ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 183
ماهنامه خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شماره 183
خبــرنـامه صفحه 1
صفحه 2
اخبــار
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتامعی 37 :فعالیت رسانشی
9پژوهشکده حکمت و دین پژوهی 25 :فعالیت رسانشی
9پژوهشکده نظام های اسالمی 23 :فعالیت رسانشی
9پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی 2 :فعالیت رسانشی
9مرکز مطالعات پیرشفت و متدن 4 :فعالیت رسانشی
9قطب علمی فلسفه دین اسالمی 3 :فعالیت رسانشی
9مرکز رشد و نواوری 3 :فعالیت رسانشی
9مرکز مطالعات فضای مجازی 1 :فعالیت رسانشی
9سازمان انتشارات پژوهشگاه 5 :فعالیت رسانشی صفحه 3
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه
دختر رسول خدا (ص) الگوی اولیا
حجت االســام والمسلمین غالمحسن محرمی ،عضو هیات علمی
ÓÓحجت االسام والمسلمین غالمحسن محرمی
گــروه فرهنگ پژوهی پژوهشــگاه گفــت :انبیا و اوصیای الهی سراســر
زندگیشــان توام با اعجاز است .یکی از این معجزات ،والدت ان ها اســت که همیشه به نحوه خاصی بوده و نوعی کرامت
است تا مردم ،ان ها را بشناسند .تولد دختر گرامی رسول خدا(ص) هم این گونه است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
نشست تحلیل و بررسی اثار تولید شده روایی با محوریت حاج قاسم
همزمان با دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ،گروه ادبیات اندیشه
ÓÓنشست تحلیل و بررسی اثار تولید شده روایی
پژوهشــگاه با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران ،سلسله نشست های را
تدارک دیده که اولین نشست با موضوع «تحلیل و بررسی اثار تولید شده روایی با محوریت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
(فرصت ها و تهدیدها)» با حضور دکتر محمدرضا سنگری ،دکتر جواد کامور بخشایش و حامد طونی برگزار شد.
4 صفحه 4
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه
انقالبی که به جای مسلسل با نوار کاست پیروز شد
به غیر از مشــی اســام فقاهتی که راه و روش انقالب اســامی و
ÓÓانقالب اسالمی ای ران
پیروان این مکتب بود ،به طور کلی چهار جریان دیگر با رژیم شاه مخالفت
داشتند .سطح این اختالفات از سوی جریانات معارض ،گوناگون بود و نمی توان گفت که همگی شان یک هدف و غایت را
دنبال می کردند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
انقالب اسالمی و ادبیات انقالب اسالمی ،ظرف و مظروف یکدیگرند
گروه ادبیات اندیشــه پژوهشــکده فرهنگ و مطالعــات اجتماعی
ÓÓجناب اقای دکتر احمد شاکری
پژوهشــگاه با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران ،سلسله نشست های را
برگزار نمود که دومین نشست از این مجموعه نشست ها با موضوع «نسبت داستان انقالب اسالمی با واقعه انقالب اسالمی
(داستان انقالب اسالمی به مثابه داستان تاریخی)» و با حضور احمد شاکری و احسان عباسلو برگزار شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
ادبیات عامه پسند برشی از واقعیت های جامعه ماست
همزمان با نمایشــگاه مجازی کتاب تهران ،گروه ادبیات اندیشــه
ÓÓنشست علمی ادبیات عامه پسند
پژوهشــگاه فرهنگ و اندیشه اســامی با همکاری خانه کتاب و ادبیات
ایران ،سلسله نشست های را تدارک دیده که سومین نشست با موضوع «ادبیات عامه پسند؛ براوردی از پیشینه ،حال و اینده
ان در بازار کتاب» با حضور اقایان دکتر محمد حنیف ،دکتر مهدی کاموس ،دکتر حامد صافی برگزار شد.
5 صفحه 5
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
نشست داستان ایرانی راهکاری برای برون رفت ادبیات
همزمان با دومین نمایشــگاه مجازی کتاب تهــران ،گروه ادبیات
ÓÓنشست علمی داستان ایرانی
اندیشــه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اســامی با همکاری خانه کتاب و
ادبیات ایران ،سلســله نشســت های تدارک دیده که دومین نشست با موضوع «داســتان ایرانی :راهکاری برای برون رفت
ادبیات داستانی معاصر از نابسامانی ها؛ ویژگی ها ،امکان یا امتناع» برگزار شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
ابتال در میدان اشوب ناک “جهاد تبیین”
می توان هر روز زیارت عاشــورا خواند و اشــک ریخت ،ا ّما در فکر
ÓÓجناب اقای مهدی جمشیدی
و عمــل و زندگی ،عاشــورایی نبود و نزیســت .و چه بســیارند انان که
انسان ۲۵۰سالۀ مبارز
زبان خویش می خورانند ،ا ّما هیچ نسبتی با
ِ
مفاتیح الجنان را زیر و رو می کنند و اوراد و اذکار ان را به ِ
و در میدان و زخم خورده و شهید ندارند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
نشست طلب و اراده در ادبیات داستانی معاصر برگزار شد
همزمان با دومین نمایشــگاه مجازی کتاب تهــران ،گروه ادبیات
ÓÓنشست طلب اراده در ادبیات داستانی معاصر
اندیشــه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اســامی با همکاری خانه کتاب و
ادبیات ایران ،سلسله نشست های را تدارک دید که چهارمین نشست با موضوع «طلب و اراده در ادبیات داستانی معاصر» با
حضور حجت االسالم مهدی جهان ،محمدرضا وحیدزاده و علیرضا سمیعی برگزار شد.
6 صفحه 6
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
فرصت ها و ظرفیت های تقریظ نویسی در ادبیات روایی انقالب اسالمی
همزمان با دومین نمایشــگاه مجازی کتاب تهــران ،گروه ادبیات
ÓÓنشست فرصت ها و ظرفی ت های تقریظ نویسی
اندیشــه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اســامی با همکاری خانه کتاب و
ادبیات ایران ،سلســله نشست های را برگزار کرد؛ پنجمین نشســت با موضوع «فرصت ها و ظرفیت های تقریظ نویسی در
ادبیات روایی انقالب اسالمی» برگزار شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
نشست مالحظات بنیادی بازسازی انقالبی ساختار فرهنگی برگزار شد
در حاشــیه جلســه هم اندیشــی پژوهشــکده فرهنگ و مطالعات
ÓÓنشست علمی مالحظات بنیادی
اجتماعی پژوهشــگاه با حضور رئیس ،قائم مقام ،مدیران گروه ها و اعضای
هیات علمی گروه های این پژوهشــکده ،نخســتین پیش نشست علمی همایش ملی «بازســازی انقالبی ساختار فرهنگی
کشور» با عنوان نشست “مالحظات بنیادی بازسازی انقالبی ساختار فرهنگی” برگزار شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
نشست الزامات عملیاتی در بازسازی انقالبی ساختار فرهنگی
دومین نشست از سلسله نشســت های همایش «بازسازی انقالبی
ÓÓحجت االسالم والمسلمین
ســاختار فرهنگی کشور» با عنوان «الزامات عملیاتی در بازسازی انقالبی
ســاختار فرهنگی» بهمن ماه ســال جاری به صورت حضوری و مجازی با حضور دکتر سیدحســین فخر زراع ،دکتر حسن
بنیانیان ،دکتر اسماعیل فراهانی و دیگر اعضای گروه فرهنگ پژوهی برگزار شد.
7 صفحه 7
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
ایت اهلل العظمی خامنه ای؛ یک متفکر مفهوم پرداز
نشست معرفی و بررسی کتاب «درامدی بر اندیشه فرهنگی ایت اهلل
ÓÓنشست بررسی کتاب درامدی بر اندیشه فرهنگی ایت اهلل خامنه ای خامنه ای» از سلسله نشســت های دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
با همکاری گروه فرهنگ پژوهی پژوهشــگاه و حضور مهدی جمشــیدی (مولف کتاب) و مالک شجاعی جشوقانی و مهران
کریمی به عنوان منتقد بهمن ماه جاری برگزار شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
مفاهیم اساسی و مولفه های الگوی اسالمی ،ایرانی پیشرفت
الگوی اسالمی ایرانی پیشــرفت ،در حقیقت ،نقشه را ِه دستیابی به
ÓÓحجت االسام والمسلمین علی ذوعلم
جامعه پیشــرفته و تمدن نوین اسالمی است؛ بنابراین ،در این الگو باید به
جنس الگوی
تمامی ابعاد و مولفه های تمدنی ،توجه ،و برای انها ،جهت ،هدف و راهبردهای مشــخص ،عرضه شــده باشدِ .
