ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 185
ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 185
خبــرنـامه صفحه 1
صفحه 2
اخبــار
9
9
9
9
9پژوهشکده حکمت و دین پژوهی 23 :فعالیت رسانشی
9پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتامعی 10 :فعالیت رسانشی
9پژوهشکده نظام های اسالمی 8 :فعالیت رسانشی
9پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی 2 :فعالیت رسانشی صفحه 3
پژوهشـگاه فرهنگ و اندیـشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
چگونه می توان بهشتی شد؟
شخصیت واقعى و «من» حقیقى ما همان روح
در نگرش اســامی
ّ
ÓÓحجت االسالم والمسلمین حمیدرضا شاکرین
فعلیت گام بر مىدارد
ما است .روح ما با هر عمل اختیارى ،از ق ّوه به سوى ّ
و اثر و خاصیتى متناسب با اراده و هدف و مقصود خود کسب مىکند؛ این اثار و ملکات جزء شخصیت ما مىشود و ما را به
عالمى متناسب خود از عوالم وجود مىبرد .پس خوبى و بدى اعمال ،از نظر بعد اول بستگى به اثر خارجى ان دارد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه با ایرنا
رسالت جوانان تحقق توصیه های رهبری در بیانیه گام دوم است
حجت االســام محمد کاشــی زاده عضو هیات علمــی گروه کالم
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد کاش ی زاده
پژوهشــگاه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت :حضرت علی(ع) فرمود خدا
رحمت کند کسی را که جایگاه و موقعیت خود را به خوبی بشناسد و لذا اگر کسی جایگاه خود را به خوبی بشناسد ،وظایف
خود و انتظاراتی را که از او دارند ،به خوبی انجام می دهد و هیچ وقت خودش را گم نمی کند.
4 صفحه 4
فعالیت های انجام شده
خبـرنامه فروردین ماه 1401
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه
جایگاه امام حسن(ع) در هندسه جامع الگویی نظام امامت
ابعاد حیات حضرت ،گســتردگی زیادی دارد و شــامل حوزه حیات
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد عابدی
فردی ،اجتماعی ،سیاســی ،اقتصادی می شــود .سیره حضرت در جنگ و
صلح ،چگونگی امامت که مفهومی فراتر از حکومت و رهبری اســت ان هم در دو دوره متناقض برخورداری از حکومت و
دوره غلبه سیاست اموی و کنار گذاشته شدن حضرت از قدرت.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه با شفقنا
ریشه های مظلومیت امام حسن(ع)
مظلومیت امام حســن(ع) را می توان در دو بازه زمان بررسی کرد،
ÓÓحجت االسالم والمسلمین قاسم ترخان
اولین بازه زمانی مربوط به زمان حضور حضرت اســت ،زمانی که در مقام
امامت بودند و نقش ایفا می کردند و دومین بازه زمانی مربوط به امروز اســت و باید بررســی شــود که چرا امام حسن(ع)
همچنان مظلوم هستند و امروز کمتر به ایشان پرداخته می شود.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
بهشت واقعیتی جدا از وجود افراد است؟
بهشت در عین اینکه تجسم عقاید حقه و کنشها و منش های صالح
ÓÓبهشت برین ...
