ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 155 - مگ لند
0

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 155

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 155

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 155

‫خبــرنـامه‬ صفحه 1 صفحه 2 ‫اخبــــار‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬پژوهشکده حکمت و دین پژوهی‪ 17 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬پژوهشکده نظام های اسالمی‪ 11 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتامعی‪ 4 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬مرکز پژوهش های جوان‪ 7 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬مرکز رشد علوم انسانی اسالمی‪ 2 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬کانون اندیشه جوان‪ 1 :‬فعالیت رسانشی‬ ‫‪9‬سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‪ 1 :‬فعالیت رسانشی‬ صفحه 3 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫تبیین نظریه علم دینی توسط ایت اهلل رشاد‬ ‫هفتمین نشســت هم اندیشــی علم دینی با حضــور و ارائه ایت اهلل‬ ‫‪ÓÓ‬ایت اهلل عل ی اکبر رشاد‬ ‫علی اکبر رشــاد رییس و موسس پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی و‬ ‫رییس شــورای حوزه های علمیه اســتان تهران‪ ،‬مهرماه جاری با حضور جمعی از اســاتید و صاحبنظران این بحث‪ ،‬توسط‬ ‫دبیرخانه هم اندیشی علم دینی در ساختمان مرکزی پژوهشگاه برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری مهر‬ ‫علم و ایمان مکمل و متمم یکدیگرند‬ ‫پس از رنســانس و برخورد نادرســت کلیسا با دانشمندان‪ ،‬در حوزه‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمد محمدرضایی‬ ‫دیــن پژوهی رابطه علوم تجربی با دین مورد توجه بیشــتری قرار گرفت‪.‬‬ ‫یافته های علمی با دین ســازگار است یا ناسازگار و در صورت ناسازگاری‪ ،‬ترجیح با کدام است؟ اصو ًال چه نوع رابطه ای بین‬ ‫علم و دین وجود دارد؟ ایا مشاهده را که روش علوم تجربی است‪ ،‬می توان در مورد امور ماورای طبیعی به کار گرفت؟‬ ‫‪4‬‬ صفحه 4 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه مهـــرمـاه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری ایکنا‬ ‫تکلیف سیاسی از ارکان نظام سیاسی جمهوری اسالمی است‬ ‫کتاب تکلیف سیاســی از منظر قران کریم نوشــته حجت االسالم‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد عابدی‬ ‫والمسلمین محمد عابدی‪ ،‬عضو هیات علمی گروه قران پژوهی پژوهشکده‬ ‫حکمت و دین پژوهی پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی منتشر و در اختیار عالقه مندان به مباحث قرانی و سیاسی قرار‬ ‫گرفته است‪ .‬به مناسبت انتشار این کتاب خبرگزاری ایکنا در گفت وگویی به بررسی زوایای مختلف این اثر پرداخته است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری ایکنا‬ ‫عرفان اهل بیتی(ع) جامع‪ ،‬جهانی و ابدی است‬ ‫حجت االسالم والمسلمین دکتر محمدجواد رودگر مدیر گروه عرفان‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمدجواد رودگر‬ ‫پژوهشگاه در گفت وگو با ایکنا با اشاره به وجه تمایز عرفان اهل بیتی(ع) از‬ ‫سایر عرفان ها گفت‪ :‬عرفان وحیانی و اهل بیتی(ع) عرفان جامع‪ ،‬جهانی و دارای عناصر جاودانگی و ابدیت است؛ دلیل اصلی‬ ‫این ابدیت و جامعیت هم فطرت پذیر بودن این نوع عرفان در تمامی مراحل ان و منازل و مراحل رشد معنوی فرایندی است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫کم کاری در سبک زندگی قرانی‬ ‫کرســی علمی ترویجی «مبانی و اصول حاکم بر ارتباط با خلق در‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین حسن یوسف زاده‬ ‫سبک زندگی اســامی از منظر قران کریم» توسط گروه تخصصی علوم‬ ‫انســانی قرانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اســامی و با حضور و ارائه حجت االسالم والمسلمین حسن یوسف زاده مهرماه‬ ‫جاری در شهر مقدس قم برگزار شد‪.