ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 193 - مگ لند
0

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 193

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 193

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 193

‫خبــرنـامه‬ صفحه 1 صفحه 2 ‫اخبــار‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬‬ ‫‪9‬برگزاری هامیش ملی اجتهادعقل گرا‬ ‫‪9‬کارویژه های عقل از منظر قران کریم‬ ‫‪9‬کنش گری نخبگان؛ از وظایف تا چالش ها‬ ‫‪9‬برگزاری سمینار علمی فلسفه و فقه و اصول‬ ‫‪9‬برگزاری سمینار علمی عقل و اخباری گری و تفکیک‬ ‫‪9‬رومنایی از کتب و اثار ویژه هامیش ملی اجتهاد عقل گرا‬ ‫‪9‬پیشینه نقش و سهم عقل در اجتهاد و تولید معرفت دینی‬ ‫‪9‬اسالمیت و جمهوریت در نظام سیاسی ما حذف شدنی نیست‬ ‫‪9‬تفکیک عقالنیت از دین و رشیعت ریشه در تفکرات عرص جاهلی‬ ‫‪9‬همه دستگاه های اجتهادی ما باید در خدمت نظریه پیرشفت باشند‬ ‫‪....9‬‬ صفحه 3 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬همایش‬ ‫همایش ملی اجتهاد عقل گرا برگزار شد‬ ‫همایش ملی «اجتهاد عقل گرا» اذرماه جاری به همت پژوهشــکده‬ ‫‪ÓÓ‬همایش ملی اجتهاد عقل گرا‬ ‫حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه و با پیام حضرت ایت اهلل العظمی سبحانی‬ ‫و همکاری برخی نهادهای علمی و فرهنگی کشــور در تاالر استاد موســویان(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی در‬ ‫شهر مقدس قم برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬پیام‬ ‫تفکیک عقالنیت از دین و شریعت ریشه در تفکرات عصر جاهلی‬ ‫قران‪ ،‬هدیه و رحمت و داروی شفابخشــی اســت که خداوند از سر‬ ‫‪ÓÓ‬ایت اهلل العظمی سبحانی‬ ‫لطف به انسان ها ارزانی داشته است و گنجینه ایست که گوهر ان هیچ گاه‬ ‫پایان نمی یابد و فروغی است که هرگز خاموشی نمی پذیرد‪ .‬از نظر قران‪ ،‬فقط یک دین از جانب خدا فروفرستاده شده است‬ ‫و تمام رسوالن‪ ،‬مامور به تبلیغ ان شده اند‪ ،‬زیرا دین نوح‪ ،‬همان دین ابراهیم و دین او‪ ،‬دین پیامبران بعدی است‪.‬‬ ‫‪4‬‬ صفحه 4 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫اجتهاد ضرورت ًا عقل گراست‬ ‫دســتاوردهایی که در حوزه های مختلف بشــری وجود دارد به ان‬ ‫‪ÓÓ‬ایت اهلل مهدی هادوی ته رانی‬ ‫معنایی که در فلســفه به طور خاص از ان به عنوان عقل و بحث برهانی‬ ‫یاد می کنیم نیست به خصوص در برخی از زمینه ها بسیار با محدودیت ها مواجه است‪ ،‬این بحران بین عقل و دین در ادیان‬ ‫باعث گرایش هایی هرچند مختلف بوده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫نیازمند فلسفه اجتهاد و سلسله دانش های بنیادین و مبناپرداز هستیم‬ ‫دانش اصول با الرســاله تاسیس نشده است و مسلما دانش اصول را‬ ‫‪ÓÓ‬ایت اهلل عل ی اکبر رشاد‬ ‫صادقین (ع) تاســیس کردند ضمن اینکه قواعد اصولی‪ ،‬عقلی و عقالیی‬ ‫است ولی شیخ مفید اول کسی است که اصول فقه جامع شیعه را تدوین کرد هرچند متن اصلی این کتاب به دست ما نرسید‬ ‫تا زمان محقق کرکی متن بوده و که بنا به سفارش التذکره را تلخیص کرد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬ایین رونمایی‬ ‫رونمایی از کتب و اثار ویژه همایش ملی اجتهاد عقلگرا‬ ‫همایش ملی اجتهاد عقل گرا توسط پژوهشکده حکمت و دین پژوهی‬ ‫‪ÓÓ‬رونمایی از هشت مجلد ویژه همایش‬ ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی اذرماه جاری در سالن استاد موسویان‬ ‫شــهر مقدس قم برگزار شــد و در حاشیه این همایش ملی از هشــت مجلد‪ ،‬کتب و اثار ویژه همایش توسط حضرات ایات‬ ‫علی اکبر رشاد و مهدی هادوی تهرانی رونمایی به عمل امد‪.‬‬ ‫‪5‬‬ صفحه 5 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مناظره‬ ‫اجتهاد یک فرایند عقلی است‬ ‫همایش ملی اجتهاد عقل گرا توســط پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه‬ ‫‪ÓÓ‬مناظره علمی جایگاه عقل و نقل‬ ‫اسالمی اذرماه جاری در سالن استاد موسویان شهر مقدس قم برگزار شد‬ ‫و در پایان این همایش مناظره علمی جایگاه عقل و نقل در اجتهاد کالمی با حضور حجج اســام والمسلمین رضا برنجکار‪،‬‬ ‫محمدتقی سبحانی‪ ،‬محمدمهدی گرجیان و محمدحسن قدردان قراملکی برگزار گردید‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫تبیین نقش عقل به عنوان یکی از منابع سه گانه دین اسالم‬ ‫اجتهــاد عقل گرا‪ ،‬اجتهاد نقل گرا‪ ،‬مکتب شناســی و تبارشناســی‪،‬‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی‬ ‫الهیات و علم کالم‪ ،‬علم اصول‪ ،‬علم فقه‪ ،‬علم تفســیر‪ ،‬علم حدیث و سایر‬ ‫علوم انســانی اجتماعی اقتصادی‪ ،‬حقوق‪ ،‬علوم سیاســی‪ ،‬علوم تربیتی‪ ،‬جامعه شناسی‪ ،‬روانشناسی و مدیریت از محورهای‬ ‫اصلی همایش ملی اجتهاد عقل گرا است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫چیستی حجیت و کاربست عقل در استنباط احکام شرعی‬ ‫در راســتای برگزاری همایش ملی اجتهاد عقل گرا‪ ،‬کرسی علمی‪-‬‬ ‫‪ÓÓ‬کرسی ترویجی چیستی حجیت و کاربست عقل‬ ‫ترویجی با موضوع “چیســتی‪ ،‬حجیت و کاربست عقل در استنباط احکام‬ ‫شــرعی” اذرماه ســال جاری توسط گروه کالم پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشــگاه با همکاری دانشگاه معارف‬ ‫اسالمی قم به صورت حضوری برگزار شد‪.