پیشرفت ،بیش از انکه برنامه ای و قانونی باشد گفتمانی و اندیشه ای است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
انقالب اسالمی یک جریان است ،چون استمرار دارد
گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی با همکاری
ÓÓنشست چیستی ادبیات داستانی انقالب اسالمی
خانه کتاب و ادبیات ایران ،سلســله نشســت های را برگزار می کند؛ اولین
نشســت با موضوع «مولفه های اختصاصی گونه ادبیات داستان انقالب اسالمی (چیستی ادبیات داستانی انقالب اسالمی)»
با حضور دکتر محمدرضا سنگری ،مهدی کاموس و میرشمس الدین فالح هاشمی برگزار شد.
8 صفحه 8
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
نسبت رمان و اندیشه؛ مطالعه موردی رمان های مدرن
نشســت مجازی اندیشه در بستر داستان با موضوع «نسبت رمان و
ÓÓجناب اقای حامد رشاد
اندیشه؛ مطالعه موردی رمان های مدرن» با حضور حامد رشاد عضو هیات
علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه برگزار شد .امروزه رمان ،رایج ترین طرز بیان ادبی است .داستان بلند منثوری که سعی
دارد زندگی واقعی انسان مدرن را در قالب یک پیرنگ و طرح مشخص روایت کند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
مولفه های ادبیات انقالب اسالمی ،همان مولفه های انقالب است
گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی با همکاری
ÓÓنسبت موضوعی یا مضمونی انقالب اسالمی
خانه کتاب و ادبیات ایران ،سلســله نشست های را برگزار نمود که سومین
نشست از این مجموعه نشست ها با موضوع «ادبیات انقالب و ادبیات انقالبی (نسبت موضوعی یا مضمونی انقالب اسالمی
به ادبیات داستانی)» با حضور دکتر محمود بشیری ،دکتر مجتبی رحماندوست و محمدقائم خانی برگزار کرد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óگفتگو با شبستان
انقالب اسالمی در تقاطع روایت های مجعول
مردمی که در انقالب اسالمی مشارکت داشتند ،رخدادهای مختلف
ÓÓجناب اقای دکتر محسن ردادی
را کنار هم گذاشــتند و بــا روایتی واقعی تر از انقــاب ،وضعیت را درک
ســختی معیشت ،وابستگی کشور ،نابرابری و ...را می دیدند و بر همین اساس هم روایتی دست اول از
می کردند .ظلم شــاه،
ِ
انقالب اسالمی داشتند که خو ِد ان ها قهرمان های این داستان بودند.
9 صفحه 9
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
سینما و ظلم ستیزی
در ابتدای انقالب طیفی از اثار ســینمایی ســوژه ظلم ستیزی را در
ÓÓجناب اقای محمدحسن شاهنگی
دســتور کار خود قرار دادند؛ یکی از مصادیق ســتم در ان سال ها در مدل
ارباب-رعیتی مشــهود اســت؛ در این مدل فردی که دارای قدرت و ثروت است ،به زیردست خود زورگویی می کند و او را
تحت فشار قرار می دهد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
باید بصیرت دقیقی نسبت به امر فرهنگ و کنشگران فرهنگ داشت
بــه همت گروه فرهنگ پژوهی و در راســتای برگــزاری همایش
ÓÓنشست الزامات عملیاتی ساختار فرهنگی
«بازســازی انقالبی ساختار فرهنگی کشــور»؛ نشست «الزامات عملیاتی
در بازســازی انقالبی ساختار فرهنگی» با ارائه دکتر حســین رمضانی ،حجت االسالم محمدحسن محرمی ،حجت االسالم
سیدحسین حسینی به دبیری دکتر سیدحسین فخرزارع برگزار شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
تا ّملی در معنای بازسازی انقالب در ساختار فرهنگی
همت گــروه فرهنگ پژوهــی و گروه مطالعات انقالب اســامی
ÓÓجناب اقای مهدی جمشیدی
پژوهشــکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه در راستای همایش
«بازســازی انقالبی ساختار فرهنگی کشور» نشستی با موضوع «مالحظات بنیادی در بازسازی انقالبی ساختار فرهنگی» با
ارائه اقایان مهدی جمشیدی و دکتر محسن ردادی برگزار شد.
10 صفحه 10
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óگفتگو با شبستان
صدور انقالب به معنی «بله قربان گو» بودن کشورها به ایران نیست
یکی از مهم ترین نتایج انقالب ،به وجود امدن رشــته منســجم و
ÓÓانقالب اسالمی ای ران
منظم مقاومت در ســطح منطقه بود .جهاد اســامی فلسطین به رهبری
شــهید فتحی شــقاقی و حزب اهلل لبنان ،دو گروه مقاومتی بودند که مســتقیم ًا با اثرپذیری شدید از نهضت امام و حمایت
انقالب ایجاد شدند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
مقصود از خانواده گرایی ،گرایش اشخاص به همسرگزینی ،همسرداری
در راســتای همایش «بازسازی انقالبی ســاختار فرهنگی کشور»
ÓÓنشست علمی سبک زندگی و حقوق خانواده
نشســت «ســبک زندگی و حقوق خانواده در نقشــه مهندسی فرهنگی
کشور» با ارائه حجت االسالم فرج اهلل هدایت نیا به دبیری دکتر سیدحسین فخرزارع و حضور اعضا شورای علمی گروه فقه
و حقوق پژوهشگاه برگزار شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
برخی مفاهیم مرتبط با علم گرایی
می توان نســبت مفاهیم متنوعی نظیر تقلیل گرایی ،مکانیکی گرایی،
ÓÓجناب اقای دکتر روزبه زارع
مادی گرایی و ...را با علم گرایی ســنجید .این ســنجش به روشــن شدن
جایگاه اموزه علم گرایی در تفکر جدید کمک شــایانی خواهد نمود .از میان فهرســت این مفاهیم و اموزه ها ،در اینجا بر سه
مفهوم مادی گرایی ،فیزیکی گرایی و طبیعی گرایی و نسبت انها با علم گرایی تاکید بیشتری شده است.
11 صفحه 11
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
پساحقیقت گرایی و سلطنت طلبان مجازی
پســاحقیقت به معنای تضعیف الگوی عقالنی اطالعات و کســب
ÓÓجناب اقای دکتر محسن ردادی
اطالعات بر اســاس تمایل های احساســی و هیجانی است .یعنی افراد به
میزان انطباق اخبار با واقعیت اهمیت نمی دهند ،بلکه «دلپســند بودن اخبار» را مالک پذیرش ان قرار می دهند .افرادی که
دچار این پدیده شده اند ،حقیقت را نمی خواهند بلکه حقیقت را بر اساس «ذهنیت خود» می سازند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
انقالب اسالمی می تواند به همه ارمان های خود دست پیدا کند
مناسبت سومین ســالگرد صدور بیانیه گام دوم انقالب اسالمی به
ÓÓحجت االسام والمسلمین علی ذوعلم
همت اندیشــکده های هشت گانه اندیشــگاه بیانیه گام دوم نشست هایی
با حضور اســاتید حوزه و دانشگاه در شــبهای قبل برگزار شد .در اخرین شب این برنامه ها حجت االسالم علی ذوعلم عضو
شورای علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات پژوهشگاه برگزار شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
کوتاهه ای درباره نسبت رمان با نظریه های ادبی
نظریه ها در علم ،دســتگاهی مفهومی اند که بــرای فهم و تحلیل
ÓÓجناب اقای حامد رشاد
مقوالت به کار می روند؛ دســتگاهی که پیشینه روشــنی دارد ،مبتنی بر
مبانی و پیش انگاره های مشخصی است ،گزاره های تجویزی و توصیفی صادر می کند و روش معینی را برای فهم و تحلیل
پدیده ها پیشنهاد می کند.
