ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 154 - مگ لند
0

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 154

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 154

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 154

‫خبــرنـامه‬ صفحه 1 صفحه 2 ‫اخبــــار‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬پژوهشکده حکمت و دین پژوهی‪ 14 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتامعی‪ 10 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬پژوهشکده نظام های اسالمی‪ 6 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬رویدادهای علمی و اجرایی‪ 6 :‬رویداد رسانشی‬ ‫‪9‬مرکز پژوهش های جوان‪ 10 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬قطب علمی فلسفه دین اسالمی‪ 1 :‬فعالیت رسانشی‬ صفحه 3 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری مهر‬ ‫ذات گرایی جدید‪ ،‬ایده ای نو و واقع گرایانه در تحول علوم انسانی‬ ‫با توجه به اهمیت موضوع ذات گرایی جدید و تحول در علوم انسانی‪،‬‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر ابراهیم دادجو‬ ‫در عرصه مباحث فلسفی و از سوی دیگر امکان بحث ذات‪‎‬گرایانه در علوم‬ ‫انسانی که به اعتقاد «دادجو» به خوبی می‪‎‬تواند ما را از سیطره مباحث قراردادگرایانه فلسفه‪‎‬ها و فلسفه‪‎‬علم‪‎‬های معاصر رهایی‬ ‫دهد‪ ،‬خبرگزاری مهر تصمیم گرفت با وی گفت وگویی ترتیب دهد که در پیوند این مطلب حاصل ان را می خوانید‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری قدس‬ ‫راهبرد امام سجاد(ع) برای بازتعریف اسالم ناب‬ ‫حجت االســام والمسلمین دکتر قاسم ترخان‪ ،‬مدیر گروه تخصصی‬ ‫‪ÓÓ‬امام زین العابدین(ع)‬ ‫علوم انســانی قرانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‪ ،‬در گفت وگو با‬ ‫خبرگزاری قدس‪ ،‬به راهبردهایی پرداخت که حضرت زین العابدین(ع) در طول دوره ‪ ۳۴‬ســاله امامت‪ ،‬برای انجام ماموریت‬ ‫خود از ان بهره برد‪.‬‬ ‫‪4‬‬ صفحه 4 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه شهریورماه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫توسعه شهروندی مبتنی بر ایمان؛ راه کار احیای نهی از منکر‬ ‫حجت االسالم والمســلمین محمد عابدی‪ ،‬عضو هیات علمی گروه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد عابدی‬ ‫قران پژوهی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‬ ‫اســامی در یادداشتی به بررســی راهکارهای رواج نهی از منکر در جامعه پرداخت؛ شــما می توانید با استفاده از پیوند این‬ ‫مطلب‪ ،‬متن کامل یادداشت ایشان را بخوانید‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با سایت مباحثات‬ ‫نواندیشی حوزوی در گفت وگو با محمد محمدرضایی‬ ‫محمد محمدرضایی‪ ،‬اســتاد فلسفه و فلســفه دین دانشگاه تهران‪،‬‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمد محمدرضایی‬ ‫ســردبیر فصلنامه علمی پژوهشی قبسات پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه‬ ‫اســامی است‪ .‬او عالوه بر تدریس و پژوهش در حوزه های کالم و فلسفه مقاطعی را در مواجهه با نواندیشان دینی سپری‬ ‫کرده است‪ .‬سایت مباحثات در ادامه پرونده «نواندیشی در حوزه» گفت وگویی تفصیلی با ایشان داشته است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫«اواز و اهنگ»؛ نگاهی به کتاب غنا اثر حضرت ایت اهلل العظمی خامنه ای‬ ‫به تازگی کتاب «غنا» که حاصل درس خارج حضرت ایت اهلل العظمی‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمدتقی سه راب ی فر‬ ‫خامنه ای در ســال های ‪ ۱۳۸۷‬و ‪ ۱۳۸۸‬اســت منتشر شــده و در اختیار‬ ‫عالقه مندان قرار گرفته اســت‪ .‬حجت االســام محمد تقی ســهرابی فر عضو هیات علمی گروه کالم پژوهشگاه فرهنگ و‬ ‫اندیشه اسالمی در یادداشتی که در اختیار سایت دین انالین قرار داده است به این اثر از جهات مختلف پرداخته است‪.