‬‬ ‫‪5‬‬ صفحه 5 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫تحلیل و نقد نگاه مجتهد شبستری به گستره علم اصول و اجتهاد فقهی‬ ‫حجت االسالم والمســلمین محمد عرب صالحی دانشیار پژوهشگاه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد عرب صالحی‬ ‫فرهنگ و اندیشــه اسالمی در مقاله «تحلیل و نقد نگاه مجتهد شبستری‬ ‫به گستره علم اصول و اجتهاد فقهی» به بررسی و نقد اندیشه های مجتهد شبستری پرداخته است‪ .‬این مقاله در شماره ‪۷۴‬‬ ‫و ‪ ۷۵‬فصلنامه کتاب نقد منتشر شده است که در پیوند این مطلب‪ ،‬گزیده ای از ان امده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫عدم انسجام در منظومه هرمونتیکی مجتهد شبستری‬ ‫دکتر مســعود فیاضی عضــو هیات علمی گــروه منطق فهم دین‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر مسعود فیاضی‬ ‫پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی در مقاله «عدم انسجام در منظومه‬ ‫هرمونتیکی مجتهد شبســتری» به بررسی و نقد اندیشه های مجتهد شبستری پرداخته است‪ .‬این مقاله در شماره ‪ ۷۴‬و ‪۷۵‬‬ ‫فصلنامه کتاب نقد پژوهشگاه منتشر شده است که در پیوند مطلب گزیده ای از ان امده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫تهیه نقشه راه جامع در عرصه علوم انسانی قرانی‬ ‫در ادامه سلسله گفتگوهای علمی با مدیران گروه های پژوهشکده های‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین قاسم ترخان‬ ‫پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی به سراغ حجت االسالم والمسلمین‬ ‫دکتر قاســم ترخان مدیر گروه تخصصی علوم انســانی قرانی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه رفتیم تا از کم و‬ ‫کیف فعالیت های گذشته و اتی این گروه علمی باخبر شویم‪ .‬متن این گفت وگو را در پیوند مطلب بخوانید‪.‬‬ ‫‪6‬‬ صفحه 6 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه مهـــرمـاه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫استعاره مفهومی؛ زیربنای تحلیل های فکری‬ ‫نشســت نقد و بررســی کتاب «اســتعاره های مفهومی و فضاهای‬ ‫‪ÓÓ‬نشست نقد و بررسی کتاب استعاره های مفهومی و فضاهای قران قرانی» اثر حجت االســام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا عضو هیات‬ ‫علمی گروه معرفت شناســی پژوهشــکده حکمت و دین پژوهی و مدیر قطب علمی فلسفه دین اسالمی پژوهشگاه‪ ،‬مهرماه‬ ‫جاری با حضور جمعی از اندیشمندان و عالقه مندان در پژوهشگاه فرهنگ‪ ،‬هنر و ارتباطات برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫حق هدایت شهروندان؛ مطالبه مردم از حاکمان‬ ‫به مناســبت ایام شــهادت حضرت زین العابدین‪ ،‬نگاهی کوتاه به‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد عابدی‬ ‫بخشی از مسئله «حق هدایت شــهروندی» داریم که امروزه مورد غفلت‬ ‫جامعــه نخبگانی ما قرار گرفته و به ان جایگاهی در خور همانند حق ازادی و ‪ ...‬در نظر نمی گیرند و به همین جهت‪ ،‬عموم‬ ‫مردم نیز هرگز ان را بعنوان حقی که باید از مسئوالن خود مطالبه نمایند مورد توجه قرار نمی دهند‪( .‬ادامه مطلب در پیوند)‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫مدال خادمی قران همچنان بر سینه گروه قران پژوهی خواهد ماند‬ ‫در ادامــه سلســله گفت وگوهــای علمی بــا مدیــران گروه های‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدمحمدحسن جواهری‬ ‫پژوهشــکده های پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشــه اســامی به ســراغ‬ ‫حجت االسالم و المسلمین ســید محمدحسن جواهری مدیر گروه قران پژوهی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه‬ ‫رفتیم تا از کم و کیف فعالیت های گذشته و اتی این گروه علمی باخبر شویم‪ .