررســی کنیم‪ ،‬در طول ســه ســال اغازین‪ ،‬دعوت‬ ‫پیامبر(ص) پنهان است و در طول این مدت حدود ‪ ۱۷‬نفر ایمان اوردند‪.‬‬ ‫‪10‬‬ صفحه 10 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه ابـان مــاه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫برداشت ناصواب از ماجرای صلح امام حسن(ع)‬ ‫این روزها ماجرای صلح امام حســن مجتبی (علیه الســام) بر سر‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین غالمحسین محرمی‬ ‫زبان ها امده و در محافل علمی و غیر علمی از این مســاله سخن به میان‬ ‫امده است‪ .‬همچنین از سوی برخی مسئولین کشوری برای مقدمه چینی مذاکره با امریکا‪ ،‬وضعیت امروز کشور را به عصر‬ ‫امام حسن (علیه السالم) تشبیه می کنند‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫نقش جریان های ضد ایرانی و ضد اسالمی در کودتای ‪۱۲۹۹‬‬ ‫کرسی علمی ترویجی با موضوع «نقش جریان های ضدایرانی و ضد‬ ‫‪ÓÓ‬نخستین کرسی بررسی کودتای اسفند ‪1299‬‬ ‫اسالمی در کودتای ســال ‪ »۱۲۹۹‬نخستین جلسه از سلسله نشست های‬ ‫علمی واکاوی کودتای سوم اسفند ‪ ،١٢٩٩‬ابان ماه جاری توسط گروه مطالعات انقالب اسالمی پژوهشگاه به صورت مجازی‬ ‫تحت نرم افزار ادوب کانکت با حضور دکتر یعقوب توکلی‪ ،‬دکتر نوراهلل قیصری و اقای قاسم تبریزی برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬گفت وگو با تسنیم‬ ‫انتخابات امریکا حقیقت سیاسی این کشور را نشان داد‬ ‫مهدی جمشیدی عضو هیات علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه‪،‬‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای مهدی جمشیدی‬ ‫پژوهشگر و جامعه شناس سیاسی در گفت وگو با تسنیم‪ ،‬با اشاره به انتخابات‬ ‫اخیر ریاســت جمهوری در امریکا اظهار داشت‪ :‬این انتخابات در امریکا‪ ،‬واقعیت باطنی و نهفته ساحت سیاست را در ایاالت‬ ‫متحده نشان داد و ان حقیقت باطنی که چندان هم اشکار نبود‪ ،‬انحطاط اخالقی عرصه سیاسی در امریکاست‪.‬‬ ‫‪11‬‬ صفحه 11 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫ایران در استانه کودتای ‪ ۱۲۹۹‬کامال از هم گسیخته بود‬ ‫کرسی علمی ترویجی با موضوع «دیالکتیک عوامل داخلی با نظام‬ ‫‪ÓÓ‬دومین کرسی بررسی کودتای اسفند ‪1299‬‬ ‫جهانی در کودتای اسفند سال‪ »۱۲۹۹‬دومین جلسه از سلسله نشست های‬ ‫علمی واکاوی کودتای سوم اسفند ‪ ،١٢٩٩‬ابان ماه جاری توسط گروه مطالعات انقالب اسالمی پژوهشگاه به صورت مجازی‬ ‫تحت نرم افزار ادوب کانکت با حضور دکتر محمد شفیعی فر‪ ،‬دکتر ابراهیم متقی و مهندس عباس سلیمی نمین برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫مدیران به معیارهای تقریظ بی توجه هستند‬ ‫احمد شــاکری عضو هیات علمی گروه ادبیات اندیشــه پژوهشگاه‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر احمد شاکری‬ ‫فرهنگ و اندیشه اسالمی‪ ،‬ابان ماه جاری در نشست «پیام تقریظ» که در‬ ‫موسســه خانه کتاب ادبیات ایران برگزار شد‪ ،‬گفت‪ :‬هفته ی کتاب‪ ،‬رخداد ارزشمند و بی نظیری است‪ .‬امیدوارم این هفته به‬ ‫رونق کتاب و کتابخوانی در کشور کمک کند‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫بروز کودتا بعضا از سوی ارتش مستقل یک کشور است‬ ‫کرســی علمی ترویجی با موضوع «چالش ها و چشم انداز تحقیقات‬ ‫‪ÓÓ‬سومین کرسی بررسی کودتای اسفند ‪1299‬‬ ‫کودتای اســفند سال‪ »۱۲۹۹‬سومین جلســه از سلسله نشست های علمی‬ ‫واکاوی کودتای سوم اسفند ‪ ،١٢٩٩‬ابان ماه جاری توسط گروه مطالعات انقالب اسالمی پژوهشگاه به صورت مجازی تحت‬ ‫نرم افزار ادوب کانکت با حضور قاسم تبریزی‪ ،‬دکتر جواد منصوری و رنجبر کرمانی برگزار شد‪.