‬‬ ‫‪5‬‬ صفحه 5 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫نقش توسل به اهل بیت در چرخه کردارهای انسانی‬ ‫در نظام علی ‪ -‬معلولی هر کنشــی واکنشــی در پی دارد؛ یعنی هر‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین علی فضلی‬ ‫عملی اثری دارد کــه ان اثر نوعی عکس العمل به دنبال دارد‪ .‬یک اثری‬ ‫وجــودی در نهاد جان و جهان که اثر در جان واکنش جــان را در پی دارد و اثر در جهان واکنش جهانیان را به دنبال دارد‪.‬‬ ‫نوشتار فوق بخشی از جدیدترین یادداشت حجت االسالم علی فضلی عضو هیات علمی گروه عرفان پژوهشگاه است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫معمای نسبت عدالت اجتماعی با پیشرفت اقتصادی‬ ‫از اول انقالب مساله «پیشرفت اقتصادی و عدالت اجتماعی» همیشه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد عابدی‬ ‫محل بحث و معرکه ارای مختلف بوده و کم نبوده اند افرادی که معتقد به‬ ‫تقدم پیشرفت اقتصادی بر عدالت اجتماعی و ‪ . ...‬انچه خواندید‪ ،‬بخشی از یادداشت حجت االسالم والمسلمین محمد عابدی‬ ‫عضو هیات علمی گروه قران پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی بود که متن کامل ان در پیوند موجود است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مقاله‬ ‫نقد و بررسی نظر مجتهد شبستری درباره گوهر و صدف دین‬ ‫حجت االســام محمد کاشــی زاده عضو هیات علمــی گروه کالم‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد کاش ی زاده‬ ‫پژوهشــگاه در مقاله نقد و بررســی نظر مجتهد شبستری درباره گوهر و‬ ‫صدف دین به بررســی و نقد اندیشــه های مجتهد شبستری پرداخته است‪ .‬این مقاله در شماره ‪ ۷۴‬و ‪ ۷۵‬فصلنامه کتاب نقد‬ ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی که به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه به چاپ رسیده‪ ،‬متتشر شده است‪.‬‬ ‫‪6‬‬ صفحه 6 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه شهریورماه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫عاشورا فرصتی برای اشنایی و همراهی با فرهنگ ائمه اطهار(ع)‬ ‫حجت االسالم والمســلمین عبدالکریم بهجت پور عضو هیات علمی‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبدالکریم بهجت پور‬ ‫گروه قران پژوهی پژوهشگاه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران‬ ‫با اشاره به اینکه واقعه عاشورا حاوی درس ها و اموزه های بسیاری است بیان کرد‪ :‬ما از فرمایشات اهل بیت(ع) اموختیم که‬ ‫عاشورا را فرصتی برای اشنایی و همراهی با فرهنگ ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی قرار دهیم‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری شفقنا‬ ‫تحلیل شخصیت و قیام امام حسین(ع) در گفت وگو با دکتر ترخان‬ ‫دکتر قاسم ترخان معتقد اســت که وقتی حقیقت روشن شود دیگر‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین قاسم ترخان‬ ‫کســی در فضایی که روشن شده‪ ،‬نمی تواند دیگران را از راه منحرف کند‪.‬‬ ‫راه اصلی این است که ما تالش کنیم نور امام حسین(ع) بتابد یعنی این گرد و غبارها را کنار بزنیم‪ ،‬پژوهش کنیم و حقیقت‬ ‫را به مردم نشان دهیم که حقانیت و حقیقت قیام امام حسین(ع) چه بوده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مقاله‬ ‫بررسی و نقد نگره قران­ شناختی مجتهد شبستری‬ ‫حجت االسالم حمیدرضا شــاکرین‪ ،‬عضو هیات علمی گروه منطق‬ ‫‪ÓÓ‬مجله کتاب نقد شماره ‪ 74‬و ‪75‬‬ ‫فهم دین پژوهشــگاه در مقاله بشــری انگاری قران کریم بر اساس نگره‬ ‫افعال گفتاری به بررســی و نقد نگره قران­ شناختی مجتهد شبســتری پرداخته است‪ .‬این مقاله در شماره ‪ ۷۴‬و ‪ ۷۵‬فصلنامه‬ ‫کتاب نقد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی که به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه چاپ شده‪ ،‬متتشر گردیده است‪.‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مقاله‬ ‫نظری انتقادی به دعاوی مجتهد شبستری‬ ‫محمد محمدرضایی ســردبیر و ســیدمهدی حســینی دبیر اجرایی‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمد محمدرضایی‬ ‫فصلنامه علمی‪ -‬پژوهشی قبسات پژوهشگاه‪ ،‬به بررسی و نقد اندیشه های‬ ‫مجتهد شبســتری پرداخته اند‪ .‬این مقاله در شماره ‪ ۷۴‬و ‪ ۷۵‬فصلنامه کتاب نقد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی که به‬ ‫همت سازمان انتشارات پژوهشگاه به چاپ رسیده‪ ،‬متتشر شده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫اجتماعی ایمان به خدا‬ ‫نهی از منکر؛ الزمه‬ ‫ِ‬ ‫ایمان به خدا پدیده ای قلبی است‪ ،‬ولی اثارش هرگز در قلب محصور‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد عابدی‬ ‫نمی مانــد و الزمه پذیرش ایمان به خدا این اســت که مومن نســبت به‬ ‫دســتورها و تشریعات خداوند تعهد بدهد؛ همان خدایی که به او ایمان اورده‪ .‬نوشتار فوق بخشی از یادداشت حجت االسالم‬ ‫والمسلمین محمد عابدی عضو هیات علمی گروه قران پژوهی پژوهشگاه بود که متن کامل ان در پیوند موجود است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫فلسفه معرفت دانش عقلی فرانگری است که از معرفت بحث می کند‬ ‫کرسی علمی ترویجی «فلسفه معرفت» به همت گروه معرفت شناسی‬ ‫‪ÓÓ‬کرسی علمی فلسفه معرفت‬ ‫پژوهشــکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی و‬ ‫بــا ارائه اقای دکتر مهدی عباس زاده عضو هیات علمی گروه معرفت شناســی‪ ،‬همراه با حضــور صاحبنظران این حوزه در‬ ‫پژوهشگاه شهر مقدس قم برگزار شد‪.‬‬ ‫‪8‬‬ صفحه 8 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه شهریورماه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫رنگ به رنگ شدن های سوگوارانه‬ ‫واقعه عاشــورا همواره در ادبیات و تاریخ تشیع‪ ،‬پررنگ ترین عنصر‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمدرضا سنگری‬ ‫بوده اســت‪ .‬از روزی که حضرت امام حســین(ع) را در صحرای کربال به‬ ‫شــهادت رســاندند و خانواده و اصحاب مویه کردند شعر عاشورایی متولد شد و همچنان به حرکت خود ادامه می دهد‪ .‬نکته‬ ‫قابل توجه برای ما نحوه این بروز و ظهور در دوره های مختلف تاریخی و سیاسی است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫راستی و راست نمایی علوم انسانی اسالمی‬ ‫مهدی جمشیدی عضو هیات علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای مهدی جمشیدی‬ ‫عیارسنجی‬ ‫فرهنگ و اندیشه اسالمی در تازه ترین یادداشت خود با عنوان‬ ‫ِ‬ ‫استدالل های رســول جعفریان‪ ،‬به راستی و راست نمایی علوم انسانی اسالمی پرداخته است که متن کامل یادداشت ایشان‬ ‫در پیوند همین مطلب قابل بررسی می باشد‪.‬‬ ‫‪9‬‬ صفحه 9 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫چگونگی نفوذ غرب در کشورهای اسالمی‬ ‫نشســت «الگوها و فرایندهای استیالی تمدنی جهان غرب بر مصر‬ ‫‪ÓÓ‬نشست علمی گروه مطالعات انقالب اسالمی‬ ‫و ایــران با نگاهی به اینــده» به همت گروه مطالعات انقالب اســامی‬ ‫پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشــه اســامی و با همکاری دانشگاه امام حسین علیه الســام همراه با ارائه اقایان دکتر مهدی‬ ‫سیاوشی و دکتر حسین بیاتلو در پژوهشگاه تهران برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫ایا به یانکی ها می توان اعتماد کرد؟‬ ‫در تاریــخ معاصر ایران‪ ،‬هیچ دولتی به انــدازه امریکا با مردم ایران‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محسن ردادی‬ ‫دورو و فریب کار نبوده است‪ .‬سابقه استعمار انگلستان و روسیه بسیار بیشتر‬ ‫از امریکاست و شاید به همین دلیل است که تنفر بیشتری از این دو کشور در بین مردم وجود دارد؛ انچه خواندید بخشی از‬ ‫تازه ترین یادداشت اقای محسن ردادی عضو هیات علمی گروه مطالعات انقالب اسالمی پژوهشگاه است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫منطق گفت وگو با جامعه دربارۀ دولت جوان حزب اللهی‬ ‫هر جامعه ای‪ ،‬به یک سلسله «ارزش ها»یی وفادار است که «جهان‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای مهدی جمشیدی‬ ‫فرهنگی» ان را ســاخته اند‪ .