‬متن این گفت وگو را در پیوند مطلب بخوانید‪.‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫بررسی نسبت دین و نظریه تکامل‬ ‫پرسش درباره چیستی و منشاء حیات و بررسی مسائل پیرامون ان از‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر قاسم اخوان نبوی‬ ‫جمله پرســش های مهمی هستند که همیشه دغدغه بشر بوده و متفکران‬ ‫در رشــته های مختلف علمی ســعی کرده اند این سواالت را پاسخ دهند؛ انچه خواندید بخشی از یادداشت دکتر قاسم اخوان‬ ‫نبوی عضو هیات علمی گروه کالم پژوهشکده حکمت و دین پژوهی به بهانه انتشار کتاب دین و تکامل بود‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری شبستان‬ ‫عاشورا نمایشگاه گزاره های عرفانی است‬ ‫در راســتای بررســی ابعاد عرفانی عاشورای حســینی خبرگزاری‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین به رام دلیر‬ ‫شبستان با حجت االسالم دکتر بهرام دلیر عضو هیات علمی گروه عرفان‬ ‫تو گویی داشــته اند که در پیوند مربوط به این‬ ‫پژوهشــکده حکمت و دین پژوهی پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی گف ‬ ‫مطلب حاصل ان را خواهید خواند‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫مهمترین دغدغه گروه کالم‪ ،‬امتداد دانش کالم در جامعه است‬ ‫در ادامــه سلســله گفت وگوهــای علمی بــا مدیــران گروه های‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمدباقر پورامینی‬ ‫پژوهشــکده های پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشــه اســامی به ســراغ‬ ‫حجت االسالم والمسلمین دکتر محمدباقر پورامینی مدیر گروه کالم پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه رفتیم تا از‬ ‫کم و کیف فعالیت های گذشته و اتی این گروه علمی باخبر شویم‪ .‬متن این گفت وگو را در پیوند مطلب بخوانید‪.‬‬ ‫‪8‬‬ صفحه 8 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه مهـــرمـاه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫درنگی در نگاه مجتهد شبستری به مسئله عصمت پیامبر اکرم(ص)‬ ‫حجت االسالم قاسم ترخان عضو هیات علمی گروه کالم پژوهشگاه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین قاسم ترخان‬ ‫در مقالــه «درنگی در نگاه مجتهد شبســتری به مســئله عصمت پیامبر‬ ‫اکرم(ص)» به بررســی و نقد اندیشه های مجتهد شبستری پرداخته است‪ .‬این مقاله در شماره ‪ ۷۴‬و ‪ ۷۵‬فصلنامه کتاب نقد‬ ‫پژوهشگاه منتشر شده است که در پیوند همین مطلب گزیده ای از ان امده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫کرسی علمی ترویجی فلسفه معرفت برگزار شد‬ ‫کرسی علمی ترویجی «فلسفه معرفت» توسط گروه معرفت شناسی‬ ‫‪ÓÓ‬کرسی علمی ترویجی فلسفه معرفت‬ ‫پژوهشــکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی با‬ ‫حضور و ارائه دکتر مهدی عباس زاده و حضوری جمعی از اساتید و صاحبنظران این بحث در سالن فرهنگ پژوهشگاه دفتر‬ ‫شهر مقدس قم برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫عرفان اجتماعی در پرتو نهضت حسینی‬ ‫کرســی علمی ترویجی «عرفان اجتماعی در پرتو نهضت حسینی»‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمدجواد رودگر‬ ‫توسط گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و‬ ‫اندیشــه اسالمی با مشــارکت گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسالمی‪ ،‬مهرماه جاری با حضور و ارائه حجت االسالم دکتر‬ ‫محمدجواد رودگر در شهر مقدس قم برگزار شد‪.