روزنامه گسترش صنعت شماره 439
روزنامه گسترش صنعت شماره 439
افزایش تاب اوری
اقتصادی
در برابر تحریم ها
شنبه
30تیر 1397
7ذی القعده 1439
2
خودروهای ناقص
در انتظار
ترخیص قطعات
3
21ژوئیه 2018
سال سی ام پیاپی 2412دوره جدید شماره 4 439صفحه قیمت 1000 :تومان
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
پیشنهاد 7راهکار برای کاهش قیمت اب بسته بندی
اب معدنیگران شد
مقابل��ه با گرانی مواد اولیه تولید قوطی های بس��ته بندی
مایع��ات از جمل��ه اب ،نوش��یدنی ها ،روغن و ...ب��ا راهکار
افزای��ش س��همیه خری��د تولیدکنندگان از س��وی وزارت
صنع��ت ،معدن و تجارت پیگیری ش��د اما ای��ن راهکار به
گفته کارشناس��ان ،تغییری در ب��ازار مواد اولیه ایجاد نکرد
و تولیدکنن��دگان در صنع��ت بس��ته بندی اب را با چالش
تعطیلی و کاهش تولید روبه رو کرد .هرچند به گفته فعاالن
این صنعت ،راهکارهای هفت گانه برای مقابله با مش��کالت
تولید در صنعت بس��ته بندی اب شناس��ایی ش��ده اما این
راهکارها ابالغ نش��ده اس��ت .اخرین تصمیم های مسئوالن
برای مقابله با مشکالت در صنعت بسته بندی اب مربوط به
کنترل عرضه پریفرم(ش��کل اولیه بطری اب معدنی) و مواد
اولی��ه تولید قوطی ها در بورس کاال ب��ود تا بازار به ارامش
الزم برسد.
4
بنزینی های بیمه شده و برقی های بدون بیمه
خطر باالی تصادف در کمین موتورسیکلت هایی که بیمه نمی شوند
راه اهن با شرکت های ریلی کنار امد
2
عکس :مهدی کاوه ای
بازسازی ،جای نوسازی را می گیرد
صنعت موتورس��یکلت کشور در ۲س��ال گذشته به س��وی مدل های جدیدتر دنیا پیش رفته است .موتورسیکلت های برقی
ت این مدل ها در زمینه
از جمله وس��ایل نقلیه ای هس��تند که بخش��ی از س��هم بازار را از ان خود کرده اند اما یکی از مش��کال
وضعیت بیمه انها اس��ت .موتورس��یکلت های برقی
۱۵۰۰وات در رده دوچرخه ها به ش��مار رفته که
به شماره گذاری و بیمه نیاز ندارند .این موضوع
را بای��د در کنار نبود خ��ط ویژه دوچرخه
و خطر تص��ادم و تصادف ب��االی انها
در کنار خودروها مورد بررس��ی قرار
داد .در دو سال گذشته با ورود
برقی ها شاهد تصادف هایی
بوده ای��م که ب��ه دلیل
بیم��ه نب��ودن ای��ن
وس��یله ،دردسرهایی
برای صاحبان خود به
وجود اورده است3 .
شنبه
اقتصاد و توسعه
30تیر 7 1397ذی القعده 21 1439ژوئیه 2018شماره 439پیاپی 2412
یادداشت
تعادل در عرضه و تقاضای اشتغال
خبر
وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی
افزایش تاب اوری اقتصادی
در برابر تحریم ها
وزی��ر تع��اون ،کار و رف��اه اجتماعی گفت :دول��ت افزایش
تاب اوری اقتصادی دربرابر تحریم ها را در دستور کار دارد.
به گ��زارش وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ،علی ربیعی
در مراسم گرامیداش��ت روز صنعت و معدن در تبریز با بیان
اینکه جامعه تولید محور همیشه در مقابل جامعه رانت محور
قرار داشته است ،اظهار کرد :درحال حاضر شرایط برای سوق
دادن جامع��ه به جامعه ای تولید محور فراهم اس��ت .ش��اید
این گونه فکر ش��ود که روزهای س��ختی در پی��ش داریم اما
می توانیم با اصالح س��اختار جایگاه ای��ران را در بازار جهانی
ارتقا دهیم .وی افزود :تحریم ها از بدو پیروزی انقالب اسالمی
و حال که ۴۰س��ال از ان روزها می گذرد وجود دارد و دولت
برای مقاوم سازی جامعه در برابر تحریم ها برنامه های منسجم
در نظر دارد .وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه من
مخالف واژه بحران هستم ،گفت :بحران وقتی شکل می گیرد
که نسبت بین مشکالت و ظرفیت های جامعه بیشتر باشد اما
خوشبختانه در کش��ور ما ظرفیت ها بیش از مشکالتی است
که داریم به همین دلیل معتقدم در شرایط بحرانی نیستیم.
ربیعی تصریح کرد :فش��ارهای اقتصادی و تحریم هایی که
حال با انها گریبانگیر هس��تیم تنه��ا در کوتاه مدت می تواند
به صنعت کش��ور ما فش��ار وارد س��ازد .وی در ادامه با تاکید
ب��ر اینکه ممنوعی��ت واردات برخی کااله��ای غیرضروری و
لوکس به کش��ور مانند کس��ب موفقیت در عرصه اقتصادی
اس��ت ،گفت :معتقدیم با سیستم های س��وداگر نمی توانیم از
ش��رایط فعلی با موفقی��ت عبور کنیم در حال��ی که بیش از
هر چیزی برای عبور موفقیت امیز ار مشکالت اقتصادی باید
بو کار را بهبود بخشیم .وزیر
کنار هم باش��یم و فضای کس��
تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با اش��اره به تنش های بین المللی
و داخل��ی در زمینه برجام ،افزود :م��ن هنوز به برجام افتخار
می کنم که توانس��ت حقانیت و صداقت جمهوری اس�لامی
ایران را در عرصه بین المللی اشکار سازد .ربیعی تصریح کرد:
تهدیدهای رییس جمهوری امریکا برای کش��ور فرصت است.
بر حس��ب تهدیدهای واهی او سیاس��ت هایی اتخاذ کنیم تا
جامعه به س��مت تولیدمحور و در مت��ن اقتصادی قرار گیرد.
وی گفت :امس��ال ۶۵میلی��ارد و ۴۰۰میلیون تومان بودجه
برای ارائه تسهیالت نوسازی حمل ونقل ،مسکن و حل برخی
از مشکالت تخصیص می یابد.
سعید محمدزاده
هر واگنی که ایمن
نباشد ،نباید در شبکه
سیر کند .این واگن ها یا
نباید سیر کنند یا باید
بعد از تامین ایمنی و
ورود دوباره به شبکه تا
عمر ۱۲سال در شبکه
حرکت داشته باشند
عکس :گسترش صنعت
بیکاری یکی از موضوع هایی
است که در سال های گذشته
مش��کالت جدی را پیش روی
اقتصاد و توس��عه کش��ور قرار
داده است .در این زمینه نبود
تش��کل های صنفی مس��تقل
نی��ز باع��ث ش��ده ت��ا برخی
حمید حاج اسماعیلی
از جریان ه��ا ب��دون تحلی��ل
کارشناس روابط کار
ش��رایط ایجاد ش��وند .یکی از
موضوع هایی که در س��ال های
گذش��ته مطرح شده اعتراض های شدید به تعدیل نیرو است.
به طور کلی تشکل های کارگری باید مانع این موضوع شوند
که کارگری از کار بیکار ش��ود اما مشکالت کنونی را هم باید
به درستی تحلیل کرد.
یکی از بزرگترین معضل های کنونی این است که متقاضی
کار از ظرفیت های ش��غلی در کشور بیشتر است .این موضوع
باعث می شود ارزش نیروی کار کاهش یابد و در ادامه تعدیل
نیز برای کارفرمایان در مش��اغلی که به مه��ارت زیادی نیاز
ندارد ،اس��ان باشد .در این ش��رایط تشکل های کارگری باید
نقش مناسبی داشته باشند.
موض��وع دیگری که در این زمینه اهمیت دارد نقش دولت
است .سیاست های کالن حوزه اشتغالزایی برعهده دولت بود
و هر سال بودجه و برنامه ای برای این سیاست در نظر گرفته
می ش��ود .به عبارت دیگر ،یکی از مش��کل هایی که اکنون در
حوزه کار وجود دارد این است که دولت نتوانسته سیاست های
مورد نظر را به درستی ایجاد کند .البته باید در نظر داشت که
برخی از رخداده��ا در اختیار دولت نبود و موضوع به ظلمی
مربوط می ش��ود که شرایط بین المللی تحمیل کرده است .با
این حال ،تش��کل های کارگری ،کارفرمایی و دولت برای رفع
مش��کالت کنونی راهی جز اشتغالزایی ندارند .در صورتی که
فرصت های شغلی به اندازه کافی در کشور وجود داشته باشد،
به مراتب مش��کالت روابط کار نیز کاه��ش خواهد یافت .بر
این اس��اس ،انچه می تواند در دراز مدت مشکالت کنونی را
برطرف کند این است که تعادل بین عرضه و تقاضا در حوزه
اشتغال ایجاد و حفظ شود.