اســت واقعیتی عینی و خارجی است .برای روشــن شدن این مطلب باید
قدری دقیق تر در تعابیر اهل معرفت نگریســت .در تعابیر اهل معرفت گاهی چنین یافت می شود که بهشت در انسان مومن
است ،نه اینکه انسان در بهشت باشد؛
5 صفحه 5
پژوهشـگاه فرهنگ و اندیـشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óکرسی
عقل منبع هستی شناسی نیست
کرســی علمی ترویجی بــا موضوع «نقد عقل ســلفی (با تاکید بر
ÓÓکرسی ترویجی نقد عقل سلفی
نقد دیدگاه ابن تیمیه حرانی)» توســط گروه کالم پژوهشــکده حکمت و
دین پژوهی پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار شد .این کرسی علمی با حضور حجت االسالم محمدباقر پورامینی به عنوان
ارائه دهنده ،حجج اسالم والمسلمین محمدصفر جبرئیلی و محمد معینی فر به عنوان ناقد دنبال شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
بهشت هم اکنون وجود دارد یا در قیامت ایجاد خواهد شد؟
ایــات و روایات فراوانی داللت دارد که بهشــت و دوزخ هم اکنون
ÓÓحجت االسالم والمسلمین حمیدرضا شاکرین
موجود است .از همین رو شیخ مفید (رحمهاهلل) مینویسد« :بهشت و دوزخ
افریده شــده اســت .اخبار در اینباره موجود ،و اجماع و اتفاق نیز موید مطلب اســت .».و در پیوند همین مطلب مروری بر
ایاتی چند از قران مجید در این باره.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
ما مهدی نیستیم
فیلم «موقعیت مهدی» یاداور نسل سرداران و فرماندهانی متفاوت
ÓÓحجت االسالم والمسلمین علیرضا قائم ی نیا
اســت که برای جامعه امروز ما نااشنا هستند و به عالمی دیگر تعلق دارند.
ما هر چند از نظر فاصله زمانی با انها دور نیســتیم و بســیاری از ما انها را دیده اند و در باره رشادت های انها نکاتی می دانند
که در جایی ثبت نشده ،ولی ما و جامعه ما ،به عالمی دیگر تعلق دارد که از ارمان های انها بسیار فاصله گرفته است.
6 صفحه 6
فعالیت های انجام شده
خبـرنامه فروردین ماه 1401
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه با ایکنا
تفسیر عرفانی ،توضیح شهودات عارف از ایات قران است
حجت االســام والمســلمین محمدعلی اسدی نســب ،مدیر گروه
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمدعلی اسدی نسب
قران پژوهی پژوهشگاه ،در گفت وگو با خبرنگار ایکنا ،درباره حوزه تمحض
خود(تفســیر عرفانی قران) گفت :اگر بخواهیم تعریفی از «تفسیر عرفانی» داشته باشیم باید بگویم توضیح شهودات عارف
در مقام توحیدی خود از ایات قران کریم بوده و دارای امری مشکک و دارای مصادیق مختلفی است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
همنشینی با پیامبر(ص) ،اهل بیت(ع) و اولیای خدا چگونه است
چنانکه پیشــتر گذشت نظام اخرت نحوه وجود موجودات و اثار انها
....ÓÓ
با این دنیا تفاوت های جدی دارد .جســم در اخرت همانند ماده در این دنیا
نیســت و ویژگی هایی چون تغییرپذیری ،اشــغال فضا به گونه ای که موجب تزاحم و ایجاد مانع برای دیگری شود ،اتمام در
صورت مصرف و استفاده شدن و امثال این امور را ندارد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
ایات مهدویت در معرض برداشت های سیاسی و انحرافی
برداشــت های سیاسی از قران کریم به جهت نیاز جوامع اسالمی به
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد عابدی
مدیریت حیات اجتماعی از طریق اموزه های سیاسی قرانی ،نسبت به دیگر
برداشت ها از قران ،همواره مورد توجه بیشتری بوده است .با این حال این برداشت ها به جهت ارتباط وثیق با منافع حکومتی
و قدرت سیاسی و ...با اسیب های گسترده تری نیز مواجه بوده اند.