‬‬ ‫‪9‬‬ صفحه 9 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری ایکنا‬ ‫لزوم تعریف شفافیت متناسب با ساختارها و حقوق جامعه‬ ‫حجت االســام والمسلمین سیدســجاد ایزدهی‪ ،‬رئیس پژوهشکده‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدسجاد ایزدهی‬ ‫نظام های اسالمی پژوهشگاه‪ ،‬در گفت وگو با ایکنا درباره شفافیت به منزله‬ ‫حق مردم نسبت به حاکمان در نگاه اسالمی و لزوم شفافیت در نهادهای انتخابی و انتصابی با توجه به تصویب یک فوریت‬ ‫طرح شفافیت در نظام تقنینی کشور در مجلس شورای اسالمی نکاتی را مطرح نمود‪( .‬ادامه مطلب در پیوند)‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری حوزه‬ ‫تعهد و تخصص‪ ،‬الزمه توفیق حوزویان در عرصه فضای مجازی است‬ ‫حجت االسالم و المسلمین محمد ملک زاده عضو هیات علمی گروه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد ملک زاده‬ ‫سیاست پژوهشگاه در گفت وگو با حوزه‪ ،‬ابراز داشت‪ :‬وضعیت کنونی جامعه‬ ‫به خصوص در رابطه با فضای مجازی به گونه ای است که ما حوزویان نمی توانیم نسبت به این قضیه بی تفاوت و یا کم‬ ‫تفاوت باشیم‪ ،‬بلکه برعکس باید فعاالنه در این زمینه نسبت به تولید محتوا و انتشار گسترده ان اهتمام بورزیم‪.‬‬ ‫‪10‬‬ صفحه 10 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه مهـــرمـاه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با سایت وسائل‬ ‫عالج تورم با کنترل حجم نقدینگی از وظایف بانک مرکزی است‬ ‫موضــوع تورم‪ ،‬از مباحث بســیار مبتال بــه و چالش بر انگیز محافل‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین احمدعلی یوسفی‬ ‫اقتصادی و فقهی بوده است که احاد جامعه را با این موضوع درگیر کرده‪،‬‬ ‫به همین خاطر برخی صاحب نظران ایده به کارگیری پولطال به جای پول اعتباری را مطرح کردند‪ .‬حجت االسالم والمسلمین‬ ‫احمدعلی یوسفی‪ ،‬مدیر گروه اقتصاد اسالمی پژوهشگاه در گفتگویی با سایت وسائل به این موضوع پرداخته است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫رمزارز مال است یا توهم مال؟‬ ‫حجت االسالم استاد ســیدعباس موسویان‪ ،‬عضو هیات علمی گروه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدعباس موسویان‬ ‫اقتصاد اسالمی پژوهشــگاه در همایش «صنعت ارزهای رمز نهاد و اینده‬ ‫اقتصادی ایران در شرایط تحریم» به بیان برخی دیگر از الزامات فقهی بحث رمزارزها پرداخت و عنوان کرد‪ :‬الزامات فقهی‬ ‫و حقوقی پول های رمزی یا دارایی های رمزی مسئله ای است که باید به ان پرداخته شود‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری رسا‬ ‫ظهور نفی سبیل‪ ،‬استکبار ستیزی و قدرت نمایی شیعه در راهپیمایی اربعین‬ ‫حجت االســام والمسلمین سید ســجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدسجاد ایزدهی‬ ‫نظام های اسالمی پژوهشــگاه در گفت وگو با خبرگزاری رسا‪ ،‬با اشاره به‬ ‫اثار و جایگاه زیارت اربعین در بین منابع دینی اظهار داشــت‪ :‬طبق روایت امام حســن عســکری(ع)‪ ،‬راهپیمایی اربعین از‬ ‫نمادهای شیعه است‪ ،‬از این رو ایشان ان را به عنوان یکی از شعائر دینی توصیه فرمودند‪.‬‬ ‫‪11‬‬ صفحه 11 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫حاشیه ای بر حضور ایران در اجالس جهانی سازمان ملل‬ ‫با خاتمه سفر پر حاشــیه رئیس جمهور و هیات همراه به نیویورک‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد ملک زاده‬ ‫اکنون بهتر می توان به ارزیابی حواشــی‪ ،‬دستاوردها و نقاط قوت و ضعف‬ ‫ان پرداخت‪ .