‬‬ ‫‪12‬‬ صفحه 12 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه ابـان مــاه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫صورت بندی هویت در گفتمان توحید محور قرانی‬ ‫کرســی علمی ترویجی با موضوع «صورت بندی هویت در گفتمان‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر سیدحسین فخر زارع‬ ‫توحید محور قرانی» ابان ماه جاری توســط گروه تخصصی علوم انسانی‬ ‫قرانی با مشــارکت گروه فرهنگ پژوهی پژوهشــگاه به صورت مجازی تحت نرم افزار اسکایپ و با حضور دکتر سیدحسین‬ ‫فخرزارع‪ ،‬حجج اسالم والمسلمین علی ذوعلم و غالمرضا بهروزی لک برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مقاله‬ ‫تاملی بر «واقع گرایی واقع بینانه» پیتر کوزو‬ ‫بحث از واقع گرایی و پادواقع گرایی از مباحث مهم فلسفی است که‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر روزبه زارع‬ ‫در طی تاریخ تفکر بشر‪ ،‬اهمیت خود را حفـظ کـرده اسـت‪ .‬بحـث از ایـن‬ ‫مســـئله بـا پیـدایش شاخه های جدید فلسفه‪ ،‬و به ویژه فلسفه های مضاف‪ ،‬اَشکال متفاوت و بـدیعی بـه خود گرفته است‪.‬‬ ‫در حوزه فلسفه علم‪ ،‬بحث از واقع گرایی به سبک خاصی مطرح شده و مباحث گوناگونی را درپی داشته است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬انتصاب‬ ‫محمدرضا سنگری رئیس جدید اندیشکده ادبیات پایداری‬ ‫«اندیشــکده ادبیات پایداری» حوزه هنری بر اســاس رهنمودها و‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمدرضا سنگری‬ ‫ســاماندهی وضعیت‬ ‫فرموده های مکرر مقام معظم رهبری درباره ضرورت‬ ‫ِ‬ ‫ادبیات پایداری در حوزه هنری تاســیس شــد‪ .‬بر این اساس طی حکمی از ســوی محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری‬ ‫سازمان تبلیغات اسالمی‪ ،‬دکتر محمد رضا سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه به سمت ریاست ان منصوب شد‪.‬‬ ‫‪13‬‬ صفحه 13 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫ازادی «اهانت به دین» در غرب!‬ ‫ِ‬ ‫این کــه ازادی در غــرب‪ ،‬ح ّتی مرزهــا و حریم هــای دینی را نیز‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای مهدی جمشیدی‬ ‫درمی نوردد و ارزش های دینی را خط قرمز نمی شمارد‪ ،‬برای ما که تعلّقات‬ ‫دینی دیرینه داریم و دین داری‪ ،‬به فطرت ثانوی مان تبدیل شده است‪ ،‬امری تعجب برانگیز است و چه بسا تا مصداق این ا ّدعا‬ ‫را با چشم خویش مشاهده نکنیم‪ ،‬ان را نپذیریم‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫جامعه مدنی با نظام ارزشی والیی معنادار می شود‬ ‫پنل تخصصی «مبانی‪ ،‬حدود و کارکردهای دولت اسالمی» از سلسه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدکاظم سیدباقری‬ ‫پنل های دومین همایش ملی حکمرانی اسالمی‪ ،‬ابان ماه جاری به صورت‬ ‫وبیناری برگزار شــد‪ .‬انچه در پیوند همین مطلب امده است؛ متن صحبت های حجت االسالم سیدکاظم سیدباقری‪ ،‬مدیر و‬ ‫عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی خواهد بود‪.‬‬ ‫‪14‬‬ صفحه 14 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه ابـان مــاه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫نظام عِ ّلی ـ معلولی مهمترین وجه تمایز اقتصاد اسالمی‬ ‫حجت االسالم و المسلمین سیدحسین میرمعزی عضو هیات علمی‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدحسین میرمعزی‬ ‫گروه اقتصاد اســامی پژوهشگاه‪ ،‬در نشســت علمی «اقتصاد اسالمی یا‬ ‫ســکوالر» طی سخنانی با موضوع «اقتصاد‪ :‬علم‪ ،‬مذهب یا نظام» که به صورت مجازی برگزار شد‪ ،‬اظهارکرد‪ :‬در خصوص‬ ‫نظام اقتصاد اسالمی چندین دیدگاه وجود دارد که یک دیدگاه این است که علم اقتصاد اسالمی وجود دارد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫دستگاه والیت فقیه تعین بخش اصلی حکمرانی اسالمی است‬ ‫پنل تخصصی «مبانی‪ ،‬حدود و کارکردهای دولت اسالمی» از سلسه‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر حسین بابایی مجرد‬ ‫پنل های دومین همایش ملی حکمرانی اسالمی‪ ،‬ابان ماه جاری به صورت‬ ‫وبیناری برگزار شــد‪ .