‬به بیان دیگر‪ ،‬جهــان فرهنگی یکی از اضالع‬ ‫وفاداری مردم به انها‪ ،‬معتبر هستند و «هنجار»‬ ‫بنیادی جامعۀ انسانی ســت که حامل ارزش هاســت‪ .‬این ارزش ها به ســبب‬ ‫ِ‬ ‫شمرده می شوند‪ .‬ادامه یادداشت مهدی جمشیدی عضو هیات علمی گروه فرهنگ پژوهی را در پیوند مطلب بخوانید‪.‬‬ ‫‪10‬‬ صفحه 10 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه شهریورماه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری ایکنا‬ ‫پرداخت به سازه های فرهنگ عاشورا‬ ‫دکتر محمدرضا ســنگری مدیر گروه ادبیات اندیشــه پژوهشگاه در‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمدرضا سنگری‬ ‫گفت وگو با خبرگزاری ایکنا در ارتباط با نحوه بهره گیری از ایام ماه محرم‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬عاشــورا به عنوان یک فرهنگ‪ ،‬ســازه هایی دارد که باید به تمام این سازه ها در ایام محرم بپردازیم‪ .‬یک بُعد کربال‪،‬‬ ‫درس هایی است که کربال دارد‪ ،‬نکته ها و اموزه هایی که بعضی از انها محصول خود حرکت حضرت اباعبداهلل(ع) هستند‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫حجاب‪ ،‬اختیاری و فردی اما ضروری و اجتماعی‬ ‫در دنیای امروز و در وضعیت جهانی شدن‪ ،‬روزی نیست که رسانه های‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر سیدحسین فخر زارع‬ ‫جمعی از مساله و بحرانی جدید ســخن نگویند‪ .‬ایجاد تنش و تشنج های‬ ‫اجتماعی‪ ،‬حتی گاه قدرت تصمیم گیری و عملکرد صحیح و اندیشــه دقیق را از افراد گرفته و انان را در سیطره موج های به‬ ‫وجود امده مبهوت می کند‪ .‬تازه ترین یادداشت دکتر فخر زارع عضو هیات علمی پژوهشگاه را در همین پیوند دنبال کنید‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫بیانیه گام دوم انقالب اسالمی‪ ،‬علوم انسانی و انقالب اسالمی‬ ‫نشســت هم اندیشــی با موضوع «بیانیه گام دوم انقالب اسالمی‪،‬‬ ‫‪ÓÓ‬نشست بیانیه گام دوم انقالب اسالمی‬ ‫علوم انســانی و انقالب اسالمی» توســط گروه مطالعات انقالب اسالمی‬ ‫پژوهشــکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشــگاه با ارائه و حضور اقایان دکتر مجتبی باباخانی‪ ،‬دکتر اسحاق سلطانی‪،‬‬ ‫دکتر علی جعفری هرستانی و اقای محسن جوهری‪ ،‬در تهران برگزار شد‪.‬‬ ‫‪11‬‬ صفحه 11 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری تسنیم‬ ‫رمز کاشف الکرب بودن حضرت عباس(ع) چیست؟‬ ‫خبرگزاری تســنیم برای اشنایی بیشتر با فضایل و کماالت حضرت‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمدرضا سنگری‬ ‫عباس علیه الســام گفت وگویی با دکتر محمدرضا ســنگری مدیر گروه‬ ‫ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی انجام داده است‪ .‬با مراجعه به‬ ‫پیوند همین مطلب می توانید از کم و کیف این گفت وگو مطلع شوید‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری شبستان‬ ‫اول انقالب‬ ‫تا ّمل دین اندیشانه درباره گام ّ‬ ‫انچه در پیوند همین مطلب خواهید خواند‪ ،‬متن کامل یادداشــتی از‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای مهدی جمشیدی‬ ‫ی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشکده‬ ‫اقای مهدی جمشیدی عضو هیات علم ‬ ‫فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اســامی بوده که مربوط به تا ّمل دین اندیشانه دربارۀ گام ا ّول‬ ‫انقالب اسالمی است و اخیرا به نگارش در امده است‪.