ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 166 - مگ لند
0

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 166

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 166

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 166

‫خبــرنـامه‬ صفحه 1 صفحه 2 ‫اخبــار‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬پژوهشکده حکمت و دین پژوهی‪17 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتامعی‪ 8 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬پژوهشکده نظام های اسالمی‪ 3 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬اداره تعامالت علمی و بین املللی‪ 1 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬رویدادهای علمی‪ ،‬عمومی و انتصابی‪ 16 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬سازمان انتشارات پژوهشگاه‪ 5 :‬فعالیت رسانشی‬ صفحه 3 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫عزاداری و بیداری‬ ‫مجالسی که در ان ذکر و یاداوری مصیبت امام حسین(ع) و یاران و‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین قاسم ترخان‬ ‫عزیزانش باشد‪ ،‬روح انسان را برای پیوند با اهداف ان امام‪ ،‬اماده و اسباب‬ ‫بیداری انسان را فراهم می­ کند‪ .‬انسان برای رسیدن به خدا خلق شده است (ذاریات‪ ۵۶ ،‬انشقاق‪ )۶ ،‬و خدا نیز مقصد دوری‬ ‫برای انسان نیست؛ چه این که خود فرمود‪َ « :‬و نَ ْح ُن اَ ْق َر ُب اِلَ ْی ِه م ِْن َح ْب ِل الْ َوری ِد (ق‪)۱۶ ،‬؛‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫عزت و ذلت در فرهنگ حسینی‬ ‫در روایت نقل شده که شــخصی به امام حسین(ع) گفت تو انسان‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد عابدی‬ ‫متکبری هســتی! امام در پاسخ وی فرمود‪« :‬کل الکبر هلل وحده وال یکون‬ ‫فی غیره»‪ .‬قال اهلل تعالی‪« :‬وهلل العزه و لرسوله و للمومنین» (منافقون‪ ،‬ایه ‪( ،)۸‬بحاراالنوار‪ ،‬ج‪ ،۴۴‬ص ‪)۱۹۸‬؛ «همه بزرگی‬ ‫از ان خدای یکتا است و در غیر او نیست‪ .‬خداوند متعال می فرماید‪ :‬عزت از ان خدا و پیامبر و مومنین است‪».‬‬ ‫‪4‬‬ صفحه 4 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه شهریورماه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫مبانی سالمت معنوی در اسالم مورد بحث و بررسی قرار گرفت‬ ‫دومین پنل کارگاه دانش افزایی و مهارت اموزی سالمت معنوی با‬ ‫‪ÓÓ‬کارگاه دانش افزایی و مهارت اموزی سالمت معنوی‬ ‫عنوان «مبانی ســامت معنوی در اسالم (مبانی فلسفی‪ ،‬انسان شناختی‪،‬‬ ‫اخالقی و ‪ »)...‬با حضور و ســخنرانی ایت اهلل علی اکبر رشاد و حجج اسالم والمســلمین دکتر علیرضا قائمی نیا و دکتر علی‬ ‫فضلی از سوی فرهنگستان علوم پزشکی در تهران برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مقاله ‪ /‬بخش اول‬ ‫مبانی اخالقی‪ ،‬فقهی و حقوقی الگوی مواجهه ملی با بیماری های واگیردار‬ ‫شــناخت اهمیت و کیفیت ترابط بین زمینه هــای متنوع دخیل در‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمود حکمت نیا‬ ‫مســائل عینی‪ ،‬در فرایند اجتهاد در این موضوعات تعیین کننده اســت‪ ،‬لذا‬ ‫مناسب است در کنار بررسی های فقهی محض‪ ،‬نگاهی نیز به این نوع پژوهش های جامع وجود داشته باشد‪ .‬به همین جهت‬ ‫این مقاله می تواند فرصتی باشد تا تاثیر و تاثر فقه با حوزه هایی را مشاهده کنیم‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫تعمیم سالمت معنوی در سطوح فردی‪ ،‬خانوادگی و اجتماعی‬ ‫دکتر مهدی عباس زاده در ششــمین پنل کارگاه سالمت معنوی با‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر مهدی عباس زاده‬ ‫موضوع «تعمیم سالمت معنوی در سطوح فردی‪ ،‬خانوادگی و اجتماعی»‬ ‫گفت‪ :‬الزم اســت به ســامت معنوی به مثابه یک دانش نگریسته شود و در این صورت ســامت معنوی دارای مفاهیم‬ ‫مشخص مبانی خاص گزاره های قابل دفاع و دستاوردهای علمی و عملی مهمی خواهد بود‪.