12 صفحه 12
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
هدف سیر مطالعاتی ،ایجاد درک بهتر از مطالعه برای مخاطب است
نشســت «چیستی و ضرورت های ســیر مطالعاتی در حوزه ادبیات
ÓÓجناب اقای دکتر احمد شاکری
داســتانی» از سلسله نشست های دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با
حضور دکتر محمد حنیف؛ نویســنده و پژوهشگر و دکتر احمد شــاکری عضو هیات علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده
فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه برگزار شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
سبک زندگی در اندیشه رهبری ،ساحت نرم افزاری نظریه پیشرفت است
به مناسبت سومین ســالگرد صدور بیانیه گام دوم انقالب اسالمی
ÓÓجناب اقای مهدی جمشیدی
به همت اندیشــکده سبک زندگی اندیشگاه بیانیه گام دوم پیش نشستی با
عنوان تبیین بایسته های سبک زندگی اسالمی در اندیشه مقام معظم رهبری با حضور مهدی جمشیدی عضو هیات علمی
گروه فرهنگ پژوهی برگزار شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
هدف غایی شعار ارائه یک محتوای حتمی و قابل اجرا است
گروه ادبیات اندیشــه پژوهشــگاه با همکاری خانه کتاب و ادبیات
ÓÓنشست شعارگویی و شعار نویسی در داستان انقالب
ایران ،سلسله نشســت های را تدارک دید که چهارمین نشست با موضوع
«شــعار گویی و شعاری نویسی در داستان انقالب اسالمی (اصطالح شناســی ،چیستی ،کارکردها)» با حضور دکتر مسعود
اتشگران ،دکتر احمد شاکری و محمدرضا شرفی خبوشان برگزار شد.
13 صفحه 13
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
ان «انقالب» و این «بازسازی انقالبی»
در انقــاب ایران ،هیچ عاملی جز خواســت و طلب خود «مردم»،
ÓÓانقالب اسالمی ایران
تعیین کنندۀ نهایی نبود و هیچ تحمیل و اجباری در میان نبود .این انقالب،
از متن «جامعه» جوشید و اندک اندک ،فراگیر و غالب گردید و به یک «عز ِم اجتماعی» تبدیل گردید .مردم می دانستند که
«چه می خواهند» و «چه نمی خواهند» و این خواسته ها« ،ریشه دار» و «دیرینه» بودند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
جامعه« ،علف زار» نیست!
برخی جامعه شناسان نظیر مرتون مفهوم بی هنجاری را تعدیل کرده
ÓÓجناب اقای محمدحسن شاهنگی
و ان را به فشــاری اطالق می کنند که وقتی هنجارهای پذیرفته شــده با
واقعیت اجتماعی در ستیزند بر رفتار افراد وارد می اید؛ وقتی بین اهداف فرهنگی مانند موفقیت و ثروت و ،...وسایل راهبردی
جهت دستیابی به اهداف مانند (دوستان متنفذ ،تحصیالت و )...یک عدم تناسب وجود داشته باشد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óکرسی
دولت اسالمی نباید متمرکز ،عنان فرهنگ را در اختیار گیرد
گروه فرهنگ پژوهی با همکاری گروه مطالعات انقالب اســامی
ÓÓکرسی امر فرهنگی در گام دوم انقالب
پژوهشــکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه در راستای همایش
«بازسازی انقالبی ساختار فرهنگی کشور» ،کرسی علمی ـ ترویجی «امر فرهنگی در گام دوم انقالب» با ارائه اقای مهدی
جمشیدی و ناقدین دکتر محمود مهام و دکتر محسن ردادی برگزار کرد.
14 صفحه 14
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óکرسی
حکمرانی تغییر؛ بازسازی انقالبی ساخت فرهنگی کشور
بــه همت گــروه فرهنگ پژوهی توســط گروه مدیریت اســامی
ÓÓحجت االسالم والمسلمین
پژوهشکده نظام های اسالمی پژوهشــگاه در راستای همایش «بازسازی
انقالبی ساختار فرهنگی کشور» کرسی علمی ـ ترویجی «حکمرانی تغییر؛ بازسازی انقالبی ساخت فرهنگی کشور» با ارائه
اقای دکتر حسین بابایی مجرد برگزار شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه
الگوسازی و تبیین؛ دو اصل تحقق تمدن اسالمی
تمدن نوین اســامی به این معناســت که قرار نیست ما به تمدن
ÓÓحجت االسالم والمسلمین علی ذوعلم
پیشــین اسالمی بازگردیم .به هر حال تمدن پیشین اسالمی یک دوره ای
محسنات و دستاوردهایی که داشته ،دارای یک سری کاستی ها بوده است .ضمن اینکه اساس ًا پس از
بوده اســت که با همه ّ
گذشت حدود ده قرن از شکوفایی ان تمدن ،سخن گفتن از احیا و یا بازگشت به ان تمدن اساس ًا مطرح نیست.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
انقالب در ایران مهم ترین مصداق نفی تئوری های کالسیک در باب سکوالریزم
بــه همت گروه فرهنگ پژوهی و گروه مطالعات انقالب اســامی
ÓÓنشست نظریه نظام انقالبی در گام دوم انقالب
پژوهشــکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه در راستای همایش
«بازسازی انقالبی ساختار فرهنگی کشور» نشست «نظریه نظام انقالبی در گام دوم انقالب» با ارائه اقایان دکتر عبدالرسول
علم الهدی ،دکتر مصطفی قربانی برگزار شد.
15 صفحه 15
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه با فارس
در جهاد تبیین باید مثل شهید اوینی روایتگری خالقانه داشت
ما باید همچون شــهید اوینی به خالقیت روایی روی بیاوریم .دفاع
ÓÓجناب اقای مهدی جمشیدی
مقــدس ،نزد همگان تقریبا به یک شــکل بود ،امــا او با خالقیت روایی
خویش توانست روایت منحصر به فردی را نهادینه کند تا بعد ها نام «مستند اشراقی» را بر اثر او بگذارند .اوینی از طرفی دید
فلسفی و نظری بسیار عمیقی داشت و از سویی دلداده طریق دفاع مقدس بود.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنکوداشت
تجلیل از احمدرضا معتمدی در چهلمین جشنواره فیلم فجر
مراسم بزرگداشــت دکتر احمدرضا معتمدی عضو سابق پژوهشگاه
ÓÓایین نکوداشت دکتر احمدرضا معتمدی
فرهنگ و اندیشــه اســامی ،کارگردان پیشکسوت ســینمای ایران ،در
اختتامیه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد .علی نصیریان به عنوان سخنران ویژه این بخش از اینکه تالش ها و
فعالیت های هنری او و هم نسل هایش در عرصه سینما و تئاتر به ثمر نشسته است ،ابراز خوشحالی کرد.
16 صفحه 16
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه با تسنیم
حیث باطنی انقالب اسالمی بود که شاه را از کشور بیرون کرد
انقالب اســامی یک پدیده نیســت ،انقالبی به مفهوم لغوی ان یا
ÓÓایت اهلل عل ی اکبر رشاد
حتی به مفهوم اصطالحی رایج ان نیســت که تنها یک دگرگونی که دفعت ًا
اتفاق می افتد ،قلمداد شــود .این انقالب به مثابه یک اتفاقی که بعضی از شــئون جامعه را در کشــور تغییر داده باشد تلقی
نمی شود ،اگر هم پدیده است ،پدیده ای پویاست و هرگز متوقف نمی گردد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
مخاطب شناسی رکن محوری پاسخ گویی به سواالت اعتقادی
یکی از پایه ای ترین و اولیــن مهارت ها جهت جهاد تبیین در حوزه
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد کاش ی زاده
مباحث اعتقادی و اصول بنیادین انقالب اســامی و پاســخ به شــبهات
فکری ،مخاطب شناسی است .مخاطب شناسی از دو وجه دارای اهمیت است -۱ :فهم دقیق سوال از سویی در گرو شناخت
دقیق مخاطب است و -۲حل مسئله نیز بر اساس مخاطب شناسی دقیق و عمیق حاصل می شود.