راه اهن با شرکت های ریلی کنار امد
بازسازی ،جای نوسازی را می گیرد
اکرم امینی
industry@sanatnewspaper.com
از حدود ۲۵۰۰واگن مس��افری که درحال حاضر در
ش��بکه ریلی کش��ور فعالیت می کند سن بیش از ۶۱۵
واگن باالی ۳۰س��ال و از این میان حدود ۴۰۰واگن
۳۰ساله است .اگر قرار باشد این تعداد واگن به یکباره
از ناوگان ریلی خارج ش��ود ،حمل ونقل مسافری کشور
با مشکل روبه رو خواهد شد .به نظر می رسد همین یک
دلیل برای تغییر نظر مسئوالن راه اهن کشور در زمینه
ش��یوه ایمن سازی ناوگان مسافری کافی باشد .راه اهن
از شرکت های حمل ونقل ریلی خواسته بود در راستای
کاهش س��ن ناوگان مس��افری ،امسال واگن های باالی
۳۰س��ال را از رده خارج کند تا میانگین س��ن ناوگان
مس��افری به حدود ۲۰س��ال برسد اما این شیوه نامه با
مخالفت صاحبان ش��رکت های ریلی روبه رو است و انها
می گوین��د با توجه به هزینه های باالی نوس��ازی ،این
کار در توان ش��ان نیست .از سوی دیگر ،به گفته فعاالن
حوزه ریلی ۳۰سالگی را نمی توان سن فرسودگی واگن
دانس��ت و واگن های ۳۰ساله و حتی بیشتر را می توان
بازس��ازی و ایمن س��ازی کرد تا دغدغه شرکت راه اهن
به عنوان متولی حمل ونقل ریلی کشور برطرف شود.
به گزارش «گس��ترش صنعت» نوسازی ناوگان ریلی
از جمله برنامه های ش��رکت راه اهن جمهوری اسالمی
ای��ران برای تحقق س��ند چش��م انداز ۱۴۰۴در زمینه
افزایش س��هم حمل ونقل ریلی از مسافرت های کشور
به ۲0درصد است .در همین زمینه حدود ۳سال پیش
ش��یوه نامه ای در ش��رکت راه اهن کش��ور تهیه شد که
خروج واگن های مس��افری باالی ۳۰س��ال از ناوگان را
برای همه ش��رکت های حمل ونقل ریلی اجباری کرده
است .با هدف اجرای این شیوه نامه چندی پیش خروج
واگن های ۳۰س��اله به باال از ناوگان مس��افری کشور از
سوی شرکت راه اهن به شرکت های ریلی ابالغ شد.
ان طور که ش��رکت راه اهن اعالم کرده ،برنامه از رده
خارج کردن واگن های مس��افری با س��ن باال ،با هدف
افزایش ایمنی و رفاه مسافران از ۳سال پیش در دستور
کار این ش��رکت قرار گرفته و تا پایا ن س��ال گذش��ته
۶۱۵واگن مسافری با عمر باال از رده خارج شده است.
به گفته او ،براس��اس این شیوه نامه ،قرار است حداکثر
۳۹۷واگن مس��افری از رده خارج شود تا متوسط عمر
واگن های مس��افری در حال فعالیت به ۲۰/۳۳س��ال
برسد.
راه اهن کوتاه امد
ش��رکت های حمل ونق��ل ریلی روی خوش��ی به این
ش��یوه نامه نشان نداده و می گویند این کار نه تنها برای
انه��ا به صرفه نیس��ت بلک��ه از نظر منط��ق حمل ونقل
ریلی نیز غیراقتصادی اس��ت زیرا بسیاری از واگن های
باالی ۳۰س��ال به خوبی در حال فعالیت هس��تند .به
نظر می رس��د همین اعتراض ها موجب ش��ده راه اهن
در روزه��ای گذش��ته از مواض��ع خود کوت��اه بیاید ،به
شرکت های ریلی تخفیف دهد و الزام خروج واگن های
باالی ۳۰سال را به لزوم ایمن سازی و بازسازی واگن ها
تبدیل کند .در این زمینه سعید محمدزاده ،مدیرعامل
راه اهن کش��ور گفت :هر واگنی که ایمن نباش��د ،نباید
در ش��بکه س��یر کند .این واگن ها یا نباید سیر کنند یا
باید بعد از تامین ایمنی و ورود دوباره به ش��بکه تا عمر
۱۲سال در شبکه حرکت داشته باشند .محمدزاده در
واکنش به اعالم ناتوانی ش��رکت های ریلی در ش��رایط
موج��ود اقتصادی ،حتی ب��رای تعمیر این تعداد واگن ،
گفت :اگر یک ش��رکت اعتبار مال��ی کافی برای تعمیر
واگن هایش ندارد ،ما نیز باید با جان مردم بازی کنیم؟
مدیرعام��ل راه اهن یاداوری کرد :ب��ا رییس جمهوری
و مع��اون اول او ب��رای ح��ل این مش��کل مکاتبه هایی
داش��ته ایم تا شرکت ها با تامین منابع مالی ارزان قیمت
بتوانند به تعمیر و نوس��ازی واگن ه��ای خود بپردازند.
محم��دزاده تاکید کرد :ش��رکت ها را ال��زام نمی کنیم
ک��ه واگن ه��ا باید از رده خارج ش��وند بلکه براس��اس
ش��یوه نامه ای که از سال ۹۴الزم االجرا شده می گوییم
ش��رکت ها باید براساس برنامه ریزی منظمی واگن های
خود را تعمیر کنند .حال اگر ش��رکتی بگوید که توان
پرداخت این هزینه را ندارد به این معنی نیس��ت که با
همان واگن ها می تواند به سیر خود ادامه دهد.
داد :پی��ش از نوس��ان های ارزی اخیر قیمت یک واگن
مس��افری حدود ۳میلیارد توم��ان بود که مبلغ باالیی
اس��ت با توجه به نوس��ان های ارزی ،حتی اگر نرخ دالر
را ۴۲۰۰تومان در نظر بگیریم قیمت واگن بیشتر هم
ش��ده است .براساس گفته وی ،هزینه بازسازی کامل و
ایمن سازی واگن در ایران دست کم یک میلیارد تومان
برای هر واگن اس��ت؛ یعنی یک س��وم هزینه خرید ،که
در صورت بازس��ازی کامل ،واگن دس��ت کم ۱۰تا ۱۵
س��ال اینده به هیچ تعمیری نیاز نداشته باشد .ان طور
که این کارشناس حمل ونقل می گوید بیشتر واگن های
فعال در حمل ونقل ریلی ایران واگن های اروپایی تولید
المان غربی و شرقی ،فرانسه و دانمارک و دارای کیفیت
بس��یار باال هس��تند .با توجه به تنوع و کیفیت ساختی
که این واگن ها دارند ،بازس��ازی انها می تواند ایمنی را
تضمین کند.
نوسازی توجیه ندارد
فرش��یدی یاداوری کرد :شرکت های ریلی خصوصی
در اغاز خصوصی سازی حمل ونقل مسافری ،سودهای
خوبی داشتند اما در سال های گذشته به دلیل افزایش
هزینه ه��ا ،س��رمایه گذاری در قطار مس��افری توجیه
اقتص��ادی ندارد .بنابراین ،اگ��ر راه اهن بخواهد همین
ش��رکت های فع��ال در حمل ونقل مس��افری را نیز به
ایمن سازی مقدم بر نوسازی
ص��رف هزینه ه��ای باال برای خرید واگن ه��ای نو وادار
اگرچه براس��اس ش��یوه نام ه راه اهن ،ه��دف از اجبار
کند حمل ونقل ریلی با مشکالت جدی روبه رو می شود.
ش��رکت های ریلی به خروج ناوگان باالی ۳۰س��ال در
فرش��یدی با تاکید بر اینکه حتی واگن های ۵۰ساله
درجه نخس��ت افزایش ایمنی سفرهای ریلی و اسایش
نی��ز در صورت از س��ر گذراندن دوره ه��ای تعمیراتی
مس��افران اس��ت اما فعاالن ح��وزه حمل ونق��ل ریلی
مش��خص ،می توانند پاس��خگوی نیاز حمل ونقل ریلی
معتقدند واگن ۳۰ساله و حتی پیرتر فرسوده به شمار
باش��ند ،ادامه داد :اگرچه معیارهای ایمنی حمل ونقل
نمی اید و اگر خروج این واگن ها اجباری ش��ود ،ممکن
هوایی با بخش ریلی قابل مقایس��ه نیست اما اکنون در
است حمل ونقل مسافری دچار مشکالت جدی شود.