‬‬ ‫‪5‬‬ صفحه 5 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫سالمت معنوی از نهج البالغه قابل استخراج است‬ ‫ایت اهلل رشاد در ابتدای روز دوم کارگاه دانش افزایی و مهارت اموزی‬ ‫‪ÓÓ‬کارگاه دانش افزایی و مهارت اموزی سالمت معنوی‬ ‫سالمت معنوی در تهران گفت‪ :‬انسان هایی که دارای بیماری قلبی باطنی‬ ‫هســتند فکر می کنند که بیماری انها قابل تشــخیص نیست‪ .‬اما خداوند در قران خطاب به پیامبر فرموده است که می توان‬ ‫نشان داد که چه کسی بیمار است و چه کسی نیست و تو اگر دقت کنی حتی از لحن انها نیز می توانی بفهمی‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬گفت وگو با ایکنا‬ ‫صحت استنادات مقاتل چگونه تایید می شود؟‬ ‫حجت االسالم والمســلمین دکتر قاسم ترخان مدیر گروه تخصصی‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین قاسم ترخان‬ ‫علوم انســانی قرانی پژوهشــگاه در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران با‬ ‫اشاره به سابقه روایت گری در مورد قیام عاشورا گفت‪ :‬حادثه کربال و شهادت امام حسین(ع) از جمله حوادثی است که پیش‬ ‫از وقوع این حادثه در فرمایشات معصومانی مثل نبی مکرم اسالم و حضرت امیر(ع) و ‪ ...‬بدان اشاره شده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مقاله ‪ /‬بخش دوم‬ ‫مبانی اخالقی‪ ،‬فقهی و حقوقی الگوی مواجهه ملی با بیماری واگیردار‬ ‫در طراحی الگو با دو دسته ارزش و حقوق روبرو هستیم‪ .‬ارزش ها و‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمود حکمت نیا‬ ‫حقوقی که متعلق انها بخاطر بیماری در معرض تهدید قرار می گیرند و به‬ ‫گونه ای باید از انها محافظت شود‪ .‬و ارزش ها و حقوق و مقرراتی که ناظر به رفتار مواجهه با بیماری است‪ .‬حال ممکن است‬ ‫این ارزش ها و حقوق اعمال شود‪ .‬یا اینکه بخاطر برنامه مواجهه با بیماری محدود و یا معلق شود‪.‬‬ ‫‪6‬‬ صفحه 6 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه شهریورماه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫خانواده قرانی امام حسین(ع)‬ ‫امام حســین(ع) شــخصیت قرانی واالیی داشت و معتقد بود قران‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد عابدی‬ ‫در تفســیرش بر اهل بیت تکیه دارد و اهل بیت از پی حقایق قران روان‬ ‫هســتند و البته به ان حقایق می رسند‪ .‬وقتی از امیرمومنان(ع) پیرامون عترت در حدیث ثقلین سوال کرد که پیامبر فرموده‬ ‫بود میان شما دو گران بها را می گذارم؛ کتاب خدا و عترم‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی ترویجی‬ ‫کرسی فلسفه اجتهاد تمدنی به صورت مجازی برگزار شد‬ ‫کرسی علمی ترویجی با موضوع «فلسفه اجتهاد تمدنی (منطق فهم‬ ‫‪ÓÓ‬کرسی علمی ترویجی فلسفه اجتهاد تمدنی‬ ‫دین در مقیاس تمدن ســازانه)» توســط گروه منطق فهم دین پژوهشگاه‬ ‫به صورت مجازی تحت نرم افزار اســکایپ با حضور حجت االسالم والمســلمین عبدالحمید واسطی به عنوان ارائه دهنده‪،‬‬ ‫حجت االسالم والمسلمین رضا اسالمی و حجت االسالم والمسلمین ابوالقاسم مقیمی به عنوان ناقد برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫نگاهی نقادانه به بعضی شبهات عاشورا در فضای مجازی‬ ‫اخیرا فایلی در فضای مجازی درباره تحریف های عاشــورا دست به‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمدحسن جواهری‬ ‫ دست می شود که گوینده ضمن بیان نقدهای خود در باره برخی تحریف ها‬ ‫و انحراف های مربوط به منابع نهضت عاشــورا و مجالس عزاداری ‪-‬که البته بعضا بحق اســت‪ -‬شــبهات متعددی را نیز‬ ‫فهرست وار‪ -‬مطرح کرده که الزم است پاسخ داده شود‪ .‬پاسخ تفصیلی به شبهات وی نیازمند مجال وسیع است‪.‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫تحلیلی بر مقوله بال و رنج از نگاه عرفان نظری‬ ‫در بحث حقیقت بال و درد و رنج از منظر عرفان‪ ،‬یک نکته مهم این‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین مسعود اسماعیلی‬ ‫است که عرفا یک نگاه بســیار عمیق وجودشناختی به این مقوله دارند و‬ ‫تحلیل وجودشــناختی ارائه می کنند که در این تحلیل عرفا قائل هســتند که خیر با وجود و شر با عدم گره خورده‪ .