17 صفحه 17
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
زن مسلمان می تواند دارای نقش والیت باشد
حجت االسالم والمسلمین عبدالکریم بهجت پور عضو هیات علمی
ÓÓحجت االسالم والمسلمین عبدالکریم بهجت پور
گروه قران پژوهی پژوهشــگاه در پنجمین همایش بین المللی بانوی مهر،
با تبریک میالد با سعادت حضرت فاطمه زهرا سالم اهلل علیها و روز زن ،گفت :در طول تاریخ هرچه فضای اجتماعی دینی
تر می شود ،زنان پیشرفت های بیشتری پیدا می کنند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
نگاهی انتقادی به طبیعت گرایی معرفت شناختی
طبیعت گرایی معرفت شــناختی یکی از مبانی الحاد و علم بسندگی
ÓÓحجت االسام والمسلمین حمیدرضا شاکرین
معاصر است .در اینکه طبیعت گرایی معرفت شناختی چیست اتفاق نظری
بین اندیشــمندان وجود ندارد .دایره المعارف فلســفی اینترنت طبیعت گرایی معرفت شــناختی را رهیافتی به تئوری معرفت
می داند که بر کاربست روش ها ،نتایج و نظریه های علوم حسی تاکید می کند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
شبهه به دنبال سست کردن پایه های حقیقت است
حجت االســام والمســلمین محمدباقر پورامینی مدیر گروه کالم
ÓÓحجت االسام والمسلمین محمدباقر پورامینی
پژوهشگاه در نشست تخصصی طالب پاسخگو به شبهات دینی در فضای
مجازی گفت :هدف ســوال ،رسیدن به حقیقت است ،اما شبهه به دنبال سســت کردن پایه های حقیقت می باشد .حضرت
امیرالمومنین علی علیه السالم می فرمایند :از شبهه برحذر باشید ،چرا که شبهه ابزار فتنه ها است.
18 صفحه 18
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
الگوی اسالمی ایرانی پیشرفت ،نقشه راهی جامع و کامل
نظریه پردازان غربی در هر یک از مولفه های اساسی مبانی فلسفی
ÓÓحجت االسالم والمسلمین عبدالحسین خسروپناه
(هستی شناسی ،انسان شناسی و معرفت شناسی) از مفروضات خاصی پیروی
می کنند و به تعبیری ،نگاه انها به هســتی ،انســان و رابطه میان این دو ،نگاه مختص به خودشان است و این نگرش ها و
مفروضات در نظریه پردازی انها موثر و بلکه زیربنای نظریات ان ها را تشکیل می دهد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
اختالفات اخالقی جوامع؛ نسبی بودن اخالق یا اداب؟
برخــی بر ایــن باورند کــه گزاره هــای اخالقی به صــورت کلی
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد کاش ی زاده
(نســبیت گرایان افراطی) و یا دست کم در بسیاری از موارد (نسبیت گرایان
میانه رو) هیچ عمومیتی نســبت به همه فرهنگ ها ندارند ،بلکه متناسب با هر فرهنگ ،یک دسته از ارزش ها وجود دارد که
ممکن است در فرهنگ دیگر وجود نداشته باشد و یا حتی در فرهنگ سومی همان امور ضد ارزش تلقی شوند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óانتصابات
م مقام رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی
دکتر مهدی عباس زاده قائ
طی نشستی با حضور کارکنان دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی،
ÓÓانتصاب قائم مقام جشنواره بی ن المللی فارابی
حجت االســام رضا غالمی ،رئیس دبیرخانه این جشــنواره و موسســه
مطالعــات فرهنگی و اجتماعی در حکمــی ،دکتر مهدی عباس زاده عضو هیات علمی گروه معرفت شناســی و معاون امور
پژوهشی و اموزشی پژوهشگاه را به عنوان «قائم مقام رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی» منصوب کرد.
19 صفحه 19
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه با ایکنا
تشکیل دولت اسالمی با تفسیر سیاسی معتبر ممکن می شود
بدون وجود تفســیری معتبر از قران با رویکرد سیاسی ،اسیب های
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد عابدی
فراوانی در انتظار برداشــت های قرانی است و هر روزه شبهات متعددی از
مســیر تفسیر غیرمعتبر تولید خواهد شد .جداســازی دین از سیاست و انحصار در اعمال عبادی ،حل شدن در حکومت های
سکوالر و بی دین و اوج گرفتن تفسیر به رای سیاسی مفسر از جمله برون دادهای این تفاسیر است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
ِ
عزت مستدام ...
تفاوت اساسی انقالب اسالمی با دیگر نهضت هایی که امده و رفته
ÓÓحجت االسام والمسلمین محمد کاش ی زاده
اند و دیگر اثری از انها نمانده اســت این است که دیگر نهضت ها مولود
خواســته ها و نیازهایی فوری و البته ضروری و گره گشــای مقطعی از دوران بوده اند .در بهترین حالت ممکن ،امده اند و
نیازی را برطرف کرده اند و عمرشان به پایان رسیده است .اما انقالب اسالمی امده است تا به فطرت انسان پاسخگو باشد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
بررسی انتقادی طبیعت گرایی روش شناختی ضعیف
نظم دهندگی و انضباط علمی لزوما مبتنی بر حصر روش شــناختی
ÓÓحجت االسام والمسلمین حمیدرضا شاکرین
نیســت .برعکس حصر طبیعت گرایانه اشکاالتی در پی دارد از جمله :مانع
بهره گیری از منابع معرفتی فراتجربی و محدودیت به لحاظ منبع معرفت است؛ مانع فراروی از سطح تبیین طبیعی به سطوح
فراتر و محدودسازی فعالیت های علمی در گستره امکان تبیین طبیعی محض است.
20 صفحه 20
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
سینما را نمی توان از ایدئولوژی و مرام نامه جدا کرد
به لحاظ نظری نسبت سینما و ایدئولوژی چیست؟ سینما را نمی توان
ÓÓحجت االسالم والمسلمین عبدالحسین خسروپناه
از ایدئولوژی جدا کرد منظورم از ایدئولوژی به مفهوم مرام نامه است .سینما
معجونی از هنرها اســت .از ســینمای صامت تا ناطق ژانرهای مختلف در سینما شکل گرفت و در تمام این ها گوهر اصلی
فیلمنامه نویس است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
جهاد تبیین در مدار قران کریم
خاص کشــور ،بارها تبیین را
رهبر معظم انقالب ،به خاطر شــرایط ّ
ÓÓجناب اقای دکتر رمضان عل ی تبار
از عموم مــردم و بویژه از نخبگان و خواص ،مطالبــه کرده اند و تصریح
فرموده اند با تبیین و به شکست رســاندن نقشــ ه تحریف ،ان شاءاهلل تحریم نیز شکســت خواهد خورد .به اعتقاد ایشان ،از
مهم ترین رویکردها و شیوه های حرکت انقالب اسالمی ،تبیین است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه با مهر
ماجرای مناظره های مشهور جواد االئمه(ع)
از امام جواد (ع) دو مناظره بسیار مشهور در کتب تاریخی و حدیثی
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمدباقر پورامینی
نقل شــده که یکی مربوط به دوران نوجوانی حضرت و در حضور مامون
با قاضی القضات حکومت عباســی ،یحیی بن اکثم ،و دیگری با ابن ابی دواد و ســایر فقهای دربار عباسی در حضور معتصم
عباسی در سنین جوانی شان است.