‬‬ ‫‪6‬‬ صفحه 6 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سمینار‬ ‫سمینار علمی عقل و اخباری گری و تفکیک برگزار شد‬ ‫سمینارعلمی تخصصی عقل و اخباری گری و تفکیک که با مدیریت‬ ‫‪ÓÓ‬سمینار علمی عقل و اخباری گری و تفکیک‬ ‫حجت االسالم محمدباقر پورامینی و حضور محققان و نویسندگان و جمعی‬ ‫از پژوهشــگران منعقد گردید‪ ،‬به عنوان پیش نشســت همایش ملی اجتهاد عقل گرا با هدف بررسی نقش عقل در استنباط‬ ‫علوم اسالمی و انسانی برپا شد و ‪ ۶‬مقاله از سوی نویسندگان به ان ارائه گردید‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫لزوم گفت وگو بین مهندسان و فالسفه‬ ‫دکتر حسین مطلبی‪ ،‬رئیس پژوهشگاه فضای مجازی در این نشست‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر حسین مطلبی‬ ‫با بیان اینکه امروزه مباحث فلسفی گسترده در مورد فضای مجازی مطرح‬ ‫است که نمونه جدید ان‪ ،‬بحث درباره متاورس است‪ ،‬گفت‪ :‬فلسفه زودتر از به وجود امدن فضای مجازی در مورد برخی از‬ ‫مسائل ان صحبت کرده است؛ مثال در مورد امکان ایجاد ماشین های فرا انسانی مطالبی گفته شده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫همه دستگاه اجتهادی ما باید در خدمت نظریه پیشرفت باشد‬ ‫پیشرفت مفهومی اســت که در فضای ادبیات فلسف ِه تاریخ از قرن‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر حسین رمضانی‬ ‫هفدهم به این سو به میزان زیادی طرح شده و به وسیله هگل با رویکرد‬ ‫ایده الیسم تاریخی پررنگ می شود و بعد از وی هم جریانات راست گرا و چپ گرا‪ ،‬مفهوم پیشرفت را در مطالعات اقتصادی‪،‬‬ ‫تاریخی و سیاسی و اجتماعی پیگیری کردند‪.‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫موضوع پژوهش های پژوهشگاه‪ ،‬عرصه علوم انسانی اسالمی است‬ ‫هفته پژوهش فرصت غنیمتی اســت تا ضمن مصاحبت با دســت‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر مهدی عباس زاده‬ ‫انــدرکاران فعالیت های علمی از چند و چون روند تولید علم و اندیشــه در‬ ‫فضای نخبگانی حوزه و دانشــگاه اطالعات جدیدی کسب کنیم‪ .‬اما امسال این هفته مصادف شد با اعالم رتبه بندی جدید‬ ‫موسسات پژوهشی کشور که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی جزو برترین های عرصه علوم انسانی قرار گرفت‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫اسالم مخالف انتشار اخبار و اطالعات کذب در هر شرایطی است‬ ‫غالب کارشناســان معتقدند که اگر باب گفت وگوی درست باز شود‪،‬‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد عابدی‬ ‫بسیاری از مشــکالت فعلی جامعه حل می شــوند یا حداقل راه حل های‬ ‫مشــترک برای انها پیدا می شود و بحران ها و تنش های اجتماعی کاهش می یابند‪ .‬اما گفت وگویی موثر است که به تحقیر‪،‬‬ ‫توهین و جدل کشیده نشود ولی به نظر می رسد جامعه هنوز برای این شیوه اموزش ندیده و مهارت کافی ندارد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫تدوین دانش حکمرانی مهم ترین وظیفه حوزه و دانشگاه‬ ‫حجت االسالم عبدالحسین خسروپناه عضو هیات علمی گروه فلسفه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبدالحسین خسروپناه‬ ‫پژوهشــگاه در جمع مسئولین و روئسای حوزه و دانشگاه شهرستان گناباد‬ ‫با اشــاره به نقش حوزه و دانشــگاه در جهاد تبیین اظهار داشت‪ :‬مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که نهاد حوزه‬ ‫با دانشگاه ادغام شود؛ بلکه به معنای مشارکت و استفاده دو نهاد از امتیازهای یکدیگر برای پیشرفته ایران اسالمی است‪.‬‬ ‫‪8‬‬ صفحه 8 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫حکمت عملی مالصدرا همان فلسفه فرهنگ است‬ ‫به مناســبت هفته پژوهش کرســی علمی‪ -‬ترویجــی با موضوع‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین مسعود اسماعیلی‬ ‫“فلســفه فرهنگ در حکمت متعالیه“ اذرماه ســال جاری توســط مجمع‬ ‫پژوهشــگاه های علوم انسانی اسالمی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم‪ ،‬تحقیقات و فناوری و گروه فرهنگ پژوهی‬ ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیه اسالمی به صورت مجازی برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫حدوث تجددی عالم و ارزیابی ان‬ ‫صدرالمتالهین در باب حدوث زمانی عالم مادی‪ ،‬نظر خاصی دارد؛ او‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین حسین عشاقی‬ ‫در مورد کل عالم مادی به حدوث تجددی‪ ،‬قائل اســت؛ حاصل بیانش در‬ ‫ان تجدد یافته و در‬ ‫ان به ْ‬ ‫اثبات این دعوا‪ ،‬این اســت که کل عالم مادی‪ ،‬با حرکت جوهری‪ ،‬متحرک است؛ و هر متحرکی ْ‬ ‫ان‪ ،‬مرحله ای نو‪ ،‬حادث شده و بالفاصله زائل و نابود خواهد شد‪.‬‬ ‫هر ْ‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫فضای مجازی یک تکنولوژی معرفتی و اطالعاتی است‬ ‫نشست علمی با موضوع ظرفیت های فلسفه اسالمی برای مطالعات‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین علیرضا قائم ی نیا‬ ‫نظری ســایبر توسط گروه معرفت شناســی و علوم شناختی پژوهشگاه به‬ ‫صورت حضوری و مجازی برگزار شــد‪ .‬حجت االســام دکتر علیرضا قائمی نیا‪ ،‬عضو هیات علمی گروه معرفت شناســی‬ ‫پژوهشگاه در این نشست بیان داشت‪ :‬فضای مجازی کامال هویت معرفتی دارد و یک تکنولوژی معرفتی و اطالعاتی است‪.