‬این یک‬ ‫ایده عامی است که در فلسفه اسالمی نیز شیوع دارد و خیلی از فالسفه به این قائل هستند‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬گفت وگو با ایکنا‬ ‫عاشورا تصویرگر معناداری و سبک زندگی موحدانه‬ ‫دکتر محمد محمدرضایی‪ ،‬ســردبیر فصلنامه قبسات‪ ،‬با بیان اینکه‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمد محمدرضایی‬ ‫عاشــورا تجلی تام و تمام توحید اســت‪ ،‬گفت‪ :‬تجلی باور به اینکه خداوند‬ ‫خالق همه اشــیاء و موجودات و رب العالمین اســت؛ باور به اینکه ما باید از خدا و قوانین الهی و تنها از حکومتی که رنگ و‬ ‫صبغه الهی دارد تبعیت کنیم‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬گفت وگو‬ ‫هویت درس خارج‪ ،‬پژوهشی است نه اموزشی‬ ‫هویت درس خارج‪ ،‬هویت پژوهشــی است نه هویت اموزشی‪ .‬البته‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبدالحمید واسطی‬ ‫این به معنای ان نیســت که اموزش در ان دخیل نیســت بلکه اموزش‪،‬‬ ‫پژوهش محور اســت و خود فرد شــرکت کننده در درس خارج با راهنمایی استاد باید مهارت خود را در کشف مسائل و تولید‬ ‫حل های جدید برای مسائل جدید‪ ،‬هم ایجاد کند و هم ارتقا بدهد‪.‬‬ ‫‪8‬‬ صفحه 8 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه شهریورماه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مقاله ‪ /‬بخش سوم‬ ‫مبانی اخالقی‪ ،‬فقهی و حقوقی الگوی مواجهه ملی با بیماری واگیردار‬ ‫یک الگو هنگامی موفق است که بتواند با کمترین مشکل حقوقی و‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمود حکمت نیا‬ ‫اخالقی به اجرا در اید‪ .‬با توجه به خصوصیات نه گانه گفته شــده اقتضای‬ ‫قطع ســرایت به مدیریت روابط فیزیکی میان افراد اســت تا بتوان جلوی انتقال ویروس را گرفت‪ .‬از ســوی دیگر بخاطر‬ ‫همه گیری چه بسا تناسب امکانات و افراد نیازمند برقرار نباشد در نتیجه توزیع عادالنه امکانات مساله مهمی است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫«دوستی پشت پرده» با دشمنان امنیت نمی اورد‬ ‫پیمان ها‪ ،‬قراردادهای مهم در عالم سیاســت پیش از انکه در سطح‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد عابدی‬ ‫عموم رخ نمایند‪ ،‬در فضاهای مخفی و پنهانی شکل می گیرند‪ ،‬و رسانه ای‬ ‫شــدن اخبار عقد پیمان ها‪ ،‬بدان معناست که از مدتها قبل کانال های ارتباطی نامحسوسی شکل گرفته و برونداد ان خود را‬ ‫در قالب پیمان و قرارداد علنی کرده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬گفت وگو‬ ‫خیر دنیا و اخرت نتیجه استقامت بر شعار «ربنااهلل» است‬ ‫حجت االسالم والمســلمین عبدالکریم بهجت پور عضو هیات علمی‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبدالکریم بهجت پور‬ ‫گروه قران پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی در افتتاحیه همایش‬ ‫ملی «مقاومت اسالمی از نگاه قران کریم» با بیان این که محرم و صفر اسالم را نگه داشته است‪ ،‬اظهار داشت‪ :‬ماه محرم‬ ‫و صفر پژواک مقاومت و ایثارگری را به عالم تشیع و اسالم گسترش داده است‪.‬‬ ‫‪9‬‬ صفحه 9 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫معضلۀ تاریخی نفوذ و زوال خویشتن فرهنگی‬ ‫ّ‬ ‫«تحکم»‬ ‫منطــق غربیان‪ ،‬منطق «زور» و «اجبــار» و «قلدری» و‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای مهدی جمشیدی‬ ‫اســت‪ ،‬ح ّتی در عرصۀ «فرهنــگ»‪ ،‬غرب به جغرافیای خویش بســنده‬ ‫نمی کند‪ ،‬بلکه می خواهد فرهنگ خود را به تمام «جهان» گســترش سازد و «جهانی غربی» بسازد‪« .‬جهانی سازی غربی»‪،‬‬ ‫واقعیت است که نمی توان ان را انکار کرد‪ .‬گویا تمدن غربی‪ ،‬تمدن برتر است و چاره ای جز غرب ندارد‪.‬‬ ‫یک ّ‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫اموزش و پرورش‪ :‬سیاست گذاری در سطح خرده فیزیک‬ ‫رهبر انقالب در دیدار وزیر و مدیران اموزش و پرورش (‪۱۱‬شهریور‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محسن ردادی‬ ‫‪ )۱۳۹۹‬عالوه بر توجه به سیاست گذاری های سطح کالن‪ ،‬به سیاست گذاری‬ ‫در سطح خرده فیزیک نیز راهبردهایی ارائه نمودند‪ .