روزنامه گسترش صنعت شماره 204
روزنامه گسترش صنعت شماره 204
سال بیست و نهم
بررسی واکنش فعاالن اقتصادی نسبت به مهم ترین رخداد هفته جاری
پیاپی 2177
دوره جدید شماره 204
http://telegram.me/sanatnewspaper
بیم و امید کاهش سود سپرده بانکی
مهم ترین رخداد اقتصادی هفته جاری اجرای شیوه نام ه بانک مرکزی مبنی بر الزام بانک ها به اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار بود که به نوعی منجربه کاهش سود سپرده های بانکی شد.
ن ان از ابتدای هفته بازار ارز و سکه نیز دچار تالطم شود .کاهش
اتفاقی که باعث شد از هفته گذشته صف های طوالنی در بانک ها برای تمدید قرارداد ها به نرخ قبلی تشکیل و با اجرایی شد
سود سپرده بانکی سال هاست که مطالبه فعاالن اقتصادی است و از ان به عنوان سم مهلک اقتصاد کشور یاد می کردند .اکنون با توجه به سیاست دولت دوازدهم مبنی بر کاهش سود سپرده
بانکی ،واکنش فعاالن اقتصادی نسبت به این رخداد مهم متفاوت بود .برخی از اجرای ان از سوی بانک ها ناامید هستند و برخی دیگر در رسیدن به هدف نهایی یعنی حرکت سرمایه به سمت
تولید ابراز ناامیدی می کنند .اما از س��وی دیگر عده ای از فعاالن اقتصادی به رونق در بازار س��رمایه و تولید امیدوار هس��تند و معتقدند دولت می تواند مانع از حرکت سرمایه به سمت بازار ارز و
طال شود .در همین زمینه «گسترش صنعت» نیم نگاهی به واکنش فعاالن اقتصادی نسبت به مهم ترین رخداد هفته جاری داشته که در ادامه می خوانید:
4
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
پنجشنبه
16شهریور 1396
16ذی الحجه 1438
7سپتامبر 2017
گزارش «گسترش صنعت» از روز نخست نمایشگاه تبریز نشان داد
خودنمایی لوکس ها در تبریز
بررسیزمینه هایهمکاری 2کشور
2
نوسان ارز تنها دلیل اشفتگی بازار خودروهای خارجی نیست
یک کارشناس مس��ائل اقتصادی با بیان اینکه
افزایش قیم��ت خودروهای واردات��ی تا حدی از
افزای��ش قیم��ت ارز متاثر بوده ،ام��ا به طور قطع
دلی��ل تام افزای��ش قیمت خودروه��ای وارداتی،
افزایش قیمت ارز نیس��ت ،گفت :ب��ه جز عوامل
منطقی اقتصادی ،باید ریش��ه این افزایش قیمت
را در دالیل غیراقتصادی و نهادهای تنظیم کننده
قیمت خودروهای وارداتی جست وجو کرد.
سید محس��ن طباطبایی مزدابادی ،کارش��ناس
مس��ائل اقتصادی در گفت وگو با ایلنا با اشاره به
اینک��ه بازار خودرو های تولید داخل و خودروهای
واردات��ی همواره از همبس��تگی برخ��وردار بوده
و این همبس��تگی گاه منجر ب��ه پیروی قیمت ها
خودروه��ای داخلی از خارجی و برعکس ش��ده
اس��ت ،افزود :خودرو های تولی��د داخل و وارداتی
را در محدوده ه��ای قیمت��ی مش��خص می توان
جانش��ین یکدیگ��ر قلم��داد کرد ب��ه نحوی که
میزان تقاضای بازار خودرو در داخل کش��ور ،گاه
در اثر نوس��ان های قیمت��ی ،از نوعی از خودروها
(به عنوان مثال خودروه��ای تولید داخل) به نوع
دیگر (خودروه��ای وارداتی) منتق��ل و منجربه
نوس��ان های قیمتی در کل بازار خودرو می شود.
از ای��ن رو الزم اس��ت همواره ثب��ات میان قیمت
خودروه��ای تولید داخل و خودروه��ای وارداتی
ازس��وی نهادهای تولید کننده و نهادهای نظارتی
حفظ شود تا کل بازار خودرو ،از گزند نوسان های
قیمت��ی در امان بماند .وی با اش��اره به اینکه در
هفته ه��ای گذش��ته ،درخواس��ت افزایش قیمت
خودروه��ای تولی��د داخ��ل در مح��دوده یک تا
3درصد از س��وی تولیدکنندگان به دلیل افزایش
قیمت قطعات ،مواد اولیه و کاالهای واس��طه ای،
از سوی ش��ورای رقابت تصویب شد ،خاطرنشان
ک��رد :این افزای��ش قیم��ت در خودروهای تولید
داخ��ل ،با افزایش 5تا 15میلیون تومانی قیمت
خودروه��ای وارداتی همزمان ش��د به نحوی که
ب��ه نظر نمی رس��د این ح��د از افزایش قیمت در
خودروهای وارداتی ،از دالیل مناس��ب و منطقی
اقتصادی برخوردار باشد .مدرس دانشگاه با بیان
اینکه افزایش قیمت خودروهای وارداتی تا حدی
از افزای��ش قیمت ارز متاثر ب��وده اما به طور قطع
دلی��ل تام افزای��ش قیمت خودروه��ای وارداتی،
افزایش قیمت ارز نیس��ت ،خاطرنش��ان کرد :در
واقع به جز عوامل منطقی اقتصادی ،باید ریش��ه
ای��ن افزایش قیمت را در دالی��ل غیراقتصادی و
نهادهای تنظیم کننده قیمت خودروهای وارداتی
جس��ت وجو کرد .وی در این ب��اره گفت :در اصل
روی دیگ��ر س��که افزای��ش قیمت ه��ا ،کاه��ش
عرضه خودروهای وارداتی و سوء اس��تفاده برخی
از س��فته بازان از ش��رایط ب��ازار اس��ت که الزم
اس��ت نهادهای نظارتی همچون ش��ورای رقابت
و نی��ز س��ازمان حمای��ت از مصرف کنن��دگان و
تولیدکنندگان با همکاری نهادهایی چون انجمن
واردکنن��دگان خودرو و اتحادیه نمایش��گاه داران
خودرو ب��رای مدیری��ت این موض��وع ورود پیدا
کنند .طباطبایی با اش��اره به اینکه اقدامات اخیر
وزارت صنعت باعث ش��کل گیری نوعی انحصار و
کاهش عرضه در ب��ازار خودرو های وارداتی برای
نمایندگان رس��می ش��ده که با این انحصار و نیز
تبانی برخی از س��فته بازان و فروشندگان رسمی
و غیررس��می این نوع از خودروها ،اشوب در بازار
خودروهای وارداتی اتفاق افت��اده ،افزود :به بیان
دقیق تر یکی از عواملی ک��ه باعث کاهش عرضه
خودروهای وارداتی در بازار ش��ده ،مصوبه وزارت
صنعت ،معدن و تجارت درب��اره ممنوعیت ورود
خودرو از س��وی ش��رکت های متفرق��ه و اعطای
حق انحصاری واردات به نمایندگی های رس��می
ش��رکت های خودروس��ازی خارج��ی می باش��د.
وی ادام��ه داد :این اتفاق به همراه صادر ش��دن
مجوز برای ش��رکت های وارد کننده متفرقه برای
ثبت س��فارش خودرو باعث کاهش حجم واردات
خودرو ش��ده به طوری که پی��ش از این مصوبه،
نمایندگی های غیررسمی با پرداخت 3تا 8درصد
قیمت نهایی خودرو وارداتی به نمایندگی رسمی،
امکان اس��تفاده از مجوز نمایندگی های رس��می
برای واردکردن خودرو را داش��تند .کارش��ناس
مس��ائل اقتصادی گفت :از س��وی دیگ��ر تفاوت
امارهای ارائه ش��ده از س��وی نمایندگان مجلس
و وزارت صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت در می��زان
خودروهای وارداتی ،منجر به بس��ته شدن سامانه
ثبت س��فارش خودرو برای بررس��ی درس��تی و
نادرس��تی ام��ار واردات ش��د که ای��ن عامل نیز
اث��ر قابل توجه��ی در کاهش کوتاه م��دت عرضه
خودروهای وارداتی داشته است.
واردات ۳۳هزار خودرو در 5ماه
براساس امارهای منتشر شده ،در ۵ماه نخست امسال ۳۳هزار خودرو از
گمرکات کشور ترخیص شده است.
به گزارش پرش��ین خ��ودرو ،مجموع ارزش دالری خودروهای وارد ش��ده
به کش��ور در این مدت بی��ش از 900میلیون دالر بوده ک��ه این موضوع از
افزایش بیش از 30درصدی واردات خودرو نس��بت به مدت مشابه سال قبل
خبر می دهد.
بر اساس این گزارش ،در 5ماه نخست امسال به میزان 19میلیارد و 442
میلیون دالر انواع کاال وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل
49/16درصد افزایش را نشان می دهد .این در حالی است که این رقم در ماه
گذشته 97/23درصد بوده است.
عمده ترین دالیل افزایش واردات به خودرو و قطعات منفصله ان ،کاالهای
سرمایه ای و برخی کاالهای اساسی مربوط می شود.