7 صفحه 7
پژوهشـگاه فرهنگ و اندیـشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه
سکوالریسم دینی نگاه الحادی را اصل قرار می دهد
اگر بخواهیم قرائت شخصی از دین را در تشیع جویا شویم ،توجه به
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد ملک زاده
این نکته الزم اســت که این نگاه اساس ًا با التزام به مکتب تشیع ناسازگار
اســت؛ چرا که تشیع مکتبی است که بر پایه اعتقاد به عنصر امامت و حضور دین در عرصه مدیریت اجتماعی شکل گرفته
است .شیعه جریانی اعتقادی سیاسی است که امتداد رسالت را در امامت جویا می شود.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه
حرکت بشر حرکت تکاملی و به سمت حاکمیت حجت الهی است
حجت االسالم والمســلمین قاسم ترخان مدیر گروه تخصصی علوم
ÓÓحجت االسالم والمسلمین قاسم ترخان
انسانی قرانی پژوهشــگاه ،در گفتگو با خبرگزاری دانا در خصوص رابطه
مهدویت و تمدن نوین اســامی گفت :مراد از تمدن اســامی فضایی است که انسان از لحاظ مادی و معنوی توانایی رشد
دارد و می تواند به غایت مطلوبی که در خلقت وجود دارد برسد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
بهشت چگونه جایی است و چه ویژگی هایی دارد؟
بهشــت ،ایت رضوان و رحمت بی انتهای حق و دار نعیم الهی است
ÓÓحجت االسالم والمسلمین حمیدرضا شاکرین
که در ان از هیچ نعمتی فروگذار نشــده است .قران کریم در ایات فراوانی
به ترسیم چهره دلربای بهشت پرداخته و البته مطالبی را بیان میکند که برای همگان قابل درک باشد ،وگرنه نظام اخرت با
نظام دنیایی تفاوت های اساسی دارد و نعمتهایی که خدا در بهشت فراهم اورده از فهم و ادراک بشر خارج است.
8 صفحه 8
فعالیت های انجام شده
خبـرنامه فروردین ماه 1401
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
روشنفکران سکوالر در توحید نظری با نواقصی رو به رو هستند
اگر از جامعیت دین سخن به میان می اید ،این جامعیت در کجاست؟
ÓÓجناب اقای دکتر رمضان عل ی تبار
فقط در امور شــخصی و درونی؟ حتما ایــن جامعیت نظر به امور ظاهری
و باطنی زندگی بشــر و کنش ها و واکنش های درونی و بیرونی ان دارد؛ معنی جامعیت دین همین اســت .نکته قابل توجه
دیگری که روشنفکران سکوالر می گویند ،اخالقی بودن دین است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
سنجش همه چیز در ارمانشهر مهدوی با ایات و روایات
حجت االســام عبدالحمید واسطی ،عضو هیات علمی گروه منطق
ÓÓحجت االسالم والمسلمین عبدالحمید واسطی
فهم دین پژوهشگاه در نشســت علمی «فقه ارمانشهر مهدوی» ،با بیان
اینکه بحث ما این است که ایا می توان از مدالیل ادله عصر ظهور برای تدوین نظامات اجتماعی فعلی استفاده کنیم ،گفت:
ایات و روایاتی داریم که توصیفی هستند و البته برخی مواردی هم تجویزی و بیانگر مستحبات و مکروهات و باید و نبایدها.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
امروزه مطالعات قرانی دچار نوعی انسداد و توقف شده است
نخستین ویژگی این است که این مطالعات نظام مند هستند و محقق
ÓÓحجت االسالم والمسلمین علیرضا قائم ی نیا
بر اساس پارادایم خاصی به این مباحث ورود می کند .ویژگی دوم این است
که بر مفروضات فلســفی اندکی تالش می کنند استوار شــوند و با یک سری مفروضات عرفی شروع می کنند چون طبیعی
است که زبان بشر در یک فضای عرفی و روزمره شکل گرفته است.
9 صفحه 9
پژوهشـگاه فرهنگ و اندیـشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
قران خواهان تحول و سامان یابی روابط اجتماعی و سیاسی است
فلسفه مکتب مارکسیســم و سوسیالیسم که دنبال جامعه بی طبقه
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد عابدی
بود ،عنوان«رفیق» را توصیه می کرد تانشــان دهد روابط اجتماع بر پایه
رفاقت و یکســانی اســت نه ارباب و رعیتی و سرمایه داری و ...؛ فرهنگ و مکاتب سرمایه داری و لیبرالی هم عنوان هایی
مثل «شهروندی» و ...را توصیه می کردند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
منجی دیجیتال!