‬‬ ‫‪9‬‬ صفحه 9 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سمینار علمی‬ ‫ایت اهلل سبحانی ادراک حسن و قبح عقلی را فطری می داند‬ ‫حجت االسالم مجتبی جوالیی فر‪ ،‬استاد سطوح عالی حوزه علمیه و‬ ‫‪ÓÓ‬ایت اهلل العظمی جعفر سبحانی‬ ‫عضو شــورای علمی منظومه فکری ایت اهلل االعظمی سبحانی‪ ،‬در سمینار‬ ‫«عقل‪ ،‬فقه و اصول» که از سوی پژوهشگاه در راستای همایش ملی «اجتهاد عقل گرا» برگزار شد به معرفی مقاله «چیستی‪،‬‬ ‫حجیت و کاربست دلیل عقل در استنباط احکام شرعی با تاکید بر دیدگاه ایت اهلل العظمی سبحانی» پرداخت‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫پیشینه نقش و سهم عقل در اجتهاد و تولید معرفت دینی‬ ‫موضــوع «نقش‪ ،‬اهمیــت و کارکردهای عقــل» در همه ی علوم‬ ‫‪ÓÓ‬ایت اهلل عل ی اکبر رشاد‬ ‫اســامی گنجایش طرح در یک جلسه را ندارد؛ مسئله کارکرد و کاربست‬ ‫عقل برای « تحقیق در دین و ابعاد ان » به ویژه کشــف شــریعت و همچنین برای « تحقق دین خاصه شریعت در ساحات‬ ‫حیات انسان »‪ ،‬از مهم ترین مسائل دین پژوهی و ضروری ترین امور معرفتی امروز قلمداد می شود‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سمینار علمی‬ ‫ریشه عقالنیت شیعه در کالم معصومان(ع) است‬ ‫ســمینار ارائه مقاالت با محوریت «عقل و الهیات» اذرماه از سوی‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبداهلل محمدی‬ ‫دبیرخانه همایش ملی اجتهاد عقل گرا در قم برگزار شــد‪ .‬حجت االسالم‬ ‫والمسلمین عبداهلل محمدی‪ ،‬عضو هیات علمی گروه کالم موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در این نشست سخنرانی‬ ‫کرد که گزیده سخنان وی در پیوند همین مطلب قابل خوانش است‪.‬‬ ‫‪10‬‬ صفحه 10 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫کارویژه های عقل از منظر قران کریم‬ ‫بر اســاس ایات قران کریم‪ ،‬عقل دارای کارکردهای مختلف ـ اعم‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر رمضان عل ی تبار‬ ‫از معرفتی و غیرمعرفتی ـ اســت‪ .‬ایــن کارکردها باتوجه به جامعیت قران‬ ‫کریــم‪ ،‬به یک علم اختصاص ندارد و درباره تمامی معارف و علوم جاری اســت‪ .‬قران کریم یک کتاب علمی اعم از علوم‬ ‫انسانی‪ ،‬علوم طبیعی و مهندسی نیست‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫حضرت زهرا (ع) سمبل همه فضیلت هاست‬ ‫جریانــی که بر محور تزویر و تحریف شــکل گرفته و تالش برای‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمدباقر پورامینی‬ ‫محو جایگاه الهی عترت داشــته و دارد از این رویکرد اجتماعی و سیاسی‬ ‫حضرت در مواجهه با این فریب بزرگ ناخرســند باشــد‪ .‬به گونه ای که «ابن تیمیه» با گستاخی این حضور اجتماعی فاطمه‬ ‫زهرا (ع) را زمینه ای برای انکار همه فضائل ایشان بداند!‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫ظرفیت های فلسفه اسالمی برای مطالعات نظری فضای مجازی‬ ‫دکتر مهدی عبــاس زاده عضو هیات علمی گروه معرفت شناســی‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر مهدی عباس زاده‬ ‫پژوهشــگاه با بیان اینکه برگزاری این نشست علمی به ویژه از این جهت‬ ‫که موضوع بسیار مهم و روزامدی را مد نظر قرار داده است‪ ،‬گفت‪ :‬مباحث فضای مجازی (سایبر) دست کم دو بخش دارد‬ ‫که محل بحث کنونی ما مسائل و مباحث فنی و فناورانه ان نست‪.‬‬ ‫‪11‬‬ صفحه 11 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با حوزه‬ ‫تحلیلی از عملکرد نظام در اغتشاشات اخیر‬ ‫«غیرت ملــی» و «غیرت دینی» از جمله مولفه های مهم و اثرگذار‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبدالکریم بهجت پور‬ ‫یک جامعه اسالمی است که می تواند در رشد و شکوفایی یک کشور تاثیر‬ ‫بسزایی داشته باشد و اغتشاشات اخیر سبب شد تا خبرگزاری حوزه گفت وگویی با حجت االسالم عبدالکریم بهجت پور عضو‬ ‫هیات علمی گروه قران پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی پیرامون این مولفه ها داشته باشد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫ائمه(ع) برخالف نگاه اخباریون بر حجیت عقل تاکید دارند‬ ‫عقلی که ما در اینجا به ان احتجاج داریم منبع مســتقل معرفتی در‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین مجتبی جوالیی فر‬ ‫کنار کتاب و سنت است نه در طول ان؛ در دیدگاه مشهور اصولیون‪ ،‬عقل‬ ‫کاشف و مصباح تشریع الهی است نه مشرع احکام الهی؛ این کاشفیت و مصباح بودن در جایگاه عقل در معرفت دینی جای‬ ‫خود را نشان خواهد داد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫تفکیکیان معاصر به ظاهر روایات بسنده می کنند‬ ‫اگــر مبانی اهالی مکتب تفکیک را به ســه محور شــامل الزام به‬ ‫‪ÓÓ‬سرکار خانم دکتر فریده پیشوایی‬ ‫بینامتنیت در فهم قران‪ ،‬حجیت ظواهر قران و نفی عقل فلســفی تقسیم‬ ‫کنیم به هر کدام از انها ایراداتی وارد اســت‪ .‬بنده ســعی می کنم ورود زیادی به مباحث نظری نداشــته باشم و به صورت‬ ‫مصداقی‪ ،‬انعکاس این رویکرد در تفسیر را در مقایسه با تفاسیر عقل گرایی همانند تفسیر المیزان نشان دهم‪.‬‬ ‫‪12‬‬ صفحه 12 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫دیدگاه مکتب تفکیک درباره عقل‪ ،‬معرفت دینی را ناکارامد می کند‬ ‫بحث از کارکرد عقل در حوزه علم کالم‪ ،‬یکی از مباحث بسیار مهم‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین حمیدرضا شاکرین‬ ‫روش شناختی علم کالم اســت که از دیرباز مورد توجه قرار داشته است‪.