عکس :مهدی کاوه ای
ایدرو و کنفدراسیون صنعت هند
به توافق رسیدند
بیس��ت و یکمی��ن نمایش��گاه خ��ودرو تبریز ک��ه ازجمله
قدیمی تری��ن رویدادهای حمل ونقل منطقه به ش��مار می اید
با حضور ش��رکت های خودروس��از از جمله مدی��ران خودرو،
س��ایپا دیزل ،بم خ��ودرو ،کارمانیا و ش��رکت های نمایندگی
نیس��ان ،دی اس ،میتسوبیش��ی ،هیون��دای و ...کار خ��ود را
اغاز کرد .نمایش��گاه خودرو تبریز مانند س��ال های گذش��ته
میزب��ان تجاری س��ازهای خوش نام��ی همچون س��ایپا دیزل،
ارین دیزل ،اریا دیزل ،فوس��و و ...اس��ت .به گفته مس��ئوالن
برگ��زاری ،در این نمایش��گاه بیش از 300واح��د صنعتی از
استان های مختلف و مناطق ازاد کشور و همچنین 10کشور
خارج��ی از جمله ترکیه ،المان ،فرانس��ه ،چین ،کره جنوبی و
بالروس حض��ور دارند .حبی��ب ماهوتی ،مدیرعامل ش��رکت
نمایشگاه های بین المللی تبریز در گفت وگو با خبرنگار اعزامی
«گس��ترش صنعت» گفت :این بیس��ت و یکمین نمایش��گاه
بین الملل��ی خودرو و قطعات یدکی اس��ت که در تبریز برگزار
می شود.
امس��ال بی��ش از ۳۰۰واحد تولیدی در نمایش��گاه حاضر
شده اند که از این تعداد ۲۸۰شرکت تنها قطعه سازان داخلی
و خارجی از ۱۰کشور هستند که برای ارائه محصوالت خود به
این نمایشگاه سفر کرده اند .البته نمایندگانی نیز از کشورهای
دیگ��ر در این رویداد هس��تند ک��ه به عنوان کش��ور خارجی
محاسبه نشده اند.
وی افزود :به دنبال ان هس��تیم که نمایشگاه خودرو تبریز
به محلی برای ش��کوفایی استعدادهای شرکت های خودروساز
داخلی تبدیل و همکاری انها با تولید کنندگان برتر خارجی به
تولید محصول با کیفیت تر منجر شود.
3
پنجشنبه
زیرساخت
16شهریور 16 1396ذی الحجه 7 1438سپتامبر 2017شماره 204پیاپی 2177
گفت و گو
مدیر بخش اسیای جنوبی و مرکزی کنفدراسیون
صنایع هند به «گسترش صنعت» خبرداد
تمایل هندی ها برای ورود
به میدان گازی فرزاد ب
خبر
تشریح اخرین وضعیت ساخت
ازادراه جنوبی تهران
خیراهلل خادمی ،معاون وزیر راه و شهرسازی احداث ازادراه جنوبی
ته��ران را از معدود پروژه هایی دانس��ت ک��ه از برنامه مصوب جلوتر
اس��ت و گفت :با میانگین روزانه 3هزار تن اس��فالت ریزی در قطعه
،4کار در مراح��ل نهای��ی اس��ت و امیدواریم کل پ��روژه را زودتر از
برنامه زمان بندی ش��ده تحویل دهیم .به گزارش گس��ترش صنعت
از امور بین الملل ش��رکت ساخت و توس��عه زیربناهای حمل و نقل
کش��ور ،معاون وزیر راه و شهرس��ازی این ازادراه را زمینه ساز انتقال
تردد وس��ایل نقلیه عبوری از کالنشهر تهران و کمربندی موجود به
خارج از ش��هر تهران دانس��ت و گفت :ازادراه جنوبی تهران عالوه بر
ایج��اد ارتباط بین کریدورهای منتهی ب��ه پایتخت موجب تکمیل،
تس��هیل و افزایش ایمنی ارتباط بین ازادراه های غرب و شهر تهران
می شود و با حذف بخشی از بار ترافیک ازادراه قزوین -کرج ،ترافیک
را کاهش می دهد .معاون وزیر راه و شهرس��ازی با بیان اینکه فرایند
س��اخت ازادراه جنوبی تهران جلو تر از برنامه در حال انجام اس��ت،
تاکید کرد :پیش��رفت فیزیکی قطعه 4این ازادراه از قم تا گرمسار به
طول ۳۸کیلومتر امروز به ۶۳درصد رسیده و پیشرفت فیزیکی کل
پروژه بیش از ۳۰درصد است .وی افزود :در قطعه 4به طور میانگین
روزانه 3هزار تن اس��فالت ریزی انجام می شود و به منظور رفاه حال
هموطنان ساختمان های جانبی محدوده ازادراه مانند مجتمع های
خدمات رفاهی نیز همزمان با گشایش ازادراه به بهره برداری خواهد
رسید .مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه درختکاری در هزار هکتار
از مسیر این ازادراه را برای نخستین بار در کشور اقدامی مهم دانست
و بیان کرد :در راس��تای معماری و منظ��ر راه ،دو طرف این ازادراه با
گونه های طبیعی س��ازگار با اقلیم منطقه درختکاری می شود و این
اقدام عالوه بر زیباس��ازی مسیر و ارتقای بهداشت روانی رانندگان و
مسافران ،در بیابان زدایی و جلوگیری از ریزگردها و حفظ و نگهداری
حریم ازادراه اثرات قابل توجهی دارد.
عکس :مهدی کاوه ای
گروه صنعت زیرس�اخت :مانیش ماهان ،مدیر بخش اسیای
جنوب��ی و مرک��زی کنفدراس��یون صنایع هن��د در گفت وگوی
اختصاصی با گس��ترش صنع��ت به توضیحی درباره س��ی ای ای
پرداخت و گفت :این یک نهاد غیرانتفاعی اس��ت که سرپرس��تی
۸ه��زار عضو را بر عه��ده دارد .از طری��ق این ارتباط��ات تعداد ۲
هزار ش��رکت نیز زیرمجموعه این کنفدراس��یون هستند .ماهان
افزود :این کنفدراس��یون ۶۶دفت��ر در هند دارد و یازدهمین دفتر
بین المللی خود را سه ش��نبه ش��ب در ایران افتتاح کرده است .ما
معتقد هس��تیم روابط صنعتی و تج��اری ایران و هند از این طریق
بهب��ود می یابد و موانع��ی که وجود دارد نیز برطرف خواهد ش��د.
مدیر بخش اس��یای جنوبی و مرکزی کنفدراس��یون صنایع هند
با اش��اره به اینکه تمام بخش های اقتص��ادی ،صنعتی و تجاری با
ک دارند،
این کنفدراسیون در ارتباط هستند و همکاری های نزدی
گفت :یکی از کارکردهای این کنفدراسیون در هند کمک به دولت
برای رفع برخی مش��کالت اس��ت .افتتاح دفتر این کنفدراسیون
در ایران باعث می ش��ود تعداد ش��رکت های هندی فعال در ایران
افزایش یابد .وی با بیان اینکه اکنون برخی از ش��رکت های هندی
تمایل به حضور در ایران دارند و این مسیر برای انها دشواری هایی
دارد ،گف��ت :هدف اصلی س��ی ای ای رفع موانعی اس��ت که باعث
می شود دو کشور روابط صنعتی گسترده ای نداشته باشند .هرچند
هندی ها اکنون در بس��یاری از پروژه ه��ای صنعتی ایران فعالیت
می کنند اما میزان فعالیت از ظرفیت دو کشور بسیار کمتر است .بر
این اساس دفتر سی ای ای کمک می کند شرکت های بیشتری به
ایران وارد شوند .ماهان افزود :سی ای ای با ایران رابطه نزدیک دارد
و زمانی که محمدجواد ظریف ،وزیر امور خارجه ایران به هند امد،
سی ای ای میزبان او بود .در سیاست گذاری های این کنفدراسیون
ایران از جمله کش��ورهای مزیت دار برای س��رمایه گذاری بوده و از
اهمیت باالیی برخوردار است .مدیر بخش اسیای جنوبی و مرکزی
کنفدراس��یون صنایع هند افزود :فرصت های س��رمایه گذاری در
ایران بسیار زیاد است .ما به این نتیجه رسیدیم که در تمام بخش ها
ایران ظرفیت پذیرش س��رمایه دارد و ای��ن پروژه ها دارای توجیه
اقتصادی مناسبی هستند .از جمله حوزه هایی که می توان با ایران
تو ساز ،صنایع رنگ و داروسازی
همکاری کرد انرژی های نو ،ساخ
اس��ت .عالوه بر اینها پروژه های بزرگی که تمایل داریم در انها نیز
افزایش روابط داش��ته باشیم ش��امل پروژه میدان گازی فرزاد ب
و طرح توس��عه بندر چابهار اس��ت .وی افزود :با ای��ن حال ما باید
ب��ازار ایران را بس��نجیم تا بتوانیم ب��ه درک دقیق تری از وضعیت
تولید و فروش برسیم .برای هر اقدامی گام نخست راه اندازی دفتر
سی ای ای در ایران بود که خوشبختانه برداشته شد .میدان گازی
فرزاد در دو بخش ب و ا تعریف شده که یکی از میدان های مشترک
ایران و عربستان به شمار می رود .این میدان که 5سال پیش کشف
ش��د به دلیل حجم ذخیره و مش��ترک بودن با کشور عربستان از
اهمیت ویژه ای برخوردار است.
بررسی زمینه های همکاری 2کشور
ایدرو و کنفدراسیون صنعت هند به توافق رسیدند
هندی ها در یک قدمی میدان گازی فرزاد ب
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
هیاتی از مدیران عالی ش��رکت های هندی فعال در
زمینه نفت و انرژی ،خودرو ،تایرس��ازی ،قطعه س��ازی
و صنای��ع تکنول��وژی نوی��ن به همراه س��فیر و رییس
کنفدراس��یون صنع��ت هند زمینه ه��ای همکاری های
مش��ترک با ایران را در دیدار با منصور معظمی ،رییس
هیات عامل ایدرو بررسی کردند.