در دهه های اخیر دو جنگ فکری دیگر هم در خصوص اینده هوش
ÓÓحجت االسالم والمسلمین علیرضا قائم ی نیا
مصنوعی به راه افتاده اســت :یکی این کــه ایا هوش مصنوعی به جایی
خواهد رسید که عالم مطلق و قادر مطلق خواهد شد؟ یعنی ایا دوره ای فراخواهد رسید که هوش مصنوعی به همه چیز علم
پیدا کند و هر کاری را بتواند بکند؟ اصطالح ًا به این دوره «عصر تکینگی» گفته می شود.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
بهشت کجاست و وسعت ان چه اندازه است؟
نباید بهشت و جه ّنم و بسیاری از معارف قطعی اسالم را در چهارچوب
ÓÓحجت االسالم والمسلمین حمیدرضا شاکرین
مکان دنیایی ارزیابی کرد .انها حقایقی اســمانی بوده و اندیشهای اسمانی
میطلبد .این نگرش اسمانی ویژه اهل ایمان است و کفرپیشگان از ساحت ان دورند .قران مجید از این حقیقت پرده برداشته
و اعالم میدارد که هرگز برای نامحرمان درهای اسمان گشوده نخواهد شد.
10 صفحه 10
فعالیت های انجام شده
خبـرنامه فروردین ماه 1401
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
حکمرانی شبکه ای و تاثیرات گستردۀ ان بر نظام مدیریت اجتماعی
در مسیر تحوالت تکاملی تدبیر امر عامه و نظام زیست جمعی ،نقش
ÓÓجناب اقای دکتر حسین رمضانی
قهرامیز ،یکسویه و از باال به پایین حکومت (به معنای تشکیالت سیاسی
ا ِعمال قدرت در حوزۀ عمومی) در نســبت با مردم (شــهروندان یا بخش خصوصی) و حوزۀ عمومی یا جامعۀ مدنی ،در حال
تبدیل شدن به نقشی تعاملی با مردم و حوزۀ عمومی ،و در عرض شبکۀ مناسبات تنظیم کنندۀ زندگی جمعی است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
نماز و روزه چه فلسفه ای دارند؟
ســوالی که می خواهم در این یادداشت کوتاه به ان پاسخ دهم این
ÓÓجناب اقای دکتر محمد محمدرضایی
اســت که نماز و روزه ما چه جایگاهی در هندســه معرفتی دین مان دارد؟
برای چه نماز می خوانیم و روزه می گیریم؟ نماز و روزه چه فلسفه ای دارند؟ و در بخش گسترده ای که شامل معارف ،اخالق
و احکام است ،این عبادت ما چه جایگاهی دارد؟ مطالب خود را در ذیل چند بند بیان می کنم.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
نسبت نعمت ها و لذت های بهشت با نعیم دنیایی چگونه است
دنیا گذرگاه است و نعمتها و لذتهای ان فساد و زوالپذیر .قران متاع
....ÓÓ
معرفی کرده اســت .در لغت و عرف امر اصیل را
دنیــا را به عنوان َع َرض ّ
جوهر و چیز ناپایدار را َع َرض میخوانند .قران کریم متاع دنیا َع َرض را خوانده تا بفهماند که دنیا همچون عکسی است که
اصلی دارد و انسان نباید به عکس دل ببندد ،بلکه باید به صاحب عکس دل بست.
11 صفحه 11
پژوهشـگاه فرهنگ و اندیـشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
«جهاد تبیین»؛ مقدمه ای برای اصالح ،تحول و مطالبه
نخستین مرتبه نیســت که رهبر انقالب ،مفهوم و اصطالح «جهاد
ÓÓحجت االسالم والمسلمین علی ذوعلم
تبیین» را مطرح کردند .ایشــان در طی ســال های قبل بارها این تعبیر را
به کار بردند؛ ضمن اینکه واژه تبیین هم بارها در بیانات ایشان و در مباحث متفکران انقالب اسالمی مطرح شده است .تبیین
به معنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
هدف هنرمند انقالبی ،انتقال دردمندی مردم است
نخستین قسمت از «رستاخیز واژه ها» همزمان با هفته «هنر انقالب
ÓÓنشست رستاخیزواژه ها
اسالمی» و ســالروز شهادت ســیدمرتضی اوینی ،به همت گروه ادبیات
اندیشــه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اســامی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد .عنوان این برنامه «هنر انقالب اسالمی؛
گذشته ،حال و اینده» بود که با حضور استاد سیدناصر هاشم زاده و دکتر محسن ردادی برگزار گردید.