‬انچه در پیوند همین مطلب امده است؛ متن صحبت های حســین بابایی مجرد‪ ،‬مشاور علمی معاونت‬ ‫پژوهشی و عضو هیات علمی گروه مدیریت اسالمی پژوهشگاه خواهد بود‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫دوره معصومین مانند عصر پیامبر(ص) دوره نصوص است نه اجتهاد‬ ‫نشســت علمی نقد و بررســی کتاب «فقه‪ ،‬سیاست و حکومت» اثر‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محسن مهاجرنیا‬ ‫دکتر علی دارابی‪ ،‬ابان ماه جاری به صورت مجازی توسط موسسه اموزش‬ ‫عالی حوزوی امام رضا(ع) با حضور حجت االســام محســن مهاجرنیا عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه به عنوان‬ ‫ناقد برگزار شد‪.‬‬ ‫‪15‬‬ صفحه 15 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫نظام سیاسی و اداری کشور ترجمان نظام والیی نبوده است‬ ‫پنــل تخصصی «مبانــی‪ ،‬حدود و کارکردهای دولت اســامی» از‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عل ی اقا پیروز‬ ‫سلسله پنل های دومین همایش ملی حکمرانی اسالمی‪ ،‬ابان ماه جاری به‬ ‫صورت وبیناری برگزار شــد‪ .‬انچه در پیوند همین مطلب امده است؛ متن صحبت های حجت االسالم علی اقاپیروز‪ ،‬مدیر و‬ ‫عضو هیات علمی گروه مدیریت اسالمی پژوهشگاه خواهد بود‪ .‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫گذر از نادانی و ناشکیبایی در پرتو بعثت‬ ‫«جاهلیــت» ضرورتا و صرفا به معنای دورۀ جهــل و نادانی نبوده‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدکاظم سیدباقری‬ ‫است‪ .‬به بیان دیگر‪ ،‬دورۀ جاهلیت‪ ،‬صرفا دوران نادانى و جهالت نیست که‬ ‫در براب ِر دوران بعد‪ ،‬یعنى عصر علم که پیامبر اســام (‏صلى اهلل علیه واله) ایجاد کرد و نیز در مقابل وحى‪ ،‬قرار گیرد‪ ،‬لفظ‬ ‫جاهلیت در حقیقت‪،‬‏شامل تمام پدیده هاى خشونت‪ ،‬درندگى‪ ،‬استبداد‪ ،‬خودپرستى و‪ ...‬مى‏ گردد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫فقه تحزب باید در دروس خارج حوزه تحقیق و تدریس شود‬ ‫حجت االســام والمسلمین محســن مهاجرنیا‪ ،‬عضو هیات علمی‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محسن مهاجرنیا‬ ‫گروه سیاســت پژوهشگاه و استاد حوزه علمیه و مولف کتاب «درامدی بر‬ ‫فقه تحزب در نظام اســامی» در ایین رونمایی این اثر در موسسه اموزشی طلوع مهر در قم‪ ،‬طی سخنانی اظهار کرد‪ :‬این‬ ‫کتاب درامدی بر فقه تحزب به عنوان گام اولیه و ابتدایی است‪.‬‬ ‫‪16‬‬ صفحه 16 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه ابـان مــاه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫جایگاه فضای مجازی در بیانیه گام دوم کجاست؟