در این دیدار عالوه بر بررس��ی همکاری های صنعتی
موضوعات��ی مانند مش��کالت بانکی و رواب��ط پولی دو
کش��ور نیز بررس��ی ش��د و طرف هند این مشکالت را
بخش��ی از مشکالت تجاری دانس��ت و مدعی شد این
مشکالت از طرف هند برطرف خواهد شد.
توافق ایدرو و شرکت های هندی
معظمی با اش��اره ب��ه ظرفیت های ف��راوان همکاری
زمین��ه فعالیت های ایدرو ب��ه عنوان یک
مش��ترک در
س��ازمان توس��عه ای در ایران گفت :مذاکرات و تعامل
ایجاد شده در سرمایه گذاری و تولید مشترک در ایران
توس��ط کمپانی های بزرگ هندی می تواند راهگش��ای
یک فعالیت مشترک بلند مدت باشد.
ریی��س هیات عامل ایدرو با اش��اره ب��ه ظرفیت های
ف��راوان برای تولید کاالهای صنعتی و توان متخصصان
و همچنی��ن نیروهای متخصص در ای��ران گفت :ایدرو
ب��ا 50س��ال تجرب��ه در ح��وزه صنعت و هم��کاری با
شرکت های بین المللی و کش��ورهای پیشرفته صنعتی
دنیا قوانین همکاری های بین المللی را به خوبی می داند
و امادگی دارد عالوه بر مذاکرات فعلی زمینه همکاری
ش��رکت های پیش��رفته هندی را در بخ��ش صنعتی با
شرکت های خصوصی ایرانی تسهیل کند.
مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تج��ارت با بیان اینکه
هدف ما توس��عه روابط دو کش��ور اس��ت گفت :ایدرو
ت�لاش می کند که فرصت را برای حضور ش��رکت های
ایران��ی در هند و ش��رکت های هن��دی در ایران فراهم
کند .رییس هیات عامل ایدرو تاکید کرد :این س��ازمان
تالش می کند با استفاده از فضای مثبت پیش امده در
پسابرجا م زمینه توس��عه همکاری های صنعتی ایران و
هند را بیش از پیش فراهم کند.
معظم��ی با اش��اره به اینکه توس��عه روابط اقتصادی
ته��ران و دهل��ی در دس��تور کار مقام های سیاس��ی و
اقتصادی دو کش��ور اس��ت ،گف��ت :در همی��ن پیوند
ای��درو در تالش اس��ت تا زمینه حضور هر چه بیش��تر
شرکت های هندی را در ایران و به طور متقابل شرکت ها
روحانی یاداور ش��د :در این سفر توافق های زیادی بین
و صنعتگران ایرانی را در هند فراهم کند.
دو کشور انجام شد که ازجمله در زمینه هیدروکربن ها،
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت بندر اقیانوس��ی
گاز ،مباح��ث غیرگازی و نفتی ،ترانزیت ،توس��عه بندر
چابه��ار و می��دان گازی ف��رزاد Bرا 2مح��ور اصل��ی
چابه��ار و توس��عه زیرس��اخت های مد نظر ب��ود .وی
گفت وگوهای ایران و هند عنوان کرد.
گف��ت :ب��ه زودی دفتر هیات تج��اری و اقتصادی هند
معظم��ی اف��زود :در همی��ن پیوند ام��روز یک تیم
(س��ی ای ای) در ایران گش��ایش می یاب��د و در همین
اقتص��ادی متش��کل از مدی��ران 10ش��رکت برت��ر
زمینه صدور روادید تجاری برای تاجران ایرانی از 5به
خودروسازی ،نفت و گاز ،پتروشیمی ،صنایع پیشرفته،
3روز کاهش خواهد یافت.
تامین فاینانس و فناوری های های تک از کنفدراسیون
این مقام مس��ئول هندی خاطرنش��ان ک��رد :پس از
صادرات هند با هدایت «سهراب کومار» سفیر هند در
مالقات مقامات سیاسی ارش��د دو کشور ،تشکیل یک
ایران در ایدرو حضور یافتند و فعاالن صنعتی دو کشور
کمیسیون مش��ترک بازرگانی بین دوطرف برنامه ریزی
درباره نحوه همکاری ها ب��ه تبادل نظر و گفت وگوهای
ش��د که در زمینه های مختلف از جمل��ه هیدروکربنی،
دوجانبه و چندجانبه پرداختند.
زیرساخت و تجارت جلسه خواهند داشت.
افزایش فعالیت های اقتصادی
وی تصری��ح کرد :ای��ران با برخ��ورداری از اقتصادی
س��وراب کومار ،سفیر کشور هندوستان در این دیدار
بزرگ ،فرصت مغتنمی برای تاجران و فعاالن اقتصادی
با اش��اره به همکاری های قابل انج��ام در زمینه تولید
هن��دی اس��ت و اب��راز امی��دواری کرد حض��ور هیات
صنعت��ی گفت :دول��ت هند برای تس��ریع فعالیت های
س��ی ای ای در ایران به توسعه مناس��بات اقتصادی دو
مشترک صنعتی با شرکت های ایرانی امادگی دارد.
کشور بینجامد.
س��فیر هند در ته��ران از برنامه ریزی ب��رای کاهش
کوم��ار همچنین با اش��اره به موقعیت اس��تراتژیک
زم��ان ص��دور روادید تج��اری از 5به
ن بر اهمیت پ��روژه چابهار
جغرافیای��ی ایرا
3روز برای تاج��ران و بازرگانان ایرانی
تاکید و خاطرنشان کرد :این پروژه هم اینک
منصور معظمی:
خب��ر داد و گفت :هندوس��تان چندی مذاکرات و تعامل ایجاد پیشرفت و سرعت مناسبی یافته است.
پیش هفتادمین سالگرد استقالل خود شده در سرمایه گذاری
س��فیر هن��د در ته��ران در ادام��ه گفت:
را جش��ن گرفت که نقط��ه عطفی در و تولید مشترک در ایران ب��ا حض��ور نخس��ت وزیر هن��د در ای��ران
تاریخ این کشور است ،این مهم فرصت توسط کمپانی های بزرگ قراردادهای��ی برای پیش��برد پ��روژه چابهار
هندی می تواند
مناس��بی اس��ت تا ببینی��م در 7دهه راهگشای یک فعالیت به امضا رس��یده ک��ه از جمله ان خط ریلی
گذش��ته چه کرده ایم و برای 5س��ال
بندرعباس به چابهار اس��ت ک��ه می تواند از
مشترک
بلند مدت باشد
اینده چه برنامه هایی خواهیم داشت.
انجا به ش��مال ای��ران و کش��ور اذربایجان
به گفت��ه وی ،دولت هن��د در چند
متصل شود و به تازگی پیشرفت ان سرعت
سال گذش��ته با طراحی سیاست های
بیشتری یافته است.
عموم��ی و خصوصی ،اه��داف بلندپروازان��ه ای را برای
کومار بیان کرد :دو کش��ور از حض��ور قوی تر بخش
خود تعریف ک��رده که از جمله انه��ا طرح making
خصوصی در روابط اقتصادی اس��تقبال می کنند ،ایران
( Indiaس��اختن هند) اس��ت که طرحی برای توسعه
در حال گس��ترش روابط خود با کش��ورهای دوست و
صنایع ،شرکت های نوپا ،مسکن و سایر جنبه های مهم
همسایه است و این همگرایی و همزیستی توجه بیشتر
اقتصادی این کشور اس��ت .برای تحقق این اهداف که
به مسائل اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
هند و صنعتگران ایرانی
درحقیقت افزایش ثروت و تامین منافع مستمر و پایدار
در ای��ن دی��دار نوش��اد فوربز ،رییس کنفدراس��یون
را برای م��ردم هند دنبال می کند ،هی��ات اقتصادی و
صنعت هند ب��ا اعالم امادگی این کنفدراس��یون برای
تجاری این کشور موسوم به «سی ای ای» برای دومین
همکاری با صنعتگران و شرکت های دولتی و خصوصی
ب��ار به ایران اعزام ش��ده و تالش هر دو کش��ور بر این
ایرانی گفت :این کنفدراس��یون دویس��ت هزار شرکت
است که روابط دو کشور از محتوای اقتصادی بیشتری
زیرمجموعه دارد و زمینه فعالیت های مشترک فراوانی
برخوردار شود.
را در ایران شناسایی کرده است .این فدراسیون امادگی
کومار با اشاره به س��فر نخستین وزیر هندوستان به
کامل برای این امر دارد.
ایران در مه س��ال گذش��ته و دیدار با رییس جمهوری
ریی��س کنفدراس��یون صنایع هند اف��زود :تاریخچه
تجاری هند تا س��ال ۱۹۹۱میالدی مبتنی بر سیستم
اقتص��ادی بس��یار بس��ته بود اما پ��س از ان ب��ا انجام
اصالحات اقتصادی روابط بین المللی توسعه یافت.
وی بی��ان کرد :ام��روز هندوس��تان در رش��ته های
مهندسی ،شیمی ،بیوش��یمی و صنایع بسیار پیشرفته
و در عرصه های پایه ای تکنولوژیکی و زیرس��اخت های
تحقیق و توسعه گام برداشته است.
فوربز با اش��اره ب��ه اهمیت مس��ئله ص��دور روادید
خاطرنشان کرد :تسهیل در این زمینه به توسعه روابط
اقتصادی دو کشور خواهد انجامید.
