روزنامه هنرمند شماره 1510 - مگ لند
0
صفحه قبل

روزنامه هنرمند شماره 1510

صفحه بعد

روزنامه هنرمند شماره 1510

روزنامه هنرمند شماره 1510

‫چهارشنبه‪ 24‬شهریورماه ‪ 1400‬سال چهاردهم شماره ‪ 4 1510‬صفـــحه ‪ 3000‬تومـان ‪ISSN 2008-0816‬‬ ‫هنرمند را در «مگ لند» و «جار» ورق بزنید ‪www.magland.ir‬‬ ‫بازارداغفروشتورخواننده هایلسانجلسیدرترکیه‬ ‫‪www.jaaar.com‬‬ ‫اسماعیلی در دیدار‬ ‫با علما و اصحاب فرهنگ و هنر اهل سنت‪:‬‬ ‫کنســـرتمرگ‬ ‫با اقای صدا‬ ‫عدالت فرهنگی در همه‬ ‫کشور اجرایی شود‬ ‫برنامه های دوره جدید «صندوق اعتباری هنر»‬ ‫تکریم واقعی هنرمندان‬ ‫جزو اهداف وزارت فرهنگ‬ ‫و ارشاد اسالمی است‬ ‫بسته حمایتی جدید‬ ‫صنعت گردشگری‬ ‫به زودی اعالم می شود‬ ‫تمام عوامل واکسن زدند‬ ‫ادامه فیلمبرداری‬ ‫سریال «جیران» در قزو ین‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫«مهدیه نساج» بازیگر تئاتر‪ ،‬سینما و تلویز یون‬ ‫در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫فقط یک «بازیگر» می تواند‬ ‫جای دیگران زندگی کند!‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫سیری بر چند منظوره ای‬ ‫بیادماندنی به نام «زخم کاری»‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫«حمیدرضاخطیری»‬ ‫مشاور پخشبین المللفیلم‬ ‫«روزمرگینگی»شد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫هشدار درباره اطالعیه هایی‬ ‫غیرقانونی برای جذب بازیگر‬ ‫به اسم «سلمان فارسی»‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ ‫«سعید اوحدی»‬ ‫مشاور رئیس رسانه ملی شد‬ ‫فرهنگ و هنر‪ART & CULTURE 3.‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫اسماعیلی در دیدار با علما و اصحاب فرهنگ و هنر اهل سنت‪:‬‬ ‫چهارشنبــه ‪ 24‬شهریورماه ‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1510‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫گناه‬ ‫نقد‬ ‫طرح ها و ایده ها در حوزه فرهنگ و رسانه‬ ‫جنبش رسانه ای‬ ‫برای اهدای رایگان کتاب‬ ‫حسنعلی محمودی‬ ‫در استانه شروع سال جدید تحصیلی و با توجه به مشکالت مالی‬ ‫قاطبه مردم‪،‬هستند خانواده هایی که از سال گذشته لوازم و کتب‬ ‫اموزشی و کمک درسی دارند و قابلیت بهره برداری برای سال جدید‬ ‫نیز دارد ولی مورد نیاز انان نیست و به نوعی خواهان اهدا هستند اما‬ ‫بواسطه بعضی باورها و فرهنگ غلط رایج در کشور‪ ،‬این مهم سخت‬ ‫به نظر می رسد‪.‬‬ ‫در همین ارتباط میتوان‪:‬‬ ‫‪ -۱‬به کمک کلیه رسانه های جمعی‪ ،‬فرهنگ اهدا را با اولویت توزیع‬ ‫بین خانواده های کم برخوردار نزدیک و فامیل اغاز نمود‬ ‫‪ -۲‬ســازوکارهایی نیز برای توزیع گونه دیگر ان از جمله تجمیع‬ ‫هدفمند و با برنامه در مســاجد با توجه به شناخت محلی در نظر‬ ‫گرفتهشود‪.‬‬ ‫‪ -۳‬این موضوع نیز بمرور به ســایر اقالم و وسایل سالم موجود در‬ ‫منازل که امکان اهدا را دارند تعمیم داده شود‪.‬‬ ‫فرهنگ مهدویت یعنی کمک بی منت به هم نوع‬ ‫ترانه؛ سطحی نویسی یا ساده نویسی؟!‬ ‫مرز بین ساده نویسی و سطحی‬ ‫نویسی در ترانه امروز کجاست؟‬ ‫مهناز جامی‬ ‫ایا ترانه سطح سلیقه مخاطب امروز را تعیین می کند یا سلیقه و ذائقه‬ ‫مردم تعیین می کند که ترانه امروز به چه سمت و سویی حرکت کند؟!‬ ‫سلیقه شنیداری مردم هم گام با زمانه تغییر می کند‪،.‬مخاطب امروز ترجیح‬ ‫می دهد کالم را ساده و روان بشنود؛ کالمی قابل هضم و نزدیک به زبان‬ ‫روزمره مردم تا بتواند با ان ارتباط برقرار کند‪ .‬امروزه بســیاری از اهالی‬ ‫موسیقی اعم از خواننده‪ ،‬اهنگساز و یا تهیه کننده البوم های موسیقی‬ ‫ی کنند که مخاطب عام نمی تواند کالم پیچیده و‬ ‫به ترانه سرا گوشزد م ‬ ‫شاعرانه را درک کند و از وی می خواهند ساده بنویسد‪ ،‬این انتظار باعث‬ ‫شده بسیاری از ترانه سرایان با وضعیتی دوگانه مواجه شوند و برخی ساده‬ ‫نویسی را با سطحی نویسی اشتباه بگیرند‪ .‬در سال های اخیر بسیاری از‬ ‫نوجوانان و جوانان بدون پشتوانه ادبی و نداشتن مطالعه کافی در زمینه‬ ‫شــعر کالسیک‪ ،‬بدون اشنایی کافی با پیشــینه ترانه ایران و به اتکای‬ ‫شنیدن زیاد ترانه که امیزه ای از ترانه های خوب‪ ،‬متوسط و اکثرا ضعیف‬ ‫را در برمی گیرد دســت به قلم می شوند‪ .‬نباید فراموش کرد که ترانه تا‬ ‫وقتی روی کاغذ است و شنیده نشده نمی تواند چندان اثری بر جایگاه‬ ‫ترانه امروز بگذارد‪ .‬داستان از جایی شروع می شود که با افزایش هم زمان‬ ‫تعداد خواننده ها و ترانه سراها‪ ،‬خواننده های بسیاری سعی می کنند از‬ ‫طریق کم کردن هزینه ای که بابت ترانه می پردازند در هزینه های ساخت‬ ‫یک اثر صرفه جویی کنند‪ .‬از سوی دیگر عطش دیده شدن و معرفی به‬ ‫مارکت موسیقی باعث می شود بسیاری از ترانه سرایان که هنوز در ابتدای‬ ‫راه هســتند و کالمشان به پختگی کافی نرسیده‪ ،‬اثار خود را با دریافت‬ ‫مبلغی ناچیز و یا مجانی در اختیار موزیسین ها قرار دهند‪ .‬نتیجه مواجه‬ ‫شدن با توده ای از اثار سطحی در ترانه است که ماندگار نیستند ولی اثر‬ ‫خود را بر روی سلیقه شنیداری مردم گذاشته و باعث تنزل ان می شوند‪.‬‬ ‫هنر یک ترانه سرا در این است که در سرودن ترانه عالوه بر احساس از‬ ‫تکنیک هم بهره برده و به خلق اثری بپردازد که عالوه بر احساس کافی‬ ‫از شاعرانگی نیز برخوردار باشد‪ ،‬ساده نویسی نه تنها به معنای سطحی‬ ‫نویسی نیست بلکه نقطه مقابل ان است‪ .