‬‬ ‫‪12‬‬ صفحه 12 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه شهریورماه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬رونمایی‬ ‫نظام اقتصاد اسالم بر پایه مولفه های مردمی بنا نهاده شده است‬ ‫ائین رونمایی کتاب «درســنامه اقتصاد مقاومتی» شهریورماه ‪ ۹۸‬به‬ ‫‪ÓÓ‬ایین رونمایی از کتاب درسنامه اقتصاد مقاومتی‬ ‫همت مرکز پژوهش های علوم انسانی اسالمی صدرا با همکاری پژوهشگاه‬ ‫فرهنگ و اندیشه اسالمی و با حضور و سخنرانی مولف کتاب حجت االسالم والمسلمین احمدعلی یوسفی مدیر و عضو هیات‬ ‫علمی گروه اقتصاد اسالمی پژوهشگاه در مسجد حضرت خدیجه تهران برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫نمایش دودستگی در برابر امریکا به زیان منافع ملی است‬ ‫امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به خوبی می دانست که ترامپ‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد ملک زاده‬ ‫شــیفته دیدارهای نمایشی با رهبران مشــهور و سران قدرت های مخالف‬ ‫در جهان اســت‪ .‬متن کامل تازه ترین نوشــتار حجت االسالم والمســلمین محمد ملک زاده عضو هیات علمی گروه سیاست‬ ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی را پیوند بخوانید‪.‬‬ ‫‪13‬‬ صفحه 13 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری مهر‬ ‫بیانیه گام دوم‪ ،‬مردم را امیدوار و دشمن را ناامید کرد‬ ‫حجت االسالم والمســلمین ناصر جهانیان‪ ،‬عضو هیات علمی گروه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین ناصر جهانیان‬ ‫اقتصاد اســامی پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اســامی در گفت وگو با‬ ‫خبرگــزاری مهــر به بیان دیدگاه های خود پیرامون بیانیه گام دوم انقالب پرداخت؛ که در پیوند همین مطلب مشــروح این‬ ‫گفت وگو به سمع و نظر شما خواهد رسید‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست خبری‬ ‫طرح جامع نظام بانکداری اسالمی تا پایان سال تدوین می شود‬ ‫حجت االسالم احمدعلی یوســفی مدیر و عضو هیات علمی گروه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین احمدعلی یوسفی‬ ‫اقتصاد اسالمی پژوهشگاه در نشست خبری تحلیلی بررسی طرح بانکداری‬ ‫جدید مجلس شورای اسالمی در خبرگزاری حوزه اظهار داشت‪ :‬انها برای این طرح جدید که قرار است در همین ماه تصویب‬ ‫شود نظر حوزه را خواستند که ما گفتیم اگر این طرح تبدیل به قانون شود اوضاع را بدتر می کند‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری رسا‬ ‫پاسخ سبک زندگی اهل بیتی به مسائل روز‬ ‫کتاب «سیره سیاســی معصومان(ع) در عصر حاکمیت جور» اثری‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد ملک زاده‬ ‫اســت به قلم «محمد ملک زاده» که به تازگی از سوی سازمان انتشارات‬ ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی روانه بازار نشر شده است‪ .‬برای اشنا شدن با محتوای این اثر‪ ،‬حجت االسالم والمسلمین‬ ‫محمد ملک زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه با خبرگزاری رسا گفت وگویی داشته که در پیوند امده است‪.‬‬ ‫‪14‬‬ صفحه 14 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه شهریورماه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با پایگاه خبری مفتاح‬ ‫انچه از ایات و روایات بر می اید؛ حکمت حکم است‪ ،‬نه فلسفه ان‬ ‫حجت االســام احمدعلی یوســفی مدیر و عضو هیات علمی گروه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین احمدعلی یوسفی‬ ‫اقتصاد اسالمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی در گفت وگو با پایگاه‬ ‫خبری تحلیلی مفتاح‪ ،‬دیدگاه حوزه علمیه درباره نظام اقتصادی اسالم را این گونه تشریح کرد که‪ :‬برخی از حوزویان می گویند‬ ‫چیزی به نام نظام نداریم و فقه‪ ،‬احکام روابط ها و رفتارها را پاسخ می دهد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫تحقق بیانیه گام دوم در گروی تحقق علوم انسانی اسالمی است‬ ‫ایت اهلل علی اکبر رشاد موسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‬ ‫‪ÓÓ‬ایت اهلل علی اکبر رشاد‬ ‫اسالمی گفت‪ :‬بیانیه گام دوم یک توصیه تاریخی به ملت ایران است‪ .‬این‬ ‫متن‪ ،‬به واقع مانیفست چهل سال دوم انقالب اسالمی به شمار می اید چرا که صورت تدوین شده‪ ،‬مختصر و منسجم تمامی‬ ‫مواردی است که رهبر معظم انقالب در سالیان متمادی برای برداشته شدن گام نخست انقالب اسالمی فرموده بودند‪.