‬‬ ‫طبیعت ًا جریان هایی در این زمینه در مقابل هم قرار می گیرند که از جمله انها جریان عقل گرا و به خصوص با رویکرد فلسفی‬ ‫که جریان غالب تاریخ کالم شیعه است در مقابل جریان تفکیک است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه‬ ‫پیامبر(ص) و ائمه اهل گفت وگو بودند ولی کیاست هم داشتند‬ ‫غالب کارشناســان معتقدند که اگر باب گفت وگوی صحیح باز شود‪،‬‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد عابدی‬ ‫بســیاری از مشــکالت فعلی جامعه حل می شــود یا حداقل راه حل های‬ ‫مشــترک برای انها پیدا می شود و بحران ها و تنش های اجتماعی کاهش می یابند‪ ،‬اما گفت وگویی موثر است که به تحقیر‪،‬‬ ‫توهین و جدل کشیده نشود‪ ،‬ولی به نظر می رسد جامعه هنوز برای این شیوه اموزش ندیده است و مهارت کافی ندارد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫مبنا‪ -‬توفیق گرایی در توجیه صدق قضایای نظری‬ ‫واقع گرایــی علمی بر این باور اســت که اشــیاء مشــاهده پذیر و‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر ابراهیم دادجو‬ ‫مشاهده ناپذیر دارای وجودی واقعی اند‪ ،‬و نظریه های علمی حاکی از ان ها‬ ‫دســت کم تقریب ًا صادق اند‪ .‬در واقع گرایی علمــی‪ ،‬برای صدق یا صدق تقریبی اینگونــه نظریه ها و قضایای نظری دالیل‬ ‫مختلفی به دست داده اند که جایگاه ما در نظام طبیعت‪ ،‬وضعیت عقل سلیم‪ ،‬و موفقیت علم‪ ،‬از جمله مهم ترین ان ها است‪.‬‬ ‫‪13‬‬ صفحه 13 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫نیازمند نظریه های اقدام و عمل در زمینه فرهنگ مقاومتی هستیم‬ ‫ایت اهلل رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫‪ÓÓ‬ایت اهلل عل ی اکبر رشاد‬ ‫در دهمین هم اندیشی روسا و معاونین مراکز و واحدهای پژوهشی حوزوی‬ ‫با موضوع « بازسازی و ارایش جدید مراکز پژوهشی در راستای پاسخگویی به نیازها» که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه‬ ‫معصومیه(س) قم برگزار شد‪ ،‬گسترش وصف ناپذیر پژوهشگران حوزوی را مایه مباهات و افتخار دانست‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫تحدی شامل گفتارهای قرانی است‬ ‫حجت االسالم والمسلمین عبدالکریم بهجت پور‪ ،‬عضو هیات علمی‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین عبدالکریم بهجت پور‬ ‫گروه قران پژوهی پژوهشگاه‪ ،‬در نشست علمی «شبهات تحدی در قران‬ ‫کریم» گفت‪ :‬ایات تحدی ابتدا در ســوره مبارکه قصص براساس ترتیب نزول نازل شده که سوره ‪ ۴۹‬در سیر نزول است و‬ ‫مشرکان مطرح کردند که چرا کتابی مانند کتاب موسی از سوی خدا به پیامبر(ص) اعطا نشده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫رابطه ارزو اندیشی و دینداری از نظر داوکینز و اشکاالت ان‬ ‫دین با همه جوانب زندگی بشــری سر و کار دارد و طبیعی است که‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین حمیدرضا شاکرین‬ ‫یکی از مســائل بسیار جدی که بشر در طول تاریخ با ان مواجه بوده و از‬ ‫جوانب مختلف فلســفی و علمی مورد مطالعه قرار گرفته‪ ،‬دین اســت‪ .‬سواالت زیادی در باب دین وجود دارد و این سواالت‬ ‫به ابعاد مختلفی پاسخ داده می شود‪ .‬از جمله سواالت این است که دین چیست؟‬ ‫‪14‬‬ صفحه 14 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫مفهوم «ازادی»‪ ،‬وسیله ای برای توجیه مداخالت غربی ها در امور کشور‬ ‫دکتر حســین رمضانی عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه و‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر حسین رمضانی‬ ‫رئیس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن در پانزدهمین مدرسه شبهه پژوهی‬ ‫به تشــریح «جنگ ترکیبی در حوزه دانش و نســبت ان با ســند ‪ »۲۰۳۰‬پرداخت و اظهار کرد‪ :‬مفهوم جنگ ترکیبی شامل‬ ‫ادبیات جدیدی می باشد که طی دهه گذشته در حوزه علوم اجتماعی مطرح شده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سمینار علمی‬ ‫سمینار علمی عقل و فقه و اصول برگزار شد‬ ‫از سلسله سمینارهای همایش ملی اجتهاد عقل گرا‪ ،‬دومین سمینار‬ ‫‪ÓÓ‬سمینار علمی عقل و فقه و اصول‬ ‫ارائه مقاالت با محوریت “عقل و فقه و اصول” توســط دبیرخانه همایش‬ ‫به صورت حضوری و مجازی برگزار شــد‪ .‬این نشست تخصصی که با مدیریت علمی حجت االسالم سید سجاد ایزدهی و‬ ‫حضور محققان و نویسندگان و جمعی از پژوهشگران منعقد گردید‪.‬‬ ‫‪15‬‬ صفحه 15 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫کنشگری نخبگان؛ از وظایف تا چالش ها‬ ‫نخبــگان در هر جامعــه ای در ردیف گروه های مرجــع و تاثیرگذار‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد ملک زاده‬ ‫اجتماعی قرار دارند‪ .