12 صفحه 12
فعالیت های انجام شده
خبـرنامه فروردین ماه 1401
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
تلویزیون ،اولویت رسانه ای شهید اوینی
ی انسان تا خود
ی است از سو
شهید اوینی معتقد بود هنرمتعهد تالش
ÓÓجناب اقای محمدحسن شاهنگی
حقیقت مطلوب (عقبی) برســاند ،دین با
را از واقعیــت موجود (دنیا) به ان
ِ
ی ما را از خاک به خدا می رساند وهنر به دنیای ما رنگ عقبی می زند و تبعیدگاه انسان را به گونه
ی و اخالق
برنامه های عباد
خانه مانوس ومالوف از طریق معماری ،نقاشی ،صنایع مستظرفه ،شعر ،موسیقی و نمایش بازسازی می کند .
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
زیست بنیانی دانش بنیان ها و زیست تمدنی
پیوند زمین و گیاه و انسان و مجتمع های زیستی و تهیه فناورانه ی
ÓÓجناب اقای دکتر محمود مهام
غذا و دارو بر پایه دانش بومی و بهره گیری مناســب از فناوری های نو در
زیستی طبیعی و انسانی در مطالعات و تحقیقات در نظر گرفته شود .بنابراین ،این
صورتی ممکن اســت که یکپارچگی تنوع
ِ
پرسش مطرح می شود که امادگی علمی و فناورانه برای مطالعه این پیچیدگی و پیوستگی وجود دارد؟
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه
نسخه پرغلطی که تکرار می شود
دکتر احمد شاکری عضو هیات علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه،
ÓÓجناب اقای دکتر احمد شاکری
در گفتگویی با بیان این که ادبیات داســتانی در سال گذشته تحت تاثیر دو
عامل مهم یعنی «اپیدمی کرونا» ...که چند سالی است در حوزه ادبیات و کتاب همانند دیگر حوزه ها انقباض ایجاد کرده و
«دولت سیزدهم» قرار گرفت ،گفت :حوزه ادبیات اکنون نسخه تکرارشده و پرغلطی را سال ها است تکرار می کند.
13 صفحه 13
پژوهشـگاه فرهنگ و اندیـشه اسالمی
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óبرنامه رادیویی
مردم مهمترین عامل ایستادگی در برابر نفوذ هستند
حجت االســام علی ذوعلم با اشــاره به اینکه انقالب اسالمی با
ÓÓحجت االسالم والمسلمین علی ذوعلم
حضور ،اراده و اگاهی مردم شکل گرفت ،گفت :اگر این اراده وجود نداشت،
انقالبــی شــکل نمی گرفت؛ بخصوص انکه رژیم پهلوی پشــتیبانی قــدرت های بزرگ جهان را دنبال خود داشــت و از
راهبردهای فرهنگی برای تخریب اسالم در اذهان جامعه شکل گرفت.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
هنرمند انقالبی باید حرف مردم را بزند
هنر انقالب اســامی هنری اســت که دقیق ًا بعد از انقالب اسالمی
ÓÓجناب اقای دکتر محسن ردادی
متولد شــد ،حامل پیام های انقالب اســامی و چند دوره را هم پشت سر
گذاشــته اســت .هنر انقالبی ،در ابتدای انقالب وظیفه خود می دانست که وقایع انقالب را به درستی به مردم منتقل کند و
هنرمندانی همچون حمید سبزواری پیام انقالب را در قالب هنر ارائه کرده و خود را وقف این ارمان کردند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
سینمای دفاع مقدس؛ گنجینه یا رنجینه؟!