همچنی��ن ق��راردادی بی��ن ای��درو و ش��رکت های
Firemaایتالی��ا و Titagroupهن��د ب��ه ص��ورت
فاینانس در زمینه س��اخت واگن مسافربری در یکی از
مناطق محروم کشور انعقاد شده که پیش از این دیدار
موضوعات ان پیگیری ش��ده و مطالب مورد بحث قرار
گرفته است .هند با بیش از یک میلیارد و 250میلیون
نفر جمعیت به عنوان دومین کش��ور پرجمعیت جهان
دارای فرصت های طالیی بی ش��ماری برای گس��ترش
روابط تجاری با کش��ورهای مختلف به ویژه ایران است.
هند پس از چین چهارمی��ن مصرف کننده نفت جهان
و دومین مش��تری ب��زرگ نفت ایران اس��ت .به گفته
کارشناس��ان،حجم تجارت بین ایران و هند با استفاده
از طرح توس��عه بندر چابهار ،کریدور شمال و جنوب و
ایجاد بازارچه مش��ترک ایران و هند در چابهار می تواند
به س��رعت گس��ترش یابد .در حال حاضر بیش��ترین
ص��ادرات ایران به هن��د را پس از نفت ب��ا 70درصد،
محصوالت ش��یمیایی و پتروش��یمی ،قیر ،خش��کبار،
خرما و مقدار کمی میوه تشکیل می دهد .برنج،قطعات
خودرو ،انواع ماشین االت ،فوالد ،دارو ،الستیک و چای
از مهم ترین اقالم صادراتی هند به ایران با یک میلیارد
و 980میلی��ون دالر در س��ال اس��ت .برن��ج مهم ترین
محصول صادراتی هند به ایران اس��ت و این کش��ور در
سالهای گذش��ته حدود یک میلیون تن برنج باسماتی
به ایران صادر کرده است .صادرکنندگان ایرانی ،وجود
قوانین دس��ت و پاگی��ر گمرکی ،تحمی��ل هزینه های
جانب��ی ،تعرفه ب��االی گمرکی و مش��کالت بانکی را از
مهم تری��ن عوام��ل افزایش حجم مب��ادالت تجاری دو
کشور می دانند .به گفته فعاالن امور صادراتی دو کشور
این مشکالت سبب شده که تاجران ایرانی توان رقابت
با کاالهای کشورهای دیگر را که با هزینه های گمرکی
بسیار پایین و حتی صفر وارد بازار هند می شود ،نداشته
باشند.
سرپرست وزارت نیرو در جمع خبرنگاران مطرح کرد
ارتقای کیفیت اب شرب 3/5میلیون نفر از ساکنان جنوب تهران
سرپرست وزارت نیرو در حاشیه ایین بهره برداری
از پروژه ارتقای کیفی اب شرب جنوب تهران گفت:
ب��ا اجرای این طرح ،کیفیت اب ش��رب 3/5میلیون
نفر از س��اکنان جنوب ،جنوب ش��رق و جنوب غرب
تهران افزایش یافت.
ب��ه گزارش گس��ترش صنعت ب��ه نق��ل از پایگاه
اطالع رس��انی وزارت نیرو ستار محمودی ،سرپرست
وزارت نی��رو در حاش��یه ایین بهره ب��رداری از پروژه
ارتق��ای کیفی اب ش��رب جنوب ته��ران (طرح قمر
بن��ی هاش��م(ع)) در مح��ل تصفیه خانه ش��ماره 2
درباره ویژگی های این ط��رح برای بهره مندی مردم
ته��ران با بی��ان این مطلب که این پروژه بخش��ی از
پروژه بزرگی است که برای ارتقای کیفیت اب شرب
تهران در نظر گرفته شده ،اظهار کرد :کالنشهرهایی
مانند تهران همواره مس��یرها و محل عبور بزرگی به
عنوان کلکتورهای اب دارند که با همت ش��رکت اب
و فاضالب استان تهران بخشی از این پروژه امروز به
بهره برداری رسید.
وی ادامه داد :بهره برداری از این پروژه باعث خواهد
ش��د تا کیفیت اب در مناطق جنوب ،جنوب غرب و
جنوب ش��رق تهران و همچنی��ن مناطق یافت اباد و
شهرک های اطراف انها تقویت شود.
سرپرس��ت وزارت نیرو با بی��ان این مطلب که این
طرح حدود 3/5میلیون نفر از همش��هریان تهرانی را
زیر پوش��ش قرار می دهد ،افزود :در کالنشهر تهران
هم��واره س��ازمان های خدماتی در ح��ال اماده باش
هس��تند ت��ا بتوانند خدم��ات بهتری را ب��ه مردم به
صورت شبانه روزی و بدون تعطیلی ارائه کنند.
وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو به جز ارائه خدمات
به هموطنان بر کیفیت خدمات ارائه شده نیز تاکید
دارد ،اف��زود :این خدمات در محل به هموطنان ارائه
می ش��ود و در ادامه این طرح ها خدمات مدیریتی و
نرم افزاری با عنوان دولت الکترونیک بیش از گذشته
ارائه خواهد شد.
وی ب��ا بیان اینکه طرح ارتق��ای اب جنوب تهران
از طرح ه��ای ماندگار با طول عمر 50س��اله اس��ت،
گفت :این طرح در دولت یازدهم اغاز ش��ده و بخش
نخس��ت ان امروز به بهره برداری رسیده است .یکی
از ویژگی های این طرح ان اس��ت که امکان گردش
اب را بعد از تکمیل تمام فازها بین س��دهای اطراف
تهران برقرار خواهد کرد و در این طرح سدهای الر،
لتیان ،کرج و طالقان در رینگ کامل قادر خواهد بود
که اب این سدها و چاه های موجود در تهران را باهم
درامیخته و به گردش دراورد.
پنجشنبه
صنعت خودرو
16شهریور 16 1396ذی الحجه 7 1438سپتامبر 2017شماره 204پیاپی 2177
یادداشت
احتمال کاهش قیمت خودرو
با تصمیم جدید نظام بانکی
ماهوتی
در نمایشگاه امسال
قصد داریم واحدهای
تولیدی که با ظرفیت
حداقلی فعالیت
می کنند یا رو به تعطیلی
هستند را تقویت کنیم
و برای این کار جلساتی
را با خودروسازان
داخلی ترتیب
داده ایم .همچنین
برای خودروسازان
داخلی جلساتی را با
خودروسازان خارجی در
نظر گرفته ایم
گزارش «گسترش صنعت» از روز نخست نمایشگاه تبریز نشان داد
خودنمایی لوکس ها در تبریز
گروه خودرو
car@sanatnewspaper.com
بیس��ت و یکمین نمایش��گاه خودرو تبریز که ازجمله
قدیمی تری��ن رویدادهای حمل ونقل منطقه به ش��مار
می اید با حضور شرکت های خودروساز از جمله مدیران
خودرو ،س��ایپا دیزل ،بم خودرو ،کارمانیا و شرکت های
نمایندگی نیس��ان ،دی اس ،میتسوبیشی ،هیوندای و...
کار خ��ود را اغاز کرد .نمایش��گاه خ��ودرو تبریز مانند
سال های گذش��ته میزبان تجاری س��ازهای خوش نامی
همچون س��ایپا دیزل ،ارین دیزل ،اریا دیزل ،فوسو و...
است .به گفته مسئوالن برگزاری ،در این نمایشگاه بیش
از 300واح��د صنعتی از اس��تان های مختلف و مناطق
ازاد کش��ور و همچنین 10کش��ور خارج��ی از جمله
ترکی��ه ،المان ،فرانس��ه ،چین ،کره جنوب��ی و بالروس
حضور دارند.
حبی��ب ماهوتی ،مدیرعامل ش��رکت نمایش��گاه های
بین الملل��ی تبری��ز در گفت وگ��و ب��ا خبرن��گار اعزامی
گس��ترش صنعت گفت :این بیست و یکمین نمایشگاه
بین الملل��ی خودرو و قطعات یدکی اس��ت که در تبریز
برگزار می شود .امس��ال بیش از ۳۰۰واحد تولیدی در
نمایشگاه حاضر ش��ده اند که از این تعداد ۲۸۰شرکت
تنها قطعه س��ازان داخلی و خارجی از ۱۰کشور هستند
ک��ه برای ارائه محصوالت خود به این نمایش��گاه س��فر
کرده اند .البت��ه نمایندگانی نیز از کش��ورهای دیگر در
این رویداد هستند که به عنوان کشور خارجی محاسبه
نش��ده اند .وی افزود :به دنبال ان هستیم که نمایشگاه
خ��ودرو تبریز به محلی برای ش��کوفایی اس��تعدادهای
ش��رکت های خودروس��از داخلی تبدیل و همکاری انها
ب��ا تولید کنندگان برت��ر خارجی به تولی��د محصول با
کیفیت تر منجر شود.
چت�ر حمایت�ی س�ایت تبری�ز ب�ر س�ر
قطعه سازان نوپا
ماهوت��ی در ادامه به وج��ود ظرفیت های فراوان در
کش��ور اشاره کرد و گفت :خودروس��ازان هیچ چیز از
نش��ان های تجاری شناخته ش��ده کم ندارند .نیروی
انس��انی سرشار از انرژی و انگیزه در کشور وجود دارد
و مواد اولیه ان نیز موجود اس��ت و ما باید تنها انها را
به کار بگیریم.