‬ساده نویسی به معنی سهل و‬ ‫ممتنع نویسی است‪ .‬سهل و ممتنع یعنی هم اسان است و هم دشوار‪ .‬به‬ ‫این معنی که ترانه سرا از واژه ها و تعابیر ساده و قابل فهم استفاده کند و‬ ‫هم زمان از خلق تصاویر نو و ضربه های شاعرانه غافل نماند‪ .‬نباید فراموش‬ ‫کرد که برای ترانه سرا شدن‪ ،‬داشتن احساسات قوی کافی نیست؛ بلکه‬ ‫هنرمند افریننده است و خلق می کند‪.‬‬ ‫قمیرئیسسازمانتبلیغاتاسالمی‪:‬‬ ‫خانم ها از حوزه هنر‪ ،‬حذف شدنی نیستند‬ ‫رئیس سازمان تبلیغات اسالمی‪ ،‬با تاکید بر این که خانم ها در حوزه هنر‪،‬‬ ‫حذف شدنی نیستند‪ ،‬تعطیلی رشته تئاتر در هنرستان دخترانه سوره را‬ ‫موقتخواند‪.‬حجت االسالممحمدقمی‪،‬رئیسسازمانتبلیغاتاسالمی‪،‬‬ ‫(دوشنبه ‪۲۲‬شهریور) در نشستی خبری در تاالر سوره حوزه هنری‪ ،‬در‬ ‫مقابل خبرنگاران حاضر شــد‪ .‬او با تاکید بر این که کار اصلی سازمان‬ ‫تبلیغات اسالمی‪ ،‬نشر خوبی ها است‪ ،‬گفت‪« :‬خوبی های مردم و بازنمایی‬ ‫فرهیختگی مردم را باید به خودشان بازگردانیم که این مسیر را جدی‬ ‫گرفته ایم‪ ».‬حجت االسالم قمی در این راستا تاکید کرد‪« :‬ساختارهای‬ ‫فرهنگی‪ ،‬عرصه های هنری‪ ،‬سینما‪ ،‬کتاب باید در تبلیغ عمومی دین و‬ ‫نشر خوبی ها به کار گرفته شوند‪ .‬تلقی ما از دین‪ ،‬خوبی مضاعف است‬ ‫چراکه خوبی‪ ،‬موجب توجه به مبدا خوبی ها خواهد شد‪ ».‬رئیس سازمان‬ ‫تبلیغات اسالمی‪ ،‬عرضه هنرمندانه را الزمه تبلیغ دین دانست و ادامه داد‪:‬‬ ‫«اگر زیبایی های مکتب دینی را زیبا معرفی کنیم‪ ،‬هیچ نگرانی بابت مورد‬ ‫توجه قرار نگرفتن نخواهیم داشت‪ ».‬او در پاسخ به یک پرسش درباره‬ ‫تعطیلی رشته تئاتر در هنرستان دخترانه سوره‪ ،‬توضیح داد‪« :‬اول باید‬ ‫بگویم که در حوزه هنر‪ ،‬خانم ها حذف شدنی نیستند اما موضوع اموزش‬ ‫نیروی انسانی مقاصدی دارد و ممکن است یک مجموعه در مدت زمان‬ ‫کوتــاه برای اصالح موضوعات و رفع نقاط ضعف‪ ،‬کار را متوقف کند تا‬ ‫ساختار اصالح شود‪ .‬در هنرستان سوره هم همین اتفاق رخ داده و موقتاً‬ ‫کار متوقف شده تا ضعف ها پوشش داده شود‪».‬‬ ‫عدالت فرهنگی در همه کشور اجرایی شود‬ ‫اشتراکات فراوان مذاهب‪ ،‬مجالی برای اختالفات باقی نمی گذارد‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی دوشنبه ‪22‬شهریورماه در دیدار با علما و اصحاب فرهنگ و هنر اهل سنت اظهار داشت‪:‬‬ ‫اشتراکات میان این دو مذهب به قدری قابل توجه است که فرصت پرداختن به بحث های اختالفی واقعا وجود ندارد‪.‬‬ ‫بنده معلم تاریخ و علوم سیاسی هستم و یکی از دغدغه هایم تبیین همین مباحث است و شکافی که دشمن بر اتش‬ ‫ان دمیده و متاسفانه برخی افراد نااگاه نیز به ان دامن می زنند‪ ،‬واقعیت فرهنگی و تاریخی ما نیست‪ .‬وی ادامه داد‪:‬‬ ‫واقعیت تاریخی و فرهنگی ما بسیار روشن است‪ ،‬البته اختالف همواره وجود داشته اما سوال این است که ایا در دنیا‬ ‫میان فرقه ها و سایر حوزه ها اختالفی وجود ندارد؟ مهم این است که نقاط اشتراک بین دو مذهب ما انقدر زیاد است‬ ‫که مجالی برای مانور بر روی اختالف ها باقی نمی ماند‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی تاکید کرد‪ :‬در کشور ما و اقوام‬ ‫ایرانی اشتراک های بسیار زیادی داریم و در ایران عزیز یک هویت فرهنگی تاریخی اصیل وجود دارد و اگر به گذشته‬ ‫تاریخی و فرهنگی مان نظر کنیم‪ ،‬به این حقیقت پی می بریم که برای ما اولویت این نیست که شخصی همچون‬ ‫امام محمد غزالی شیعه یا سنی بوده است‪ ،‬از این شخصیت ها در تاریخ ما کم نیستند که امروز هم فرزندان ما با افتخار‬ ‫اثار انها را مطالعه می کنند‪ .‬اسماعیلی یاداور شد‪ :‬ما نمی توانیم در خصوص شخصیت های فرهنگی و تاریخی خود‬ ‫مرزبندی داشته باشیم‪ ،‬همه این افراد متعلق به ملت ایران هستند‪ .‬در گذشته تاریخی ما تمایزهای مذهبی به شکلی‬ ‫که امروز در برخی رفتارها و رویکردها شاهد هستیم‪ ،‬وجود نداشته است‪ .‬وی افزود‪ :‬تیزبینی امام راحل در استفاده‬ ‫از عنوان «اسالمی» برای انقالب نیز حاکی از ان است که ایشان انقالب را با ماهیت اسالمی تعریف کردندکه شامل‬ ‫همه گرایش های اسالمی می شود‪ .‬امام راحل جز پسنود اسالمی هی چ واژه ای در کنار نام انقالب نیاوردند و هرکسی‬ ‫غیر از پسوند اسالمی را بیان می کرد ایشان می گفتند این کار تفرقه اندازی است‪ .‬رهبر معظم انقالب هم همواره بر‬ ‫عنوان انقالب اسالمی و پسوند اسالمی در حکومت و دولت تاکید دارند‪ ،‬بنابر این ما در یک دولت‪ -‬ملت واحد و‬ ‫یک جغرافیای واحد در حال زندگی هستیم‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی بیان کرد‪ :‬اشتراک دیگر مربوط به وجود‬ ‫دشمنانی است که در حال حاضر بی پرواتر از همیشه به دنبال از بین بردن هویت ما هستند‪ ،‬مگر تهاجم فرهنگی‬ ‫که امروز با ان روبرو هستیم شیعه و سنی می شناسد؟ دشمن امده تا غیرت مذهبی را از بین ببرد‪ ،‬ما همه بر روی‬ ‫مسائل فرهنگی و هویتی خود حساس هستیم و این برای هیچکدام از ما تفاوتی ندارد‪ ،‬همه ما نسبت به حجاب‪،‬‬ ‫تربیت فرزندان‪ ،‬اموزه های دینی و مسائلی از این دست حساس هستیم و دشمن در تالش است تا با تهاجم فرهنگی‬ ‫هویت ما را از بین ببرد و تفکیکی بین شیعه و سنی قائل نیست‪ .