21 صفحه 21
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
ویم» و َ
تفسیری در باره َ
«ا ْس َف َل سافِلین» در سوره تین
«ا ْح َس ِن َت ْق ٍ
یک تفسیر این اســت که منظور از «اَ ْح َس ِن تَقْویم» بهترین شرایط
ÓÓحجت االسام والمسلمین حسین عشاقی
افرینش بدنی و راست قامتی اســت؛ و مراد از «اَ ْسف ََل سافِلین» فرتوتی و
ضعف بدن در دروره پیری اســت؛ پس معنی این است که ما انســان را در بهترین افرینش بدنی و راست قامتی افریدیم؛ و
سپس او را به سوی فرتوتی و ضعف بدنی پیش بردیم.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
چرا انتخاب امام باید الهی باشد نه بشری؟
بشر برای بقای حیات اجتماعی خود به قانون نیاز دارد ،عالوه بر ان
ÓÓحجت االسام والمسلمین محمد عابدی
ضرورت عقلی دارد که حکومتی شــکل بگیرد تا این قوانین ضمانت اجرا
داشــته باشند .از طرفی خداوند (به جهت داشتن علم بی نهایت و نیز «بی نیازی» و صمدیت) تنها وجود صالحیت دار برای
قانون گذاری جهت حیات بشری است ،لذا قانون های زندگی را در قالب کتب اسمانی در اختیار بشر قرار می دهد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
معایب معرفت شناختی و الهیاتی فضای سایبر
الهیات ســایبر همان طور که از نامش پیداست به مسائل الهیاتی و
ÓÓحجت االسام والمسلمین علیرضا قائم ی نیا
کالمی می پردازد که مرتبط با فضای سایبر یا فضای مجازی است .فضای
ســایبر اهمیت زیادی برای عصر ما و خود ما دارد چون ما االن به یک معنا در عالم ســایبر زندگی می کنیم و عالم ســایبر
زیست جهان ما را تشکیل می دهد.
22 صفحه 22
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
رسالت زن در تحقق تمدن اسالمی
برخی از برنامه هایی که اتفاقا از صدا و ســیمای جمهوری اسالمی
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد کاش ی زاده
در جهــت الگودهی به زنان جامعه و معرفی بانوان موفق به جامعه ایرانی
اســامی ساخته می شود بر اســاس همین دیدگاه و طرز فکر غلط بنا نهاده شده است .این نگاه بیش از انکه به زن اصالت
بدهد ،از او اصالت می ستاند و او را ذیل جامعه مردانه معرفی می کند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
بررسی انتقادی طبیعت گرایی روش شناختی قوی
بدون شــک شماری از امور فاقد تبیین علمی اند .از این جمله است
ÓÓحجت االسالم والمسلمین حمیدرضا شاکرین
خود طبیعت گرایی هستی شــناختی که براینــد تبیین های علمی و طبیعی
نبوده و چنانکه پیشــتر گفته امد به نحو پیشــینی ،پیشفرض علم انگاشته شده است .افزون بر ان اصل جهان و نظامات ان
است .اینکه اساسا چرا جهانی هست؟ چرا در طبیعت ،قانون ،حاکم است؟
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه
ضرورت وجود مرکز و سند الگو مثل اکسیژن برای حیات انسان است
حجت االســام محمدجواد رودگر عضو هیــات علمی گروه عرفان
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمدجواد رودگر
پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه و عضو اندیشکده معنویت در
گفت وگویی تفصیلی به نقد و ارزیابی عملکرد مرکز الگوی پیشرفت طی یک دهه گذشته پرداخت و گفت :ضرورت مرکز و
سند الگو مثل هوا و اکسیژن برای ادامه حیات است .
23 صفحه 23
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
نقطه تالقی سکوالریسم مدرن و متحجر
در فرایند سکوالرشــدن ،نقش دین و باورهای دینی ،در حوزه های
ÓÓجناب اقای دکتر رمضان عل ی تبار
مختلف زندگی اجتماعی به ویژه در حوزه علم و دانش کمرنگ می شــود.
سکوالریســم در جهان مسیحیت رشد و نمو کرد .منشــا نظری ان عبارت بود از جدایی مبدا قلمرو دینی از قلمرو دنیوی.
زمینه و عوامل فراوانی در این جریان در غرب نقش داشته است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
ارامش بخش نا ارام ...
خدای «رحیم» و «ودودی» که به بندگانش مهر می ورزد ،دوســت
ÓÓحجت االسالم والمسلمین سعید داودی
داشــتن و مهربانی خویش را بیش از همه ،به قشر زنان هدیه کرد .انان را
مظهر جمال؛ ایه ی ارامش و نشــانه ی مهرورزی خود در میان انســان ها قرار داد .از روز نخست در کنار ادم ،حوا را افرید و
فرمود «:یا ا َد ُم ْاس ُک ْن اَن َْت َو َز ْو ُج َ
ک الْ َجنَّه».
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
مبانی کالمی الگوی اسالمی ایرانی پیشرفت
دین اســام از بدو تولد ،نه تنها مدعی همبستگی با دنیا و سعادت
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی
دنیوی انســان ها است بلکه داعیه دار نظریه پیشــرفت به معنای عام ان
(توســعه و تحول در عرصه های صنعتی ،کشاورزی ،فرهنگی ،سیاســی ،حقوقی و نظامی) است؛ لذا خود ،مبانی ،راهکارها،
جهات و اهداف پیشرفت را ملحوظ نموده است.
24 صفحه 24
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óانتصابات
دکتر مهدی عباس زاده دبیر شورای علمی جشنواره بین المللی فارابی
دکتــر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری کشــور
ÓÓجناب اقای دکتر مهدی عباس زاده
با صــدور حکمی ،دکتــر مهدی عبــاس زاده عضو هیــات علمی گروه
معرفت شناسی و معاون امور پژوهشی و اموزشی پژوهشگاه را به عنوان «دبیر شورای علمی سیزدهمین جشنواره بین المللی
فارابی» منصوب کرد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óافتخارات
کتاب جهان فرهنگی قران نامزد سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال
در گروه «دین» ۳۷کتاب در موضوع های «کلیات اسالم»« ،علوم
ÓÓکتاب جهان فرهنگی قران
قرانــی»« ،حدیث»« ،فقه و اصول»« ،ســیرۀ معصومین(ع)»« ،کالم»،
ی و نهمین دوره از جایزه کتاب ســال جمهوری اســامی ایران معرفی
«اخالق»« ،عرفان» و «ادیان دیگر» به عنوان ســ
شدند .در موضوع «علوم قرانی» ،کتاب جهان فرهنگی قران از پژوهشگاه به عنوان نامزد این جایزه معرفی شد.
25 صفحه 25
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
ضرورت تفکیک فقه فردی و حکومتی
حجت االسالم سیدسجاد ایزدهی با بیان اینکه در واژه فقه الحکومه،
ÓÓحجت االسام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی
موضوعی به نام حکومت ،مشــتمل بر ســاختار ،روش ،اهداف و ابزارهای
حکمرانی مورد توجه قرار می گیرد ،اظهار داشت :فقه الحکومه عنوانی خاص ذیل فقه سیاست قرار می گیرد و در مقابل ان
نیز فقه الحکومی را داریم که رویکرد و نگاهی است که بر اساس ان حل مشکالت جامعه مورد توجه قرار می گیرد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
شاخص ها و مولفه های جهاد تبیین
حجت االسالم ملک زاده عمل به موقع را راهبرد اساسی برای جهاد
ÓÓحجت االسام والمسلمین محمد ملک زاده
تبیین توصیف کرد و ابراز داشت :زمانی که انسان تکلیف و وظیفه خود را
تشخیص داد باید سریعا وارد میدان عمل شود ،اما تاخیر در انجام تکالیف سبب ایجاد هزینه هایی بر نظام اسالمی می شود
که در مواقعی جبران ناپذیر خواهد بود.
26 صفحه 26
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óکرسی
تاملی در حکم قتل فرزند توسط مادر از منظر فقه اهل بیت
فرزند کشی از نظر اموزه های دینی جرم و از گناهان کبیره به شمار
ÓÓحجت االسالم والمسلمین غالمرضا پیوندی
می رود .دالئل عام ممنوعیت تعرض به حیات دیگران در اینجا قابل استناد
اســت و اســام در این باره تاکید فراوانی دارد .قران کریم درباره قتل (فرزند یا غیر فرزند) می فرمایدَ « :و َم ْن َی ْق ُت ْل ُم ْو ِم ًنا
ُم َت َع ِّم ًدا َف َج َزا ُو ُه َج َه َّن ُم خَ ال ِ ًدا فِی َها َو َغضِ َب َّ ُ
الل َعلَ ْی ِه َولَ َع َن ُه َواَ َع َّد لَ ُه َع َذابًا َعظِ ی ًما».