‬سطح خرده فیزیک بخشی است که به زندگی روزمره ی افراد ارتباط دارد‬ ‫و بسیار خردتر‪ ،‬پایین تر و نزدیک تر از سطح کالن و مدیریتی است‪.‬‬ ‫‪10‬‬ صفحه 10 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه شهریورماه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫قصۀ دلنشین «شدن های سلوکی» شهید سلیمانی‬ ‫ّ‬ ‫انتشار کتاب «ســلوک در مکتب سلیمانی»‪ ،‬اثر خواندنی و دلنشین‬ ‫‪ÓÓ‬کتاب سلوک در مکتب سلیمانی‬ ‫حجت االســام والمســلمین مح ّمدجواد رودگر‪ ،‬تنها نوشــته ای است که‬ ‫تاکنون بر اســاس چشم اندازی عالمانه و برخاسته از اموزه های ســلوکی اسالم شیعی‪ ،‬دربارۀ وجوه معنوی و عرفانی شهید‬ ‫قاسم سلیمانی نگاشته شده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫عبرتی از اخالق زیستی و سبک زندگی مردمان ایرانشهر‬ ‫اخالق زیســتی و سبک زندگی از مفاهیم علوم اجتماعی هستند که‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای محمدمهدی جهان پرور‬ ‫به بیان نوع و نحوه حیات جامعه بشــری می پردازند‪ .‬مولفه های ان نیز در‬ ‫حوزه های اجتماعی‪ ،‬اقتصادی‪ ،‬سیاســی و فرهنگی در دو بعد فردی و اجتماعی طبقه بندی می شــود‪ .‬در واقع سبک زندگی‪،‬‬ ‫جنبه عینی حیات انسان هاست که بر اساس اخالق زیستی یا جنبه های ذهنی یک جامعه شکل می گیرد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫اضالع روایت استاد مطهری از قیام عاشورا‬ ‫مطهری‪ ،‬ساخته های فرهنگی ناظر به قیام امام حسین(ع) را اغشته‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای مهدی جمشیدی‬ ‫به تحریف می دانســت و این تلقّی را در کتاب «حماســه حسینی»‪ ،‬بسط‬ ‫واقعیتی به صورت واژگونه و ناصواب‪ ،‬به دیگران منتقل شــود‪.‬‬ ‫داد‪ .‬او می گوید تحریف به معنی عملی اســت که در اثر ان‪ّ ،‬‬ ‫واقعیت گردد‪.‬‬ ‫به بیان دیگر‪ ،‬تحریف‪ّ :‬‬ ‫واقعیت که موجب معکوس شدن برداشت مخاطب از ان ّ‬ ‫تصرف و تغییر در روایت یک ّ‬ ‫‪11‬‬ صفحه 11 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫دریغ است که ازنهضت کربال درس نگیریم‬ ‫دکتر محمدرضا ســنگری‪ ،‬مدیر گروه ادبیات اندیشــه پژوهشــگاه‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمدرضا سنگری‬ ‫فرهنگ و اندیشه اسالمی‪ ،‬نویسنده و عاشوراپژوه که مهمان برنامه «رو به‬ ‫راه» شبکه قران شده بود گفت‪ :‬پس از قساوت ها و سنگدلی هایی که دشمن انجام داد و پس از غارت حضرت اباعبداهلل(ع)‬ ‫در قتلگاه که لباس ها‪ ،‬انگشتر و کاله خود امام را دزدیدند‪ .‬البته این انگشتر امامت نبود‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬گفت وگو‬ ‫فکر تحول در اموزش و پرورش غایب است‬ ‫ِ‬ ‫خوشبختانه قانون اساسی ما و مبانی فکری اسالم که مبانی انقالب‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین علی ذوعلم‬ ‫اســامی و مبانی نظام اسالمی اســت‪ ،‬روی بحث عدالت تاکید محوری‬ ‫دارد‪ .‬اساسً ا فلسفه ی تشکیل نظام اسالمی استقرار عدالت‪ ،‬به خصوص در عرصه ی فرهنگی‪ ،‬تربیتی و اموزشی است‪ ،‬و اینکه‬ ‫نابرخورداری های مادی و اقتصادی مانع برخورداری از کیفیت اموزشی نشود‪ .‬این بسیار مسئله ی مهمی است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫ایت اهلل خامنه ای؛ امام دورۀ تاریخی «انتقال»‬ ‫حســینیه‪« ،‬شــهدا» نشســته بودند!‬ ‫«تنهایی»؟! هرگز! در داخل‬ ‫ّ‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای مهدی جمشیدی‬ ‫حاج قاسم‪ ،‬کنار ایشان نشسته بود! با همان هیبت و عظمت! دست به روی‬ ‫دیدگان گرفته بود و گریه می کرد! به اقا نگاه نمی کرد‪ ،‬ا ّما حواسش به ایشان هم بود! سرباز‪ ،‬در هیئت هم سرباز است و باید‬ ‫مراقب فرمانده باشد! ان سو‪ ،‬حججی نشسته و زانوی غم‪ ،‬بغل گرفته بود! سخت‪ ،‬اشک می ریخت!