مدیرعامل نمایش��گاه تبریز در ادام��ه بیان کرد :در
نمایشگاه امس��ال قصد داریم واحدهای تولیدی که با
ظرفیت حداقل��ی فعالیت می کنند ی��ا رو به تعطیلی
هس��تند را تقویت کنیم و برای این کار جلس��اتی را
با خودروس��ازان داخل��ی ترتیب داده ای��م .همچنین
برای خودروس��ازان داخلی جلساتی را با خودروسازان
خارجی در نظر گرفته ایم.
وی گفت :این نمایشگاه ،نخستین رویداد هوشمند
ایران به ش��مار می اید که به کمک مخابرات اس��تان
فیبر نوری در ان مس��تقر شده و اینترنت ۵۰تا ۱۰۰
مگابای��ت بر ثانیه برای تمامی غرفه ها قرار داده ش��ده
است.
رونمای�ی از کامیون جدی�د ولوو اف ام
کشنده
همزمان با نخس��تین روز برگزاری نمایشگاه خودرو
تبریز که با استقبال پرش��ور بازدیدکنندگان تبریزی
همراه ب��ود از محصول جدید و باکیفی��ت ولوو اف ام
رونمایی شد.
بر اس��اس این گزارش ،محصول جدید س��ایپادیزل
ب��ا بهره مندی از موت��ور پرقدرت 460اس��ب بخار و
اس��تاندارد االیندگ��ی ی��ورو ،5گیربک��س اتوماتیک
،I-Shiftوزن س��بک شاسی و مصرف پایین سوخت
به عنوان کش��نده ای اقتصادی با اخرین فناوری های
روز دنی��ا و مختص ش��رایط اب و هوایی و جغرافیایی
ایران به بازار عرضه خواهد شد.
بر این اس��اس ،همزمان با این رونمایی ،پیش فروش
کش��نده ولوو اف ام با پیش پرداخت ه��ای 75و 150
میلیون تومانی همراه با سود مشارکت و تحویل 5ماه
به بعد بر اساس اولویت ثبت نام اغاز شد.
محص��والت س��ری اف ام ول��وو هم��واره یک��ی از
پرطرفدارتری��ن محصوالت تجاری کش��ور ش��ناخته
می ش��ود که در سال های گذش��ته با عنوان اف ام 9و
اف ام 11و اف ام به بازار عرضه می شد که پس از توافق
برج��ام بار دیگر با مش��خصات فن��ی متمایز ،ظاهری
متفاوت و کاربری ه��ای جدید مهمان جاده های ایران
خواهد شد.
احم��د حی��دری ،مع��اون بازاریاب��ی و ف��روش و
سایپادیزل نیز از تولید انبوه کامیون کشنده اف.ام٤٦٠
از پایی��ز امس��ال خبر داد و گفت ١٥٠٠ :دس��تگاه از
این کامیون کش��نده در ط��رح جایگزینی خودروهای
فرسوده ثبت نام شده است.
وی ب��ا بیان اینک��ه کامیون کش��نده اف.ام ٤٦٠به
قیمت ٣٨٥میلیون تومان ثبت نام و پیش فروش شده
است ،تصریح کرد :در حال حاضر این کامیون با توجه
به افزایش ن��رخ ارز ٤٠٥میلیون تومان قیمت گذاری
شده است.
حیدری با توجه به تجهیز خطوط س��ایپادیزل برای
مونتاژ این کامیون کش��نده ،از تولید انبوه جدیدترین
محصول ولوو اف.ام در 3ماه سوم سال خبر داد.
س��ایپادیزل ب��ا 5محصول رنو س��ری دی ،کامیون
اف ام ،500کامیون ک ایکس ،480کشنده کاوه تک
محور و کامیون کشنده اف ام 460در بیست و یکمین
نمایشگاه خودرو تبریز حضور یافته است.
در همی��ن حال با اغاز به کار این نمایش��گاه ،پاکرو
س��بز قش��م ،نماینده هیوندای هیبرید ک��ره میزبان
مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسالمی،
رحی��م ش��هرتی فر فرماندار ش��هر تبریز و اس��ماعیل
جبارزاده استاندار اذربایجان شرقی بود.
ش��رکت بهمن موتور نیز ب��ا جدیدترین محصوالت
خودروی��ی خ��ود در بیس��ت و یکمی��ن نمایش��گاه
بین الملل��ی خودرو تبریز حضور یافت .ش��رکت بهمن
موتور با همکاری نماینده خود(نمایندگی تبریز-مجید
منی��ف) خودرو جدید بی ۳۰را برای نخس��تین بار به
تبری��ز اورد .کاپرای جدید ،م��زدا ٣و وانت کارا٢٠٠٠
س��ایر محصوالت حاضر در غرفه شرکت بهمن موتور
هستند.
ش��رکت ارین موتور تابان به عنوان نماینده رسمی
نخس��تین ب��ار محصوالت
دی اس در ای��ران هم برای
متنوع خود را در نمایشگاه خودرو تبریز رونمایی کرد.
در این نمایش��گاه که با حضور شرکت های خودروساز
داخلی و واردکنندگان خودرو برگزار می ش��ود ،ارین
موتور تابان محصوالت متنوع خود از جمله دی اس ،۳
دی اس ،۵دی اس ۶و دی اس ۴را به نمایش گذاشت
و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.
در همی��ن حال محصول جدید نیس��ان از س��وی
جهان نوین اریا در نمایش��گاه خ��ودرو تبریز رونمایی
ش��د .خودر و نیس��ان زد ۳۷۰به وسیله شرکت جهان
نوین اریا ،نماینده رسمی نیسان در ایران رونمایی شد
که به دلیل جذابیت زیاد در طراحی و اپش��ن ها مورد
استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.
پرش��یا خودرو نماین��ده فروش و خدم��ات پس از
ف��روش ب ام و در ای��ران نیز برای نخس��تین بار ب ام و
سری ۳را در نمایش��گاه خودرو تبریز در معرض دید
عالقه مندان قرار داد .این شرکت با مجموعه کاملی از
محصوالت خود همچون س��ری ۵ ،۳و ۷و همچنین
کراس اووره��ا و شاس��ی بلندهای ایکس ،۱ایکس ۳و
ایکس ۴به تبریز امده است .در این میان ب ام و سری
۳ب��ه عن��وان جدیدترین محصول این ش��رکت برای
نخستین بار در تبریز به نمایش درامد.
بر اس��اس این گزارش ،در حال��ی متولیان برگزاری
تو یکمین نمایش��گاه بین المللی خ��ودرو تبریز
بیس��
از حضور 10کش��ور خارجی ازجمل��ه ترکیه ،المان،
فرانس��ه ،چین ،کره جنوبی و بالروس در این نمایشگاه
خبر داده اند که بررس��ی نخستین روز از برگزاری این
نمایش��گاه نشان از تفاوت این نمایش��گاه با سال های
گذش��ته دارد چراکه نمایندگی های این نش��ان ها این
بار با لوکس ترین خودروه��ای خود به تبریز امدند تا
نشان دهند بازار خودرو ایران متفاوت از گذشته بوده
و شرایط تازه تری را تجربه می کند.
در عی��ن ح��ال بیان ای��ن نکته ضروری اس��ت که
بای��د دید کش��وری همچون بالروس ی��ا ترکیه با چه
نش��ان هایی در این نمایش��گاه حضور یافته اند چرا که
این کش��ورها را نمی توان در ردیف خودروسازان قوی
قرار داد.
شوخی بزرگی به نام «کویید»
منصور معظمی ،رییس هیات عامل ایدرو در روزهای گذشته خبر تولید
«کویید» را در قرارداد مش��ترک با رنو تایید ک��رد تا بازار ایران در انتظار
ورود ارزان قیمت ترین و در عین حال کم کیفیت ترین محصول رنو باشد.
به گزارش خودروکار ،در ماه های نخس��ت پسابرجام که موضوع قرارداد
رنو با دو خودروس��از بزرگ ایران مطرح ش��د به تفاهم نرسیدن بر تولید
«کویی��د» به موض��وع اختالف تبدیل ش��د .ایران خودرو و س��ایپا هر دو
متقاض��ی تولید این خودرو بودند و س��رانجام رنو تصمیم گرفت به جای
انتخاب میان این دو ش��رکت به س��مت امضای قرارداد با ایدرو کوچ کند
ام��ا در زم��ان امضای این ق��رارداد هنوز تکلیف رنو کویی��د معلوم نبود و
دلیل اصلی ان استاندارد پایین این محصول بود .پیمان کارگر ،مدیرعامل
وق��ت رنو پارس در ایران ،چند روز پس از امضای پیش نویس این قرارداد
درباره سرنوش��ت تولید کویید در ایران گفت :شاید این محصول با تغییر
در ایران به تولید برس��د .پس از حدود دو سال سرانجام سرنوشت قرارداد
رنو در ایران مش��خص ش��د و این قرارداد با مشارکت سه جانبه رنو ،ایدرو
و هلدینگ ناصح در ایران به امضا رس��ید هرچند مسئوالن این هلدینگ
تاکید کردند که هنوز مشخص نیست کویید در قالب این قرارداد به تولید
برس��د .اما تکلیف تولید کویید س��رانجام در هفته جاری از سوی رییس
هیات عامل ایدرو روش��ن ش��د و او با قاطعی��ت از تولید این محصول در
قالب قرارداد با رنو در ایران خبر داد .کویید یکی از مدل های ارزان قیمت
خودروساز فرانسوی ،رنو است که در ابتدا منحصرا بازار هند را نشانه رفته
بود اما رفته رفته خود را در دل بازار کشورهای دیگر نیز جا کرد .در حال
حاضر این خودرو در دو کش��ور برزیل و هند تولید می ش��ود که براساس
امار ،کیفیت مدل های تولیدی در کش��ور برزیل بهتر از مدل های هندی
اس��ت .بازار هدف این خودرو مشتریانی هستند که با بودجه ای کم تمایل
ب��ه خرید یک خودرو با ظاهری مدرن و به طور تقریبی خوش چهره دارند
که به نظر می رسد رنو توانسته به این هدف خود در بازار هند دست پیدا
کند .امار فروش نشان می دهد که رنو کویید دومین خودرو پرفروش پس
از «س��وزوکی ماروتی التو »800اس��ت و به دنبال ان «هیوندای »Eon
در رده س��وم قرار دارد اما این تمام ماجرا نیس��ت .ب��ا نگاهی عمیق تر به
خود را برای
مش��خصات این خودرو می توان دریافت که رنو تمامی تالش
کاهش هزینه های جانبی در این مدل انجام داده است .نداشتن حتی یک
عدد کیس��ه هوا در مدل پایه و داش��تن تنها یک عدد کیسه هوا در مدل
فول اپشن ،پیشرانه ضعیف ،ظرفیت باک 28لیتری و طراحی ساده اتاق
این خودرو از جمله نقاط ضعف بس��یار بزرگ ان اس��ت .موسس��ه تست
ایمن��ی « »Global NCAPنی��ز به مدل پایه این خودرو صفر س��تاره
کیفیت و به گران قیمت ترین مدل تنها یک ستاره ایمنی داده است.