‬‬ ‫‪15‬‬ صفحه 15 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کارگاه علمی‬ ‫چکیده نویسی موفق برای کنفرانس های بین المللی علوم انسانی‬ ‫به همــت اداره تعامالت علمی و بین المللی پژوهشــگاه فرهنگ و‬ ‫‪ÓÓ‬کارگاه علمی اداره تعامالت‬ ‫اندیشــه اســامی و با همکاری موسسه طومار اندیشــه نخستین کارگاه‬ ‫مهارت افزایــی حضور و فعالیت در عرصه بین الملل با عنوان کارگاه «چکیده نویســی موفق برای کنفرانس های بین المللی‬ ‫علوم انسانی» با ارائه دکتر محمد گرامی‪ ،‬شهریورماه جاری در تهران و قم (از طریق سیستم ویدئو کنفرانس) برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬معرفی اثار‬ ‫بسته مطالعاتی عاشورایی به مناسبت ماه محرم‬ ‫«حق» پایدار است؛ محرم و عاشورا همیشه‬ ‫کربال ماندگار است چون ّ‬ ‫‪ÓÓ‬بسته مطالعاتی عاشورایی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی زنده است‪ .‬همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سرور و ساالر‬ ‫شــهیدان حضرت اباعبداهلل الحسین(ع) بسته مطالعاتی عاشــورایی از محصوالت ارزشمند پژوهشگاه و مراکز وابسته تقدیم‬ ‫حضور عالقمندان و عاشورا پژوهان می شود‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫پژوهشگاه با ‪ ۴۰۴‬جایزه و نشان‪ ،‬پر افتخارترین نهاد پژوهشی‬ ‫در گفت وگــو با دکتر محســن ردادی مدیــر برنامه ریزی و ارزیابی‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محسن ردادی‬ ‫پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی به بررســی افتخارات کسب شده‬ ‫توسط پژوهشگاه از اغاز سه دهه فعالیت ارزشمند خود تاکنون پرداختیم‪ .‬این مصاحبه خواندنی با دکتر ردادی در پیوند همین‬ ‫مطلب تقدیم حضور شما خواهد شد‪.‬‬ ‫‪16‬‬ صفحه 16 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه شهریورماه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫واقعه کربال ظاهرا یک حادثه نیم روزه اما در باطن فشرده تاریخ است‬ ‫ایت اهلل علی اکبر رشاد موسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‬ ‫‪ÓÓ‬ایت اهلل علی اکبر رشاد‬ ‫اسالمی و رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران در مراسم سوگواری‬ ‫دهه اول محرم در مدرســه علمیه امام رضا(ع) اظهار کرد‪ :‬برخی از فیلســوفان تاریخ اعتقاد دارند که رخدادهای تاریخی بر‬ ‫اساس یک قواعدی در ادوار مختلف تکرار می شود‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫بررسی فقه ژنتیک با حضور دکتر ورونیکا سوبوتکووا‬ ‫اداره تعامــات علمی و بین المللی پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشــه‬ ‫‪ÓÓ‬دکتر ورونیکا سوبوتکووا‬ ‫اســامی با همکاری گروه فقه و حقوق و گروه مردم شناســی دانشــگاه‬ ‫بوهیمیای غربی نخســتین نشست از سلسله نشست های انتقال دانش با عنوان «تاثیر فناوری های نو بر مذهب؛ در اسالم و‬ ‫مسیحیت» را با حضور و ارائه خانم دکتر ورونیکا سوبوتکووا استاد دانشگاه از کشور جمهوری چک برگزار نمود‪.‬‬ ‫‪17‬‬ صفحه 17 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫اجرای طرح پژوهشی احیای سنت های پژوهش در حوزه های علمیه‬ ‫حجت االســام والمســلمین محمد حســین پورامینی مدیر گروه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمدحسین پورامینی‬ ‫ســنت های حوزوی واداب طلبگی مرکزپژوهش های جوان‪ ،‬اهداف طرح‬ ‫پژوهشــی احیای سنت های پژوهشی در حوزه­ های علمیه را ضمن شناسایی‪ ،‬حفظ و احیاء سنت های پژوهش در حوزه­ های‬ ‫علمیه ­ ­ ­ دسته بندی نمود‪ .‬ادامه این مطلب را در پیوند مربوطه مطالعه نمایید‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫کتاب موانع فهم قران مجموعه ای از تمام پژوهش ها در این زمینه‬ ‫کتاب «موانع فهم قران» به قلم سرکار خانم مهین صدیق به تازگی‬ ‫‪ÓÓ‬سرکار خانم مهین صدیق‬ ‫توسط گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش های جوان وابسته به پژوهشگاه‬ ‫فرهنگ و اندیشــه اسالمی به زیور طبع اراسته شده اســت‪ .