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óکرسی
گام دوم انقالب اسالمی حرکتی به سوی یک حکمرانی عادالنه است
حجت االسالم سید کاظم سیدباقری ،مدیر گروه سیاست پژوهشگاه
ÓÓحجت االسالم والمسلمین سیدکاظم سیدباقری
به عنوان ارائه دهنده ،گفت :می توان گفت ما با خط مشــی گذاری ،یک
وضعیت ســنجی می کنیم از انچه که هســت ،یک بازشناســی می کنیم از انچه که باید باشــد ،از سویی به اسیب شناسی
می پردازیم از وضعیت گذشته و وضعیت موجود و از سوی دیگر تالش می کنیم در جهت وضع مطلوب حرکت کنیم.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه با ایکنا
جزئیات پیش نویس الیحه اصالح نظام بانکداری در حوزه
حجت االسالم والمســلمین احمدعلی یوسفی ،عضو هیات علمی و
ÓÓحجت االسالم والمسلمین احمدعلی یوسفی
مدیر گروه اقتصاد اســامی پژوهشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری
ایکنــا ،از تنظیم پیش نویس اصالح نظام بانکداری خبر داد و گفت :یک ســری برنامه ها در رابطه با اصالح نظام بانکداری
کشور در حال انجام است که به زودی جزئیات کامل ان منتشر خواهد شد.
27 صفحه 27
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
تفکیک میان موضوع شناسی ،حکم شناسی و مصداق شناسی
اگر فقیه بخواهد یک گزاره شــرعی را بیان کند ،بدون بیان موضو ع
ÓÓایت اهلل ابوالقاسم علیدوست
نمی شود .هر گزاره شــرعی ،یک مبتدا ،نهاد و خبر دارد ،مث ً
ال وقتی گفته
می شود که بخش خاصی از موسیقی حرام است هم حکم بیان شده و هم موضوع .متاسفانه به راحتی حتی در کلمات فضال
بین موضوع شناسی و مصداق شناسی خلط و امیختگی نادرستی ایجاد می شود.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
مبارزه با استکبار از شاخصه های تمدنی انقالب امام خمینی است
در خصوص اینکه اندیشــه سیاســی امام راحل ناشی از کدام حوزه
ÓÓحجت االسام والمسلمین محسن مهاجرنیا
معرفتی ایشان اســت ،بحث های متنوعی می توان مطرح کرد .ساده ترین
پاســخ به این سوال این است که نظریه سیاسی امام محصول همه دانش ها و حوزه های علمی است .همانطور که می دانیم
امام در ساحت فقه ،فقیهی است در حد مرجعیت اعال.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه
ضرورت تدوین کتب اموزشی جدید در حوزه
حجت االسالم ایزدهی با اشــاره به ویژگی های خوب کتب علمی
ÓÓحجت االسام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی
گذشــتگان ،این کتاب ها را غیر درسی خواند و با توضیح این که با هدف
تحقیق نوشــت ه شــده اند از کتاب «لمعه» مثال زد و افزود :لمعه مشتمل بر مجموعه ای از مباحث فقهی است که بر مبنای
اقتضائات ان زمان نوشته شده است و برخی از مباحث ان ،امروزه جایگاهی ندارد و موضوعیت خود را از دست داده است.
28 صفحه 28
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
انقالب اسالمی؛ یکی از جلوه های تحقق وعده الهی
رژیم پهلوی برای تحکیم تاج و تخت سلطنت و حفظ و احیای سنن
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد ملک زاده
جاهلی قبل از اســام به عنوان محوری برای ناسیونالیسم ایرانی به حدی
راه افراط پیمود که با اذعان تحلیل گران غرب ،از نفوذ اســام شــیعی در اذهان ایرانیان و ســهم چشمگیر اسالم در حیات
فرهنگی ایران غافل ماند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óکرسی
اخالق سیاسی وجه امتیاز سیاست ورزی در نظام جمهوری اسالمی است
کرســی ترویجی بــا موضوع «اخــاق سیاســی از منظر ایت اهلل
ÓÓکرسی اخالق سیاسی از منظر ایت اهلل خامنه ای
خامنه ای» توسط گروه سیاست پژوهشــگاه با همکاری انجمن مطالعات
سیاسی حوزه علمیه برگزار شد .در این کرسی علمی ،حجت االسالم سیدکاظم سیدباقری به عنوان ارائه دهنده و حجج اسالم
سیدسجاد ایزدهی و علیرضا ال بویه به عنوان ناقد ،حضور داشتند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óکرسی
بنیادهای نظری اینده پژوهی بیانیه گام دوم
کرســی علمی ترویجی بــا موضوع «بنیادهای نظــری بیانیه گام
ÓÓکرسی بنیادهای نظری بیانیه گام دوم انقالب انقالب
دوم انقالب اســامی» توسط گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
اسالمی با همکاری اندیشکده مطالعات انقالب اسالمی موسسه اموزش عالی طلوع مهر بهمن ماه جاری به صورت حضوری
با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در قم برگزار شد.
29 صفحه 29
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
تاملی در مولفه های نظام سازی در پژوهشگاه
در خصوص مفهوم «نظام» میان محققان اختالف نظر جدی وجود
ÓÓحجت االسالم والمسلمین عل ی اقا پیروز
نــدارد« .نظام» به معنــای مجموعه عناصری که با یکدیگر ســازگاری،
همبســتگی و تعامل دارند و هدف مشــترکی را دنبال می کنند ،مورد پذیرش همگان اســت اما در بــاره مصداق نظام یا
مولفه های نظام اختالف دیدگاه وجود دارد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
گسترش و پویایی فقه پس از انقالب اسالمی
تجربۀ تاریخی به ما می گوید که «فقه» به عنوان دانشی اجتماعی-
ÓÓحجت االسام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری
سیاســی و «فهم اجتهادی» ،به عنوان فهمی روزامد و عقلی ،از شــتاب
توفندۀ دوران جدید ،کناره نگرفته اســت ،به طور طبیعی درگیر مسائل نوشــونده خواهد شد و با دنیای امروز ،به مفاهمه و
گفتگو خواهد پرداخت ،مهم ان است که در فرایندی دقیق و علمی ،ان مراوده ،علمی ،منطقی و سنجیده باشد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه
بازخوانی تاثیرپذیری انقالب از دین
اینکه چرا انقالب ها به ویژه انقالب اســامی در ایران درواقع وارد
ÓÓجناب اقای عبدالوهاب فراتی
یک مســیری می شود که انسان احســاس می کند که از ان مبانی فاصله
گرفته اســت .من شــاید مهم ترین دلیل را غفلت جریان های فعال در درون انقالب بدانم .من معتقد هستم که مساله اصلی
ما در انقالب اسالمی نه مذهب.
30 صفحه 30
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
اینده پژوهی باید بخشی از درس انقالب اسالمی در دانشگاه ها شود
حجت االســام محســن مهاجرنیا عضو هیات علمی گروه سیاست
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محسن مهاجرنیا
پژوهشــگاه در اولین نشست از هشتمین دورۀ کرســی های ازاد اندیشی
دوره ای که به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قمبرگزار شد ،گفت :امروز ضرورت تقویت مطالعات اینده
پژوهی انقالب اسالمی به مراتب بیشتر از تبیین های جامعه شناختی گذشته انقالب است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه با فارس
والیت فقیه از منظر امام خمینی ،یک ایده تمدنی است
والیت فقیه موضوعی است که تقریب ًا مورد قبول تمام علمای شیعه
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد ملک زاده
از متقدمین تا معاصرین بوده است .با نگاهی گذرا خواهیم دریافت که خیل
کثیری از علمای شــیعه در مورد مســئله والیت فقیه یا جداگانه دست به تحریر کتاب و رساله زده اند یا در سایر کتب فقهی
خود در مورد این اصل اصیل سخن به میان اورده اند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
کارامدی و انقالب اسالمی
شاید کمتر کســی فکر می کرد پرسش درباره کارامدی نظام واینده
ÓÓجناب اقای دکتر مسعود پورفرد
انقالب اســامی ،یکی از اصلی ترین مباحث سال های پیش رو باشد .اگر
انقالب اســامی به عنوان یک واقعیت در «حال شــدن» تلقی کنیم .در این رویکرد ،جمهوری اســامی ،نه عین انقالب
اسالمی ،بلکه مرحله ای از کلیت این انقالب است و تا دستیابی به حقیقت خود ،راه های ناپیموده بسیاری در پیش رو دارد.