با تایید خبر تولید رنو کویید ،پیش بینی می ش��ود این خودرو که زمانی
قرار بود جانشینی برای پراید باشد بیش از 35میلیون تومان در بازار ایران
قیمت گذاری شود .این در حالی است که این خودرو در بازار هند حدود 4
هزار و 700دالر معادل 17میلیون و 800هزار تومان به واحد پول کشور
ما قیمت دارد .نکته دیگر این اس��ت که ایا این خودرو با داشتن امکانات
بسیار کم قادر به گذراندن استاندارد های ایران خواهد بود؟
بسیار خوشبینانه است اگر تصور کنیم که این خودرو با مشخصات فنی
ضعیف ،امنیت کم ،قیمت بسیار زیاد و وجود رقبای ُکره ای در بازار ایران
بتواند جایگاه مناس��بی ب��رای خود در بازار ایران پی��دا کند و درحالی که
وزارت صنع��ت ،مع��دن و تجارت افزایش تعداد اس��تانداردهای خودرو را
به تصویب رس��انده ،تولید کویید با این اس��تانداردها یک شوخی به نظر
می رسد.
کاه��ش س��ود س��پرده ها و
تسهیالت بانکی که به تازگی از
س��وی بانک مرکزی ابالغ شده،
ه��ر چند گام مهم��ی در جهت
حمایت از تولید به شمار می رود
ام��ا همزم��ان ب��ا ای��ن حرکت
الزم اس��ت ت��ا در بخش ه��ای
ارمان خالقی
تولی��دی ،فضا و ش��رایط برای
عضو هیات مدیره خانه
سرمایه گذاری فراهم شود .نرخ
صنعت ،معدن و تجارت
س��ود س��پرده ها و تسهیالت به
ایران
نوعی تابع یکدیگ��ر بوده و باید
بر اس��اس نرخ تورم محاس��به
ش��ود ،در این شرایط کاهش س��ود بانکی به تنهایی مشکلی از
تولی��د حل نخواهد کرد بلکه تنها با کاهش س��ود ،تولید توجیه
بهتری خواهد یافت .باید پذیرفت که در ش��رایط کنونی کشور
تولید ،توجیه اقتصادی و جذابیت چندانی ندارد و در ش��رایطی
که س��پرده گذاری در بانک ها ،س��رمایه گذاری و سود تضمینی
محس��وب می شود ،بنابراین سیس��تم بانکی مکانی امن و دارای
س��ودی ساده برای سپرده گذاران اس��ت که حتی مالیاتی به ان
تعل��ق نمی گیرد .بر این اس��اس با توجه به ش��رایط موجود ،در
صورتی که سود بانک ها بیش از ارقام مصوب کاهش یابد باز هم
درصد زیادی از سپرده گذاران ،پول های خود را از بانک ها خارج
نخواهند کرد چراک��ه بازارهای تولیدی همچنان جذابیتی برای
س��رمایه گذاری ندارند .توجه به شرایط مشابه نیز ضروری است
و باید دید امروز رقبا تسهیالت را با چه سودی دریافت می کنند
زیرا در ش��رایطی که در کشورهای دیگر تسهیالت با سود صفر
درص��د و نهایت ۵ت��ا ۷درصد دریافت می ش��ود و تولیدکننده
داخلی با حداقل ۱۸درصد چنین تسهیالتی را دریافت می کند،
مش��خص است که به نس��بت اثر گذاری پول خام در تولید ،این
رون��د در قیمت تمام ش��ده تولی��د تاثیر خواهد گذاش��ت .زیرا
کاهش س��ود س��پرده و همچنین تس��هیالت باعث می شود که
تولیدکننده با قیمت تمام ش��ده کمت��ری محصوالت خود را به
بازارهای بین المللی عرضه کند.
در چنی��ن ش��رایطی بازار خ��ودرو برای دریافت تس��هیالت
راغب ت��ر ش��ده و تولیدکننده مناب��ع مالی را ارزان تر به دس��ت
می اورد و قطعه سازی که بتواند ارزان تر قطعه تولید کند به طور
قط��ع خودرو را با قیمت تمام ش��ده کمتری تولی��د کرده و در
نهایت قیم��ت خودرو کاهش خواهد یافت ام��ا در مقابل زمانی
که مواد اولیه اس��تاندارد در اختی��ار تولید کننده قرار نمی گیرد
و نقدینگی براس��اس عرف بین المللی نبوده و همزمان سیس��تم
اداری و بروکراس��ی بر اساس اس��تانداردهای رقبا نباشد ،نباید
منتظر تولید با ارزش افزوده باالتر ،ضایعات کمتر و کیفیت باالتر
و رقابتی بود.
خبر
رشد ۲۲درصدی تولید خودرو
مرداد امسال تولید انواع خودرو در خودروسازان داخلی به طور
میانگین ۲۲/۲درصد افزایش یافت .به گزارش ایسنا ،در این مدت
تولی��د انواع خودرو از ۱۱۷هزار و ۵۰۴دس��تگاه در مرداد س��ال
گذش��ته به ۱۴۳هزار و ۶۴۴دس��تگاه افزایش یافت .تولید انواع
س��واری نیز با افزایش ۲۴/۶درصدی همراه بوده و از ۱۰۸هزار و
۵۴۳دستگاه در مرداد ۱۳۹۵به ۱۳۵هزار و ۲۶۲دستگاه رسید.
تولی��د ان��واع وانت نیز با کاهش ۱۰/۷درصدی از ۷۶۰۲دس��تگاه
در مرداد سال گذشته به ۶۷۸۷دستگاه رسید اما در مقابل تولید
انواع ون با رش��د ۴۱۸/۲درصدی از ۱۱دس��تگاه در مرداد ۱۳۹۵
به ۵۷دس��تگاه افزایش یافت .تولید انواع مینی بوس و میدل باس
با کاهش ۱/۲درصدی همراه بود و از ۸۳دس��تگاه در مرداد س��ال
گذشته به ۸۲دستگاه کاهش یافت.
در این مدت تولید انواع اتوبوس ۱۹۶/۲درصد رش��د داش��ته و
از ۵۳دستگاه در مرداد ۱۳۹۵به ۱۵۷دستگاه افزایش یافت.
تولید انواع کامیونت ،کامیون و کش��نده نیز ۷/۲درصد رش��د را
تجربه کرد و از ۱۲۱۲دس��تگاه در مرداد س��ال گذشته به ۱۲۹۹
دستگاه رسید.
رعایت استانداردهای
55گانه تولید خودرو در ایران
مع��اون س��ازمان مل��ی اس��تاندارد با بی��ان اینک��ه واحدهای
خودروس��ازی داخل موظف هستند از اول دی ۹۷استانداردهای
جدید را رعایت کنند گفت :اس��تاندارد های پنجاه وپنج گانه تولید
خودرو فعلی در ایران براس��اس استانداردهای روز دنیاست و تمام
این اس��تانداردها در کشور رعایت می شود .به گزارش مهر ،وحید
مرندی مق��دم ب��ا بیان اینکه تمامی م��وارد تولید یک محصول در
اس��تاندارد لحاظ نمی شود ،گفت :برای نمونه استاندارد ترمز «ای
بی اس» در اتحادیه اروپا اجباری نیس��ت و اعمال هم نمی شود اما
در ایران این اس��تاندارد اعمال می ش��ود .وی افزود :استانداردهای
ایمنی تولید خودرو در س��طح کش��ورهای دنیا به ویژه ایران اعمال
می ش��ود و تولیدکنندگان موظف به رعایت چنین استانداردهایی
هستند .مرندی مقدم تصریح کرد :موضوعی که تولید اتومبیل های
کش��ورهای اروپایی و صاحب س��بک دنیا را از اتومبیل های تولید
داخلی متمایز می کند ،استاندارد های کارخانه ای ست .وی گفت:
اس��تانداردهای کارخانه ای واحدهای خودرو سازی در کشورهای
اروپایی مانند المان ،فرانس��ه و حت��ی ممالک غیراروپایی صاحب
سبک مانند ژاپن در رقابت شدید برای کسب بازار بیشتر به مراتب
از استانداردهایی که به عنوان مقررات فنی از سوی کشورها اعالم
می شود ،پیشرفته تر و برتر است.