‬عضو شورای عالی انقالب فرهنگی خاطرنشان کرد‪:‬‬ ‫همین امروز در مصر‪ ،‬شبه قاره هند و دیگر مناطق اسالمی با گرایش های مختلف مذهبی شاهد جریان های مقاومت‬ ‫اسالمی هستیم که در برابر جریان استعمار مقاومت می کنند‪ ،‬در یکصد سال اخیر نهضت های اسالمی عمدتا به دنبال‬ ‫احیای شکوه اسالم در برابر غرب بودند و ما نیز باید در کشورمان از تهدید دشمن مشترک‪ ،‬به عنوان یک فرصت‬ ‫برای انسجام همه ملت های اسالمی استفاده کنیم‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی تصریح کرد‪ :‬همه ما یک ملت واحد‬ ‫ی باال هستیم‪ ،‬همه ایران را دوست دارند و تعابیر امروز شما‬ ‫هستیم و در موضوع ملی گرایی نیز شاهد یک همگرای ‬ ‫عزیزان در خصوص ایران افتخارامیز است‪ ،‬انچه در مناطق پیرامونی که بعضا از نظر مذهبی نیز تمایزهایی دارند مهم‬ ‫است‪ ،‬رعایت عدالت خواهد بود‪ ،‬شعار دولت مردمی تحقق عدالت است و وقتی از عدالت در حوزه فرهنگی صحبت‬ ‫می کنیم به این معنا است که نباید سرانه فرهنگی تهران با سیستان و بلوچستان تفاوت معناداری داشته باشد و عدالت‬ ‫فرهنگی باید در تمام کشور اجرایی شود‪ .‬اسماعیلی اضافه کرد‪ :‬رئیس جمهور محترم نیز هیچگاه به مسائل قومیت ها و‬ ‫جریان های متنوع مذهبی به عنوان یک مساله سیاسی نگاه نکرده و در دولت این موضوع کامال پذیرفته شده است‪ ،‬ما‬ ‫همه یک پیکر واحد هستیم و اهل تسنن نیز این روحیه را دارند و ما باید به این سمت حرکت کنیم که ایران اسالمی‬ ‫واحد و الهام بخش را به جهان عرضه کنیم‪ .‬وی افزود‪ :‬در ماموریت های اصلی ‪ 1404‬یک موضوع فرقه ای نداریم زیرا‬ ‫همه یک کل واحد در نظر گرفته شده اند‪ ،‬ما از همه ظرفیت ها و نمادها استفاده خواهیم کرد‪ ،‬ما در طول تاریخ قبل‬ ‫از اسالم نیز تاریخ مشترک داشته و همگی اقوام این کشور بودیم و اسالم باتوجه به شیرینی و جذابیت خود باعث‬ ‫شده است ما یک کشور با یک ترکیب درهم تنیده غیرقابل تفکیک شویم‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی گفت‪ :‬نباید‬ ‫طوری رفتار کنیم که این حس ایجاد شود که به تمایزها می پردازیم‪ ،‬ما همه یک کل واحد هستیم و اگر دشواری و‬ ‫اسانی بوده همه در کنار هم بودیم‪ ،‬اگر امروز امریکا کشور ما را تحریم کرده تفکیکی بین شیعه و سنی قائل نشده‬ ‫است‪ .‬اسماعیلی در ادامه با اشاره به بحث عدالت فرهنگی مورد تاکید رهبر معظم انقالب گفت‪ :‬در گفتمان مقام معظم‬ ‫رهبری عدالت فرهنگی یعنی اینکه ما تمام مناطق پیرامونی خود را باید مدنظر قرار دهیم‪.‬‬ ‫برنامه های «صندوق اعتباری هنر» در دوره جدید در گفتگو با «سید مجید پوراحمدی»‬ ‫تکریم واقعی هنرمندان جزو اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی است‬ ‫مدیرعامل جدید صندوق اعتبــاری هنر در اولین‬ ‫گفتگوی رسانه ای خود اهم برنامه ها و اولویت های‬ ‫مدنظر وزارت ارشــاد در دوره جدید مدیریتی این‬ ‫مجموعه را تشــریح کرد‪ .‬سید مجید پور احمدی‬ ‫مدیرعامل جدید صندوق اعتبــاری هنر در اولین‬ ‫گفتگوی رسانه ای خود بعد از انتصاب به این سمت‬ ‫بــه گفت‪ :‬از نظر و دیدگاه دولت و مقام عالی وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی نگاه خاصی به قشر فرهیخته‬ ‫اصحاب فرهنگ و هنر وجود دارد‪ .‬کما اینکه این قشر‬ ‫تالشگر در کنار تعدادی دیگر از مشاغل طی ایام کرونا‬ ‫در معرض اسیب های جدی در حوزه های معیشتی‬ ‫قرار گرفتند که در این چارچوب تکریم واقعی این‬ ‫قشر فرهیخته و ارجمند جزو اهداف وزارت فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی و به تبع ان صندوق اعتباری هنر است‪.‬‬ ‫وی با قدردانی از تالش های سیدحســین سیدزاده‬ ‫مدیریتپیشینمجموعهصندوقاعتباریهنراضافه‬ ‫کرد‪ :‬بر اســاس وظایفی که ما به عهده داریم محل‬ ‫ارتباط و تکریم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫و هنرمندان عزیز عضو صندوق اعتباری هنر هستیم‬ ‫که ما بر اساس یک برنامه تنظیم شده و صحبت هایی‬ ‫که طی روزهای گذشته با اقای اسماعیلی وزیر ارشاد‬ ‫داشتیم تالش می کنیم محور فعالیت های صندوق‬ ‫مبتنی بر گذشــته صورت پذیرد‪ .‬در این چارچوب‬ ‫تالش برای تقویت و گسترده تر شدن فعالیت های‬ ‫این مجموعه در حوزه مساعدت ها و حمایت ها یکی‬ ‫از برنامه های اصلی ماست‪ .‬در ضمن تالش برای اینکه‬ ‫توان مالی صندوق در شرایطی قرار بگیرد که بتواند‬ ‫روی پای خود اســتوار باشد از مهم ترین برنامه ها و‬ ‫کارهایی اســت که به ان توجــه داریم‪ .‬مدیرعامل‬ ‫صندوق اعتباری هنر بیان کرد‪ :‬ما در بحث «اقتصاد‬ ‫فرهنگ» نیز برنامه هــای اجرایی داریم که بتوانیم‬ ‫جنبه های مختلف این موضوع را در صندوق اعتباری‬ ‫هنر پیاده سازی کنیم‪ ،‬این در حالی است که انجام‬ ‫فعالیت های اقتصادی قانون مند هم یکی از اهداف‬ ‫مهم ماست که قطعاً هرگونه بهره وری و بهره برداری‬ ‫از این فعالیت های اقتصادی به طور کامل در مسیر‬ ‫افزایش حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر و رســانه‬ ‫قــرار می گیرد که اجرایی شــدن چنین فرایندی‬ ‫نیز می تواند در برگیرنده اتفاقات موثری در مســیر‬ ‫فعالیت های اینده صندوق باشد‪ .‬پوراحمدی گفت‪ :‬ما‬ ‫در صندوق اعتباری هنر یک رویکرد اقتصادی داریم‬ ‫که بتواند به مرور بر پایه مالی خودش استوار شده‬ ‫و اتکا به دولت را به حداقل برســاند‪ .‬همین موضوع‬ ‫نیازمند برنامه ریزی و پیاده سازی طرح های اجرایی‬ ‫است که می تواند در ادامه مسیری که برای صندوق‬ ‫در نظر گرفته شده بود‪ ،‬ایجاد کننده شرایطی باشد‬ ‫که مجموعه را تبدیل به یک محل امن و مطمئن‬ ‫برای ارتباط هنرمندان با مجموعه وزارت ارشاد کند‪.