‬از این رو در گفت وگویی کوتاه با نویسنده این اثر به مهمترین‬ ‫ویژگی های این کتاب پرداختیم که در پیوند مطلب از منظر شریفتان عبور خواهد کرد‪.‬‬ ‫‪18‬‬ صفحه 18 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه شهریورماه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫الیک ممنوع موثر در توانمندسازی سواد رسانه ای جامعه‬ ‫کتاب «الیک ممنوع» اثر دکتر سیدبشــیر حســینی توسط گروه‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای محمدحسن شاهنگی‬ ‫مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش های جوان به ســامان رسید و‬ ‫در مدتی اندک با استقبال مخاطبان توانسته به چاپ چهارم خود برسد‪ .‬در همین رابطه گفت وگویی با محمدحسن شاهنگی‬ ‫معاون مرکز پژوهش های جوان وابسته به پژوهشگاه داشته ایم که در پیوند همین مطلب امده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫اثار روان شناختی عزاداری‬ ‫با نزدیک شــدن به ایام سوگواری سید و ســاالر شهیدان حضرت‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمدمهدی عباسی اغوی‬ ‫اباعبداهلل الحسین(ع) بران شــدیم تا در خصوص اثار عزاداری برای اهل‬ ‫بیت علیه السالم کنکاشی داشته باشیم‪ .‬از این رو به سراغ جت االسالم دکتر محمدمهدی عباسی اغوی مدیر گروه اخالق‪،‬‬ ‫تربیت و روانشناسی مرکز پژوهش های جوان وابسته به پژوهشگاه رفتیم تا از اثار روانشناختی عزاداری مطلع شویم‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫تاسوعا؛ تجلی غیرت‪ ،‬وفا و حماسه افرینی و روز تکریم حضرت عباس(ع)‬ ‫همزمان با فرارســیدن ایام شهادت ســید و ساالر شهیدان حضرت‬ ‫‪ÓÓ‬باز این چه شورش است که ‪...‬‬ ‫اباعبداهلل الحسین(ع) و همزمان با تاســوعای حسینی‪ ،‬بر ان شدیم تا در‬ ‫گفت وگویی کوتاه هم صحبت با حجت االســام محمد حسین پورامینی مدیر گروه سنت های حوزوی و اداب طلبگی مرکز‬ ‫پژوهش های جوان شویم که متن کامل این مصاحبه در پیوند همین مطلب قابل دسترسی خواهد بود‪.‬‬ ‫‪19‬‬ صفحه 19 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬جلسات‬ ‫اساس سرمایه داری بر رقابت است‬ ‫یکصد و نود و هشتمین جلسه شورای علمی گروه مطالعات فرهنگی‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر اسماعیل فراهانی‬ ‫و اجتماعی مرکز پژوهش های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‬ ‫اسالمی با حضور دکتر اسماعیل فراهانی برگزار شد‪ .‬وی در این شورای علمی به ایراد سخنانی پرداخت‪ .‬متن کامل سخنان‬ ‫ایشان را در پیوند مطلب مشاهده نمایید‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫درس عاشورا محبت با دوستان و سرسختی با دشمنان است‬ ‫همزمان با فرارســیدن ایام شهادت ســید و ساالر شهیدان حضرت‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین قاسم بابایی‬ ‫اباعبداهلل الحســین(ع)‪ ،‬بر ان شدیم تا در گفت وگویی کوتاه هم صحبت با‬ ‫حجت االســام قاسم بابایی مدیر گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش های جوان وابسته به پژوهشگاه شویم که متن کامل‬ ‫این مصاحبه در پیوند مطلب امده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬جلسات‬ ‫بزرگترین کارکرد سینما‪ ،‬خلق رویاست!‬ ‫یکصد و شصت و هشتمین جلســه شورای علمی گروه ادب و هنر‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمد قاسم ی پور‬ ‫مرکز پژوهش های جوان وابســته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫با حضور دکتر محمد قاســمی پور برگزار شد‪ .‬وی در این شورای علمی به ایراد سخنانی پرداخت‪ .‬متن کامل سخنان ایشان‬ ‫را در پیوند مطلب مشاهده نمایید‪.‬‬ ‫‪20‬‬ صفحه 20 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه شهریورماه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫احمد شاملو؛ شاعر نوپرداز؟!