31 صفحه 31
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
ماهیت شناسی والیت بر مردم
ایت اهلل ابوالقاسم علیدوســت عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق
ÓÓایت اهلل ابوالقاسم علیدوست
پژوهشکده نظام های اسالمی پژوهشــگاه در درس خارج فقه سیاسی به
تشــریح ماهیت شناســی والیت بر مردم پرداخت و در این خصوص بیان کرد :دو گروه بر مردم والیت دارند ،خداوند و غیر
خداوند که شامل پیامبر ،امام ،فقیه ،عدول مومنین ،فساق مومنین و در حقوق خصوصی شامل پدر ،جد و وصی می شود.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه
حکومت ،تجسم عملی فقه
پیش از اینکه در هر حوزه حکومتی به ســراغ زیربنای یک حکومت
ÓÓحجت االسام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی
بروند ،به ســراغ مالک حجیت و مشــروعیت یــک حکومت می پردازند.
به عبارت دیگر تا وقتی مالک و معیار حجیت و مشروعیت یک حکومت معلوم نباشد ،به دلیل فقدان وجاهت و مشروعیت،
از اعتباری برای حکمرانی برخوردار نخواهد بود.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
ضرورت تبیین فلسفه سیاسی انقالب اسالمی
حجت االسالم والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا عضو هیات علمی
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محسن مهاجرنیا
گروه سیاســت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی بحث خود را با تبیین
مفهوم فلسفه سیاسی و محورهای ان در بیانیه گام دوم انقالب اسالمی اغاز کرد و گفت فلسفه سیاسی از دو منظر محتوایی
و معرفتی مورد توجه است.
32 صفحه 32
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óکرسی
کرسی «فقه سیاسی در اینه فقه اجتماعی» در قم برگزار شد
کرسی علمی ترویجی «فقه سیاسی در اینه فقه اجتماعی» با حضور
ÓÓکرسی فقه سیاسی در ایینه فقه اجتماعی
جمعی از پژوهشــگران و مدرسان حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد .هدف
فقه اجتماعی ،تنظیم زندگی اجتماعی و نظم بخشــی عادالنه به روابط اجتماعی اســت .در فقه اجتماعی عالوه بر شخص
مکلف حقیقی بما هو شخص حقیقی ،سه مکلف دیگر نیز به این ترتیب شناسایی می گردند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
سیاست خارجی جمهوری اسالمی الگوی عملی از روابط بین الملل اسالمی
هیچ موجودی جز خالق متعال ،عالم به همه چیز نیســت ،پس فقط
ÓÓحجت االسالم والمسلمین محمد ملک زاده
اوست که می تواند در پرتو علم کامل به روابط و قانونمندی پدیده ها ،مسیر
درســت زندگی را به بشر نشان دهد .دستگاه ادراکی بشر و موجودات عالم به دلیل وجود موانع فراوان و محدودیت در ابزار
شناخت ،از درک همه ظرائف ،پیچیدگی ها و رموز جهان هستی ناتوان اند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óیادداشت
نگاهی به پیشینه و علل وقوع قتل های ناموسی
قتل های ناموسی پدیده جدیدی نیست و اختصاص به ملت خاص یا
ÓÓحجت االسالم والمسلمین علی محمدی جورکویه
دین و مذهب خاصی ندارد؛ معضلی بســیار بغرنج و فراگیر است .براساس
امار صندوق جمعیت سازمان ملل ،ساالنه حدود پنج هزار زن در جهان به دلیل قتل های ناموسی کشته می شوند .بیشتر این
زنان ساکن غرب اسیا ،شمال افریقا و بخش هایی از جنوب اسیا هستند.
33 صفحه 33
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óجلسات
برگزاری جلسات ۶۰۲تا ۶۰۵شورای علمی دانشنامه قران شناسی
جلسات 602تا 605شورای علمی دانشنامه ،بهمن ماه سال جاری ،با
ÓÓجلسات 602تا 605شورای علمی دانشنامه
حضور حضرات ایات و حجج اسالم والمسلمین علی اکبر رشاد ،عبدالکریم
بهجت پور ،احمد قدســی ،ابوالقاسم مقیمی ،سعید داودی ،عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی ،اکبر زراعتیان و احمد مهدی زاده به
صورت حضوری و مجازی و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سالن فرهنگ پژوهشگاه دفتر قم برگزار شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمقاله
والدت حضرت فاطمه(س) بر اساس گزارش دانشنامه فاطمی
وجود فاطمه(س) برگرفته از وجود رحمانی رســول اهلل(ص) است و
ÓÓدانشنامه فاطمی(س)
این ویژگی و افتخار برای سیده نساء العالمین(س) بسنده است ،ولی تقدیر
الهی ان بود که رســول خدا(ص) هدیه ای الهی را که میوه ای بهشــتی بود ،بخورد و نطفه وجود فاطمه(س) از ان پدید اید.
بدین جهت باید گفت گوهر وجود حضرت فاطمه(س) ،از میوه های بهشتی است.
34 صفحه 34
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه با شبستان
منظور از عشق الهی فقط ترک لذات مادی نیست
حجت االسالم «ابوالفضل ساجدی» عضو شورای علمی قطب علمی
ÓÓحجت االسالم والمسلمین ابوالفضل ساجدی
فلســفه دین اسالمی پژوهشگاه در پاسخ به این ســوال خبرنگار اندیشه
خبرگزاری شبستان که ایا برای رسیدن به عشق الهی باید لذلت مادی را رها کنیم؟ گفت :منظور ما از عشق الهی که باید
دنبالش باشیم ،ترک لذات مادی نیست بلکه منظور این است که ما خدا را در مرتبه برتر قرار دهیم.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
روایت های فرامرزی؛ نشست حفظ و صیانت از میراث فرهنگی
نهمین نشســت از سلسله نشســت های روایت های فرا-مرزی به
ÓÓنشست حفظ و صیانت از می راث فرهنگی
همت مرکز رشد و نواوری پژوهشگاه با موضوع «روایت تجربه و تحصیل
در حوزه میراث فرهنگی ،مناســک مذهبی و جامعه شناسی دین» بهمن ماه جاری به صورت برخط برگزار شد .در این جلسه،
اقای سعید صراف دانشجوی دکتری مطالعات اسالمی دانشگاه فرایبورگ مهمان دکتر سعید طاووسی مسرور بود.