‬گرچه درباره این ســفر نباید یکسان قضاوت کرد اما فعال در این مقوله به برخی نقاط ضعف و کاستی های این‬ ‫سفر می پردازیم و بررسی نقاط قوت ان را به مجال دیگری وامی گذاریم‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫اهدای عضو از منظر فقهی‬ ‫به طور کلی درباره اهدای عضو به انســان دیگر‪ ،‬پنج مانع محتمل‬ ‫‪ÓÓ‬ایت اهلل ابوالقاسم علیدوست‬ ‫وجود دارد که یکی از انها اختصاص به صورتی دارد که اهدا کننده مسلمان‬ ‫و پذیرنده یک بیمار غیرمسلمان باشد اما چهار مانع محتمل دیگر در هر حال ممکن است وجود داشته باشد‪ .‬انچه خواندید‬ ‫بخشی از نوشتار ایت اهلل علیدوست عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه بود که متن کامل ان در پیوند قرار دارد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬درس گفتار‬ ‫جنگ اقتصادی با جنگ نظامی چه تفاوت اساسی دارد ؟‬ ‫حجت االسالم احمدعلی یوســفی عضو هیات علمی گروه اقتصاد‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین احمدعلی یوسفی‬ ‫اسالمی پژوهشگاه‪ ،‬در سلسله درس گفتارهای نظام اسالمی که با موضوع‬ ‫«مباحث فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کاالی ایرانی» برگزار شد‪ ،‬به ضرورت پژوهش در فقه اقتصاد مقاومتی و‬ ‫راه حل های مشکالت اقتصادی پرداخت‪ .‬متن کامل سخنان ایشان در پیوند مطلب قرار دارد‪.‬‬ ‫‪12‬‬ صفحه 12 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه مهـــرمـاه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫فعالیت پژوهشکده نظام های اسالمی در راستای دغدغه های روز جامعه‬ ‫به دنبال گفت وگوهای علمی با روســای پژوهشکده ها و گروه های‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدسجاد ایزدهی‬ ‫علمی پژوهشگاه فرصتی دســت داد تا ضمن مصاحبت با حجت االسالم‬ ‫سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسالمی از کم و کیف فعالیت های صورت گرفته در این پژوهشکده و اخرین‬ ‫فعالیت های علمی در دست اقدام مطلع شویم‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫روح دولتی بر سند پیشرفت حاکم است‬ ‫نشســت اندیشــه ورزی «جایگاه عدالت اجتماعی در ســند الگوی‬ ‫‪ÓÓ‬نشست جایگاه عدات اجتماعی در سند الگوی اسالمی ایرانی ‪ ...‬اسالمی ایرانی پیشرفت» توســط اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسالمی‬ ‫ایرانی پیشــرفت با همکاری گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسالمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی و گروه علوم‬ ‫سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مهرماه جاری در شهر مقدس قم برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کارگاه علمی‬ ‫هدف اصلی سیاست پژوهی‪ ،‬مساله یابی است‬ ‫اداره تعامالت علمی بین المللی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫‪ÓÓ‬کارگاه نظام مسائل حوزه اقتصاد‬ ‫با همکاری گروه اقتصاد اسالمی پژوهشکده نظام های اسالمی پژوهشگاه‪،‬‬ ‫اولین کارگاه مهارتی دانشــی ‪ -‬سیاســی با عنوان «کارگاه نظام مسائل حوزه اقتصاد (روش ها و مسائل)» را باحضور و ارائه‬ ‫دکتر علی اصغر قائمی نیا در تهران برگزار کرد‪.‬‬ ‫‪13‬‬ صفحه 13 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫نقش فلسفه در اسالمی سازی علوم طبیعی‬ ‫امکان اسالمی سازی یا بومی ســازی علوم انسانی و فناوری‪ ،‬تقریب ًا‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر روزبه زارع‬ ‫مورد اجماع اندیشــمندان است؛ دلیل انرا بایستی در اموری همچون تاثیر‬ ‫قابل توجه نظام ارزشی در محتوای این عرصه ها جستجو نمود‪ .