‬ ‫نشست «داللت های بیانیه گام در ساحت حکمرانی فضای مجازی»‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر عزیز نجف پور اقابیگلو‬ ‫با حضور دکتر عزیز نجف پور اقابیگلو (رییس مرکز مطالعات فضای مجازی‬ ‫پژوهشگاه) و حجت االسالم دکتر سید محمدحسین هاشمیان (رییس گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع)) به صورت‬ ‫مجازی و تحت نرم افزار ادوب کانکت برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫نشست علمی کدهای اخالقی فضای مجازی برگزار شد‬ ‫نشســت علمی با عنوان «کدهای اخالقی فضای مجازی» توسط‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای ابراهیم خرم نژاد‬ ‫مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی ابان‬ ‫ماه جاری‪ ،‬تحت نرم افزار ادوب کانکت و با حضور اقایان ابوطالب صفدری‪ ،‬ابراهیم خرم نژاد‪ ،‬سیدجمال قریشی و سیدارش‬ ‫وکیلیان برگزار شد‪.‬‬ ‫‪17‬‬ صفحه 17 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫بحران در نواتالنتیس غربی‬ ‫امانوئل مکرون‪ ،‬رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی دوم اکتبر ‪۲۰۲۰‬‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر حسین رمضانی‬ ‫در ضمن ارائۀ طرح خود برای دفاع از سکوالریســم و محدودسازی انچه‬ ‫ان را جدایی طلبی اسالم گرایانه در فرانسه نامید‪ ،‬اظهار داشت‪« :‬امروز اسالم دینی است که در سراسر جهان در بحران است؛‬ ‫ما این را تنها در کشور خودمان نمی بینیم‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫محمد(ص) رسول خدا و پیام اور صلح و رحمت‬ ‫بنابر تصریح قران مجید‪ ،‬پیامبر اعظم صلی اهلل علیه و اله رســول‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدمحسن شریفی‬ ‫رحمت و پیام اور صلح و صفا است و این نرم خویی ان حضرت هدیه ای از‬ ‫جانب خدای متعال بود‪ ،‬چنانکه قران می فرماید‪« :‬به لطف و رحمت الهی با انان نرم خو و پر مهر شــدی و اگر درشت خوی‬ ‫و سخت دل بودی بی شک از پیرامون تو پراکنده می شدند»‪.‬‬ ‫‪18‬‬ صفحه 18 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه ابـان مــاه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کتاب الکترونیک‬ ‫نسخه الکترونیک منظومه فکری ایت اهلل العظمی خامنه ای منتشر شد‬ ‫سازمان انتشارات پژوهشگاه نسخه الکترونیک کتاب منظومه فکری‬ ‫‪ÓÓ‬کتاب منظومه فکری ایت اهلل خامنه ای‬ ‫ایت اهلل العظمی خامنه ای را در نرم افزار کتابخوان طاقچه منتشر کرد‪ .‬این‬ ‫کتاب اثر حجت االسالم والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران تاکنون شش نوبت چاپ شده است‪.‬‬ ‫‪19‬‬ صفحه 19 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪20‬‬ صفحه 20 صفحه 21 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫ارتباط با ما‬ ‫((وفات شهادت گونه ی حضرت معصومه (سالم اهلل علیها) را تسلیت عرض می کنیم))‬ ‫‪22‬‬ صفحه 22

آخرین شماره های ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 215

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 215

شماره : 215
تاریخ : 1403/08/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 213-214

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 213-214

شماره : 213-214
تاریخ : 1403/07/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 212

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 212

شماره : 212
تاریخ : 1403/05/06
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 211

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 211

شماره : 211
تاریخ : 1403/04/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 210

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 210

شماره : 210
تاریخ : 1403/03/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 208-209

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 208-209

شماره : 208-209
تاریخ : 1403/02/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!