35 صفحه 35
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óکرسی
تمدن یک سامانه کالن است
کرسی علمی -ترویجی با موضوع “جریان های تمدن گرای علمی در
ÓÓکرسی جریان های تمدن گرای علمی در جهان
جهان اسالم“ ،توســط مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه برگزار
شــد .در این کرسی علمی ،دکتر سیدعلیرضا عالمی به عنوان ارائه دهنده و دکتر حسین رمضانی و دکتر شکراهلل خاکرند به
عنوان ناقد حضور داشتند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óکرسی
اهمیت بحث استرس و تاثیر نامطلوب ان بر روی بازدهی کارکنان
کرسی علمی -ترویجی با موضوع “طراحی و ازمون مدل مدیریت
ÓÓکرسی ط راحی و ازمون مدل مدیریت استرس
اســترس شــغلی کارکنان (به ویژه بانوان) از دیدگاه اسالم“ توسط مرکز
مطالعات پیشــرفت و تمدن پژوهشــگاه برگزار شد .این کرســی علمی ،ســرکار خانم دکتر زهرا بیگم سجادی به عنوان
ارائه دهنده و دکتر محمد رضا بنیانی به عنوان ناقد دنبال شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
بررسی مدل اموزشی مدارس عصری و تلفیقی در کشور اندونزی
نشســت علمی با عنوان “بررســی مدل اموزشی مدارس عصری و
ÓÓنشست بررسی مدل اموزش مدارس عصری
تلفیقی در کشــور اندونزی” توسط هسته جنوب شرق اسیا و هسته تحول
و تفاهم فرهنگی (تعلیم و تربیت) مرکز رشــد و نواوری پژوهشگاه و مرکز پژوهش های مجلس با همکاری مرکز فرهنگی
اسالمی جاکارتا ،موسسه عزمی نو ،موسسه مطالعات فرهنگی جنوب شرق اسیا به صورت مجازی برگزار شد.
36 صفحه 36
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه
نماز رعایت ادب عبودیت و نیل به سالمت معنوی است
حجت االسالم «ابوالفضل ساجدی» عضو شورای علمی قطب علمی
ÓÓحجت االسالم والمسلمین ابوالفضل ساجدی
فلســفه دین اسالمی پژوهشگاه در پاسخ به این ســوال خبرنگار اندیشه
خبرگزاری شبستان که برخی معتقد هستند که دل باشد و اعمال صالح داشته باشید نیازی به خواندن نماز و عبادت نیست
گفت :اگر منظور از پاکی دل و صافی قلب ،صداقت در برخورد ،اجتناب از دروغ ،فریب و نیرنگ است
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óهم اندیشی
نقش فلسفه های مضاف در تولید علوم انسانی اسالمی
هم اندیشــی با موضوع “نقش فلســفه های مضاف در تولید علوم
ÓÓهم اندیشی نقش فلسفه های مضاف در تولید علوم
انســانی اسالمی“ توسط مجمع پژوهشــگاه های علوم انسانی اسالمی با
همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری و مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
اسالمی به صورت مجازی برگزار شد.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óنشست
چالش های تحلیل افکار عمومی با استفاده از کالن داده شبکه های اجتماعی
سلسله نشست های ازمایشگاه علوم اجتماعی محاسباتی با موضوع
ÓÓنشست چالش های تحلیل افکار عمومی
چالش های تحلیل افکار عمومی با استفاده از کالن داده شبکه های اجتماعی
توسط هسته ازمایشگاه علوم اجتماعی محاسباتی ،هسته مشترک مرکز رشد و نواوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسالمی برگزار شد.
37 صفحه 37
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه با شبستان
چرا قران در ایاتی ،انسان را در سراشیبی سقوط معرفی می کند؟
خدا به انســان دو گرایش و دو ظرفیت داده اســت :حیوانی و الهی
ÓÓحجت االسالم والمسلمین ابوالفضل ساجدی
(غریزه و فطرت) .در ماهها و ســالهای اولیــه کودکی ،جنبه غریزی غلبه
دارد .جنبه الهی به تدریج قوت می یابد تا انکه در سن بلوغ جسمی ،عقل و فطرت به رشد نسبی می رسند و تکلیف (و به
عبارت دقیقتر ،ازمون) الهی نیز از ان زمان اغاز می شود.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óسخنرانی
نیازمند تجدید تجربه انقالب اسالمی در فضای مجازی هستیم
دکتر عزیــز نجف پور اقابیگلو ،رییس مرکز مطالعات فضای مجازی
ÓÓجناب اقای دکتر عزیز نجف پور اقابیگلو
پژوهشــگاه ،در مجموعه نشست های علمی «روایت انقالب اسالمی» که
همزمان با چهل و ســومین سال پیروزی انقالب اســامی برگزار گردید با موضوع «فضای مجازی و انقالب اسالمی» به
ایراد سخنرانی پرداخت.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óکرسی
تفسیر تنزیلی قران مناسب ترین روش برای تحول دینی
کرسی علمی -ترویجی با موضوع “الگوی تحول در جامعه بر مبنای
ÓÓکرسی الگوی تحول در جامعه بر مبنای سیر نزول
سیر نزول قران“ توسط مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه برگزار
شد .در این کرسی علمی ،دکتر رحیم حاصلی به عنوان ارائه دهنده ،حجج اسالم دکتر سیدکریم خوب بین خوش نظر و دکتر
محمد عابدی به عنوان ناقد حضور داشتند.
38 صفحه 38
فعالیت های انجام شده
خربنامه بهمن مـــاه 1400
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óمصاحبه
نمایشگاه مجازی باید ویترین بهترین های ناشران باشد
نمایشــگاه مجازی کتاب تهران با حضور پرشور سازمان انتشارات
ÓÓجناب اقای محمد جنتی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی برگزار شد .در حاشیه این نمایشگاه
با محمد جنتی مدیر عامل ســازمان انتشارات پژوهشگاه به گفتگو نشستیم .جنتی گفت :نمایشگاه مجازی کتاب مزیت های
گوناگونی دارد ،از تخلف جلوگیری می کند و باعث می شود ناشران فقط امکان عرضه کتاب های خودشان را داشته باشند.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óبسته مطالعاتی
بسته مطالعاتی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی به مناسبت دهه فجر
همزمان با فرارســیدن ایام اهلل مبارک دهــه فجر و پیروزی انقالب
ÓÓبسته مطالعاتی ویژه ایام مبارک دهه فجر
اسالمی ایران ،بر ان شدیم تا در قالب معرفی برخی اثار انقالبی ،تعدادی
از کتاب های چاپ شده پژوهشگاه را بازخوانی کرده و توضیحاتی از ان را به شما عالقمندان تقدیم نماییم .در پیوند همین
مطلب ،معرفی این اثار ارزشمند امده است.
39 صفحه 39
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی
فعالیت های انجام شده
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óجدیداالنتشار
کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی منتشر شد
کتــاب معنویت اجتماعی در مکتب ســلیمانی اثر حجت االســام
ÓÓکتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی
والمســلمین محمدجواد رودگر از سوی موسســه اندیشه معاصر و توسط
سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع اراسته شد .زندگی سردار شهید سلیمانی نقطه عطفی در سلوک حماسی ـ انقالبی
و عرفان اجتماعی ـ تمدنی در دوره نوین است.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óتجدید چاپ
چاپ سوم کتاب درامدی بر اندیشه فرهنگی ایت اهلل خامنه ای
روایت تحلیلی
فرهنگی ایت اهلل خامنه ای»:نخستین
کتاب «اندیشۀ
ِ
ِ
ِ
ÓÓکتاب درامدی بر اندیشه فرهنگی ایت اهلل خامنه ای
فرهنگی رهب ِر انقالب .نگارندۀ این اثر پس از شش
و منظومه وار از مواض ِع
ِ
فرهنگی ایت اهلل خامنه ای را گرد اورد و روایتی «تحلیلی»
پژوهش «علمی» و «مستند» ،اندیشۀ
سال ،توانسته در قالب یک
ِ
ِ
و «راهبردی» از ان ارائه نماید.
http://www.iict.ac.ir/...
Ó Óجدیداالنتشار
کتاب عوامل اجتماعی موثر بر معرفت منتشر شد
کتاب عوامل اجتماعی موثر بر معرفت ،تالشــی است برای مطالعه
ÓÓکتاب عوامل اجتماعی موثر بر معرفت
نحوه تاثیرگذاری عوامل اجتماعی بر نحوه تکون معرفت ادمی .شــناخت
عوامل معرفتی ،از یک ســو ،و توجه به قابلیت های خاص از سوی دیگر ،مبین اهمیت این مساله است .بنابراین تالش این
اثر پاسخگویی به این پرسش است که متغیرها و عوامل اجتماعی در فرایند تکون معرفت بشری چگونه تاثیر می گذارند.
40 صفحه 40
صفحه اخر
41
خربنامه بهمن مـــاه 1400 صفحه 41