‬‬ ‫ما در این راستا موظف به برنامه ریزی میان مدت و‬ ‫بلند مدتی هستیم که می تواند تبدیل به چشم انداز‬ ‫اصلی فعالیت های پیش روی صندوق برای تشکیل‬ ‫یک نهاد مالی قوی باشد‪.‬‬ ‫مدیرعامل خانه هنرمندان ایران‪:‬‬ ‫وضع بودجه خانه هنرمندان خوب نیست‬ ‫مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با بیان اینکه در ســال جاری هنوز هیچ‬ ‫کمکی از طرف وزارت ارشاد و شهرداری تهران به این مجموعه انجام نشده‪،‬‬ ‫می گوید‪ :‬این روند طبیعی اســت چون در هر دو بخش با تغییر و تحول‬ ‫رو به رو بوده ایم‪ .‬مجید رجبی معمار ادامه می دهد‪ :‬وضعیت بودجه خانه‬ ‫هنرمندان امســال هم همچون سال گذشته نامساعد است و از این نظر‬ ‫با تنگناهای بسیاری رو به رو هستیم ولی منتظریم تا مدیران جدید در‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و شهرداری مستقر شوند تا بتوانیم مذاکرات‬ ‫جدی تری درباره کمک های مالی به خانه هنرمندان و انجمن های هنری‬ ‫انجام بدهیم‪ .‬او با ابراز تاســف از شرایط معیشتی بخش بزرگی از جامعه‬ ‫هنری در دوران دشــوار کرونا اضافه می کند‪ :‬از پیگیری وزیر ارشاد برای‬ ‫کمک به هنرمندان استقبال می کنیم و امیدواریم بزودی کمک هایی به‬ ‫جامعه هنری و دارندگان هنر کارت انجام بشــود که ظاهرا مصوبه دولت‬ ‫هم در این زمینه امده است‪ .‬به هر حال همه می دانیم در وضعیت فعلی‪،‬‬ ‫شرایطاقتصادیبسیاریازهنرمندانمساعدنیستومجموعهکمک هایی‬ ‫که سال گذشته انجام شد‪ ،‬مبالغ ناچیزی بود‪ .‬به همین دلیل امیدواریم‬ ‫مساعدت دولت هرچه زودتر عملیاتی شود‪ .‬رجبی معمار در ادامه با بیان‬ ‫اینکههمچنانتعطیلیفعالیت هایحضوریخانههنرمندانشاملاجرای‬ ‫نمایش ها و برپایی نمایشگاه ها ادامه دارد‪ ،‬از استقبال مخاطبان از برنامه های‬ ‫ایــن مجموعه که به صورت الیو در فضای مجازی انجام می شــود‪ ،‬ابراز‬ ‫خوشنودی می کند و می گوید‪ :‬خوشبختانه این بخش از فعالیت های ما با‬ ‫استقبال خوبی رو به رو شده است و همچنان روزی دو الیو داریم‪ .‬ضمن‬ ‫اینکه این برنامه ها به فاصله کوتاهی به صورت ‪ IGTV‬هم در دسترس‬ ‫است تا کسانی که موفق نشده اند از پخش زنده انها استفاه کنند‪ ،‬با فاصله‬ ‫زمانی کوتاهی‪ ،‬بتوانند از این برنامه ها دیدن کنند‪.‬‬ ‫وزارت میراث فرهنگی حریم «تئاتر شهر» را تعیین و مصوب کرد‬ ‫مدیرکل هنرهای نمایشی اعالم کرد وزارت میراث‬ ‫فرهنگی دوشــنبه ‪ ۲۲‬شــهریور طی بررسی های‬ ‫کارشناســانه حریم مجموعه تئاتر شهر را تعیین و‬ ‫مصوب کرد‪ .‬قادر اشــنا مدیرکل هنرهای نمایشی‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی درباره وضعیت‬ ‫حریم مجموعه تئاتر شهر که طی چند سال گذشته‬ ‫به ویژه ســال ‪ ۹۹‬مطرح و پیگیری شده بود گفت‪:‬‬ ‫پیگیری های کارشناسی درباره حریم مجموعه تئاتر‬ ‫شهر علیرغم اینکه دوستان در شورای شهر تهران‬ ‫نکاتی را مطرح کرده بودند‪ ،‬ادامه داشت زیرا مجموعه‬ ‫تئاتر شهر ساختمان منحصر به فرد و ثبت در میراث‬ ‫ملی و فرهنگی کشور اســت‪ .‬وی با اشاره به اینکه‬ ‫امروز دوشنبه ‪ ۲۲‬شهریور ‪ ۱۴۰۰‬جلسه ای در وزارت‬ ‫میراث فرهنگی برگزار شده است‪ ،‬اعالم کرد‪ :‬طی این‬ ‫جلسه و در شورای مربوطه در وزارت میراث فرهنگی‬ ‫حریم تئاتر شــهر تعیین و مصوب شد و قرار است‬ ‫این مصوبه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ابالغ‬ ‫شود‪ .‬اشنا از همکاری و تالش های اداره کل میراث‬ ‫فرهنگی استان تهران و همچنین معاونت مربوطه‬ ‫که برای تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر کارهای‬ ‫کارشناســی انجام دادند‪ ،‬قدردانــی کرد‪ .‬مدیرکل‬ ‫هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود تاکید کرد‪:‬‬ ‫به محض اینکه وزارت میراث فرهنگی مصوب حریم‬ ‫تئاتر شهر را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ابالغ‬ ‫کند‪ ،‬با همکاری شــهرداری تهران و شورای شهر و‬ ‫نهادهای مربوطــه اقدامات الزم در خصوص حریم‬ ‫تئاتر شهر انجام می شود‪ .‬انشااهلل اتفاقات خوبی در‬ ‫این زمینه رخ دهد‪.‬‬ صفحه 2 ‫«مهدیه نساج» بازیگر تئاتر‪ ،‬سینما و تلویزیون در گفتگو با «هنرمند»‬ ‫فقطیک«بازیگر»می تواندجایدیگرانزندگیکند!‬ ‫عباسعلی اسکتی‬ ‫مهدیه نســاج‪ ،‬متولد بیست و یک ابان هزار و سیصد‬ ‫و شصت‪ ،‬باززیگر تئاتر‪،‬ســینما و تلویزیون‪ ،‬لیسانس‬ ‫کارگردانی ســینما از دانشگاه ســوره و فوق لیسانس‬ ‫روانشناســی بالینی از دانششــگاه تهران جنوب‪ ،‬در‬ ‫کاررنامه هنری او می توان ببه ســریال های «اسپرین»‪،‬‬ ‫«زیر پای مادر»‪« ،‬مینــو»‪« ،‬خانواده دکتــر ماهان»‪،‬‬ ‫«بیگانه ای با من است»‪ ،‬و فیلم های سینمایی «البی»‪،‬‬ ‫«گلدن تایــم»‪« ،‬بوتاکس» و «دشــت خاموش» که در‬ ‫هفتاد وهفتمین جشنواره فیلم ونیز جایزه بهترین فیلم‬ ‫بخش افق ها را دریافت کرده اشاره کرد‪ ،‬با مهدیه نساج‬ ‫گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم‪.‬‬ ‫چرا از اینهمه فعالیت هنــری «بازیگری» را انتخاب‬ ‫کرده اید؟‬ ‫ویژگی منحصر ب ه فردی که هنر بازیگری در میان هنرها دارد‪،‬‬ ‫من را به این حیطه کشاند‪ ،‬فقط یک بازیگر است که می تواند‬ ‫جای ده ها و صدها ادم دیگر زندگی کند‪ ،‬زیر جلد انها برود و‬ ‫با صــدا و حرکات انها زندگی کند‪ ،‬بعد دوباره به جلد خودش‬ ‫برگردد تــا نقش بعدی‪ ...