دفاع مقدس واقعه ای است که بخش مهمی از تاریخ پس از پیروزی
ÓÓجناب اقای محمدحسن شاهنگی
انقالب اسالمی را به خود اختصاص داده است؛ هم به لحاظ وسعت زمانی
و هم به لحاظ تبلور ارزش ها این موضوع ،بی بدیل است .می توان ادعا کرد که دفاع مقدس دفاع از انقالب اسالمی است؛
از این رو نباید دفاع مقدس به دفاع از وطن و خاک محدود شود.
14 صفحه 14
خبـرنامه فروردین ماه 1401
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óانتصابات
دکتر چابک مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت ارشاد شد
وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی طی حکمی دکتر مهدی رمضانی
ÓÓجناب اقای دکتر مهدی رمضانی چابک
چابــک (رییس حوزه ریاســت و قائم مقام رییس پژوهشــکده فرهنگ و
مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی) را به عنوان مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان های این وزارتخانه
منصوب کرد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه با مهر
پاسخگو بودن مسئوالن به خدا؛ تفاوت نظام اسالمی با دیگر نظام ها
حجت االســام علی ذوعلم در تبیین این موضوع که مســئول در
ÓÓحجت االسالم والمسلمین علی ذوعلم
جمهوری اسالمی مورد ســوال خدا و مردم واقع می شود ،گفت :متاسفانه
معمو ًال این مفاهیم اصیل در فرهنگ دینی ما به مصادیق فردی و محدود تعریف و توصیف می شده در حالی که اسالم یک
مکتب جامع و اجتماعی است.
15 صفحه 15
پژوهشـگاه فرهنگ و اندیـشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
ماه رمضان ماه ازادی است
انســانی که جانش در گِرو و رهن باشد ،دوســت دارد کاری انجام
ÓÓحجت االسالم والمسلمین غالمرضا پیوندی
دهد ،ولی توانایی ان را ندارد ،مثل کســی که بدهکار است و برای بدهی
خود مالی را به رهن گذاشته است؛ می خواهد مال خود را بفروشد ولی نمی تواند ،چون در رهن است .یا فردی که می گوید:
نمی توانم حرف هایم را کنترل کنم؛ این بی چاره راست می گوید چون در گرو است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
شعار سال ۱۴۰۱جزئی از اجزای الگوی اقتصاد مقاومتی است
مقام معظم رهبری شعار سال ۱۴۰۱را «تولید ،دانش بنیان ،اشتغال
ÓÓحجت االسالم والمسلمین سیدحسین میرمعزی
افرین» بیان فرمودند و در ســخنرانی نوروزی خود نکاتی را در درجه اول
خطاب به مســئولین به ویژه مسئولین ق ّوه مجریه بیان فرمودند .بنابراین رئیس جمهور و هیئت دولت اولین مخاطب بیانات
و مطالبات رهبری در این باره هستند و الزم است به سرعت به سیاست گذاری و برنامه ریزی برای تحقق ان اقدام کنند.
16 صفحه 16
فعالیت های انجام شده
خبـرنامه فروردین ماه 1401
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
جرم یقهسفیدان در اموزه های دینی
ســخن از «جرایم یقه ســفیدان» با نام ابداع کننده این اصطالح
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد حسنی
یعنی ساترلند همراه است و ایشان بود که با تدوین کتابی با این نام ،سبب
گسترش این طبقه بندی از جرایم به جرایم یقه سفیدی و جرایم یقه ابی گشته است .این طبقهبندی در متون دینی بویژه
در بیان گهربار امیر بیان ،امیر المومنین علی علیه السالم نیز وجود دارد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
ساختار اخالقی ،بستر حضور فعاالنه و عادالنه فرد و جامعه را فراهم می کند
در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسالمی ،نشست علمی
ÓÓحجت االسالم والمسلمین سیدکاظم سیدباقری
با موضوع «نقش اخالق در حکمرانی سیاســی» ،توســط گروه سیاست
پژوهشــکده نظام های اسالمی پژوهشگاه برگزار شد .در این نشست حجت االسالم ســیدکاظم سیدباقری به عنوان ارائه
دهنده ،دکتر حسین رمضانی به عنوان ناقد و حجت االسالم محمد ملک زاده به عنوان دبیرعلمی دنبال شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
ابعاد امنیتی و استکباری حادثه تروریستی مشهد مقدس
وقوع حادثه وحشــیانه و تروریستی به شــهادت رساندن و مجروح
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد عابدی
کردن سه تن از طالب جهادی و خدمتگزار به مردم در حرم مطهر رضوی
به فاصله کوتاهی از شــهادت دو تن از طالب اهل ســنت در حوزه علمیه گلستان را با توجه به محل وقوع جنایت و عوامل
دیگر نمی توان بدون توجه به برنامه ریزی و پشتیبانی نهادهای امنیتی-جاسوسی بیگانه تحلیل نمود.