‬ ‫کتاب «پژمردن در مه!» (نگاهی به زندگی‪ ،‬اثار و افکار احمد شاملو)‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر شهریار زرشناس‬ ‫به زودی توســط گــروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان وابســته به‬ ‫تو گوی کوتاهی با نویسنده این کتاب جناب‬ ‫پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی منتشر خواهد شــد‪ .‬در همین زمینه گف ‬ ‫اقای دکتر شهریار زرشناس انجام داده ایم که در پیوند مطلب‪ ،‬از منظرتان عبور خواهد کرد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫انتشار یادداشت هایی از حمید سبزواری و فرج اهلل سلحشور برای اولین بار‬ ‫کتاب «همسو با حماسه (سیری در ادبیات پایداری و دفاع مقدس)»‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای محمدحسن شاهنگی‬ ‫به زودی توســط گــروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان وابســته به‬ ‫تو گوی کوتاهی با مدیر گروه ادب و هنر این‬ ‫پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی منتشر خواهد شد‪ .‬در همین زمینه گف ‬ ‫مرکز انجام داده ایم که در پیوند همین مطلب‪ ،‬قابل خواندن است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری ایکنا‬ ‫خطر ساده انگاری در شناساندن امام حسین(ع) به کودکان‬ ‫حجت االســام ابوالفضل ساجدی‪ ،‬عضو شورای علمی قطب علمی‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین ابوالفضل ساجدی‬ ‫فلسفه دین اسالمی پژوهشگاه‪ ،‬در گفت وگو با خبرگزاری ایکنا؛ به تشریح‬ ‫این مساله پرداخت که چطور فرزندانمان را تربیت کنیم که در بزنگاه های زندگیشان بین حق و باطل به پیروی از سیره امام‬ ‫حسین(ع) راه حق را انتخاب کنند و گفت‪ :‬عواملی وجود دارد که سبب می شود فرزندانمان در شناخت حق دچار اشتباه شوند‪.‬‬ ‫‪21‬‬ صفحه 21 صفحه 22 ‫نـگـارخـانـه‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬نشست علمی تاثیر فناوری های نو بر مذهب؛ در اسالم و مسیحیت‬ ‫‪9‬دویست و یکمین جلسه شورای اثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫‪9‬اولین کارگاه مهارت افزایی علمی‪ ،‬تخصصی‪ ،‬پژوهشی چکیده نویسی موفق‬ ‫‪9‬نشست علمی بیانیه گام دوم انقالب اسالمی‪ ،‬علوم انسانی و انقالب اسالمی‬ ‫‪9‬نشست علمی الگوها و فرایندهای استیالی متدنی جهان غرب بر مرص و ایران‬ ‫‪...9‬‬ صفحه 23 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫نـگارخـانـه‬ ‫دویست و یکمین جلسه شورای اثار پژوهشگاه‬ ‫کارگاه مهارت افزایی علمی‪ ،‬تخصصی و پژوهشی چکیده نویسی‬ ‫‪24‬‬ صفحه 24 ‫نـگارخـانـه‬ ‫خبــرنامه شهریورماه ‪98‬‬ ‫نشست علمی بیانیه گام دوم انقالب اسالمی‪ ،‬علوم انسانی و انقالب اسالمی‬ ‫نشست علمی الگوها و فرایندهای استیالی تمدنی جهان غرب بر مصر و ایران‬ ‫‪25‬‬ صفحه 25 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫نـگارخـانـه‬ ‫نشست علمی تاثیر فناوری های نو بر مذهب؛ در اسالم و مسیحیت‬ ‫‪26‬‬ صفحه 26

آخرین شماره های ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 215

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 215

شماره : 215
تاریخ : 1403/08/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 213-214

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 213-214

شماره : 213-214
تاریخ : 1403/07/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 212

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 212

شماره : 212
تاریخ : 1403/05/06
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 211

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 211

شماره : 211
تاریخ : 1403/04/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 210

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 210

شماره : 210
تاریخ : 1403/03/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 208-209

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 208-209

شماره : 208-209
تاریخ : 1403/02/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!