‬ ‫‪12‬‬ صفحه 12 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه شهریورماه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬گفت وگو با ایکنا‬ ‫عدم بیعت با حاکم بی صالحیت اساس نهضت حسینی(ع) است‬ ‫حجت االســام والمسلمین سیدســجاد ایزدهی‪ ،‬رئیس پژوهشکده‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدسجاد ایزدهی‬ ‫نظام های اسالمی پژوهشگاه‪ ،‬در گفت وگو با خبرگزاری ایکنا‪ ،‬درباره نگاه‬ ‫به قیام امام حســین(ع) از منظر تالش برای اصالح حکمرانی و تحقق حکمرانی مطلوب اسالمی گفت‪ :‬ماجرایی مانند قیام‬ ‫امام حسین(ع) را نمی توان تک علتی دانست و صرف ًا بر ان اساس درباره این قیام اظهار نظر کرد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬گفت وگو با حوزه‬ ‫بزرگترین دستاورد قیام عاشورا تحریف زدایی از اسالم ناب بود‬ ‫حجت االسالم والمسلمین سیدکاظم سیدباقری مدیر گروه سیاست‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدکاظم سیدباقری‬ ‫پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اســامی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬مهمترین انگیزه برای قیام امام حســین(ع) شــورش علیه فساد و تالش برای اصالح در جامعه اسالمی بود‪ .‬شناخت‬ ‫فلسفه قیام ان حضرت در این میان‪ ،‬بسیار مهم است‪.‬‬ ‫‪13‬‬ صفحه 13 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬گفت وگو با رسا‬ ‫تعظیم شعائر و اهمال مسئوالن در بزرگداشت شعائر حسینی‬ ‫حجت االسالم والمســلمین دکتر غالمرضا پیوندی مدیرگروه فقه و‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین غالمرضا پیوندی‬ ‫حقوق پژوهشــگاه در گفت وگو با خبرگزاری رسا در رابطه با تعظیم شعائر‬ ‫الهی و اهمال کاری مســووالن در بزرگداشت شعائر حسینی گفت‪ :‬در این بحث شعائر به معنای عالمت ها است‪ .‬شعائر خدا‬ ‫یعنی عالمت هایی که انسان از ان عالمت ها به یاد و نام خدا می افتد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬همکاری‬ ‫طرح های مشترک پژوهشگاه با اکادمی علوم روسیه‬ ‫اداره تعامالت علمی و بین المللی پژوهشــگاه در راستای برقراری‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای مهدی رحیمی چاکدل‬ ‫ارتبــاط راهبردی با محیط بین الملل‪ ،‬خاصه شــرق و حوزه کشــورهای‬ ‫روســی زبان‪ ،‬برای انکه بتواند حضوری مثمرثمر و سیستماتیک در محیط داشته باشد‪ ،‬ورود به پروژه های علمی مشترک با‬ ‫اساتید دانشگاه های روسیه را در دستور کار خود قرار داد‪.‬‬ ‫‪14‬‬ صفحه 14 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه شهریورماه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬همایش‬ ‫چالش های سند ‪ ۲۰۳۰‬برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین اموزش و پرورش‬ ‫همایش علمی «چالش های ســند ‪ ۲۰۳۰‬برای ایران و نحوه تحقق‬ ‫‪ÓÓ‬همایش چالش های سند ‪ 2030‬برای ایران‬ ‫تحــول بنیادین اموزش و پرورش»‪ ،‬با ســخنرانی ایــت اهلل اعرافی مدیر‬ ‫حوزه های علمیه کشور‪ ،‬حجت االسالم علی ذوعلم دبیر علمی همایش‪ ،‬دکتر محمود مهام و دکتر حسین رمضانی از اعضای‬ ‫هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی و حضور اندیشمندان و صاحبنظران‪ ،‬در تهران برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫سند ‪ ۲۰۳۰‬ابزار سلطه گری دشمن است‬ ‫ایت اهلل علیرضا اعرافی در همایش «چالش های ســند ‪ ۲۰۳۰‬برای‬ ‫‪ÓÓ‬ایت اهلل علیرضا اع رافی‬ ‫ایران و نحــوه تحقق تحول بنیادیــن اموزش و پرورش»‪ ،‬با اشــاره به‬ ‫روش های ســلطه گری استکبار جهانی‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬اســنادی مثل سند ‪ ۲۰۳۰‬روح و تفکر افراد در هر نقطه ای از جهان را‬ ‫می رباید و به تاراج فرهنگ و تمدن کشورها اقدام می کند‪.‬‬ ‫‪15‬‬ صفحه 15 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫نگاه لیبرالی و اهداف استعماری‪ ،‬بن مایه سند ‪ ۲۰۳۰‬است‬ ‫حجت االسالم والمسلمین عاملی در همایش «چالش های سند ‪۲۰۳۰‬‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سعیدرضا عاملی‬ ‫برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین اموزش و پرورش» تصریح کرد‪:‬‬ ‫سند ‪ ۲۰۳۰‬دارای اهداف استعماری است که جنبه مداخله کننده سیاسی نظام حکمرانی کشور را دارد و می تواند چالش های‬ ‫بزرگی برای کشورهای جهان ایجاد کند و استقالل و قوانین کشورهای جهان را مورد خدشه قرار می دهد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫معرفی و ضرورت مواجهه انتقادی با سند ‪۲۰۳۰‬‬ ‫«دستورکار ‪ ۲۰۳۰‬برای توســعۀ پایدار»‪ ،‬ازجمله اسناد ارائه شده از‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر حسین رمضانی‬ ‫ســوی سازمان ملل متحد است‪ .