کش��ورهای پیشرفته دنیا حتی هواپیماهایی با عمر ۵۰
مهرداد فرشیدی ،کارشناس حمل ونقل در گفت وگو
سال در حال پرواز داریم زیرا تعمیرات دوره ای و تامین
با «گسترش صنعت» با قدردانی از تصمیم راه اهن برای
قطع��ه انها به خوبی انجام ش��ده و دلیل��ی برای از رده
جایگزین کردن بحث ایمن س��ازی با نوسازی گفت :در
خارج کردن انها وجود نداشته است .به طور قطع قطار
هیچ جای دنیا قطار مسافری بعد از ۳۰سال فعالیت از
از این ش��رایط مستثنا اس��ت و عمر بیشتری می تواند
رده خارج نمی ش��ود .به عنوان نمونه ،قطار گردشگری
داشته باشد .ان طور که فرشیدی توضیح می دهد واگن
«عق��اب طالی��ی» که تاکنون چندین بار گردش��گران
از ۳بخش تش��کیل ش��ده اس��ت؛ یک بخش بوژی یا
خارج��ی را به ای��ران اورده عمری بیش
چرخ و محور اس��ت که در کشور فناوری
از ۵۰س��ال دارد .وقت��ی اروپا با این همه
تولید ان را نداریم و وارد می شود .چرخ ها
اس��تانداردهای باالی خود ب��ه قطار ۵۰
بعد از مدتی ساییدگی پیدا می کند و اگر
س��اله اجازه تردد بین المللی می دهد چرا
الزم باش��د چرخ ه��ا را می توان تعویض یا
ما باید واگن ۳۰س��اله را فرسوده در نظر
انها را با تراش��کاری دوب��اره وارد چرخه
بگیریم؟ البته ش��کی نیست که ایمنی در
حمل ونق��ل ک��رد .بخش دیگر شاس��ی
حمل ونق��ل ریلی جای��گاه ویژه ای دارد و
اس��ت .به دلیل شرایط اب و هوایی ایران
مهرداد فرشیدی
هر وس��یله نقلیه بعد از یک دوره کاری به
عمر شاس��ی در کشور ما باالست و دچار
بازسازی و ایمن سازی نیاز دارد.
در ایران بنا بر دالیل پوسیدگی نمی ش��ود و اگر قطار تصادف
مختلف ،نوسازی
ایمن س�ازی با یک سوم هزینه
نداشته باشد شاس��ی تا سال های زیادی
نوسازی
ناوگان برای شرکت ها می تواند فعالیت کند .سومین بخش اتاق
فرش��یدی معتقد اس��ت در ایران بنا بر به صرفه نیست زیرا اس��ت که بعد از ی��ک دوره می توان ان را
دالی��ل مختلف ،نوس��ازی ن��اوگان برای قیمت واگن نو در کشور به طور کامل برداش��ت و اتاق جدید روی
بسیار باالست
ش��رکت ها به صرفه نیس��ت زی��را قیمت
شاسی گذاشت .بنابراین ،عمر باالی واگن
واگن نو در کشور بسیار باالست .او توضیح
در عمل مش��کل خاصی ایجاد نمی کند و
در ش��رایطی که واگن های باال در ناوگان دنیا در حال
فعالیت هس��تند و ب��ا توجه به زیاد ب��ودن هزینه های
نوس��ازی ،اجباری کردن تعویض واگن های دارای عمر
باالی ۳۰س��ال هدر دادن پول اس��ت .او یاداوری کرد:
البته تاکید بر ایمنی س��خن درستی است اما بازسازی
نی��ز نیاز ایمنی را تامین می کند و می توان بعد از اینکه
کارشناس��ان راه اهن نحوه بازس��ازی و افزایش ضریب
ایمنی واگن را تایید کردند اجازه سیر داد.
واگن های ۴۰ساله اما سرحال!
براس��اس س��خن این فعال حمل ونقل ،قدیمی ترین
قطارهایی که در ش��بکه مسافری ایران تردد می کنند
واگن ه��ای الم��ان غرب��ی اس��ت که در س��ال ۱۳۵۴
وارد ایران و به نام «قطار اکس��پرس » مش��هور ش��دند.
درحال حاضر قطارهای سبز و سیمرغ از همین واگن ها
اس��تفاده می کنند و در مس��یرهای پرطرفداری مانند
تهران-مش��هد و تهران-پردی��س ت��ردد دارند .اگرچه
اخری��ن دوره تعمی��رات و بازس��ازی ای��ن قطارها به
بیش از ۱۰س��ال پیش می رس��د اما هنوز جزو بهترین
و باکیفیت تری��ن واگن های مس��افری هس��تند که در
ایران تردد می کنند .در مقابل ،برخی واگن های چینی
را ه��م در ب��ازار حمل ونقل مس��افری داریم که حدود
۱۰س��ال اس��ت وارد ناوگان ش��ده اند اما فرسوده اند.
فرش��یدی با تاکید بر اینکه در صنعت ریلی باید ارزش
س��رمایه گذاری نس��بت به درامد دارای تعادل باش��د،
توضیح داد :در ایران این تعادل وجود ندارد و اگرچه به
دلیل باال بودن هزینه س��رمایه گذاری ،بلیت قطار گران
اس��ت اما باز هم درامدها با ارزش سرمایه ما همخوانی
ن��دارد .از این رو ،ش��رکت ها از عه��ده خرید واگن های
جدید برنمی ایند و اجبار انها به این کار موجب می شود
همی��ن واگن ه��ای موجود را نیز از دس��ت بدهیم .وی
معتقد اس��ت این اجبار فقط در صورتی نتیجه می دهد
که راه اهن بخواهد مانند گذشته اختیار بخش مسافری
را خود در دس��ت بگیرد و با اس��تفاده از یارانه دولتی،
واگن نو خریداری و وارد کرده و زیان بخش مس��افری
را نی��ز تحمل کن��د اما اگر همچن��ان حمل ونقل ریلی
مسافری خصوصی باشد این کار توجیه اقتصادی ندارد.
اما و اگرهای کاهش سن ناوگان
به گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» بر اس��اس انچه
مس��ئوالن راه اهن می گویند ،عمر متوس��ط واگن های
مس��افری در کش��ور بعد از نوسازی ۲۸س��ال و باری
به ۲۵س��ال رس��یده اس��ت .ب��ه گفته انه��ا ،این عدد
هنوز با متوس��ط جهانی فاصله دارد و انها امیدوارند با
اجرای برنامه های نوس��ازی ،این اختالف هر سال کمتر
ش��ود .البته ان طور که اهالی حمل ونقل ریلی مس��افر
می گوین��د برنامه ری��زی راه اهن در ای��ن زمینه باید بر
اساس واقعیت ها و با در نظر گرفتن شرایط شرکت های
مسافری باشد زیرا اگر راه اهن بخواهد به طور یک طرفه
ش��یوه نامه هایی مانند لزوم خروج واگن های باالی ۳۰
س��اله را اجرا کند ،نه تنها ش��رایط بخش مسافری بهتر
نخواهد ش��د بلکه این بخش فلج شده و مسافران خود
را از دست خواهد داد.
بروکراسی اداری ،مانع قدیمی در راه جذب سرمایه گذاری
یک عضو کمیس��یون اقتصادی مجلس شورای اسالمی بر
بو کار در جذب سرمایه گذار تاکید
نقش بهبود فضای کس��
کرد.
قرجه طی��ار با تاکید بر ضرورت توج��ه به موضوع جذب
س��رمایه گذار به خانه ملت گفت :در شرایط فعلی با توجه به
مش��کالت واحدهای تولیدی ،اقتصاد کشور با چالش روبه رو
شده اس��ت .بنابراین ،باید حمایت از بخش تولید ب ه صورت
جدی پیگیری ش��ود تا بخش تولید و اش��تغالزایی متحول
شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسالمی با اشاره
به ضرورت اجرای درس��ت سیاس��ت های اقتصاد مقاومتی،
اف��زود :با توجه به بیانات رهبر معظم انقالب ،باید اقدام های
عملی برای توس��عه کش��ور انجام ش��ود .از این رو ،یکی از
اقدام های عمل��ی در حوزه اقتصاد ،رفع مش��کل واحدهای
تولیدی در زمینه تامین نقدینگی است که بانک ها در انجام
این مهم می تواند نقش موثری داشته باشند.
ضعف در جذب سرمایه گذاران
به گزارش «گسترش صنعت» پیش از این موضوع جذب
س��رمایه گذاران در حوزه صنایع و معادن بارها مطرح ش��ده
ب��ود .با این حال ،هر چن��د موفقیت هایی هم در این زمینه
به دست امد اما هنوز بسیاری از ظرفیت های سرمایه گذاری
در کشور بدون سرمایه گذار مانده است .کارشناسان در این
زمینه معتقدند دولت باید مسیر سریع تر و ساده تری را برای
جذب س��رمایه گذاری ها در نظر داش��ته باشد .پیش از این،
برخی از نمایندگان در گفت وگو با «گسترش صنعت» اعالم
ک��رده بودند که اماده هم��کاری با دولت برای تغییر قوانین
سرمایه گذاری به سمت تساهل در این مسیر هستند.
نماین��ده مردم گنب��د کاووس در مجلس دهم ش��ورای
اس�لامی ،ادامه داد :نقدینگی در کشور وجود دارد اما تجربه
بیانگر این اس��ت که از نقدینگی ها استفاده درست نمی شود
چرا که با وجود نیاز بخش تولید ،منابع مالی کش��ور بیش��تر
به س��مت بازار سوداگری حرکت می کند که این موضوع به
زیان اقتصاد است.