خبر
پنجشنبه
سال بیست و نهم شماره 204پیاپی 2177
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
16شهریور 1396
16ذی الحجه 1438
7سپتامبر 2017
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
»
قائم مقام مدیرمسئول :مسعود دهشور
سردبیر :مجتبی اعتماد مقدم
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
کارتون روز
5ابزار فناوری برتر در ایفا ۲۰۱۷
5گجت برتر از سوی شرکت های فناوری در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷
المان معرفی و رونمایی شد.
به گزارش ایس��نا ،به نقل از ایندیپندنت ،نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷که
در برلین المان برگزار می شود ،یکی از بزرگترین رویدادهای جهانی
است که در ان ش��رکت های فناوری در سراسر جهان از جدیدترین
محصوالت الکترونیکی ،فناوری و لوازم خانگی خود رونمایی می کنند.
نخستین کنفرانس ایفا در سال ۱۹۲۴میالدی برگزار و این رخداد در
سال ۱۹۳۹میالدی به نمایشگاه ساالنه تبدیل شد .در این گزارش 5
گجت برتر را که در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷المان معرفی و رونمایی شد،
معرفی می کنیم :با اینکه ش��رکت سامسونگ حدود دو هفته پیش از
گوشی هوش��مند پرچمدار خود یعنی گلکسی نوت ۸رونمایی کرد،
در نمایش��گاه ایفا ۲۰۱۷از گجت های جدی��د دیگرش نیز رونمایی
کرد .یکی از مهم ترین گجت های معرفی ش��ده سامس��ونگ ،ساعت
هوشمند «گیر اسپورت» بود که مثل هر سازنده دیگری در بازار داغ
ساعت های هوش��مند ،به امر سالمت و تناسب اندام کاربران توجه و
اهمیت ویژه ای قائل شده است .به این ترتیب ،ساعت هوشمند» گیر
اسپورت» به حسگر و GPSمجهز شده است بنابراین می توان گفت
این ساعت به طور کامل برای شناگران حرفه ای (تا عمق ۵۰متری از
سطح اب) ساخته شده است .این ساعت همچنین یک نمایشگر دارد
که دائم نبض و ضربان قلب کاربر را نشان می دهد .این ساعت به یک
صفحه نمایش 1/2اینچی امولد مجهز است و باتری ان حدود 2روز
شارژ نگه می دارد .قیمت این محصول بعد از اغاز عرضه ان در پاییز
سال جاری حدود ۴۰۰یورو خواهد بود.
خطر در گردشگری به چپ و به راست
گردشگری اسپانیا در خطر است
بررسی واکنش فعاالن اقتصادی نسبت به مهم ترین رخداد هفته جاری
بیم و امید کاهش سود سپرده بانکی
سیدمحمدحسن سیدزاده :مهم ترین رخداد اقتصادی هفته جاری اجرای شیوه نام ه بانک مرکزی
مبنی بر الزام بانک ها به اجرای مصوبه ش��ورای پول و اعتبار بود که به نوعی منجربه کاهش س��ود
س��پرده های بانکی ش��د .اتفاقی که باعث شد از هفته گذش��ته صف های طوالنی در بانک ها برای
ن ان از ابتدای هفته بازار ارز و س��که نیز
تمدید قرارداد ها به نرخ قبلی تش��کیل و با اجرایی ش��د
دچار تالطم شود .کاهش سود سپرده بانکی سال هاست که مطالبه فعاالن اقتصادی است و از ان
به عنوان سم مهلک اقتصاد کشور یاد می کردند .اکنون با توجه به سیاست دولت دوازدهم مبنی بر
کاهش سود سپرده بانکی ،واکنش فعاالن اقتصادی نسبت به این رخداد مهم متفاوت بود .برخی
از اجرای ان از سوی بانک ها ناامید هستند و برخی دیگر در رسیدن به هدف نهایی یعنی حرکت
سرمایه به سمت تولید ابراز ناامیدی می کنند .اما از سوی دیگر عده ای از فعاالن اقتصادی به رونق
در بازار سرمایه و تولید امیدوار هستند و معتقدند دولت می تواند مانع از حرکت سرمایه به سمت
بازار ارز و طال شود .در همین زمینه گسترش صنعت نیم نگاهی به واکنش فعاالن اقتصادی نسبت
به مهم ترین رخداد هفته جاری داشته که در ادامه می خوانید:
طرح :هادی اشرفی ،گسترش صنعت
کاهش نرخ سود باید از سود تسهیالت اغاز شود
طهماسب مظاهری ،وزیر پیشین اقتصاد:
نرخ س��ود سپرده ها به س��مت ۱۵درصد
برای انتقال نقدینگی به س��رمایه گذاری و
تولید اش��تغال کاهش یافت در حالی که
هنوز 3عامل اصلی که می تواند این سیاست را با چالش جدی
مواجه کند ،وجود دارد و مس��ئوالن باید برای ان برنامه ریزی
دقیق داش��ته باش��ند تا نتیجه که تولید و اش��تغالزایی بوده،
حاصل ش��ود .نخستین نکته اینجاست که اگر شورای پول و
اعتبار به این نتیجه رس��یده است که باید روش فعلی اصالح
شود نباید از سود سپرده ها کار را اغاز کند بلکه الزم است با
اس��تفاده از کاهش نرخ سود تسهیالت به سمت این خواسته
حرکت کند؛ در این بخش شورای پول و اعتبار باید به بانک ها
الزام کند س��ود تسهیالت با رقمی مشخص تعیین شود و در
عقود مش��ارکتی س��ود و زیان میان طرفین به عنوان شریک
مدنظر قرار داش��ته باش��د .بنابراین بانک ها موظف می شوند
برای تس��هیالتی که می دهند براین اساس عمل کنند و پس
از کسر حق الوکاله خود هرقدر منافع داشتند به سپرده گذاران
ن است که
به عنوان س��ود سپرده پرداخت کنند؛ نکته دوم ای
تعیین نرخ سود سپرده یک ساله ۱۵درصد با توجه به شرایطی
که س��پرده گذار هیچ مالیات ،ریسک سرمایه گذاری یا هزینه
جانبی ندارد با توجه به شرایط اقتصادی فعلی هنوز هم جذاب
است.
دولت می تواند مانع حرکت سرمایه به سمت ارز و طال شود
در اسالم سود علی الحساب وجود ندارد
حجت االسلام غالمرض�ا مصباحی مق�دم ،عضو
مجمع تشخیص مصلحت نظام :نه در اسالم و نه
در هی��چ ج��ای دنی��ا ،چی��زی ب��ه نام س��ود
علی الحساب نداریم و این موضوع باید از اقتصاد
ایران حذف شود .در قانون عملیات بانکی بدون ربا نیز چیزی به نام
سود سپرده نبود که به نظرم امری حساب شده بود چراکه در نظام
بانکی بدون ربا ،س��ود سپرده باید براس��اس سود ناشی از عملیات
تولید و تجارت و در پایان سال مالی محاسبه شود اما در سال های
بعد ،س��ود سپرده علی الحس��اب خلق و وارد ادبیات بانکی ما شد؛
بانک س��ود ناش��ی از تولید و تجارت را بعد از کم کردن هزینه ها و
چرا پول ها به سمت تولید نمی رود
حق الوکاله های خود بین س��پرده گذاران تقس��یم می کند اما سود
ی تمام انچه هست که بانک ها می توانند
علی الحس��اب که به تعبیر
بدهن د باعث بروز مش��کل در اقتصاد می ش��ود .من از این تصمیم
بانک مرکزی اظهار خرس��ندی می کنم چراکه این حرکت یک گام
به س��وی اصالح نظام بانکی است زیرا سود در بانک های ما با پولی
که سپرده می کنند مقایسه می شود نه با سودی که ناشی از تولید
و تجارت این منبع اس��ت .نرخ سود سپرده بانکی نقش کلیدی در
اقتصاد ما دارد چراکه بر م��واردی چون اجاره بهای خانه ،لیزینگ
خودرو ،بازار س��رمایه و مهم تر از ان نرخ تسهیالت اثرگذار است و
باید اصالح شود.
احتمال رونق در بازار سرمایه
ولی نادی قمی،کارش�ناس بازار س�رمایه :با افت
س��ود س��پرده ها به تدریج هزینه مالی شرکت ها
کاه��ش و اقبال به بازار س��هام افزایش می یابد؛
البته بازار سرمایه به جز سهام ،بازار بدهی و بازار
مش��تقه را نیز شامل می شود .توجه به بازار بدهی از طریق افزایش
تامین مالی بخش خصوصی ،دولت و شهرداری هاست و این بازار در
صورتی رونق می یابد که مرتب با افزایش و کاهش نرخ سود روبه رو
تو پا گیر را کاهش دهیم .به نظر می رس��د
نباش��یم و مقررات دس��
بخ��ش عم��ده افزایش قیم��ت س��هام در روزهای اخیر به رش��د
قیمت ه��ای جهان��ی م��واد خام مربوط ش��ود و کاهش نرخ س��ود
س��پرده ها به ١٥درصد تاثیر بلندمدت بر بازار س��هام داشته باشد.
البته برخی کارشناس��ان معتقدند از یک سو احتمال دارد بخشنامه
بانک مرکزی درباره نرخ بهره بانکی به سرعت اجرا نشود و از سوی
دیگر ،بازارهای موازی غیررس��می موجب شود نرخ سود سپرده ها
همچنان در سطح باال قرار گیرد .بازیگران اصلی در تعیین نرخ بازده
بدون ریس��ک ،بانک ها هستند و رفتار انهاست که می تواند موجب
افزایش یا کاهش نرخ بدون ریسک شود.