17 صفحه 17
پژوهشـگاه فرهنگ و اندیـشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
سر ماندگاری در مهمانی الهی
گشاده رویی با دیگران ّ
حسن خلق به معنای خاص عبارت است از خوشرویی ،خوشرفتاری،
ÓÓحجت االسالم والمسلمین غالمرضا پیوندی
حسن معاشرت و برخورد پسندیده با دیگران .امام صادق (ع) در بیان حسن
ک َو تَلْقی اَ َ
ک َو ت َُط ِّی ُب َکال َم َ
خلق به معنای خاص فرمودُ « :تلَ ِّی ُن جان َِب َ
شــر َح َس ٍن؛ حسن خلق ان است که برخوردت
خاک بِبِ ٍ
را نرم کنی و سخنت را پاکیزه سازی و برادرت را با خوشرویی دیدار نمایی.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óبرنامه تلویزیونی
جایی که غایت مردم و خواست الهی جمع می شود عدالت است
در دهمین قســمت از برنامه «ســوره؛ فصل نهج البالغه» موضوع
ÓÓجناب اقای دکتر محمود حکمت نیا
فساد و ابعاد ان ذیل بحث عدالت اجتماعی در نهج البالغه با حضور دکتر
محمود حکمت نیا عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسالمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
رفع فقر مطلق ،اولویت و فوریت نظام و رئیس جمهور محترم
فقدان هر یک از نیازهای ضروری مثل خوراک ،پوشــاک ،مسکن
ÓÓحجت االسالم والمسلمین احمدعلی یوسفی
مناسب ،در هر خانواری ،مصداق فقر مطلق است .الحمدهلل ریشه کن نمودن
فقر مطلق ،به عنوان اولویت در دســتورکار رئیس جمهور محترم قرار دارد .بنابراین انتظار بر ان بود که تیم اقتصادی دولت
در سند تحول برای ریشه کن نمودن این معضل ،علل اصلی و ریل های فقرزا را شناسایی و فقر مطلق را ریشه کن نماید.
18 صفحه 18
فعالیت های انجام شده
خبـرنامه فروردین ماه 1401
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
ن مجتبی(ع) بر اساس گزارش دانشنامه فاطمی
تولد امام حس
امام حســن (ع) نخســتین فرزند حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع)
ÓÓامام حسن مجتبی(ع)
اســت که در نیمه ماه رمضان سال سوم هجری در مدینه متولد شد .کنیه
امام حسن(ع) را ابامحمد گفته اند و القابی چون التقی ،الزکی ،الطیب ،السید ،و السبط و المجتبی برای ایشان گفته اند و رسول
خدا(ص) نیز ایشان را سید خوانده است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
حضرت خدیجه(س) ،اولین همسر پیامبر اسالم(ص)
حضرت خدیجه(س) در مکه به دنیا امد .وی از قبیله قریش ،از تیره
ÓÓحجت االسالم والمسلمین
بنی اسد بود .قصی بن کالب جد مشــترک او و رسول اکرم(ص) است .در
میان خویشــان و نزدیکان حضرت خدیجه(س) ،شخصیت های برجسته ای بودند ،ازجمله ورقه بن نوفل ،پسرعموی حضرت
خدیجه(س) ،که از دانایان عرب بود و به بعثت پیامبر(ص) بشارت داد.
19 صفحه 19
پژوهشـگاه فرهنگ و اندیـشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
20 صفحه 20