طیار در ادامه گفت وگو با خانه ملت ،تصریح کرد :عالوه بر
ضرورت توجه به جذب سرمایه گذاری خارجی ،باید پذیرفت
حتی در جذب س��رمایه گذاران داخل��ی و همچنین هدایت
س��رمایه به بخش تولید ضعف وجود دارد .طیار افزود :باید
تیم اقتص��ادی دولت برنامه مش��خص حمایتی برای جذب
س��رمایه گذاران ارائه کند و در این راس��تا ،اقدام های عملی
انجام شود و نباید سرمایه گذار درگیر بروکراسی اداری شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسالمی یاداور شد:
بو کار یکی از الزمه های ایجاد انگیزه برای
بهبود فضای کس
س��رمایه گذاری در کشور اس��ت .در این زمینه باید قوانین
بو کار به صورت کامل و با نظارت
مربوط به بهبود فضای کس
اجرا شود.
شنبه
صنعت خودرو
30تیر 7 1397ذی القعده 21 1439ژوئیه 2018شماره 439پیاپی 2412
روی خط خبر
درخواست دوباره شریعتمداری
از بانک مرکزی:
اسامی گیرندگان ارز دولتی را
اعالم کنید
عکس :مهدی کاوه ای
نرخ بیمه موتورسیکلت
بسیار پایین است
و دارندگان ان از
تخفیف ها و شرایط
خوبی مانند بیمه های
اقساطی برخوردار
هستند .به این ترتیب ،
راکبان می توانند با
اطمینان کامل برای بیمه
موتورسیکلت های خود
اقدام کنند
گزارش «گسترش صنعت» از وضعیت بیمه موتورسیکلت در کشور نشان داد
بنزینی های بیمه شده و برقی های بدون بیمه
فاطمه امیراحمدی /الهه بهرام
car@sanatnewspaper.com
صنعت موتورس��یکلت کش��ور در ۲س��ال گذش��ته
ب��ه س��وی مدل های جدیدت��ر دنیا پیش رفته اس��ت.
موتورس��یکلت های برق��ی از جمل��ه وس��ایل نقلیه ای
هستند که بخشی از س��هم بازار را از ان خود کرده اند
ت این مدل ها در زمینه وضعیت بیمه
اما یکی از مشکال
انها اس��ت .موتورسیکلت های برقی ۱۵۰۰وات در رده
دوچرخه ها به ش��مار رفته که به شماره گذاری و بیمه
نی��از ندارند .این موضوع را باید در کنار نبود خط ویژه
دوچرخ��ه و خطر تصادم و تص��ادف باالی انها در کنار
خودروها مورد بررس��ی قرار داد .در دو سال گذشته با
ورود برقی ها ش��اهد تصادف هایی بوده ایم که به دلیل
بیمه نبودن این وسیله ،دردسرهایی برای صاحبان خود
به وجود اورده است.
مانی روش��ن ،یک��ی از افرادی که ب��رای تردد خود
از موتورس��یکلت برقی اس��تفاده می کن��د ،پیش تر به
«گس��ترش صنعت» گفته بود که موتورس��یکلت های
برق��ی ۱۵۰۰وات بیمه نمی ش��وند و اگر حادثه ای رخ
دهد بیمه ان را پوش��ش نمی دهد .با وجود پیگیری از
بیمه های مختلف اعالم می ش��ود حاضر به بیمه کردن
چنین موتورسیکلت هایی نیستند زیرا شیوه نامه ای در
این باره به انها ابالغ نش��ده اس��ت .او همچنین گفته
ب��ود ،نحوه برخ��ورد در زمین��ه موتورس��یکلت برقی
همچون دوچرخه اس��ت در حالی ک��ه خطرهای این
وسیله نقلیه با سرعت ۴۵کیلومتر در ساعت بیشتر از
راکب دوچرخه اس��ت و در صورت برخورد یا تصادف ،
اسیب دیدگی بیشتری دارد.
افش��ین قائمیان نیز به عنوان کس��ی ک��ه مدتی از
موتورس��یکلت برقی برای رفت وامد استفاده می کرد،
گفت :فرهنگ تردد با وس��یله نقلیه هنوز در کشور جا
نیفتاده است .هنگام استفاده از این وسیله تمام قوانین
را رعایت می کردم اما با وجود این ،ناخواسته تصادفی
رخ داد که مقصر خودرو بود و من از ناحیه مچ پا اسیب
جدی دیدم .وی ادامه داد :برای ترخیص موتورسیکلت
ک��ه پلیس راهنمایی و رانندگی ان را توقیف کرده بود
مشکالت بسیاری وجود داشت زیرا پلیس هنوز درباره
این نوع موتورس��یکلت ها اطالع��ات کافی ندارد و این
خود چالش های صاحبان این وسیله را بیشتر می کند.
او افزود :حتی افسرهای وظیفه در نیروی انتظامی ،به
دلیل نداش��تن پالک ،بیمه و گواهینامه همیشه مانع
ادامه تردد می ش��وند و صاحب��ان ان ناگزیر به توضیح
شرایط خاص این وسیله نقلیه هستند.
این موتورس��یکلت ها به دلیل اینک��ه صدایی ندارند
بیش��تر در معرض اسیب از برخورد سایر وسایل نقلیه
از جمله خودرو هس��تند .موتورس��یکلت های بنزینی
دارای س��روصدای زیادی هس��تند که به نوعی ،گوش
ش��هروندان به ان عادت دارد .بی صدایی این وس��یله
در کنار فرهنگ س��ازی نشدن ان دردسرهایی را برای
صاحبان خود به وجود اورده است.
البته در این بین هس��تند سازندگانی که خود پیگیر
بیمه محصوالت ش��ان بوده و بدون بیمه موتورسیکلت
را به فروش نمی رس��انند .یک بام و دو هوا مش��کالتی
را برای استفاده کنندگان موتورسیکلت برقی به وجود
اورده که به پیگیری جدی نیاز دارد.
ضرورت بیمه موتورسیکلت
موتورسیکلت صغیر به شمار می رود و کوچکترین نوع
وس��یله نقلیه است ،در معرض بیش��ترین خطرها قرار
دارد .در نتیجه ،توصیه می ش��ود موتورسیکلت سواران
بدون بیمه در س��طح ش��هر تردد نکنند .سعید طیبی
اف��زود :هر وس��یله نقلیه موت��وری زمین��ی باید بیمه
ش��خص ثالث داش��ته باش��د و این امر اجباری است؛
موتورسیکلت نیز از این قانون مستثنا نیست.
توصیه به استفاده از بیمه ساالنه
در گذش��ته بیمه موتورس��یکلت ۳و ۶ماهه صادر
می ش��د .عالوه ب��ر ان ،ام��روز بیمه س��االنه هم صادر
می ش��ود .طیبی در این باره بیان کرد :از انجا که بیمه
کوتاه مدت از لح��اظ مالی ب��رای مصرف کننده صرفه
اقتص��ادی ندارد و تنها به س��ود ش��رکت صادرکننده
اس��ت ،توصیه می ش��ود افراد از بیمه های ساالنه برای
موتورسیکلت های خود استفاده کنند.
وی اف��زود :نرخ بیمه موتورس��یکلت بس��یار پایین
اس��ت و دارن��دگان ان از تخفیف ها و ش��رایط خوبی
مانن��د بیمه های اقس��اطی برخوردار هس��تند .به این
ترتی��ب ،راکبان می توانند با اطمینان کامل برای بیمه
موتورسیکلت های خود اقدام کنند.
گس��ترش نیوز نیز به موضوع بیمه موتورس��یکلت ها
پرداخت��ه اس��ت .ب��ه گ��زارش ای��ن پای��گاه خبری،
ب��ا وج��ود تصوی��ب قان��ون بیم��ه ش��خص ثال��ث با
عن��وان بیم��ه مس��ئولیت مدن��ی دارندگان وس��ایل
نقلی��ه موت��وری در س��ال ،۱۳۴۷هن��وز نزدی��ک به
۹۰درص��د موتورس��یکلت ها در س��طح ش��هر بدون
بیمه نامه هستند.
این در حالی اس��ت که نرخ بیمه موتورس��یکلت ها
مولفه های موثر
بسیار پایین اس��ت و از تخفیف و شرایط خوبی مانند
مواردی که بر نرخ بیمه موتورس��یکلت و محاس��به
بیمه ه��ای اقس��اطی برخوردار هس��تند .وی��راژ دادن
ان اثرگذار هستند سال تولید ،نوع انجین(موتور) ،نوع
صاحبان موتورس��یکلت خط��ر ح��وادث رانندگی در
موتورسیکلت و تعداد س��یلندر است که به تغییر نرخ
کش��ور را باال برده است .گفتنی اس��ت ،تهران حدود
بیمه نامه منجر می شود.
یک س��وم امار کشته ش��دگان بر اثر تصادف را به خود
به گفته طیبی ،خرید ارزان ترین بیمه موتورسیکلت
اختصاص داده است.
به تمام این مولفه ها بستگی دارد.