‬این دســتورکار‪ ،‬چنان که در متن ان قید‬ ‫شده است‪ ،‬دســتورکاری جهانی است‪ .‬با توجه به تصویب این دستورکار در مجمع عمومی سازمان ملل‪ ،‬معاهده ای سیاسی‬ ‫و بین المللی محسوب می شود‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬گفت وگو با رسا‬ ‫ضرورت مقابله با سند استعماری ‪۲۰۳۰‬‬ ‫علی ذوعلم معتقد است‪ ،‬یکی از اشکاالت کم رنگ شدن سند تحول‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین علی ذوعلم‬ ‫بنیادین اموزش و پرورش این است که سه دستگاه قوه مجریه‪ ،‬قوه مقننه‬ ‫و شــورای عالی انقالب فرهنگی وظیفه خود را برای اجرایی ســازی ان انجام نداده اند و همچنین شــورای عالی انقالب‬ ‫فرهنگی به عنوان ناظر اصلی این سند نیز متاسفانه اهتمام جدی به امر اموزش و پرورش نداشته است‪.‬‬ ‫‪16‬‬ صفحه 16 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه شهریورماه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫تحلیل حقوقی ماهیت و اعتبار سند توسعه پایدار ‪۲۰۳۰‬‬ ‫دانشــمندان حقوق برای اصطالح «معاهده بین المللی» تعریف های‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای سیدمحمدمهدی غمامی‬ ‫مختلــف و متعددی را بیان کرده اند که در عین تشــابه دارای اختالفاتی‬ ‫است‪ .‬به عنوان نمونه‪ ،‬برخی از معاهده بین المللی به عنوان «قرارداد یا توافق مکتوب بین دو یا چند طرف که در حقوق بین‬ ‫الملل الزم االجرا تلقی می شود» سخن گفته اند‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫تحلیل سیاسی سند ‪۲۰۳۰‬‬ ‫نقد اگر نقد اســت باید اساسی باشد تا چیزی درباره موقعیت و روح‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر اباصالح تق ی زاده طبری‬ ‫ل ها باز‬ ‫ســند بگوید‪ .‬چنین نقدی اســت که راهی برای فهم رویه ­ها و روا ‬ ‫می­ کند و به مخاطب خود امکان می دهد که در خواندن یک ســند چیزی بیشــتر از یک سند ببیند و به اتفاقی که در جریان‬ ‫است التفات کامل پیدا کند‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫راهکارهای مواجهه فعال با دستور کار ‪۲۰۳۰‬‬ ‫انچه در این نوشــتار‪ ،‬معطوف به نقد متن «دســتورکار ‪ ۲۰۳۰‬برای‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر حسین رمضانی‬ ‫توســعۀ پایدار» ارائه شد‪ ،‬گزارشــی راهبردی از تحقیق درامدی تحلیلی‬ ‫انتقادی بر متن دستورکار ‪ ۲۰۳۰‬برای توسعۀ پایدار است که سعی نمود ابعاد و زوایای قابل نق ِد این دستورکار را حتی االمکان‬ ‫به شکلی مستدل و مستند‪ ،‬پیش روی خوانندگان ارجمند بگذارد‪.‬‬ ‫‪17‬‬ صفحه 17 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫سند ‪۲۰۳۰‬؛ کاپیتوالسیون فرهنگی‬ ‫مهم­ترین نظریه­ ذیل رهیافت فرهنگی­گرایی نظریه الگوی وحدت­گرا‬ ‫‪ÓÓ‬سند ‪ 2030‬کاپیتوالسیون فرهنگی‬ ‫رهایی بخش است؛ این نظریه جنبشی انقالبی‪ ،‬انسانگرا و معنوی است که‬ ‫بر کیفیت در برابر کمیت تاکید می ورزد و خواستار برابری و توازن در نظام بین ­المللی است‪ .‬این جنبش از گونه ­های مختلفی‬ ‫تشکیل شده است که با توجه به شرایط بوم ـ زیست ها و دولت ـ ملت ها متفاوت است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫نقدی بر سند ‪۲۰۳۰‬‬ ‫پیشینه ســند ‪ ۲۰۳۰‬به قبل از سال ‪ ۱۹۹۰‬میالدی باز می گردد که‬ ‫‪ÓÓ‬نقدی بر سند ‪2030‬‬ ‫سازمان یونسکو درصدد تهیه سند اموزش برای کشورها بود و در اجالس‬ ‫تایلند موضوعات و اهدافی همچون اموزش کودکان دنیا را مطرح کرد‪ .