‬در فضای حکمرانی مطلوب‪ ،‬تصمیم سازی و پیشرفت‬ ‫نظام سیاسی در عرصه های مختلف اجتماعی‪ ،‬حل مشکالت و برون رفت از بحران های گوناگون به کنشگری فعاالنه همه‬ ‫اقشار اجتماعی نیازمند است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫افزایش تعهدپذیری دولت راهکار حل مشکل مهریه است‬ ‫حجت االسالم دکتر فرج اهلل هدایت نیا‪ ،‬عضو هیات علمی گروه فقه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین فرج اهلل هدایت نیا‬ ‫و حقوق پژوهشگاه در نشســت علمی «بررسی قوانین مهریه و نقش ان‬ ‫در کارامدی خانواده» با بیان اینکه در حقوق ایران‪ ،‬تعیین مقدار مهریه براســاس تراضی طرفین اســت‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬قانون‬ ‫حداکثری برای مهریه مشخص نکرده و زوجین این حق را دارند که میزان ان را به دلخواه خود تعیین کنند‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫اخالق معاشرت و همزیستی اجتماعی‬ ‫جلد پانزدهم از کتاب اخالق االهی با نام «اخالق معاشرت» نوشته‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمدرضا جباران‬ ‫شــد‪ .‬این کتاب در چهار فصل به شرح زیر سامان یافت و در باره مسائلی‬ ‫از قبیل رابطه انســان و اجتماع‪ ،‬اصول معاشــرت مراتب معاشرت مثل همراهی‪ ،‬هم نشینی و دوستی بحث کردیم‪ .‬در ادامه‬ ‫خالصه ای از فصل دوم کتاب که به همزیستی اجتماعی پرداخته را به نظر خوانندگان می رسانم‪.‬‬ ‫‪16‬‬ صفحه 16 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫روشنفکر دینی دچار از کار افتادگی شده است‬ ‫در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسالمی کرسی علمی‪-‬‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر مسعود پورفرد‬ ‫ترویجی با موضوع “تحوالت جدید روشــنفکری در ایران امروز”‪ ،‬اذرماه‬ ‫سال جاری توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسالمی پژوهشگاه با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه‬ ‫به صورت حضوری و مجازی برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫عرف به تنهایی نمی تواند مصلحت کودک را معین کند‬ ‫در اســناد بین المللی و اسناد داخلی اعم از مقررات مدنی و کیفری‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین غالمرضا پیوندی‬ ‫واژه مصلحت مکرر مورد توجه قانون گذار قرار گرفته است‪ .‬من برای اینکه‬ ‫گزارش اجمالی راجع به عنصر مصلحت عرض کنم به برخی مسائل اشاره می کنم‪ .‬در کنوانسیون حقوق کودک بارها به واژه‬ ‫مصلحت و مصالح عالیه اشاره شده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با فارس‬ ‫اسالمیت و جمهوریت در نظام سیاسی ما حذف نشدنی است‬ ‫سخن از اصالحات و تغییرات برای اعمال حکمرانی نوین بیت الغزلی‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدسجاد ایزدهی‬ ‫است که این روزها از سوی برخی سیاست مداران و اهالی دانشگاه شنیده‬ ‫می شــود‪ .‬در باب اینکه در نظام فعلی این کارامد شدن ساختار سیاســی به چه شکل باید باشد‪ ،‬خبرگزاری فارس با حجت‬ ‫ االسالم سیدسجاد ایزدهی‪ ،‬رئیس پژوهشکده نظام های اسالمی پژوهشگاه به گفتگو پرداخته که در پیوند مطلب می خوانیم‪.‬‬ ‫‪17‬‬ صفحه 17 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫پاسخ به چند شبهه درباره اجرای حدود در عصر غیبت‬ ‫درباره تعطیلی حدود در عصر غیبت دو نظر مطرح اســت؛ اول اینکه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین علی محمدی جورکویه‬ ‫بــه طور کلی اجرای حدود در عصر غیبت را مجاز نمی داند و نظر دوم این‬ ‫است که اسالم در حوزه های مختلف سیاسی‪ ،‬اجتماعی‪ ،‬قضایی‪ ،‬اخالقی و دارای احکام است و این ها به شکل زنجیروار به‬ ‫هم مرتبط هستند و ما زمانی می توانیم مجازات حدود را اعمال کنیم که سایر احکام و مقررات اسالمی را پیاده کرده باشیم‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫لزوم اجرای الگوی حکمرانی امامت محور در ایران‬ ‫در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسالمی کرسی علمی‪-‬‬ ‫‪ÓÓ‬کرسی خوانش حکمرانی مطلوب در امتداد پارادایم امامت‬ ‫ترویجــی با موضوع “خوانش حکمرانی مطلوب در امتداد پارادایم امامت”‪،‬‬ ‫توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسالمی پژوهشگاه با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه و اندیشکده‬ ‫مطالعات انقالب اسالمی موسسه اموزشی طلوع مهر به صورت حضوری و مجازی برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با شبستان‬ ‫مواجهه با اعتراض و اغتشاش از نگاه فقه‬ ‫یکی از مباحث بسیار مهم در فقه سیاسی‪ ،‬ناظر به چگونگی مواجهه‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدکاظم سیدباقری‬ ‫با اعتراضات و همچنین نوع برخورد با اغتشاشــات و اقدامات ضد نظم و‬ ‫امنیت عمومی است‪ .‬در همین رابطه خبرگزاری «شبستان» گفت وگویی داشته است با حجت االسالم والمسلمین سیدکاظم‬ ‫سیدباقری‪ ،‬مدیر گروه سیاست پژوهشگاه که در پیوند همین مطلب امده است‪.‬‬ ‫‪18‬‬ صفحه 18 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با فارس‬ ‫کسی از اعدام خوشحال نمی شود‪ ،‬اما امنیت اجتماعی اولویت دارد‬ ‫در نظر عده ای حکم اعدام در رابطــه با برخی جرائم نظیر محاربه‪،‬‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین محمد ملک زاده‬ ‫قصاص‪ ،‬افســاد فی االرض موجب ترویج خشــونت و عملی ضداجتماعی‬ ‫است‪ .