در همین باره ،س��ید نواب حسینی منش ،مدیرعامل
بررس��ی هر ک��دام از عواملی که به طور مس��تقیم
س��تاد معاینه فنی ش��هرداری تهران ،کشته ش��دگان
بر نرخ بیمه موتورس��یکلت اثر دارد مش��خص می کند
س��االنه کش��ور به واس��طه موتورس��یکلت را ۸هزار
ک��ه چط��ور کیفیت این عوام��ل بر نرخ
نف��ر اعالم ک��رد که ب��ه طور عم��وم از
بیمه نامه تاثی��ر دارد .به این ترتیب ،هر
قش��ر جوان جامعه هس��تند .همچنین،
چه س��ال تولید موتورس��یکلت جدیدتر
۵۰درص��د تصادف ه��ای منج��ر ب��ه
باش��د نرخ بیمه نامه ارزان تر خواهد بود
مرگ ب��رای عابر و راکب تنها در ش��هر
و هر چه موتورس��یکلت جدیدتر باش��د
ته��ران به وس��یله موتورس��یکلت اتفاق
طبیعی اس��ت س��الم تر بوده و وس��ایل
می افت��د .این امار قابل تامل اس��ت ،در
نقلیه س��الم در کاه��ش تصادف ها نقش
حال��ی که بیمه موتورس��یکلت تصادف،
سید نواب حسینی منش
مهم��ی خواهن��د داش��ت.همچنین ،در
س��قوط ،واژگونی ،انفجار ،اتش س��وزی،
۵۰درصد
نوع موتورس��یکلت ،بیش��تر انها دارای
خسا رت های واردشده به محموله وسیله
تصادف های
دو چرخ هس��تند اما موتورسیکلت هایی
نقلیه اش��خاص ثالث ،فوت و نقص عضو
منجر به مرگ
نیز به ش��کل س��ایدکار(دو یا سه چرخ با
اش��خاص ثال��ث ،پرداخ��ت هزینه های
برای عابر و
اتاق��ک پهلو) طراحی و تولید می ش��وند
درمان و جبران خس��ارت مالی واردشده
راکب تنها در
که دارای کاربردهای مختلفی هس��تند
به اش��خاص ثال��ث را زیر پوش��ش قرار
شهر تهران به وسیله یا برای اس��تفاده گروهی خ��اص ،برای
می دهد.
موتورسیکلت اتفاق
مث��ال ،معل��والن طراح��ی و س��اخته
در همین زمینه ،یک کارشناس ارشد
می افتد
ش��ده اند .این مورد نیز باع��ث تغییر در
صنعت بیمه در گفت وگو با گسترش نیوز
نرخ بیمه نام��ه می ش��ود .در مقوله نوع
اظه��ار ک��رد :از انج��ا ک��ه رانن��ده
انجی��ن ،بعض��ی موتورس��یکلت ها گازی و در بعض��ی
دیگ��ر دنده ای اس��ت .همین عامل بر ن��رخ بیمه تاثیر
دارد؛ نرخ بیمه ش��خص ثالث برای موتورسیکلت های
گازی کمت��ر از موتورس��یکلت های دنده ای اس��ت .در
زمین��ه تعداد س��یلندر نیز الزم به یاداوری اس��ت که
هرچه تعداد س��یلندرها در موتورسیکلت بیشتر باشد ،
بیمه ان ارزان تر خواهد بود .موتورس��یکلت ها به شکل
ک س��یلندر ،د و سیلندر ،سه س��یلندر و بیشتر تولید
ت
می ش��وند .بیش��تر موتورس��یکلت هایی ک��ه در ایران
ساخته می شوند از نوع تک سیلندر و دنده ای هستند.
میزان خسارت جانی و مالی
ت جانی این بیمه ها شامل
طیبی اظهار کرد :خس��ار
ف��وت و نقص عضو اش��خاص ثال��ث در ماه های حرام
برای هر نفر ۳۰۸میلی��ون تومان و در ماه های عادی
۲۳۱میلیون تومان است .وی ادامه داد :خسارت مالی
ای��ن بیمه ها ۵/۲درصد دیه کام��ل ،یعنی ۵/۲درصد
۳۰۸میلی��ون تومان که معادل ۷میلیون و ۷۰۰هزار
تومان می ش��ود .این مبلغ قابل تغییر است و بیمه گذار
می تواند تا نصف مبلغ کل دیه ،حق بیمه بیشتری داده
و مبلغ دیه را باالتر ببرد.
ضرورت فرهنگ سازی و اطالع رسانی
در صورتی که حق بیمه ها در بیمه نامه های ش��خص
ثالث کاهش یابد ،توان مالی افراد برای خرید بیمه نامه
افزایش می یابد و افراد به خرید پوش��ش های بیمه ای
ترغیب می ش��وند؛ ای��ن امر در بیمه موتورس��یکلت ها
مشهود اس��ت و این نوع بیمه نامه ها با نرخی ارزان در
دس��ترس همگان قرار می گیرد .طیبی ضمن اشاره به
فرهنگ س��ازی و اطالع رس��انی مطلوب درباره مزایای
بیمه در پایان یاداور ش��د :مردم بای��د به این موضوع
توجه کنند که بیم��ه می تواند خطرپذیری موجود در
بخش ه��ای مختلف را پوش��ش ده��د .بنابراین ،خرید
بیمه نامه ضروری است.
سخن اخر
بن��ا بر این گ��زارش ،برای بیمه موتورس��یکلت های
بنزین��ی از نوع کاربرات��وری و انژکتوری مش��کلی در
کش��ور وجود ندارد و انواع بیمه ها برای اینکه صاحبان
ان کمتری��ن ضرر و زیان را به واس��طه بکارگیری این
وسیله نقلیه ببینند ،وجود دارد.
بن��ا بر نظر فعاالن این بازار از جمله خادم منصوری،
رییس اتحادیه فروش��ندگان موتورسیکلت و دوچرخه،
برقی ه��ا به دلیل قرار داش��تن در رس��ته دوچرخه ها
دارای بیمه نامه نیس��تند درحالی که الزم است همین
موضوع برای موتورسیکلت های برقی نیز اجرایی شود
تا مردم برای استفاده از وس��ایل نقلیه پاک مشتاق تر
ش��وند .این امر در کاهش الودگی هوای کالنش��هرها
به ویژه تهران بسیار کمک کننده است.
قیمت انواع خودروهای داخلی و وارداتی
نام خودرو
قیمت نمایندگی (تومان)
قیمت بازار (تومان)
نام خودرو
سمند سورن ای ال ایکس جدید توربو .کد۲۰۲
42/941/000
52/000/000
میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۸
پژو 405اس ال ایکس
35/105/000
39/000/000
هیوندای سوناتا 2018هیبرید +جی ال اس
389/900/000
هیوندای سانتافه .کامل.اتوپارک2017
287/292/000
575/500/000
109/850/000
200/000/000
465/000/000
دنا پالس توربو
58/088/000
79/500/000
پژو پارس اتوماتیک.تی یو۵
54/802/000
پژو 206صندوقدار وی8
42/763/000
47/900/000
توقف فروش
237/000/000
پژو 207اتوماتیک
رنو کپچر + 2017گرمکن صندلی
سوزوکی ویتارا اتومات کالس۱۰
هایما اس 7توربو اس۷
سایپا ( 1۳۲تنوع رنگ)
تیبا-2رینگ الومینیومی (تنوع رنگ)
چانگان سی اس35
54/364/000
توقف فروش
64/000/000
72/200/000
هیوندای النترا 2.0کامل201۸
هیوندای توسان - 2017کامل +اتوپارک
کیا پیکانتو 2017
قیمت نمایندگی (تومان)
قیمت بازار (تومان)
359/000/000
470/000/000
412/000/000
224/570/000
250/416/000
99/105/000
224/000/000
کیا ریو 2017
104/311/000
148/000/000
کیا اسپرتیج کامل نیوفیس کیو ال
319/000/000
31/089/000
31/000/000
کیا سورنتو 2.4کامل جی تی
303/572/000
22/390/000
74/952/000
24/100/000
84/300/000
رنو تلیسمان ۲۰۱۸
کیا اپتیما جی اف کامل جی تی+رادار
تویوتا پریوس 2017تیپ۳
275/000/000
وارداتی
210/000/000
330/000/000
425/000/000
135/000/000
480/000/000
510/000/000
625/000/000
298/000/000
وزیر صنعت ،معدن و تجارت برای بار سوم از بانک مرکزی
خواس��ت اسامی افراد و ش��رکت هایی را که به انها ارز دولتی
تخصیص یافته ،انتشار دهد.
به گزارش ایس��نا ،محمد ش��ریعتمداری درباره زمان اعالم
اس��امی افراد و ش��رکت هایی که ارز دولتی به انها تخصیص
یافته است ،اظهار کرد :وزارت صنعت ،معدن و تجارت متولی
تخصیص ارز نیست و ما فقط بر اساس قانون و درخواست در
سامانه ثبت سفارش ،در صورتی که جزو اولویت های واردات
به کشور باش��د ،درخواست را تایید و به بانک مرکزی ارسال
می کنیم.
وی افزود :بانک مرکزی بر اس��اس منابع در اختیار ،مقدار
ارز تخصیصی را تعیین و به افراد و ش��رکت ها ابالغ می کند و
طبیعی اس��ت هیچ مرجعی غیر از بانک مرکزی این فهرست
را در اختیار ندارد تا منتشر کند ،به همین دلیل برای بار سوم
به ش��کل کتبی از رییس کل بانک مرکزی خواسته ام تا پیرو
درخواست های متعدد مردم ،فهرست پیش گفته منتشر شود.