‬اینطوری زندگــی تنوع جذابی پیدا‬ ‫می کند و می شــود دیدگاه وسیعی نسبت به دنیا و ادمها پیدا‬ ‫کرد‪.‬‬ ‫چه ویژه گی هایی در یک نقش باعث می شــود ان را‬ ‫بازی کنید؟‬ ‫هرچقدر نقشی که پیشنهاد می شود فاصله بیشتری از کاراکتر‬ ‫خودم داشته باشد برای من جذابتر است‪ ،‬چون چالش بیشتری‬ ‫برای پیدا کردن و ساختن ان پیش روی من قرار می گیرد‪.‬‬ ‫موافقید تلویزیون با ریزش مخاطب مواجه شده است؟‬ ‫بله همینطور است‪.‬‬ ‫اگر بازیگر نمی شدید چه شغلی را انتخاب می کردید؟‬ ‫اگر یک بار دیگر ب ه دنیا می امدم موزیسین می شدم‪.‬‬ ‫سختی ها و شیرینی های دنیای بازیگری چیست؟‬ ‫این شــغل ساعات کاری خیلی طوالنی دارد و اگر نقش اصلی‬ ‫بازی کنیم عمال هیچ استراحتی در طول ماه هایی که کار ضبط‬ ‫می شود نخواهیم داشت‪ ،‬گاهی حسرت می خوریم که ای کاش‬ ‫ما هم مثل بقیه مشــاغل جمعه ها تعطیل بودیم! شیرینی این‬ ‫شــغل هم برای هر کسی بسته به علت انتخابش می تواند فرق‬ ‫کند‪ ،‬بــرای من تنوعی که به زندگــی ام می دهد بخش لذت‬ ‫بخش این شغل است‪.‬‬ ‫تمام عوامل واکسن زدند‬ ‫ادامه فیلمبرداری سریال «جیران»‬ ‫در قزوین‬ ‫فیلمبرداری سریال تاریخی «جیران» به کارگردانی حسن‬ ‫فتحی این روزها در شــهر قزویــن ادامه دارد‪ .‬پس از انکه‬ ‫تمامی عوامل گروه واکســن کرونا دریافــت کردند ادامه‬ ‫تصویربرداری سریال تاریخی «جیران» به کارگردانی حسن‬ ‫فتحی در شــهر قزوین ادامه پیدا کرده است‪ .‬فیلمبرداری‬ ‫بخش هایی از این سریال پیش از این در شهرهای خوانسار‬ ‫و گلپایگان انجام شــد اما گروه پس از بازگشــت به تهران‬ ‫به دلیل واکســینه نشــدن ادامه تصویربرداری را متوقف‬ ‫کرد‪ .‬ســرانجام پس از واکسیناسیون تیم توسط دانشکده‬ ‫علوم پزشــکی قزویــن فیلمبردای در این شــهر تاریخی‬ ‫ادامــه پیدا کرد‪ .‬ســریال «جیران» به کارگردانی حســن‬ ‫فتحی و نویســندگی احســان جوانمرد و حسن فتحی و‬ ‫تهیه کنندگی اســماعیل عفیفه قرار اســت سال ‪ ۱۴۰۰‬به‬ ‫صــورت اختصاصی از فیلیمو پخش شــود‪ .‬بهــرام رادان‪،‬‬ ‫پری نــاز ایزدیار‪ ،‬امیرحســین فتحــی‪ ،‬امیرجعفری‪ ،‬رویا‬ ‫تیموریــان‪ ،‬مهدی پاکدل‪ ،‬رعنا ازادی ور‪ ،‬کتانه افشــاری‬ ‫نژاد‪ ،‬ســتاره پســیانی‪ ،‬غزل شــاکری‪ ،‬مرتضی اسماعیل‬ ‫کاشــی‪ ،‬هومن برق نورد‪ ،‬مهدی کوشــکی‪ ،‬سمیرا حسن‬ ‫پور‪ ،‬فاطمه مســعودی فر‪ ،‬بهناز نــازی‪ ،‬غالمرضا نیکخواه‪،‬‬ ‫سیاوش چراغی پور‪ ،‬محمد شیری‪ ،‬حمیدرضا نعیمی‪ ،‬رضا‬ ‫جهانی‪ ،‬الهام نامی‪ ،‬نهال دشتی‪ ،‬سینا رازانی‪ ،‬بهنام شرفی‪،‬‬ ‫پاشا جمالی‪ ،‬حسن موذنی‪ ،‬نسرین نکیسا‪ ،‬محمد مژدهی‪،‬‬ ‫عباس توفیقی‪ ،‬فرشید صمدی پور‪ ،‬عباس ظفری‪ ،‬راستین‬ ‫عزیزپور‪ ،‬علی اشــمند‪ ،‬پرویز بزرگی‪ ،‬رضــا داودوندی و با‬ ‫حضور مریال زارعی در نقش مهدعلیا بازیگران این ســریال‬ ‫تاریخی هستند‪.‬‬ ‫هشدار درباره اطالعیه هایی غیرقانونی‬ ‫برای جذب بازیگر به اسم «سلمان فارسی»‬ ‫مدیر روابط عمومی ســریال «ســلمان فارســی» نسبت به‬ ‫عملکرد غیرقانونی برخی ســایت های مجــازی که اقدام به‬ ‫انتشــار برخی از اطالعیه ها برای جذب بازیگر برای ســریال‬ ‫«سلمان فارســی» کرده اند‪ ،‬هشدار داد و عنوان کرد که این‬ ‫موضوع از طریق پلیس فتا در حال پیگیری اســت‪ .‬احســان‬ ‫ناظم بکایی در توضیحاتی گفت‪ :‬متاســفانه در روزهای اخیر‬ ‫برخی از ســایت های مجازی در اقداماتی غیرقانونی‪ ،‬اطالعیه‬ ‫هایی برای جذب بازیگر در سریال «سلمان فارسی» را منتشر‬ ‫کرده اند؛ اقداماتی از جمله گرفتن شماره کارت‪ ،‬عکس و فیلم‬ ‫از افراد مختلف‪ .‬او که در برنامه «صبح به خیر ایران» شــبکه‬ ‫یک ســیما حاضر شــده بود‪ ،‬تاکید کرد‪ :‬هر اتفاقی اگر قرار باشــد برای پروژه بیفتد‪ ،‬جذب بازیگر‪ ،‬عوامل و یا هر نکته‬ ‫دیگر‪ ،‬رســما از طریق ســازمان صداوسیما‪ ،‬مرکز ســیمافیلم یا خود پروژه به صورت رسمی اطالع رسانی خواهد شد؛‬ ‫بنابراین چه انهایی که به پروژه عالقمندند و چه انهایی که تماس گرفتند‪ ،‬صبوری داشــته باشــند‪ .‬چون پروژه واقعا‬ ‫پروژه طوالنی مدتی اســت و از طرفی تحت تاثیر این حرف ها و نــکات قرار نگیرند‪ .‬البته این موضوع از طریق پلیس‬ ‫فتا در حال پیگیری است‪.‬‬ ‫معاون گردشگری‪ :‬بسته حمایتی جدید صنعت گردشگری‬ ‫به زودی اعالم می شود‬ ‫معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از تدوین بسته حمایتی‬ ‫جدید برای فعاالن این صنعت خبر داد‪ .‬ولی تیموری با اعالم این خبر گفت‪ :‬تا کنون ‪ ۳‬بسته حمایتی از ابتدای همه گیری کرونا‬ ‫برای حمایت از فعاالن صنعت گردشگری تدوین و ابالغ شده بود و ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به استمرار شرایط متقاعد به‬ ‫تدوین طرح جدیدی شد‪ .‬وی با اشاره مصوبه هشتاد و چهارمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز شنبه بیستم شهریور‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫در بند سوم این جلسه مقرر شد طرح و بسته حمایتی از صنعت گردشگری در ایام کرونا تدوین و تا هفته اینده به دولت ارائه شود؛ تا‬ ‫دولت پس از بررسی و تصویب ابالغ کند‪ .‬تیموری با اعالم این که مهلت سومین بسته حمایتی دولت به فعاالن صنعت گردشگری تا‬ ‫پایان شهریورماه جاری است‪ ،‬افزود‪ :‬با توجه به استمرار شرایط و اسیب فراوان این صنعت از کرونا نیازمند بسته حمایتی جدید بودیم‬ ‫و از این رو وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اقدام به ارائه طرحی به منظور حمایت از فعاالن این صنعت در ستاد ملی مقابله با کرونا‬ ‫کردیم که با کلیت ان موافقت شد‪ .