‬خبرگزاری فارس درباره فلسفه این قضیه و لزوم چنین برخوردهای قاهرانه ای از سوی نظام کشورها با حجت االسالم‬ ‫محمد ملک زاده‪ ،‬عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه به گفتگویی پرداخته است که در پیوند حاصل ان را می خوانید‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با حوزه‬ ‫دولت مراقب ادرس غلط اقتصادی دیگران باشد‬ ‫حجت االسالم والمسلمین احمد علی یوسفی در گفت وگو با خبرنگار‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین احمدعلی یوسفی‬ ‫خبرگزاری حوزه‪ ،‬با اشاره به بیانات صریح مقام معظم رهبری در خصوص‬ ‫عملکرد دولت در دهه ‪ ۹۰‬شمسی‪ ،‬گفت‪ :‬دو نکته در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود داشت؛ نخست اینکه فرمودند دهه‬ ‫‪ ۹۰‬دهه اقتصادی خوبی نبود‪ ،‬زیرا به توصیه هایی که شده بود عمل نشد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با شبستان‬ ‫یلدا فرصتی برای جهاد تبیین‬ ‫گفتگو و بحث و تعامل میان اندیشــه ها و افــکار مختلف بهترین‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین سیدسجاد ایزدهی‬ ‫راه برای تحقق جهاد تبیین اســت و چه بهتر اینکه این عرصه از فضایی‬ ‫صمیمی تر چون نهاد خانواده اغاز شــود تا تاثیر و اثرگذاری ان بیشــتر و عمیق تر باشد‪ .‬در همین رابطه گفتگوی خبرگزاری‬ ‫شبستان با حجت االسالم سیدسجاد ایزدهی‪ ،‬رئیس پژوهشکده نظام های اسالمی پژوهشگاه در پیوند ارایه می شود‪.‬‬ ‫‪19‬‬ صفحه 19 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫نشست بررسی فقهی حقوقی حکم محاربه برگزار شد‬ ‫براساس این گزارش حجت االســام حجت اهلل فتحی عضو هیات‬ ‫‪ÓÓ‬نشست علمی بررسی فقهی حقوقی حکم محاربه‬ ‫علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه با بیان اینکه در تعریف و حکم محارب‬ ‫اختالفاتی وجود دارد‪ ،‬ابراز کرد‪ :‬از انجایی که به پرونده و ســوابق اقای شکاری دسترسی نداریم نمی توانیم حکمی از پیش‬ ‫خود صادر کنیم اما طبق قانون محارب کسی است که جان‪ ،‬مال‪ ،‬ناموس و یا با ارعاب‪ ،‬مردم را تهدید و بترساند‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کنگره‬ ‫کنگره بزرگداشت ایت اهلل العظمی میرزا محمدتقی شیرازی‬ ‫کنگره بزرگداشــت ایت اهلل العظمی میرزا محمدتقی شــیرازی‪ ،‬با‬ ‫‪ÓÓ‬کنگره بزرگداشت ایت اهلل میرزا محمدتقی شی رازی‬ ‫حضور فعال اعضای گروه سیاســت و دیگر اعضای پژوهشگاه در کربالی‬ ‫معلی برگزار شد‪ .‬این کنگره بین المللی سومین همایش از سلسله همایش های جهانی بود که با عنوان “الموتمرات العالمیه‬ ‫الحیاء تراث علماء کربالء” و برای بزرگداشت و احیاء اثار علمای اهل شهر کربال برگزار گردید‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫بسترسازی برای دست یابی جامعه به عدالت از راهکارهای عدالت سیاسی‬ ‫در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسالمی کرسی علمی‪-‬‬ ‫‪ÓÓ‬کرسی رویکرد حکمرانی به راهکارهای عدالت سیاسی‬ ‫ترویجی با موضوع “رویکرد حکمرانی به راهکارهای عدالت سیاســی در‬ ‫نظام اســامی”‪ ،‬توسط گروه سیاست مرکز تحقیقات اسالمی مجلس شورای اسالمی با همکاری گروه سیاست پژوهشگاه‪،‬‬ ‫گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و انجمن مطالعات سیاسی حوزه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد‪.‬‬ ‫‪20‬‬ صفحه 20 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫تیم ملی نمایش «هویت جمعی» یک ملت‬ ‫فوتبال از شگفت انگیزترین پدیده هایی است که بشر در دوره جدید‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محسن ردادی‬ ‫اختراع کرده اســت‪ .‬بازی فوتبال این ظرفیت را دارد که خواســت و اراده‬ ‫شــهروندان را نمایندگی کند‪ .‬وقتی تیم فوتبال به میدان می رود‪ ،‬طرفداران احســاس می کنند که به نمایندگی از تک تک‬ ‫انان در حال مسابقه است‪ .‬به همین دلیل با تمام وجود لحظه های بازی را دنبال می کنند و گویی «جمعیت هوادار» است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با تسنیم‬ ‫حضرت زینب(س) الگوی کامل برای ازمون بزرگ دوران ماست‬ ‫حضور زنان در قیام بزرگ و تاریخی حضرت سیدالشهدا علیه السالم‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محمدرضا سنگری‬ ‫چه در مراحل اغاز حرکت‪ ،‬چه در طول مدت حرکت و چه در صحنه کربال‬ ‫و حوادث پس از ان برجســته و از ابعاد گوناگونی مانند شــجاعت‪ ،‬رشادت‪ ،‬دالورمردی‪ ،‬حیا و عفاف‪ ،‬پیام رسانی این نهضت‬ ‫بزرگ‪ ،‬دفاع از مقام امامت و والیت و بسیاری ابعاد دیگر قابل بحث و بررسی است‪.‬‬ ‫‪21‬‬ صفحه 21 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫مسئله شناسی مقدم بر کنشگری‬ ‫عملکرد سنجی شورای انقالب فرهنگی نیازمند دقت نظر در شناخت‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر احمد شاکری‬ ‫اهداف و وظایف و همچنین ســاختارها و ســازوکارهای پیش بینی شــده‬ ‫قانونی جهت تحقق اهداف این شورا‪ ،‬مصوبات شورا و فرایند منتهی به اجرای این مصوبات‪ ،‬سنخ شناسی مصوبات و تعیین‬ ‫تناسب انها به لحاظ کمی و کیفی و موضوعی با شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه در طول ادوار گذشته است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬سخنرانی‬ ‫پژوهش نافع باید چالش را به نواوری تبدیل کند‬ ‫نشست علمی “پژوهش نافع در علوم انسانی” (شاخص ها‪ ،‬سازکارها‬ ‫‪ÓÓ‬حجت االسالم والمسلمین علی ذوعلم‬ ‫و کاربســت ها)؛ از سلسله نشست های هفته پژوهش توسط گروه فرهنگ‬ ‫پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه با مشارکت مجمع پژوهشگاه هی علوم انسانی اسالمی و معاونت‬ ‫پژوهشی وزارت علوم اذرماه جاری در تهران برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مصاحبه با الف‬ ‫چنانت بکوبم به گرز گران!