وزیر صنع��ت ،معدن و تج��ارت درباره ماجرای فس��اد در
واردات خ��ودرو نی��ز خاطر نش��ان کرد :این موض��وع پس از
گزارش به رییس جمهوری در مس��یر خوب��ی در حال انجام
است و عالقه مندم زودتر به مردم گزارش دهم.
شریعتمداری گفت :به احتمال ،در هفته جاری این گزارش
را خواهم داد.
خودروهای ناقص
در انتظار ترخیص قطعات
تولید خودرو در هفته های گذشته
به دلی��ل کمبود قطع��ات ،عالوه بر
کاه��ش هم��راه ب��ا نقص اس��ت به
گونه ای ک��ه گفته می ش��ود درصد
قابل توجه��ی از خودروه��ا به دلیل
کس��ری قطعه ،ناقص بوده و در کف
کارخانه ها باقی مانده اند.
محمدرض��ا نجفی منش ،رییس انجم��ن تخصصی صنایع
همگ��ن و نیرومحرکه و قطعه س��ازان کش��ور ب��ه خودروکار
گفت :ترخیص نش��دن قطعات خودروها از گمرک ،به تولید
ناقص خودروها در روزهای اخیر منجر ش��ده اس��ت .این امر
باعث می ش��ود خودرو تجاری س��ازی نش��ود که در این بین
ب��ه ضرر و زیان در صنعت خودرو کش��ور منتهی می ش��ود.
در همی��ن زمینه نی��ز مازیار بیگلو ،دبیر انجمن س��ازندگان
قطعات و مجموعه های خودرویی اعالم کرد :در شرایطی که
بای��د روال کار برای وارد کردن م��واد اولیه مورد نیاز بخش
تولید برای ادامه حیات تسهیل شود ،بانک مرکزی پاسخگو
نیس��ت و چرخه تولید خودرو با چالش اساسی روبه رو شده
اس��ت .وی افزود :همچنی��ن ،صنعتگران به نف��وذ نهادهای
دولت��ی در روابط مالی خارجی نیاز دارند که کمتر کمکی از
سوی دولت وجود دارد .حتی هنگامی که مشکالت از سوی
خود صنعتگران به طور کامل در خارج از کشور رفع می شود
تخصیص ندادن به موقع ارز یا اعتبار به قطعه س��ازان موجب
ش��ده بس��یاری از خطوط تولید با کاهش یا تعطیلی روبه رو
ش��وند .در ادامه ،محمدرضا نجفی منش افزود :درحال حاضر
بیشتر قطعات خریداری شده در گمرک مانده اند و به موجب
مقررات وضع ش��ده ،بیش��تر این قطعات با مشکل ترخیص
روبه رو هس��تند که از س��وی نهادهای مرتبط قول مساعدت
و وعده ترخیص این قطعات خودرویی با اس��ناد موجود داده
شده است.
ب��ه گفته این فع��ال صنعت قطعه ،درحال حاضر ش��رایط
خودروس��ازی در کشور به گونه ای ش��ده که از طرفی فشار
ترام��پ و از طرف��ی دیگر فش��ارهای داخلی باعث ش��ده تا
صنع��ت خودروس��ازی در وضعیت نابس��امانی قرار داش��ته
باشد .رییس انجمن تخصصی صنایع همگن و نیرومحرکه و
قطعه س��ازان در پاس��خ به اینکه ایا نامه نگاری یا درخواستی
از س��وی مقامات باالدستی برای تسهیل در شرایط ترخیص
قطعات خودرو انجام ش��ده است ،تاکید کرد :در این باره با
رییس کل گمرک ،معاون ارزی بانک مرکزی و معاونت تولید
وزارت صنع��ت ،مع��دن و تجارت جلس��ه هایی برگزار و قول
همکاری داده شده است.
نجفی منش ادامه داد :درحال حاضر مش��کل قطعه س��ازان
تنها گش��ایش اعتبار نیس��ت بلکه موضوع ترخیص کاالها از
گمرک اس��ت که بای��د در اولویت قرار گی��رد .از ۱۵مرداد
امکان��ات واردات قطع��ات به کش��ور وج��ود ن��دارد و باید
صنعتگران خود را برای افزایش میزان داخلی س��ازی قطعات
اماده کنند.
نجفی منش با بیان اینکه درحال حاضر برخی تولیدکنندگان
قطعات خودرو در حال داخلی س��ازی محصوالت هس��تند،
اظه��ار کرد :در ای��ن باره تولید باید ادامه دار باش��د و هرچه
تولی��د افزای��ش یابد ،داخلی س��ازی و خودکفایی بیش��تری
خواهیم داش��ت .قطعه س��ازان داخلی توان و ظرفیت کافی
برای تامی��ن قطعات خودروهای جدی��د را دارند ،فقط باید
امکانات در اختیار داشته باشند.
تو گو با «گسترش صنعت» 7راهکار برای کاهش قیمت اب بسته بندی ارائه دادند
کارشناسان در گف
شنبه
سال سی ام شماره 439پیاپی 2412
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
اب معدنی گـران شد
30تیر 1397
7ذی القعده 1439
21ژوئیه 2018
افزایش سهمیه خرید تولیدکنندگان کارساز نشد
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
توقف رشد در صنعت بسته بندی
باال ب��ودن ق��درت رقابت پذیری و
حفظ کیفیت محصول از ویژگی های
بارز صنعت بسته بندی است در حالی
که این صنعت در ایران به رشد واقعی
خود دس��ت نیافته است .شاید دلیل
ان وابس��تگی صنع��ت بس��ته بندی
ب��ه واردات فن��اوری و ماش��ین االت
وحید وفایی
باش��د و تالش��ی برای تولید ملزومات
کارشناس صنعت
بس��ته بندی در داخل کش��ور نش��ده
اس��ت .بررس��ی اماره��ای موجود در
صنعت بس��ته بندی و مقایسه ان با کشورهای دیگر نشان می دهد که
س��هم ایران در صنعت جهانی بسته بندی بسیار ناچیز است .به جرات
می توان گفت مشکل امروز صنعت بسته بندی در اثرپذیری مستقیم از
نرخ ارز اس��ت .هر چند در این شرایط چاره ای جز پذیرش این موضوع
نیس��ت اما باید دقت داش��ت که گردش مالی صنعت بس��ته بندی در
ایران در مقایسه با کشورهای دیگر ،وضعیت چندان مطلوبی ندارد .از
انجا که صنعت بس��ته بندی در کش��ور ضعیف است واحدهای تولیدی
به س��مت بس��ته بندی های وارداتی روی اورده اند .پایین بودن جایگاه
ایران در صنعت بسته بندی و نبود چشم انداز روشنی از رشد این صنعت
می تواند پیامدهای منفی برای اقتصاد کش��ور به دنبال داش��ته باشد.
دس��تگاه های بسته بندی موجود در کشور به طور عمده وارداتی است
ب��ه نح��وی که برخ��ی از واحدهای تولیدی ماش��ین االت و مواد اولیه
مورد نیاز خود را وارد می کنند ش��رکت های خارجی نیز از این فرصت
استفاده کرده و ماشین االت بسته بندی را در بسته از پیش تعریف شده
تحویل می دهند و از تحویل جداگانه انها خودداری می کنند .بنابراین،
ارزش افزوده بسته بندی به جیب شرکت های خارجی سرازیر می شود.
اکنون تولیدکنندگان داخلی و کسانی که از مواد اولیه وارداتی استفاده
می کنند از گرانی ها و نوس��ان های ارزی ضرر می کنند .این نوس��ان ها
بر صنعت بس��ته بندی نیز اثرگذار اس��ت و واردات مواد اولیه سلفنی و
سلولزی را با مشکل روبه رو می کند به طوری که بسته بندی میوه های
ت��ازه ب��رای بازارهای داخلی و صادراتی با نایلون معمولی با قیمت های
هر کیلو ۱۶هزار تومان انجام می ش��ود که پیش از این حدود ۹هزار
تومان بود .این در حالی اس��ت که برای بس��ته بندی میوه ها برای حفظ
کیفیت باید از نایلون های ویژه به نام انتی فوگ که مانع ورود و خروج
هوا می ش��ود ،اس��تفاده کرد که این نایلون ها در ایران تولید نمی شود و
وارداتی است .این نایلون ها نیز اثرپذیری مستقیم از نرخ ارز دارد .نایلون
انتی فوگ قابلیت دارد که اکسیژن داخل بسته را به بیرون هدایت کرده
و مانع ورود اکس��یژن به داخل بس��ته شود .سایر ملزومات بسته بندی
نیز مانند این نایلون در نرخ و تولید وابس��تگی غیرمس��تقیم به نرخ ارز
دارد .در این ش��رایط دولت باید به نفع تولید وارد عمل ش��ده و به تمام
بخش های تولیدی اثرپذیر از نرخ ارز یارانه دهد.
مقابل��ه ب��ا گران��ی م��واد اولی��ه تولی��د قوطی های
بسته بندی مایعات از جمله اب ،نوشیدنی ها ،روغن و...