‬انچه خواندید بخشی از نوشتار دکتر روزبه زارع عضو هیات‬ ‫علمی گروه غرب شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی بود که متن کامل ان در پیوند موجود است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫تح ّقق مقاومت فرهنگی از طریق شناسایی عناصر فرهنگی ثبات زا‬ ‫نشست علمی «مقاومت فرهنگی‪ ،‬معنا‪ ،‬امکان و راهبرد ها» مهرماه‬ ‫‪ÓÓ‬نشست مقاومت فرهنگی؛ معنا‪ ،‬امکان و راهبردها‬ ‫جاری با حضور دکتر ابراهیم متقی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه تهران‪،‬‬ ‫دکتر محمود مهام مدیر گروه مطالعات انقالب اســامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه و دکتر حسین‬ ‫بابایی مجرد‪ ،‬عضو هیات علمی گروه مدیریت اسالمی پژوهشکده نظام های اسالمی پژوهشگاه در تهران برگزار شد‪.‬‬ ‫‪14‬‬ صفحه 14 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه مهـــرمـاه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫فهم عمق و عظمت اجتماع انسانی در اربعین‬ ‫ی تحلیل های اجتماعی قرار‬ ‫مراســم اربعین‪ ،‬دســت مای ه ‬ ‫راهپیمایی‬ ‫ِ‬ ‫ِ‬ ‫‪ÓÓ‬پیاده روی عظیم اربعین ‪...‬‬ ‫گرفته اســت‪ ،‬به طوری که برخی بزرگان و ّ‬ ‫واقعی ِت‬ ‫متفکران‪ ،‬به ِ‬ ‫تبیین این ّ‬ ‫لطایف متع ّمقانه ای را درباره ی ان مطرح کرده اند‪ .‬انچه خواندید بخشــی از تازه ترین‬ ‫اجتماعــی‪ ،‬اهتمام ورزیده و نــکات و‬ ‫ِ‬ ‫نوشتار مهدی جمشیدی عضو هیات علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه بود و ادامه ان در پیوند مطلب قابل خوانش است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫بررسی نظریه روایت داستانی از امر تاریخی؛ برپایه نقد کتاب شماس شامی‬ ‫نشست بررسی نظریه روایت داســتانی از امر تاریخی؛ برپایه نقد و‬ ‫‪ÓÓ‬نشست نقد و بررسی کتاب شماس شامی‬ ‫بازکاوی کتاب شماس شامی‪ ،‬به همت گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه‪ ،‬روز‬ ‫مهرماه جاری با حضور دکتر مجید قیصری ‪ ،‬دکتر محمدرضا ســنگری‪ ،‬دکتر ســعید طاووسی مسرور‪ ،‬دکتر احمد شاکری و‬ ‫حجت االسالم مهدی جهان در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی دفتر تهران برگزار شد‪.‬‬ ‫‪15‬‬ صفحه 15 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫بیانیه گام دوم انقالب و مساله پیشرفت‬ ‫پیشرفت محصول سیاســت گذاری و مجاهدت است‪ .‬پیشرفت باید‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر سعید کرمی‬ ‫بتواند بهبود جهان زیست و ارتقای کمی و کیفی خود را تعریف کند‪ .‬عدم‬ ‫تعریف ان واکنش ارتجاعی و یا درجا زدن طوالنی را بوجود می اورد‪ .‬پیشــرفت و توسعه در ایران ما براساس سه مدل بوده‬ ‫است‪ .‬انچه خواندید بخشی از نوشتار دکتر سعید کرمی رییس مرکز پژوهش های جوان وابسته به پژوهشگاه است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫امتداد حکمت متعالیه در فلسفه های مضاف‬ ‫انچــه در پیوند مربوط بــه این مطلب خواهیــد خواند متن کامل‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین قاسم بابایی‬ ‫گفت وگو با حجت االسالم قاســم بابایی مدیر گروه بینش و اندیشه مرکز‬ ‫پژوهش های جوان وابســته به پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اســامی با موضوع حکمت متعالیه در فلسفه های مضاف و‬ ‫فعالیت های این گروه علمی در خصوص فلسفه های مضاف است‪.‬‬ ‫‪16‬‬ صفحه 16 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه مهـــرمـاه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬معرفی اثار‬ ‫امام حسین(ع) فراتر از شبهات!‬ ‫کتاب «پاسخ به شبهات مربوط به امام حسن(ع) و امام حسین(ع)»‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر سعید طاووسی‬ ‫به قلم دکتر سعید طاوسی مسرور در حال نگارش است؛ این کتاب در گروه‬ ‫مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش های جوان وابسته به پژوهشگاه مراحل تولید خود را سپری میکند‪ .