‬ ‫دکتر محســن ردادی عضــو هیات علمی گــروه مطالعات انقالب‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محسن ردادی‬ ‫اســامی پژوهشــکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه در گفتگو‬ ‫بــا الف تصریح کرد‪ :‬فرهنگ منازعه جویی بدان معناســت که عمل «برقراری ارتباط کالمــی» ما با طرف مقابل به قصد‬ ‫«مغلوب» ساختن او و شکست دادنش در بحث است‪ .‬‬ ‫‪22‬‬ صفحه 22 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫در ساختمان کلی اثر قدیس با روایت قاب گذاری شده مواجهیم‬ ‫نشســت نقد و بررسی کتاب قدیس نوشــته ابراهیم حسن بیگی در‬ ‫‪ÓÓ‬نشست نقد و بررسی کتاب قدیس‬ ‫راســتای مجموعه نشست های «روایت داســتانی از امر قدسی» به همت‬ ‫گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی با حضور دکتر زهرا حیاتی‪ ،‬دکتر محمد رودگر و دکتر احمد شاکری‬ ‫روز گذشته مورخ ‪ ۲۰‬اذرماه جاری در سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫اغتشاش در دانشگاه؛ شورش علیه پیشرفت‬ ‫ناارامی های هفته هــای اخیر از منظرهای گوناگونی تحلیل شــده‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای دکتر محسن ردادی‬ ‫اســت‪ .‬اما دال مرکزی ســخنان رهبر انقالب اســامی در تحلیل این‬ ‫حوادث موضوع «پیشــرفت» بود‪ .‬ناارامی ها منشا بیرونی دارد و با تحریک و هدایت بیگانگان انجام می شود‪ .‬البته خاستگاه‬ ‫بیرونی اغتشاش ها به معنای انکار و نادیده گرفتن اشکال هایی که در بخش های مختلف کشور وجود دارد نیست‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬نشست‬ ‫جوهره ی ادبیات مسئله مندی به هویت ایرانی اسالمی است‬ ‫نشســت علمی «سیالیت مسئله تئوری فرایند تولید‪ ،‬بازتولید‪ ،‬مسئله‬ ‫‪ÓÓ‬نشست علمی سیالیت مساله تئوری فرایند تولید‬ ‫در ترابط گونه ای‪-‬قالبی ادبیات دفاع مقدس» به مناسبت هفته پژوهش و‬ ‫به همت گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه و با مشارکت مجمع پژوهشگاه های علوم‬ ‫انسانی اسالمی و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسالمی اذر ماه برگزار شد‪.‬‬ ‫‪23‬‬ صفحه 23 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬مقاله‬ ‫زندگی نامه حضرت فاطمه(س) بر گرفته از دانشنامه فاطمی‬ ‫حضرت فاطمــه(س) اخرین فرزنــد پیامبر اکــرم(ص) از خدیجه‬ ‫‪ÓÓ‬مجلدات دانشنامه فاطمی (س)‬ ‫بنت خُ َو ْیلد است که پنج سال پس از بعثت رسول خدا(ص) در مکه به دنیا‬ ‫امد‪ .‬القاب فراوانی برای ان حضرت گفته شــده که زهرا‪ ،‬صدیقه و بتول از مشــهورترین لقب های ایشان است‪ .‬تداوم نسل‬ ‫پیامبر اکرم(ص) که در سوره کوثر به ان تصریح شده‪ ،‬از طریق فاطمه(س) دانسته شده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬جلسات‬ ‫جلسات ‪ ۶۶۱‬تا ‪ ۶۶۵‬شورای علمی دانشنامه قران شناسی‬ ‫جلسات ‪ ۶۶۱‬تا ‪ ۶۶۵‬شورای علمی دانشنامه‪ ،‬با حضور حضرات ایات‬ ‫‪ÓÓ‬جلسات شورای علمی دانشنامه قران شناسی‬ ‫و حجج اســام والمسلمین سید محمد غروی‪ ،‬علی اکبر رشاد‪ ،‬عبدالکریم‬ ‫بهجت پور‪ ،‬عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی‪ ،‬احمد قدسی‪ ،‬ابوالقاسم مقیمی‪ ،‬سعید داودی‪ ،‬اکبر زراعتیان و احمد مهدی زاده به‬ ‫صورت حضوری و مجازی و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سالن فرهنگ پژوهشگاه دفتر قم برگزار شد‪.‬‬ ‫‪24‬‬ صفحه 24 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬دیدار‬ ‫دیدار حجت االسالم بهجت پور با مدیر مرکز االبحاث والدراسات التربویه‬ ‫حجت االســام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور عضو هیات علمی‬ ‫‪ÓÓ‬دیدار و گفتگوی حجت االسالم بهجت پور در لبنان‬ ‫پژوهشــگاه و قائم مقام کرســی های نظریه پردازی شورای عالی انقالب‬ ‫فرهنگی در حاشــیه سومین روز از شــصت وچهارمین دوره نمایشــگاه بین المللی کتاب بیروت با عبداهلل قصیر مدیر مرکز‬ ‫االبحاث والدراسات التربویه دیدار و گفتگو کرد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬کرسی‬ ‫نظر قران به پارادایم تمدن کانونی نزدیک است‬ ‫کرســی علمی‪ -‬ترویجی با موضوع “مفهوم شناسی تمدن پارادایم‬ ‫‪ÓÓ‬کرسی مفهوم شناسی تمدن پارادایم ها و مسائل‬ ‫ها و مســائل (منظری قرانی)” توســط گروه علمی مطالعات تمدن نوین‬ ‫اســامی مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد‪ .‬ارائه دهنده این کرسی دکتر‬ ‫سیدعلیرضا عالمی‪ ،‬مدیر گروه مطالعات تمدن نوین اسالمی مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن بود‪.‬‬ ‫‪25‬‬ صفحه 25 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬افتخارات‬ ‫کسب عنوان پژوهشگاه برتر کشور در حوزه علوم انسانی‬ ‫بنا بر رتبه بندی ســاالنه دانشــگاه ها و مراکز پژوهشــی کشــور‪،‬‬ ‫‪ÓÓ‬پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫پژوهشگاه در بین سایر موسسات پژوهشی علوم انسانی رتبه نخست را به‬ ‫خود اختصاص داد‪ .