در کنار کاهش نرخ س��ود سپرده ها باید افزایش تدریجی نرخ ارز
و ارتباط جدی با نهادهای مالی فعال بین المللی را نیز در دس��تور
کار قرار داد.
عکس روز
کاظم دوست حس�ینی ،عضو پیشین اتاق
بازرگان�ی ای�ران :اگر پول های س��پرده از
بانک ها خارج شود به الزام به سمت تولید
و بخش های مولد اقتصاد نمی رود و ممکن
است بخشی از ان وارد بازار طال و ارز شود.
باید یک اصل کلی را در نظر بگیریم و ان ،این است که پول
هیچ زمان از بانک خارج نمی شود یعنی ممکن است گردش
ان زیاد ش��ود یا س��پرده گذاری از حالت م��دت دار به جاری
تبدیل ش��ود ولی حجم پولی که در جامعه وجود دارد عموما
در بانک حفظ می شود.
بحث اصلی این اقدام این است که چرا پول ها به سمت تولید
نمی رود اما این راهکارش نیس��ت ،چراکه اگر منابعی که نزد
بانک هاست بخواهد از حالت سپرده خارج شود و طور دیگری
بازده داشته باشد با توجه به اقتصاد رانتی که ما داریم به الزام
به س��مت تولید و بخش های مول��د اقتصاد نمی رود .ممکن
اس��ت بخش��ی از ان وارد بازار طال و ارز ش��ود که به تولید
داخل و ایجاد ثروت کمکی نمی کند و در عمل به بخش های
مولد نمی رسد.
اینکه بین بانک ها رقابت ایجاد شود تا بتوانند سهم بیشتری
از حجم پول موجود را نزد خودش��ان داشته باشند اشکاالتی
را ایجاد می کند که به ظاه ر بانک مرکزی برای ان تمهیداتی
اندیش��یده است ولی به نظر می رسد که این تمهیدات خیلی
نمی تواند نتیجه بخش باشد.
حیدر مستخدمین حس�ینی ،اقتصاددان:
نرخ سود بانکی یکی از مهم ترین متغیرهای
کلیدی اقتصاد است.
این نرخ تعیین کننده ،حجم پس انداز ملی
را نش��ان داده ،می��زان س��رمایه گذاری را تعیین می کند و بر
اشتغال تاثیر می گذارد و تعیین کننده وضعیت رشد اقتصادی
نیز هست .اگر بانک مرکزی اراده کند ،مانع از ان خواهد شد
که با توجه به تصمیم اخیرش درباره کاهش نرخ سود بانکی،
پول به س��مت بازار ارز و طال برود چراکه در ایران هم انحصار
بازار ارز در اختیار بانک مرکزی اس��ت و هم انحصار بازار طال.
ضرب و انتش��ار طال در اختیار دولت و بانک مرکزی اس��ت و
می توان��د عرضه ان را در اقتصاد افزایش دهد .البته نمی توان
هر افزایش قیمتی را به رفتن پول به س��مت بازارهای موازی
از جمله طال نسبت داد و افزایش قیمت را مرهون ان دانست.
درباره طال باید بگویم اکنون ماه قبل از محرم است و به دلیل
اعیاد و برگزاری مراس��م مربوط به عقد و ازدواج و ...تا قبل از
ماه محرم قیمت طال افزایش می یابد.
نکت��ه کلیدی دیگر این اس��ت که اکن��ون افزایش قیمت طال
جهانی اس��ت و به دلیل تهدیدات کره ش��مالی و اثری که بر
قیم��ت نفت دارد باعث می ش��ود که س��فته بازان به س��مت
دارایی ه��ای مطمئن ت��ری مانن��د طال برون��د و قیمت ان را
افزایش دهند.
بانک ها کاهش نرخ سود سپرده ها را جدی نمی گیرند
مجیدرض�ا حریری ،عضو هیات نمایندگان
ات�اق بازرگان�ی ته�ران :س��ابقه تاریخی
تصمیمات بان��ک مرکزی مبنی بر کاهش
نرخ س��ود بانکی نشان می دهد که بانک ها
این شیوه نامه ها را خیلی جدی نمی گیرند .نخستین موضوعی
که همگی بر ان اتفاق نظر دارند این است ک ه نرخ سود سپرده
و نرخ س��ود تس��هیالت بانکی در ایران باالست اما باید پرسید
ک��ه ای��ا راه ح��ل ان دادن چنین دس��تورهایی از طرف بانک
مرکزی است؟ یعنی ایا می توان به بانک ها ابالغ کرد سودها را
پایی��ن بیاورند؟خیلی معتقد نیس��تم که با کاهش نرخ س��ود
بانکی ،پول های مردم از بانک ها خارج یا باعث ایجاد نقدینگی
س��رگردان می شود .می توان گفت مردم پس اندازهایشان را از
حالتی که س��پرده بانکی است به کاالهای دیگری که قابلیت
نقد ش��وندگی دارد تغییر می دهند .به نظر نمی رسد با کاهش
نرخ سود سپرده ها در بازار مسکن اتفاق خاصی بیفتد و شوکی
را در این بازار مشاهده کنیم ،چراکه هم در بخش مسکن های
لوکس و هم در بخش مسکن های اقشار کم درامد عرضه بیش
از تقاضاست .این سیاست به این منظور طراحی شده که سود
س��پرده ها پایین اید و س��رمایه های خرد تجمیع و در نهایت
تبدی��ل به رونقی برای تولید ش��ود اما س��ابقه تاریخی چنین
تصمیماتی نشان می دهد که بعد از چند وقت این تصمیمات
خیلی جدی گرفته نمی شود.
رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسالمی:
ایجاد کمیسیون های مشترک با هدف توسعه حمل ونقل ریلی
منبع :میزان
فری��دون حس��نوند ،رییس کمیس��یون انرژی مجلس
شورای اس�لامی بر ایجاد کمیسیون های مشترک بین
کمیس��یون های عم��ران ،بودجه و انرژی و مس��ئوالن
وزارت راه و شهرسازی و راه اهن تاکیدکرد .به گزارش
گس��ترش صنع��ت به نقل از ش��رکت راه اهن جمهوری اس�لامی ایران،
فریدون حس��نوند با بیان اینکه ایران در کنار کشورهایی قرار گرفته که
می تواند از طریق کریدور ریلی شمال به جنوب با کشورهای اسیای میانه
و در ح��وزه خلیج ف��ارس ارتباط ریلی برقرار کن��د ،گفت :ایران از طریق
راه اهن می تواند این ۲نقطه بسیار استراتژیک اقتصادی و امنیتی دنیا را
به هم وصل کند .به طور حتم باری که از این مس��یر عبور خواهد کرد،
می تواند افزون بر صدها میلیون تن باشد.
حس��نوند افزود :این موارد بخشی از ضرورت هایی است که ما را ملزم
و وادار می کند که به توس��عه زیر س��اخت ها و تقویت صنعت ریلی بیش
از پیش بپردازیم.
نماینده مردم خوزستان (اندیمشک) با بیان اینکه توسعه صنعت ریلی
ضمن ایجاد فرصت های شغلی موجب توسعه شهرها می شود ،اظهار کرد:
ارتقای خدمات اجتماعی از دیگر مواردی است که راه اهن پیرامون خود
ب��ه مردم ارائه خواهد داد و به طور حتم تعام��ل بین راه اهن و مردم در
نقاط مختلف کشور به وجود خواهد امد.
این عضو کمیس��یون انرژی مجل��س در بخش دیگر صحبت های خود
یاداور ش��د :جلوگیری از الودگی محیط زیست یکی از موضوعاتی است
ک��ه ما می توانیم در بخش راه اه��ن به عنوان یک پارامتر از ان نام ببریم
زیرا امروز بخش های مختلفی به راه اهن وابسته هستند.
وی گفت :در بیش��تر اس��تان های کش��ور به ویژه جنوب کشور صنایع
عظیم پتروش��یمی ،ف��والد ،نفت و صنای��ع جانبی مانند نیش��کر وجود
دارد ک��ه ام��روزه ب��رای انتقال ب��ار نیاز به وس��یله ای ام��ن و به صرفه
دارند.
حسنوند عنوان کرد :بعضی از استان ها بیش از ۸۰۰تا ۹۰۰کیلومتر با
مرکز کشور فاصله دارند بنابراین یکی از وسیله هایی که می تواند ارامش
و امنیت را در جابه جایی به همراه داش��ته و گردشگری در ان فعال کند
و کاهش هزینه در ان دیده شود ،راه اهن است.
وی خاطرنش��ان کرد :در مجلس ش��ورای اس�لامی به صنعت ریلی و
مزیت های ان توجه ویژه می ش��ود به طوری که در ماده ۵۷قانون برنامه
شش��م توس��عه اختصاص یک درصد از درامدهای نفتی ب��ه راه اهن به
تصویب رس��یده و امیدواریم در بودجه های س��نواتی ش��اهد اختصاص
اعتبارات به بخش ریلی باشیم.
نماینده مردم خوزستان (اندیمشک) تصریح کرد :به یقین دولتمردان
و نماین��دگان مجل��س به این موضوع واقف هس��تند بنابرای��ن با ایجاد
کمیسیون های مشترک بین مجلس و دولت شاهد تحقق اهداف صنعت
ریلی و توسعه ان در کشور خواهیم بود.
حس��نوند ادامه داد :کمیس��یون های مش��ترک بین مجلس و دولت با
حضور کمیس��یون های عمران ،بودجه و انرژی و مس��ئوالن وزارت راه و
شهرس��ازی و راه اهن باید ایجاد شود تا نیازهای واقعی راه اهن در حوزه
قانون و بودجه تامین شود.