‬هم اکنون این‬ ‫اثر در حال نگارش از سوی مولف بوده و در پیوند مطلب بخش هایی از ان کتاب امده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫بسته پیشنهادی مرکز پژوهش ها با محوریت اشنایی با نهادهای حقوقی کشور‬ ‫در ادامه گفت وگو با مدیران مراکز وابسته و گروه های علمی مربوط‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر سعید کرمـی‬ ‫به پژوهشــگاه‪ ،‬این بار به سراغ جناب اقای دکتر سعید کرمی رئیس مرکز‬ ‫پژوهش های جوان رفتیم تا در مورد نهادهای حقوقی کشــور اطالعات بیشــتری کسب کنبم‪ .‬انچه در پیوند مطلب خواهید‬ ‫خواند گفت وگو با دکتر کرمی در مورد فعالیت های مرکز پژوهش های جوان درخصوص نهادهای حقوقی کشور است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬جلسات‬ ‫سینمای اعتراض در ایران!‬ ‫یکصد و شــصت و نهمین جلسه شــورای علمی گروه ادب و هنر‬ ‫‪ÓÓ‬جلسه شورای گروه ادب و هنر‬ ‫مرکز پژوهش های جوان وابســته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫برگزار شــد‪ .‬در این جلســه مباحثی در خصوص سینمای اعتراض در ایران مطرح شد که در پیوند همین مطلب‪ ،‬گزارش ان‬ ‫از منظرتان عبور خواهد کرد‪.‬‬ ‫‪17‬‬ صفحه 17 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬معرفی اثار‬ ‫قالب نماهنگ و مساله ای به نام «هویت»‬ ‫اســتاد سیدناصر هاشم زاده نویســنده کتاب «از حاجی واشنگتن تا‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر ناصر هاشم زاده‬ ‫حــاج کاظم»؛ کتابی از کتاب های تولیده شــده در گروه ادب و هنر مرکز‬ ‫پژوهش هــای جوان بر ظرفیت هــا و قابلیت های موجود در قالب نماهنگ تاکید کرد و گفــت‪ :‬نماهنگ الزامی به تعلق در‬ ‫الیه های پیچیده فکری را ندارد و از این جهت بسیار ساده و روان بر مخاطبانش تاثیر می گذارد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری مهر‬ ‫معرفی اثار تازه مرکز با محوریت کسب و کارهای جدید‬ ‫مرکز پژوهش های جوان با اهدافــی چون تعمیق و ارتقای معرفت‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر سعید کرمـی‬ ‫دینی‪ ،‬نخبه پروری‪ ،‬ارایه نظام واره فکری و معرفی الگوهای رفتاری برای‬ ‫نسل نو و با رهگیری اصول و سیاست های تاسیس شده است‪ .‬این مرکز مجموعه کتاب هایی با محوریت اشنایی با فضای‬ ‫کسب و کارهای جدید منتشر کرده که خبرگزاری مهر درباره انها با سعید کرمی رئیس مرکز به گفت وگو پرداخته است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری مفتاح‬ ‫در حقوق اسالمی نیازمند فهم جدید هستیم‬ ‫دکتر محمود حکمت نیا‪ ،‬رئیس مرکز رشــد علوم انســانی اسالمی‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمود حکمت نیا‬ ‫پژوهشگاه در گفت وگو با خبرنگار مفتاح‪ ،‬با بیان این که تمامی عرصه های‬ ‫حقوق در حال نوین شدن است‪ ،‬گفت‪ :‬در عرصه حقوق شاهد اتفاقات عجیبی در دنیا هستیم‪ .‬چون همزمان چهار علم زیست‬ ‫فناوری‪ ،‬نانو‪ ،‬ارتباطات و هوش مصنوعی در حال ترکیب شدن هستند‪.‬‬ ‫‪18‬‬ صفحه 18 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خبــرنامه مهـــرمـاه ‪98‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫گستره مسائل اخالقی در نظام حقوقی مالکیت فکری‬ ‫نشســت «مالحظات اخالقی نظام حقوقی مالکیت فکری»‪ ،‬مهرماه‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمود حکمت نیا‬ ‫جاری با حضور و سخنرانی دکتر محمود حکمت نیا رئیس مرکز رشد علوم‬ ‫انســانی اسالمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اســامی و همچنین حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه در سالن جلسات‬ ‫پژوهشگاه فرهنگ‪ ،‬هنر و ارتباطات برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬معرفی‬ ‫حسین شهادت می دهد!‬ ‫مرکز هنر و رســانه کانون اندیشــه جوان وابســته به پژوهشــگاه‬ ‫‪ÓÓ‬حسین شهادت م ی دهد ‪...