‬بنا بر گزارش موسســه استنادی علوم‪ ،‬پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی بر اساس معیارسنجی دقیق‬ ‫و منسجم صورت گرفته در زمینه های گوناگون رتبه هفدهم کل موسسات و مراکز پژوهشی کشور را به خود اختصاص داد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬افتخارات‬ ‫دکتر محمود حکمت نیا پژوهشگر برتر کشور شد‬ ‫به نقل از خبرنگار خبرگزاری مهر‪ ،‬بیست و سومین جشنواره تجلیل‬ ‫‪ÓÓ‬بیست و سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران‬ ‫از پژوهشگران و فناوران برگزیده با حضور دکتر محمد علی زلفی گل وزیر‬ ‫علــوم‪ ،‬تحقیقــات و فناوری‪ ،‬علی خیرالدین معاون فناوری و پیمان صالحی معاون پژوهشــی وزارت علوم اذرماه جاری در‬ ‫دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد‪.‬‬ ‫‪26‬‬ صفحه 26 ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬افتخارات‬ ‫حجت االسالم و المسلمین سیدسجاد ایزدهی پژوهشگر برتر استان قم‬ ‫ایین تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم در تاالر مفید دانشگاه قم‬ ‫‪ÓÓ‬ایین تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم‬ ‫با حضور استاندار قم‪ ،‬معاون وزیر علوم‪ ،‬رئیس دانشگاه قم و شخصیت های‬ ‫علمی و اجرایی و پژوهشــگران استان برگزار شد‪ .‬در همین راستا‪ ،‬حجت االسالم دکتر سیدسجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده‬ ‫نظام های اسالمی پژوهشگاه به عنوان پژوهشگر برتر حوزوی استان قم معرفی و از ایشان تجلیل و قدردانی شد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬افتخارات‬ ‫ایین تقدیر از برترین های علوم و معارف قران برگزار شد‬ ‫ایین تقدیر از برترین های علوم و معارف قران کریم با حضور حج ‬ ‫ت‬ ‫‪ÓÓ‬ایین تقدیر از برترین های علوم و معارف قران‬ ‫االسالم محمدعلی اسدی نسب مدیر گروه قران پژوهی پژوهشگاه در شهر‬ ‫مقدس قم برگزار شــد‪ .‬در این مراسم از کتاب مبانی قران شناسی علم دینی به قلم حجت االسالم والمسلمین اسدی نسب‬ ‫نیز تجیلل به عمل امد‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬تقدیر‬ ‫قدردانی ایت اهلل علی اکبر رشاد از اقای مهدی جمشیدی‬ ‫ایت اهلل علی اکبر رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‬ ‫‪ÓÓ‬ایین قدردانی ایت اهلل رشاد از اقای مهدی جمشیدی‬ ‫اســامی‪ ،‬در این جلســه که با حضور معاونین و روسای پژوهشکده ها و‬ ‫مدیران ارشــد پژوهشگاه برگزار شد‪ ،‬با توجه به فعالیت های انقالبی‪ ،‬علمی و رسانشی مهدی جمشیدی از این عضو هیات‬ ‫علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه تقدیر و قدردانی به عمل اورد‪.‬‬ ‫‪27‬‬ صفحه 27 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫فعالیت های انجام شده‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬تازه های نشر‬ ‫انتشار کتاب او فاطمه است؛ گوهر هستی و تراز سبک زندگی‬ ‫کتاب او فاطمه اســت؛ گوهر هستی و تراز سبک زندگی «کتابی نو‬ ‫‪ÓÓ‬گتاب او فاطمه است‪...‬‬ ‫درباره شــخصیت حضرت زهرا (س)» در گروه فرهنگ پژوهی و توســط‬ ‫ســازمان انتشارات پژوهشگاه منتشر شد‪ .‬کتاب حاضر تالش خانم یزدان پناه برای بازنویسی اثر گرانسنگ دانشنامه فاطمی‬ ‫است‪ ،‬که طبق مقدمه نویسنده با هدف ارتباط سهل مخاطبین عام به ویژه زنان و دختران نگاشته شده است‪.‬‬ ‫‪http://www.iict.ac.ir/...‬‬ ‫‪Ó Ó‬یادداشت‬ ‫تاریخ تذکر نمی دهد؛ انتقام می گیرد‬ ‫همزمان با ســالروز شــهادت میرزا کوچک خان‪ ،‬بر ان شدیم تا به‬ ‫‪ÓÓ‬جناب اقای صادق عبدالهی‬ ‫معرفی کتاب میرزا کوچک خان و اســتعمار ســتیزی اثر استاد محمدامیر‬ ‫شیخ نوری که توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی به چاپ رسیده است بپردازیم‪ .‬در پیوند همین‬ ‫مطلب‪ ،‬یادداشتی در خصوص این کتاب به قلم صادق عبدالهی امده است‪.‬‬ ‫‪28‬‬ صفحه 28 ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫نگارخانه‬ ‫‪9 9‬هامیش ملی اجتهاد عقل گرا‬ ‫‪9 9‬شصت و چهارمین منایشگاه بین املللی بیروت‬ ‫‪9 9‬دیدار حجت االسالم عبدالکریم بهجت پور با طالب جامعه املصطفی بیروت‬ ‫‪29‬‬ صفحه 29 ‫پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی‬ ‫گزارش تصویری‬ ‫همایش ملی اجتهاد عقل گرا‬ ‫شصت و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب بیروت‬ ‫‪30‬‬ صفحه 30 ‫گزارش تصویری‬ ‫خربنامه اذر مــــاه ‪1401‬‬ ‫دیدارحجت االسالم عبدالکریم بهجت پور نماینده پژوهشگاه با طالب جامعهالمصطفی بیروت‬ ‫‪31‬‬ صفحه 31

آخرین شماره های ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 215

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 215

شماره : 215
تاریخ : 1403/08/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 213-214

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 213-214

شماره : 213-214
تاریخ : 1403/07/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 212

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 212

شماره : 212
تاریخ : 1403/05/06
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 211

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 211

شماره : 211
تاریخ : 1403/04/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 210

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 210

شماره : 210
تاریخ : 1403/03/05
ماهنامه خبرنامه  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 208-209

ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 208-209

شماره : 208-209
تاریخ : 1403/02/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!