‬وی درباره مفاد طرح حمایتی جدید گفت‪ :‬تدوین طرح جدید برای شروع مجدد فعالیت های‬ ‫گردشگری‪ ،‬کمک به فعالیت هایی مانند بازاریابی‪ ،‬تبلیغاتی و اعتماد سازی از جمله سرفصل های طرح جدید حمایتی دولت برای‬ ‫فعاالن صنعت گردشگری است تا از طرفی سبب تاب اوری این صنعت در شرایط کنونی و از طرفی باعث خروج تدریجی از بحران‬ ‫و رونق گردشگری به موازات که تسریع روند واکسناسیون شود‪ .‬معاون گردشگری درباره زمان اجرایی شدن این طرح گفت‪ :‬با توجه‬ ‫به موافقت دولت با کلیت طرح به نظر می رسد‪ ،‬پس از تدوین ان تایید و سپس ابالغ شود‪ .‬وقوع همه گیری کرونا همه گیری کرونا‬ ‫از ماه های پایاتی سال ‪ ۹۸‬خسارات زیادی به همه زد؛ البته کارشناسان معتقدند بیمار واقعی کرونا گردشگری است؛ زیرا همه گیری‬ ‫کرونا منجر به کاهش شدید گردشگری در ایران شد‪ .‬وزیر پیشین گردشگری نیز در این راستا در اسفند ماه سال گذشته با اشاره به‬ ‫اسیب های گسترده این صنعت ناشی از کرونا گفت‪ :‬گردشگری کشور ‪ ۲۲‬هزار میلیاردتومان اسیب دیده است‪.‬‬ ‫«حمیدرضا خطیری» مشاور‬ ‫پخشبین المللفیلم«روزمرگینگی»شد‬ ‫حمیدرضا خطیری نویسنده و فیلمساز مستقل‪،‬‬ ‫بــه عنوان مشــاور پخش بین الملــل به پروژه‬ ‫«روزمرگینگی» پیوست‪ .‬روزمرگینگی به موضوع‬ ‫تنهایی جامعه بشری در دوران کنونی و نگاهی‬ ‫بــه اقلیت های ان می پــردازد و به گفته کیمیا‬ ‫خلج روابط عمومی این پروژه موضوع ان داستان‬ ‫عاشقانه و غم انگیز مردی تنها در شهری بزرگ‬ ‫اســت که به مرور و با جهان بینی عجیبی که به‬ ‫ان دست پیدا خواهد کرد به پوچی و یکنواختی‬ ‫می رســد‪ .‬این فیلم اولین فیلم کوتاه عباسعلی‬ ‫اســکتی به تهیه کنندگی مهدی احمدی است‬ ‫که برای حضور در جشنواره های داخلی و بین المللی اماده می شود‪.‬‬ ‫شرایط مافیایی چقدر در تئاتر و سینما وجود دارد؟‬ ‫مافیــا تقریبا در تمام مشــاغل وجود دارد و در شــغل ما هم‬ ‫متاسفانه وجود دارد‪.‬‬ ‫خوش چهره بودن چقدر در پیشنهاد نقش تاثیر دارد؟‬ ‫فکر می کنم در دهه های قبل‪ ،‬خوش چهره بودن تاثیر بیشتری‬ ‫در محبوبیت و اقبال بازیگران داشت ولی خوشبختانه سالهای‬ ‫اخیر موفقیت یک بازیگر بیشــتر معطوف به توانایی ارائه نقش‬ ‫شده است‪.‬‬ ‫از کار بازیگــران و کارگردانهــای خارجــی کدام را‬ ‫می پسندید؟‬ ‫ســینمای برادران «داردن» و همچنین «ارنوفسکی» را خیلی‬ ‫دوست دارم و «زویا گینتسف» هم فیلمساز محبوب من است‪.‬‬ ‫دوست دارید برای کدام کارگردان بازی کنید؟‬ ‫هر کارگردانی که شــغلش برای او دغدغه باشد‪ ،‬کارگردانی که‬ ‫تمام جزئیات کار برای او مهم باشد و حرفی برای گفتن داشته‬ ‫باشد‪.‬‬ ‫نقشی بوده در میان فیلم های ایرانی که دوست داشته‬ ‫باشید شما بازی کنید؟‬ ‫نقش «رعنا» در فیلم فروشنده اصغر فرهادی‪.‬‬ ‫شهرت را دوست دارید؟‬ ‫هر پدیده ای ابعاد مثبت و منفی همزمان دارد و من بعد منفی‬ ‫شهرت را پررنگ تر از بعد مثبت ان می بینم‪.‬‬ ‫یک اتفاق ایده ال همین االن برای شــما چه می تواند‬ ‫باشد؟‬ ‫در حال نوشــتن فیلمنامه ای برای فیلم کوتاه هستم‪ ،‬ساختن‬ ‫این فیلم در حال حاضر می تواند بهترین اتفاق برای من باشد‪.‬‬ ‫«سعیداوحدی»‬ ‫مشاور رئیس رسانه ملی شد‬ ‫علی عســکری در حکمی ســعید اوحدی را به ســمت «مشــاور رئیس سازمان»‬ ‫صداوســیما منصوب کرد‪ .‬رئیس سازمان صداوســیما در حکمی سعید اوحدی را‬ ‫به سمت «مشــاور رئیس سازمان» صداوسیما منصوب کرد‪ .‬مهندس اوحدی سابقه‬ ‫ریاســت بنیاد شهید و امور ایثارگران‪ ،‬ریاست سازمان حج و زیارت‪ ،‬ریاست سازمان‬ ‫فرهنگی هنری شــهرداری تهران و معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت اموزش و‬ ‫پرورش را در کارنامه خود دارد‪.‬‬ ‫‪3‬‬ ‫چهارشنبــه ‪ 24‬شهریورماه ‪ 1400‬سال سیزدهم شمــاره ‪1510‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫& ‪ART‬‬ ‫‪CULTURE‬‬ ‫فرهنگ و هنر‬ ‫یادداشت‬ ‫نقد‬ ‫سیری بر چند منظوره ای‬ ‫بیادماندنی به نام «زخم کاری»‬ ‫بهناز شریفی‬ ‫«زخم کاری» را شاید بتوان در دسته فیلم های چند منظوره‬ ‫بحساب اورد؛ قصه ای که در عین معمایی بودن‪ ،‬درام دنباله‬ ‫داری را به نمایش مــی گذارد و در حالی که معمایی به نظر‬ ‫می رسد‪ ،‬یک تراژدی کالسیک به حساب می اید‪.‬‬ ‫داســتان مخاطب پســندی که الیه های زیرین جامعه را به‬ ‫باالترها پیوند زده است و چه حرفه ای و پیچیده دستشان را‬ ‫در دست یکدیگر گذاشته است تا کسی از قلم نیفتاده باشد‪.‬‬ ‫محمدحســین مهدویان در «زخم کاری» انگشت اتهام را به‬ ‫سمت قشــر ثروتمند و فقیر نبرده اســت و دقیقا اینه تمام‬ ‫نمایی از انســان های مختلف را روبرویشــان قرار داده است‬ ‫تا هر یک به فراخور قصه به جای شــخصیت های نمایشــی‬ ‫داستان قرار گیرند‪.‬‬ ‫انگار قصد داشــته عالوه بر سریال ســازی‪ ،‬همگان را به یک‬ ‫دوره کوتاه مدت روان شناســی نیز دعوت کند تا روح بی حد‬ ‫و مرز ادمی را التیام بخشــد و پایان نافرجام منجالبی که هر‬ ‫یک به گونه ای در ان گرفتاریم نشانمان دهد‪.‬‬ ‫مهدویــان از بهترین ها در شــخصیت ســازی اســت و چه‬ ‫هنرمندانه ادمها را کنار یکدیگر چیده و به بازی گرفته است‬ ‫تا باورپذیری مان باال برود و با زدن ســیلی و فرو کردن چاقو‬ ‫در تن رنجور قهرمان یکه بخوریم‪.