‬‬ ‫بمناســبت ماه محرم و ایام عزای حســینی(ع)‪ ،‬مجموعه ای ‪ ۶۰‬قسمتی‬ ‫با عنوان«حســین شــهادت می دهد» را تهیه و تولید کرده است‪ .‬این مجموعه با محوریت بررسی گفتمان عاشورا از دیدگاه‬ ‫اندیشمندان معاصر‪ ،‬از نیمه دوم ماه محرم در شبکه های مختلف سیمای جمهوری اسالمی ایران پخش خواهد شد‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با خبرگزاری فارس‬ ‫ورود جدی یک نشر اندیشه ای به حوزه کتاب الکترونیک‬ ‫سیدغالمرضا حسینی‪ ،‬مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه در گفت وگو با‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای سیدغالمرضا حسینی‬ ‫خبرگزاری فارس با اشــاره به سابقه تاسیس و فعالیت این انتشارات گفت‪:‬‬ ‫پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی در ســال ‪ ۱۳۷۳‬به عنوان یک نهاد عمومی و غیر دولتی و دارای شخصیت حقوقی‬ ‫مستقل و طبق مفاد اساسنامه ی مصوب شورای عالی انقالب فرهنگی فعالیت می کند‪.‬‬ ‫‪19‬‬ صفحه 19 صفحه 20 ‫نـگـارخـانـه‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬گزارش تصویری نشست هم اندیشی علم دینی با ارائه ایت الله علی اکرب رشاد‬ ‫‪9‬گزارش تصویری نشست هم اندیشی موسسات مرتبط با هیات ممیزه مشرتک‬ ‫‪9‬گزارش تصویری بازدید طالب حوزه های علمیه استان قزوین از پژوهشگاه‬ ‫‪9‬گزارش تصویری نشست نقد کتاب استعاره های مفهومی و فضاهای قران‬ ‫‪9‬گزارش تصویری نشست مقاومت فرهنگی؛ معنا‪ ،‬امکان و راهربدها‬ ‫‪9‬گزارش تصویری دویست و دومین جلسه شورای اثار پژوهشگاه‬ ‫‪9‬گزارش تصویری نشست نقد و بازکاوی کتاب شامس شامی‬ ‫‪9‬گزارش تصویری کنگره بین املللی اربعین ‪ -‬کربالی معلی‬ ‫‪9‬گزارش تصویری کارگاه علمی نظام مسائل حوزه اقتصاد‬ صفحه 21 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫نـگارخـانـه‬ ‫نشست مقاومت فرهنگی؛ معنا‪ ،‬امکان و راهبردها‬ ‫بازدید طالب حوزه های علمیه استان قزوین از پژوهشگاه دفتر قم‬ ‫‪22‬‬ صفحه 22 ‫نـگارخـانـه‬ ‫خبــرنامه مهـــرمـاه ‪98‬‬ ‫هفتمین نشست هم اندیشی علم دینی‬ ‫نشست هم اندیشی دانشگاه ها و موسسات مرتبط با هیات ممیزه مشترک استان تهران‬ ‫‪23‬‬ صفحه 23 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫نـگارخـانـه‬ ‫نشست نقد و بررسی کتاب استعاره های مفهومی و فضاهای قران‬ ‫دویست و دومین جلسه شورای اثار‬ ‫‪24‬‬ صفحه 24 ‫نـگارخـانـه‬ ‫کارگاه علمی نظام مسائل حوزه اقتصاد‬ ‫نشست نقد و بازکاوی کتاب شماس شامی‬ ‫‪25‬‬ ‫خبــرنامه مهـــرمـاه ‪98‬‬ صفحه 25 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫نـگارخـانـه‬ ‫کنگره بین المللی اربعین ‪ -‬کربالی معلی‬ ‫‪26‬‬ صفحه 26

آخرین شماره های ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 215

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 215

شماره : 215
تاریخ : 1403/08/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 213-214

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 213-214

شماره : 213-214
تاریخ : 1403/07/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 212

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 212

شماره : 212
تاریخ : 1403/05/06
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 211

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 211

شماره : 211
تاریخ : 1403/04/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 210

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 210

شماره : 210
تاریخ : 1403/03/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 208-209

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 208-209

شماره : 208-209
تاریخ : 1403/02/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!