‬درســال ‪ ۱۹۹۹‬این اهداف ارزیابی و با مشــارکت‬ ‫یونسکو و برخی کارشناسان بین لمللی تبدیل به بیانیه اهداف توسعه هزاره سوم شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست خبری‬ ‫کنفرانس خبری همایش علمی چالش های سند‪ ۲۰۳۰‬برگزار شد‬ ‫حجت االســام علی ذوعلم دبیر علمی همایش چالش های ســند‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین علی ذوعلم‬ ‫‪ ۲۰۳۰‬در نشست خبری این همایش گفت‪ :‬استکبار با دانستن این مطلب‬ ‫که دیگر نمی تواند به صورت جنگ ســخت به مقابله با انقالب اســامی اقدام کند به تدوین و برنامه ریزی هایی روی اورده‬ ‫است تا بتواند به صورت ریشه ای تفکر استعماری خود را در کشورهای هدف پیاده سازی کند‪.‬‬ ‫‪18‬‬ صفحه 18 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه شهریورماه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬ایین رونمایی‬ ‫دو کتاب در نقد سند ‪ ۲۰۳۰‬رونمایی شد‬ ‫همزمان با برگزاری همایش علمی «چالش های ســند ‪ ۲۰۳۰‬برای‬ ‫‪ÓÓ‬ایین رونمایی از دو کتاب در نقد سند ‪2030‬‬ ‫ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین اموزش و پرورش»‪ ،‬از دو کتاب در نقد‬ ‫سند ‪ ۲۰۳۰‬با عناوین مداخله در بافت مجتمع های زیستی؛ تحلیلی انتقادی بر سند ‪ ۲۰۳۰‬به قلم دکتر محمود مهام و بررسی‬ ‫سند ‪ ۲۰۳۰‬توسعه پای دار به قلم دکتر حسین رمضانی رونمایی شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫تحلیل انتقادی دستور کار ‪ - ۲۰۳۰‬بخش دوم‬ ‫ت حیات‬ ‫«دســتورکار ‪ ۲۰۳۰‬برای توســعۀ پایدار»‪ ،‬توجهی به واقعی ‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر حسین رمضانی‬ ‫فکــری‪ ،‬اخالقی‪ ،‬ذوقی و رفتاری جوامع ندارد‪ .‬این دســتورکار‪ ،‬ســندی‬ ‫زمان مند اســت‪ ،‬لکن به اقتضائات میدانی برای تحقق اهدافش توجه ندارد‪ .‬در مواردی اهدافی را طرح می نماید که با لحاظ‬ ‫وضعیت و نظم موجود در فضای حیات فرهنگی‪ ،‬اجتماعی‪ ...،‬اقوام و ملل در محدودۀ پانزده سال قابل تحقق نیستند‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫هدف تدوین اسناد بین المللی غارت هویتی کشورهاست‬ ‫حجت االسالم والمســلمین علی ذوعلم‪ ،‬با اشاره به نفوذ فرهنگی‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین علی ذوعلم‬ ‫استعمار جهانی در کشــورهای جهان اظهار داشت‪ :‬چرا دشمنان اصرار بر‬ ‫نفوذ در اموزش و پرورش کشــور دارند؟ این پرسش بعد از انقالب مطرح شد و مسئله نفوذ دشمن در الیه های سیستم های‬ ‫مختلف کشور و بخصوص در نهادهای فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت‪.‬‬ ‫‪19‬‬ صفحه 19 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬بزرگداشت‬ ‫مراسم چهلم حجت االسالم موسویان در مدرسه فیضیه‬ ‫مراسم بزرگداشــت حجت االسالم والمســلمین مرحوم سیدعباس‬ ‫‪ÓÓ‬مراسم بزرگداشت رحلت استاد موسویان‬ ‫موســویان فقیه اقتصاد در صحن مدرسه فیضیه برگزار شد‪ .‬در این مراسم‬ ‫نمایندگان دفاتر مراجع تقلید و علما‪ ،‬جمعی از طالب و روحانیون حوزه علمیه قم و بخش هایی از طیف های مردمی حضور‬ ‫داشتند‪ .‬پس از قرائت قران‪ ،‬مداح اهل بیت(ع) به مرثیه سرایی در رثای اسرای کربال پرداخت‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫مرحوم موسویان در تنقیح فقه االجتماع نقش مهمی داشت‬ ‫حجت االســام والمســلمین عبدالحســین خســروپناه در مراسم‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبدالحسین خسروپناه‬ ‫بزرگداشت فقیه اقتصاد حجت االسالم والمسلمین سیدعباس موسویان که‬ ‫در صحن اصلی مدرســه فیضیه برگزار شــد‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬بیماری کرونا تلفات فراوان به جامعه علمی ما وارد کرد‪ .‬مرحوم‬ ‫موسویان در تنقیح فقه االجتماع نقش مهمی داشت و در این راستا اثار بزرگی را تالیف کرد‪.‬‬ ‫‪20‬‬ صفحه 20 ‫تازه های نرش‬ ‫خربنامه شهریورماه ‪1399‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬چاپ اول‬ ‫چاپ کتاب مداخله در بافت مجتمع های زیستی‬ ‫تالطم تغییرات اجتماعــی در ایران با پیروزی‬ ‫تحول در بســتر ُپــر‬ ‫ِ‬ ‫‪ÓÓ‬کتاب مداخله در بافت مجتمع های زیستی‬ ‫انقالب اجتماعی اسالمی اتفاق افتاد‪ .