‬‬ ‫«زخــم کاری» هم چنین نمونه موفقی از اقتباس به شــمار‬ ‫مــی رود که با قرار دادن بجای دیالوگ ها در دهان بازیگران‬ ‫به خوبی محوریت نمایشــنامه مکبث را روایت کرده‪ ،‬هر چند‬ ‫عینا مسیر شکسپیر را دنبال نکرده است‪.‬‬ ‫ایــن ســریال به دایره ای مــی ماند که عالوه بر سرنوشــت‬ ‫شــخصیت ها‪ ،‬سکانس های شروع و پایان قسمت اول و اخر‬ ‫را نیز به یکدیگر متصل کرده اســت تا چرخش تماشــایی و‬ ‫اشــنایی را مقابل چشــمان مخاطب بیاورد‪ .‬خواه ریزابادی‬ ‫باشــیم یا کریم‪ ،‬حرص پول و مال و ولــع صاحب همه چیز‬ ‫شــدن در وجود یکایک ما وجود دارد و کافیســت سمیرای‬ ‫درونمان به ولوله بیفتد تا جنون راهی ناکجاابادمان کند‪.‬‬ ‫خبر‬ ‫شیوا طاهری‬ ‫به فیلم کوتاه «بلع» پیوست‬ ‫بازیگــران فیلم کوتاه «بلع» به کارگردانی حســین ترک‬ ‫ جوش معرفی شدند‪.‬‬ ‫مهدی کوشــکی‪ ،‬هامون سیدی و شــیوا طاهری در فیلم‬ ‫کوتــاه «بلع» به کارگردانی حســین ترک جوش و تهیه‬ ‫ کنندگی مشترک شقایق عزیزی و حسین ترک جوش به‬ ‫ایفای نقش می پردازند‪.‬‬ ‫فیلم کوتاه «بلع» تازه ترین تجربه سینمایی حسین ترک‬ ‫ جوش به نویســندگی مشــترک او و فاطیما اباحمزه این‬ ‫روزها در مرحله پیش تولید قرار دارد‪ ،‬در خالصه داستان‬ ‫این فیلم امده اســت‪ :‬می بلعم مرگ را تا ذره ذره درخونم‬ ‫جاری شود‪...‬‬ ‫شیوا طاهری‪ ،‬بازیگر ســینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون‪ ،‬نویسنده‬ ‫و عــکاس که در کارنامه هنــری او می توان به فیلم های‬ ‫ســینمایی «ابنبات چوبــی»‪« ،‬هایالیــت» و همچنین‬ ‫مجموعه های تلویزیونی «ریــکاوری»‪« ،‬روزهای بهتر» و‬ ‫«گذر از رنج ها» اشاره کرد‪.‬‬ صفحه 3 ‫بازار داغ فروش تور خواننده های لس انجلسی در ترکیه‬ ‫‪HONARMAND INTERNATIONAL NEWSPAPER‬‬ ‫شماره‪• 1510‬چهارشنبه‪24‬شه ریورماه‪•1400‬سالچهاردهم•‪4‬صفـــحه‬ ‫کنســـرت مرگ با اقای صدا‬ ‫صاحب امتیاز و مدیر مسئول‪ :‬مهدی احمدی‬ ‫زیـر نظــر شــورای ســردبیـــری‬ ‫چاپ‪ :‬گل اذین‬ ‫سازمان اگهی ها‪88311361 - 88311353 :‬‬ ‫نشانى‪ :‬تهران‪ ،‬خیابان مطهری‪ ،‬بعد از خیابان سلیمان خاطر‬ ‫خیابان اورامان‪ ،‬پلاک ‪ ،43‬واحد‪2‬‬ ‫تلفکس‪88813489 - 88301986 :‬‬ ‫توزیع‪ :‬نشرگستر امروز‬ ‫منشور اخالق حرفهای روزنامه هنرمند‬ ‫‪http://honarmandonline.ir/?p=6049‬‬ ‫سیستممدیریتکیفیت‪-‬رضایتمندیمشتری‬ ‫سیستم مدیریت کیفیت‬ ‫‪ISO 10004:2012‬‬ ‫‪ISO 9001 : 2008‬‬ ‫‪instagram.com/honarmandonline‬‬ ‫‪telegram.me/honarmandnews‬‬ ‫‪www.honarmandonline.ir‬‬ ‫اوقات شرعی‬ ‫به وقت تهران‬ ‫اذان ظهر‬ ‫غروب افتاب‬ ‫اذان مغرب‬ ‫اذان صبح فردا‬ ‫طلوع افتاب فردا‬ ‫‪12:59‬‬ ‫‪19:12‬‬ ‫‪19:30‬‬ ‫‪05:22‬‬ ‫‪06:47‬‬ ‫گنج سخن‬ ‫امام علی علیه‏السالم ‪:‬‬ ‫بنده اگر قناعت کند‪« ،‬ازاد» است‪،‬‬ ‫ازاد‪ ،‬اگر طمع داشته باشد «برده» است!‬ ‫غررالحکم‪ :‬ج‪، ۱‬ص‪۱۱۳‬‬ ‫پندبزرگان‬ ‫برای اداره کردن خویش‪ ،‬از سرت استفاده کن‬ ‫و برای اداره کردن دیگران‪ ،‬از قلبت‪.‬‬ ‫داالیی الما‬ ‫حافظانه‬ ‫انان که خاک را به نظر کیمیا کنند‬ ‫ایا بود که گوشه چشمی به ما کنند‬ ‫دردم نهفته به ز طبیبان مدعی‬ ‫باشد که از خزانه غیبم دوا کنند‬ ‫کنســرت خواننده های لس انجلسی برای پایان تابستان ‪ ۱۴۰۰‬درحال برگزاری‬ ‫است ان هم در شرایطی که ایرانی های زیادی بدون توجه به وضعیت کشور در‬ ‫شــرایط پاندمی در این کنسرت های پر ازدحام شرکت می کنند‪ .‬باز هم برخی‬ ‫از خواننده های لس انجلســی این بار از لفظ اخرین کنسرت برای تبلیغات خود‬ ‫استفاده کرده اند تا مشتاقان خود را به سمت کنسرت هایشان بکشانند‪ .‬ان هم در‬ ‫شرایط شــیوع کرونا‪ .‬این روزها کنسرت خواننده های لس انجلسی در استانبول‬ ‫در حال برگزاری است و چند روز دیگر در ایروان تعداد دیگری از این کنسرت ها‬ ‫برگزار می شــود‪ .‬از ان طرف بازار فروش تور خواننده های لس انجلسی داغ داغ‬ ‫اســت‪ .‬غیر از فروش هتل و بلیت هواپیما‪ ،‬این روزها تنها بلیت کنسرت ها از دو‬ ‫میلیون تومان تا ‪ ۱۱‬میلیون تومان به فروش می رسد‪ .‬یکی از خبرنگاران ایرانی با‬ ‫توجه به صندلی های موجود در این کنســرت ها حساب کرده که اگر میانگین هر‬ ‫بلیت ‪ ۱۵۰‬دالر باشــد ایرانی ها برای این کنسرت چیزی در حدود ‪ ۱۲۰‬میلیارد‬ ‫تومان هزینه کرده اند هزینه ای که معلوم است هر خواننده ای را از خداحافظی با‬ ‫عرصه هنر منصرف می کند ان هم در شــرایطی که مدتها کنسرتی برگزار نشده‬ ‫بود! جالب اینجاســت کســانی که می توانند چنین هزینه ای برای سفر به ترکیه‬ ‫بدهند از قشــر افراد پولداری هســتند که در این شــرایط می توانند گران ترین‬ ‫تورهای کنســرت ترکیه را با چنین مبالغی بخرند و مدعی فرهنگ و روشنفکری‬ ‫هستند‪ .‬تصاویری که تا کنون از کنسرت های ترکیه منتشر شده حاکی از حضور‬ ‫جمعیت زیادی از افراد در ســالن های کنسرت و حضور ایرانیانی است که مدعی‬ ‫هستند‪ ،‬شــرایط حضور در کنسرت برای انها ایمن اســت ان هم تنها با نشان‬ ‫دادن تســت منفی کرونا هنگام ورودشان به کشور ترکیه‪ .