با راهکار افزایش سهمیه خرید تولیدکنندگان از سوی
وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت پیگیری ش��د اما این
راهکار به گفته کارشناسان ،تغییری در بازار مواد اولیه
ایجاد نکرد و تولیدکنندگان در صنعت بسته بندی اب
را با چالش تعطیلی و کاهش تولید روبه رو کرد .هرچند
به گفته فعاالن این صنعت ،راهکارهای هفت گانه برای
مقابل��ه با مش��کالت تولید در صنعت بس��ته بندی اب
شناسایی شده اما این راهکارها ابالغ نشده است.
اخری��ن تصمیم ه��ای مس��ئوالن ب��رای مقابل��ه با
مش��کالت در صنعت بسته بندی اب مربوط به کنترل
عرضه پریفرم(ش��کل اولیه بط��ری اب معدنی) و مواد
اب اشاره و اظهار کرد :جلسه های کارشناسی بسیاری
اولی��ه تولی��د قوطی ها در ب��ورس کاال بود ت��ا بازار به
با حض��ور مس��ئوالن و تولیدکنن��دگان در وزارتخانه
ارامش الزم برس��د .اکنون فروشندگان پریفرم مدعی
برگزار و نتیجه ان برای ابالغ اماده شده است.
هس��تند که نمی توانند از بورس کاال مواد الزم را تهیه
وی پیش از این از افزایش س��همیه خرید مواد اولیه
کنن��د در حالی که ۹۰درصد تولیدکنندگان محصول
تولیدکنندگان واقعی تا ۲۰درصد نس��بت به گزارش
نهای��ی روغ��ن ،اش��امیدنی ها و نوش��ابه ب��رای خرید
عملکرد سال ۹۶انها خبر داده بود.
پریف��رم از ب��ازار ازاد اقدام می کنن��د .فقط ۱۰درصد
صادقی نیارک��ی ب��ا تاکی��د ب��ر اینک��ه ب��ه موضوع
واحدهای تولید خودش��ان پریف��رم را تولید می کنند،
پریفرم فروش��ان که مدعی هس��تند از بازار ازاد خرید
بقیه از پریفرم س��ازان خرید می کنند که انها نیز مجوز
می کنند باید رس��یدگی ش��ود ،گفت :برای جلوگیری
دارند از بورس کاال خریداری کنند اما مدعی هس��تند
از تقاض��ای کاذب م��واد اولی��ه در ب��ورس کاال و بازار،
نمی توانن��د این ماده اولیه را از بورس کاال تهیه کنند.
تولیدکنندگان واقعی را شناس��ایی و عملکرد سال ۹۶
مش��خص نیس��ت سرنوش��ت پریفرم چگونه است اما
انها را بررس��ی کردیم .بنابراین ،برای افزایش سهمیه
برداش��ت می شود که مواد عرضه ش��ده در بورس کاال
خرید تولیدکنندگان اقدام شد.
سرنوش��ت مبهمی دارند یا اینک��ه همان مواد در بازار
چرا اب معدنی گران شد؟
ازاد عرضه می شود.
این در حالی اس��ت که افزایش س��همیه خرید مواد
از اردیبهش��ت امس��ال افزای��ش ۲/۵براب��ری نرخ
اولیه از بورس کاال نتوانسته افزایش قیمت های پریفرم
ل به عنوان ماده اولیه تولید بطری های
پریف��ر م و گرانو
در ب��ازار را برای تولیدکنن��ده متوقف و کنترل کند تا
بس��ته بندی صنای��ع غذایی از جمله روغ��ن ،لبنیات،
جای��ی که پیمان فروهر ،دبی��ر انجمن تولید کنندگان
ش��وینده ها و نوش��ابه نیز تولیدکنندگان را با مش��کل
اب های معدنی و اشامیدنی در گفت وگو با «گسترش
گرانی بطری های بس��ته بندی روبه رو کرد .این مسئله
صنعت» اظهار ک��رد :صنعت اب معدنی مصرف کننده
سبب گرانی اب معدنی و روغن شد .این مشکل دغدغه
خ��اص دارد و ۹۵درص��د مردم محصول این صنعت را
تولید بدون توجیه اقتصادی را در ذهن تولیدکنندگان
در خانه ه��ای خود دارند .از این رو ،تولیدکننده امکان
ایج��اد کرده اس��ت .هرچند تولید این م��اده اولیه در
افزایش نرخ ندارد زیرا با کاهش فروش محصول روبه رو
پتروش��یمی ها کاهشی نداشته اما عرضه ان در بورس
خواهد شد.
کاال از س��وی متخلف��ان س��بب خالی ماندن دس��ت
به گفته وی ،اکنون نرخ مواد اولیه برای کارخانجات
تولیدکنندگان از ماده اولیه شده و به ناچار تولیدکننده
اب معدنی نس��بت به سال گذشته رشد ۳۷۰درصدی
را به س��وی بازار ازاد س��وق داده اس��ت که گرانول و
داش��ته و کارخانجات با توجه به رش��د نرخ مواد اولیه
پریفرم را با نرخ هر کیلو ۱۵هزار تومان خریداری کند.
ناچار به افزایش قیمت ها ش��ده اند در حالی که دس��ت
این در حالی است که نرخ این ماده در بورس کاال حدود
انها برای اعمال افزایش نرخ بسته است.
۷هزار تا ۷هزار و ۵۰۰تومان است.
فروه��ر تاکید ک��رد :تولیدکنندگان در
ب��ه گفته کارشناس��ان ،این مش��کل
صنع��ت اب معدن��ی قص��د افزای��ش نرخ
مح��دود ب��ه صنع��ت بس��ته بندی اب
ندارند زیرا کوچکترین تکانه باعث کاهش
نمی ش��ود و صنای��ع غذای��ی و دیگ��ر
مصرف کننده اب معدنی خواهد شد.
صنایع وابس��ته به ای��ن بخش به عنوان
دبیر انجم��ن تولید کنن��دگان اب های
مش��تری قوط��ی و بطری ه��ا نیز برای
معدن��ی و اش��امیدنی با تاکید ب��ر اینکه
بس��ته بندی محصوالت خود با مش��کل
پیمان فروهر
صنایع ام��روز در تامین م��واد اولیه مورد
روبه رو شده اند و می گویند ظرفی برای
بسته بندی و عرضه محصول شان ندارند واحدهای تولیدی امروز نیاز خود در تولید بطری ها مش��کل دارند،
یا به س��ختی و با افزای��ش نرخ این نیاز به سختی فعالیت می کنند .تصری��ح کرد :با مس��ئوالن وزارت صنعت،
تعداد پریفرم فروشان
کمتر از ۵0است که به معدن و تجارت برای تامین مواد اولیه خود
صنعت را تامین می کنند.
صنعت در انتظار ابالغ راهکار راحتی قابلیت رهگیری مکاتب ه کرده ایم و جلس��ه های مختلفی با
مه��دی صادقی نیارک��ی ،مدی��رکل از بورس کاال تا فروش انه��ا تش��کیل داده ایم اما هن��وز اختالف
دفت��ر صنای��ع غذای��ی وزارت صنعت ،پریفرم به تولیدکنندگان قیم��ت م��واد از بورس تا ب��ازار باال بوده و
مع��دن و تج��ارت نیز در ت�لاش برای در صنعت بسته بندی اب تولید کنندگان امکان خرید انها را ندارند.
را دارد.
فروه��ر درب��اره پیگیری ه��ای وزارت
رفع این مش��کل است .وی در گفت وگو
این روشی ساده برای
با «گس��ترش صنعت» به پیگیری های جلوگیری از افزایش نرخ صنع��ت ،معدن و تجارت برای تامین مواد
اولیه م��ورد نیاز صنعت بس��ته بندی اب،
وزارت صنعت ،معدن و تجارت برای رفع
است
اظه��ار کرد :این پیگیری ه��ا در بازار مواد
مش��کالت تولید در صنعت بسته بندی
اولیه هیچ تاثیری نداشته و روزانه نرخ در حال افزایش
است.
دبی��ر انجم��ن تولید کنن��دگان اب ه��ای معدنی و
اش��امیدنی تاکید کرد :اکنون پریفرم فروشان سهمیه
۹0درص��دی PETدر ب��ورس کاال دارند و پریفرم را
کیلیوی��ی ۷هزار و ۵00تومان خریداری می کنند اما
در فروش محصول به صنعتگران عالوه بر اجرت 15تا
20تومانی همیشگی ،بر هر کیلو از پریفرم برای عرضه
م��واد به صنعتگران نیز افزایش ن��رخ اعمال می کنند.
در نتیجه ،تولیدکنندگان ،پریفرمی که س��ال گذشته
کیلوی��ی 4200تومان ب��ود را اکنون کیلویی ۱۵هزار
تومان می خرند.
فروه��ر ادامه داد :با وجود نامه وزیر صنعت ،معدن و
تج��ارت در تامین مواد م��ورد نیاز تولید بطری صنایع
لبنی ،نوش��ابه و اب معدنی هنوز هیچ گشایشی در این
زمینه حاصل نش��ده است .واحدهای تولیدی امروز به
س��ختی فعالیت می کنند ب��ه گونه ای که اگر فکری به
ح��ال تامین م��واد اولیه صنایع اب معدنی نش��ود انها
مجبور به تعطیل کردن واحد خواهند شد.