‬این تحول به معنای تحقق راهبردی‬ ‫مداخله­ گرانه‪ ،‬انقالبی و لذا ایجابی در برابر الگوی مداخله در بافت مجتمع ­های زیستی در ایران قبل از انقالب بود که با توجه‬ ‫به جهت­ گیری اسالمی و فراملّی انقالب‪ ،‬کیفیت تغییرات را از سطح مداخله های ملّی به سطح فراملّی ارتقاء داد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬تجدید چاپ‬ ‫چاپ چهارم کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور‬ ‫کتاب سیاه پوشــی در ســوگ ائمــه نور(علیهم الســام) به تبیین‬ ‫‪ÓÓ‬کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور‬ ‫ریشــه های تاریخی و اعتقادی یکی از همین سنت ها‪-‬ســنت سیاه پوشی‬ ‫در عزای ائمه نور(ع) به ویژه ســاالر شــهیدان(ع)‪-‬می پردازد‪ ،‬و شــیوه تدوین و نگارش ان‪ ،‬چنان انتخاب شده که در عین‬ ‫بهره مندی خواص‪ ،‬عوام را نیز سودمند افتد‪.‬‬ ‫‪21‬‬ صفحه 21 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫تازه های نرش‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬تجدید چاپ‬ ‫چاپ چهارم کتاب اسیب شناسی دین پژوهی معاصر‬ ‫کتاب اسیب شناســی دین پژوهی معاصر به سه گفتمان دین شناسی‬ ‫‪ÓÓ‬کتاب اسی ب شناسی دین پژوهی معاصر‬ ‫مهنــدس بازرگان‪ ،‬دکتر شــریعتی و دکتر ســروش می پردازد‪ .‬این ســه‬ ‫شخصیت به نحوی در اندیشه دینی معاصر تاثیرگذار بوده اند‪ ،‬اما تا کنون منظومه فکری انها مورد نقد و بررسی قرار نگرفته‬ ‫بود؛ بنابراین ارائه تحقیق مستقلی که به ارزیابی این سه گفتمان فکری بپردازد الزم می باشد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬تجدید چاپ‬ ‫چاپ دوم کتاب بازار سرمایه اسالمی‬ ‫بازار ســرمایه اســامی یکی از زیرنظام های نظام اقتصادی اسالم‬ ‫‪ÓÓ‬کتاب بازار سرمایه اسالمی(‪)1‬‬ ‫است و تفاوت ماهوی ان با بازار سرمایه متعارف در این است که هدف ها‪،‬‬ ‫اصول‪ ،‬مبانی‪ ،‬ابزارهای تامین مالی‪ ،‬ابزارهای مشــتقه و نهادهای مالی در بازار ســرمایه اسالمی‪ ،‬همه در چارچوب تعالیم‬ ‫اقتصادی اسالم طراحی شده اند‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬تجدید چاپ‬ ‫چاپ دوم کتاب سلوک در مکتب سلیمانی‬ ‫این کتاب‪ ،‬بابی جدید در پژوهش و نگارش کتب درباره بزرگان اهل‬ ‫‪ÓÓ‬کتاب سلوک در مکتب سلیمانی‬ ‫معنــا و معنویت و صاحبان مکتب در این دوره و زمانه باز کرده و نشــان‬ ‫می دهد که درطول خاطره نگاری های متعارف و بســیار ضروری‪ ،‬بایســته است به تبیین و تحلیل و بلکه باالتر تعلیل حیات‬ ‫مردان خدا چون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اهتمام ورزید تا مکتب او را در همه ابعاد و عرصه ها معرفی کرد‪.‬‬ ‫‪22‬‬ صفحه 22 صفحه 23 ‫نـگارخـانـه‬ ‫‪9 9‬ایین رومنایی از دو اثر مهم در زمینه نقد سند ‪2030‬‬ ‫‪9 9‬گرامیداشت اربعین رحلت استاد فقید سیدعباس موسویان‬ صفحه 24 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫نگارخانه‬ ‫ایین رونمایی از دو کتاب مهم انتقادی در زمینه سند ‪2030‬‬ ‫مراسم گرامیداشت اربعین رحلت استاد فقید حجت االسالم سیدعباس موسویان‬ ‫‪6‬‬ صفحه 25 صفحه 26

آخرین شماره های ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 215

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 215

شماره : 215
تاریخ : 1403/08/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 213-214

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 213-214

شماره : 213-214
تاریخ : 1403/07/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 212

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 212

شماره : 212
تاریخ : 1403/05/06
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 211

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 211

شماره : 211
تاریخ : 1403/04/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 210

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 210

شماره : 210
تاریخ : 1403/03/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 208-209

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 208-209

شماره : 208-209
تاریخ : 1403/02/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!