‬در شرایط شیوع کرونا‬ ‫انچه هنگام ثبت نام کنســرت در سایت های فروش بلیت مشاهده می شود تنها‬ ‫ارائه تســت منفی است وگرنه هیچیک از حاضران در این برنامه ها نه ماسکی به‬ ‫صورت دارند نه فاصله اجتماعی در میان انها معنا دارد و نه الزامی برای واکسینه‬ ‫بودن افراد و برگزاری این برنامه ها در فضای باز وجود داشــته است مهم تر اینکه‬ ‫اســتانبول این روزها غیر از ویروس کرونا درگیر ویروس المبدا نیز شده است اما‬ ‫مقامات ترکیه بر این باورند که شکســت اقتصادی ناشی از حضور گردشگران در‬ ‫این کشــور را می توانند با ازاد کردن برگزاری کنسرت ها و ورود و خروج به این‬ ‫کشــور جبران کنند‪.‬حاال ایران می ماند و برگشت ایرانی هایی که در ازدحام این‬ ‫کنســرت ها شرکت کرده اند و باید بتواند این بیماری را کنترل کند چون عده ای‬ ‫بدون توجه به مســائل و شرایط موجود در کشور به سفری رفته اند که سوغاتش‬ ‫المبدا و شیوع بیشتر کروناست‪ .‬کسانی که به این بلوای خواننده ها ایراد می گیرند‬ ‫شــرایط موجود در ایران را مشاهده می کنند که هنوز خیلی از ایرانی ها واکسینه‬ ‫نشده اند و با این شرایط در چنین محیط هایی قرار می گیرند‪ .‬ضمن اینکه حضور‬ ‫در مسابقات یورو و بازگشایی کشــورهای دیگر را توجیهی برای شرکت در این‬ ‫کنسرت ها می دانند این در حالی است که هنوز ایران به شرایطی مشابه با شرایط‬ ‫کشــورهای دیگر از نظر واکسینه شــدن مردمش نرسیده است و هنوز خیلی از‬ ‫افراد ناقالن بی عالمت هستند و با وجود تست منفی و عدم واکسیناسیون بازهم‬ ‫اقدام به سفر در کشورهای خارجی و میزبان المبدا می کنند‪.‬‬ ‫طبق اعالم ســازمان جهانی بهداشــت‪ ،‬ویروس جهش یافته کرونا با سویه جدید‬ ‫«مو» از قابلیت ســرایت و کشندگی باالتری نسبت به گونه دلتا کرونا برخوردار‬ ‫اســت و می تواند در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشــتی از سوی مردم‪،‬‬ ‫تعداد بیشــتری را درگیر کند و به کام مرگ بکشــاند‪ .‬در حالی که ردپای این‬ ‫ویروس مرگبار در ترکیه دیده شــده اســت‪ .‬در این باره افــراد مختلفی پس از‬ ‫انتشــار فیلم ها و عکس هایی از این کنسرت ها واکنش نشان داده اند از انهایی که‬ ‫برای این خواننده ها احترامی قائل بوده اند و حاال نظرشــان تغییر کرده تا کسانی‬ ‫که درصدد توجیه و ایمن بودن حضور هزاران نفر در این فضاهای بسته هستند‪.‬‬ ‫در فضاهای مجازی نظرات جالب و درخور توجهی منتشــر شده است به عنوان‬ ‫مثال فردی نوشته «اگه هرکسی می امد کنسرت بهش واکسن میزدین من حتماً‬ ‫می امدم چون فکر کنم در ایران حاال حاال نوبت ما مردم نمیشه»‬ ‫دیگری پرســیده «اگر بلیط گرفتیم مرزها بســته شــدن یا به هر دلیلی دولت‬ ‫ترکیــه راه نداد تکلیف بلیط چی میشــه؟» این فرد در پاســخ جواب گرفته که‬ ‫هزینه بلیت شــما یا عودت داده می شــود و یا برای کنسرت بعدی این خواننده‬ ‫رزرو خواهد شــد همانطور که بلیت کنسرت یکی دیگر از این خواننده های لس‬ ‫انجلسی از ســال ‪ ۹۹‬در اختیار برگزار کنندگان بود و حاال قرار است برایش در‬ ‫شــهر ایروان کنسرتی برگزار کرده و از همه انهایی که بلیت خریده بودند دعوت‬ ‫بــه حضور کرده اند! عوامل برگزاری این کنســرت ها در پــی نگرانی ایرانی ها از‬ ‫عودت دادن هزینه در صورت عدم توانایی حضور در کنســرت ها هم نوشــته اند‬ ‫«در فرایند اجرای یک برنامه عوامل مختلفی سهیم هستند در نظر بگیرید اقای‬ ‫فالنی تقریباً ‪ ۱۵‬اجرا در سراســر دنیا داشــتن که متاسفانه با موج پاندمی کرونا‬ ‫تمــام این برنامه ها به حالت تعلیق در امد هزینه تبلیغات تلویزیونی هزینه پیش‬ ‫پرداخت ســالن و‪ ...‬همه این عوامل باعث شد برنامه گذار شرایط عودت مبالغ رو‬ ‫نداشته باشــه»! برخی دیگر از کاربران فضای مجازی از این تورهای گردشگری‬ ‫به عنوان تور مرگ اقای خواننده و کنســرت مرگ یاد می کنند و خواننده مورد‬ ‫نظــر را چوپان دروغگویی می دانند که باز هم با اعالم اخرین کنســرت ســعی‬ ‫دارد تا جمعیت را به ســالن ها بکشــاند‪ .‬فردی که چند سالی است قصد دارد با‬ ‫خوانندگی خداحافظی کند اما معتقد است احترام به طرفدارانش او را از این کار‬ ‫باز می دارد! از طرفی شــهریور ماه رو به پایان اســت و بازگشایی مدارس و رفع‬ ‫برخی از محدودیت ها در تردد مردم را به ســمت اســتفاده از فرصت باقی مانده‬ ‫برای انجام سفر تشویق می کند‪.‬‬ ‫شاعبراشی‬ ‫الهام تمدن‬ ‫بخوان سرود رهایی‪ ،‬دل ترانه‬ ‫پر است‬ ‫که گنبد فلک از ناله ی زمانه‬ ‫پر است‬ ‫هزار درد نهفته‪،‬‬ ‫هزار بغض خموش‬ ‫سکوت نیمه شب از اشک دانه‬ ‫دانه پر است‬ ‫برای شعله ی خشمم دلیل‬ ‫الزم نیست‬ ‫همیشه کاسه ی صبر من از بهانه‬ ‫پر است‬ ‫کجاست همت واالی بت‬ ‫شکن امروز‬ ‫که بت‪ ،‬هنوز در این صحن و‬ ‫استانه پر است‬ ‫خیال خام تو در سینه دفن‬ ‫خواهم کرد‬ ‫که گورهای فراموش و بی نشانه‬ ‫پر است‬ ‫طنینریزش‬ ‫اوار خاطرات است این‬ ‫به چار چوب دل مرده موریانه‬ ‫پر است‬ ‫هوای خاطرم از عطر یاد تو‬ ‫خالی است‬ ‫که گوش حوصله از های های‬ ‫خانه پر است‬ صفحه 4

آخرین شماره های روزنامه هنرمند

روزنامه هنرمند 1509

روزنامه هنرمند 1509

شماره : 1509
تاریخ : 1400/06/23
روزنامه هنرمند 1508

روزنامه هنرمند 1508

شماره : 1508
تاریخ : 1400/06/22
روزنامه هنرمند 1507

روزنامه هنرمند 1507

شماره : 1507
تاریخ : 1400/06/21
روزنامه هنرمند 1506

روزنامه هنرمند 1506

شماره : 1506
تاریخ : 1400/06/20
روزنامه هنرمند 1505

روزنامه هنرمند 1505

شماره : 1505
تاریخ : 1400/06/18
روزنامه هنرمند 1504

روزنامه هنرمند 1504

شماره : 1504
تاریخ : 1400/06/17
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!