دبی��ر انجم��ن تولید کنن��دگان اب ه��ای معدنی و
اش��امیدنی گفت :تعداد پریفرم فروش��ان کمتر از ۵0
اس��ت ک��ه به راحتی قاب��ل رهگیری از ب��ورس کاال تا
فروش پریفرم به تولیدکنندگان در صنعت بسته بندی
اب اس��ت .این روشی ساده برای جلوگیری از افزایش
نرخ است.
اجرای ۷خوان
برای واردات مواد از س��وی ش��رکت های پتروشیمی و
تولیدکننده پریفرم را سریع تر اختصاص دهد.
دبی��ر انجم��ن تولید کنن��دگان اب ه��ای معدنی و
اش��امیدنی گف��ت :اصالح س��همیه ب��رای خریداران
پریفرم از بورس کاال بر اس��اس گزارش عملکرد س��ال
گذش��ته تولیدکنندگان اعمال شد که گالیه برخی از
تولیدکنندگان در کاهش قدرت خرید امسال را سبب
ش��د .بر همین اس��اس ،وزیر صنعت ،معدن و تجارت
دس��تور داد ت��ا قدرت خرید تولیدکنن��دگان از بورس
کاال از ۱/۲به ۱/۵برابر نسبت به گزارش عملکرد سال
قبل تغییر کند.
فروهر افزود :ورود س��ازمان حمایت و مکلف ش��دن
به کنترل پریفرم فروش��ان و رهگیری س��همیه پریفرم
دریافت ش��ده انها از بورس کاال راهکار اندیشیده شده
دیگر است.
دبی��ر انجم��ن تولید کنن��دگان اب ه��ای معدنی و
اش��امیدنی ادام��ه داد :ب��ر مبنای ای��ن ۷راهکار قرار
اس��ت صادرات پریفرم از محل عرضه های پتروشیمی
تندگویان ممنوع ش��ود و اگر کسی قصد صادرات دارد
بای��د از محل پریفرم تولید ش��ده از مواد وارداتی انجام
دهد.
فروه��ر اضافه ک��رد :وزارت صنعت ،معدن و تجارت
مکلف می شود به طور موقت هیچ جواز طرح توسعه ای
برای کارخانه های تولیدکننده پریفرم صادر نشود.
دبی��ر انجم��ن تولید کنن��دگان اب ه��ای معدنی و
اش��امیدنی گفت :برای واحدهای تازه ساخت فقط ۳0
درص��د از ظرفیت اس��می به عنوان س��همیه خرید از
بورس کاال مجوز داده شود.
فروه��ر افزود :اج��رای ای��ن ۷راهکار
شناسایی شده و نظارت بر اجرای درست
ان در کوتاه مدت باعث کاهش بس��یاری
از مش��کالت تولیدکنن��دگان در صنعت
بسته بندی اب خواهد شد.
فروهر با اش��اره به ۷راهکار شناس��ایی ش��ده و در
ح��ال بررس��ی در وزارت صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت
ب��رای کنت��رل بازار پریف��رم در حمایت
از صنعت بس��ته بندی اب ،تصریح کرد:
وزی��ر صنعت ،مع��دن و تجارت با این ۷
راه��کار ،موافقت و دس��تور اجرای ان را
صادر کرده اس��ت .اگر ای��ن ۷راهکار به
بخش های مربوط ابالغ ش��ود ،مشکالت
صنعت بس��ته بندی اب بس��یار کاهش
مهدی صادقی نیارکی
می یابد.
جلسه های کارشناسی
دبیر انجم��ن تولید کنندگان اب های
معدن��ی و اش��امیدنی در بیان ۷راهکار بسیاری با حضور مسئوالن
و تولیدکنندگان در
شناس��ایی شده گفت :یکی از این موارد
وزارتخانه برگزار و نتیجه
شامل ان است که عرضه های بورس کاال ان برای ابالغ اماده شده
در هفته نخست هر ماه به تولیدکنندگان است .برای جلوگیری از
تقاضای کاذب
نهایی اختصاص یابد .البته تعداد اندکی
از تولیدکنندگان در صنعت بس��ته بندی مواد اولیه در بورس کاال
و بازار ،تولیدکنندگان
اب جواز خرید از بورس داشته و پریفرم
واقعی را شناسایی و
تولید می کنند.
عملکرد سال ۹۶انها را
فروهر اضافه کرد :راهکار دیگر ان است
بررسی کردیم
که دولت ۳0میلیون دالر تصویب ش��ده
� سخن اخر
تولیدکنن��دگان و صنعتگ��ران در این
ش��رایط انتظ��ار دارن��د وزارت صنع��ت،
مع��دن و تجارت به عنوان نهاد مس��ئول
برای رف��ع بحران پیش ام��ده در صنعت
بس��ته بندی اب ،روغ��ن و نوش��یدنی ها
ورود کن��د و متخلفان و خریداران کاذب
که تولیدکننده واقعی نیستند و از طریق
س��ایت بهین ی��اب وزارت صنعت ،معدن
و تج��ارت ب��ه ب��ورس می رون��د و خرید
می کنن��د را شناس��ایی کند ت��ا این مواد
به دس��ت تولیدکنندگان واقعی برس��د.
این س��اده ترین راه ب��رای کنترل بحران
پیش امده است.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت در گردهمایی سفیران ایران مطرح کرد
تحقق اهداف با صادرات گرایی ۱0درصد از صنایع کوچک
مع��اون وزی��ر صنعت ،مع��دن و تج��ارت و
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعت��ی ایران گفت :اگ��ر ۱۰درصد از صنایع
کوچک صادراتگرا ش��ود یعنی ما به اهداف مان
رسیده ایم .در حوزه بازار امسال سال شکوفایی
صنایع کوچک است.
به گزارش «گس��ترش صنعت» صادق نجفی
در گردهمایی رییسان نمایندگی های جمهوری
اس�لامی ایران در خارج از کش��ور اظهار کرد:
اس��تراتژی ما در مجموعه شهرک های صنعتی،
اهمیت دادن به استارت اپ ها ودانش بنیان ها و
حمایت کردن از انها است.
نجفی با اش��اره به اینکه با س��فیران خارجی
هماهنگی ه��ای خوبی ش��ده اس��ت ،ادامه داد:
استراتژی بعدی ما تقویت شرکت های صادراتی
است و موضوع فناوری ها در صنعت و صادرات
برای ما مهم است.
معاون وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت تصریح
کرد ۹۲ :درصد از صنایع ،کوچک هس��تند و ما
به دنبال اشتغال و توسعه کشور هستیم.
وی ی��اداوری ک��رد :برخ��ی از کااله��ای
تولید ش��ده در مجموعه ش��هرک های صنعتی
و فناوری ه��ای مورد اس��تفاده درحوزه صنایع
کوچک قابل صادرات است.
نجفی با تاکید بر اینکه در زمینه توسعه بازار
صنایع کوچک و متوس��ط برای امسال صادرات
۴میلیارد دالری هدف گذاری شده است ،گفت:
انتظار ما معرفی س��ازمان از س��وی نمایندگان
ای��ران در کش��ور های دیگ��ر و زمینه س��ازی
همکاری بین المللی است.
مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچ��ک و
شهرک های صنعتی ایران گفت :ایجاد و فعالیت
مراکز مبادالت در صنایع کوچک رو به افزایش
است و دفتر صنایع کوچک در کره جنوبی در حال
راه اندازی و فناوری ما در چین در حال گسترش
است.
وی تاکید کرد :امس��ال در حوزه بازار س��ال
شکوفایی صنایع کوچک است.
به گفته نجفی ،معرفی کار افرینان برتر کشور
در قالب همایش و حضور در کشورهای خارجی
و معرفی برند شان از اهداف برنامه ریزی شده در
حوزه صنایع کوچک و متوسط است.
همراهی سفیران با صنایع
فرشاد مقیمی ،معاون سازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعت��ی ای��ران در ادام��ه این
گردهمای��ی اظه��ار کرد :م��ا فناوری های قابل
انتقال را مطالعه کرده ایم .انتظار داریم سفیران
در این زمینه از ما حمایت کنند.
مقیمی یاداوری کرد :سازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعت��ی ایران از س��ال ۱۳۴۳
ش��کل گرفته و در ۲مقط��ع به صنایع کوچک
ملحق می شود .در گذش��ته هدف این سازمان
ایجاد زیرس��اخت بوده اما اکنون توسعه بازار و
صنایع کوچک هدف اصلی ان است.
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعت��ی ایران ادام��ه داد :درباره خوش��ه های
صنعت��ی امادگی کام��ل خود را ب��رای عرضه
کاالها و حضور در نمایشگاه داریم.
مقیمی خطاب به س��فیران تاکید کرد :برای
رش��د و توس��عه مراکز مبادله ای و کسانی که
در ای��ن حوزه کار می کنند ب��ه ما کمک کنید
ت��ا بتوانیم در مناقصه های بین المللی ش��رکت
کنیم.